صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۷۵۰

از سیاست‌های بانک مرکزی تا ائتلاف‌های استراتژیک

1ـ درس تهران به واشنگتن
«برایان کاتز» در نشریه «آتلانتیک» نوشت: استراتژی جنگ چریکی و ائتلاف‌های نیروی قدس با بازیگران محلی می‌تواند درس‌های مهمی برای آمریکا باشد. تردیدی وجود ندارد که تهران بر روی تشکیل ائتلاف‌های استراتژیک بلندمدت در منطقه تمرکز کرده است. این در حالی است که آمریکا بیشتر یک رویکرد معامله‌ای را در منطقه دنبال کرده و با پایان هر مأموریت شرکای خود را به حال خود رها می‌کند. استراتژی ایرانی‌ها پس از پایان جنگ شامل تبدیل نیروهای نیابتی خود به بازیگران سیاسی قدرتمند در کشورهای منطقه است. برای نمونه، حزب‌الله اکنون یکی از شاخه‌های قدرتمند در کابینه دولت لبنان در نظر گرفته می‌شود. شبه‌نظامیان شیعه در نیروهای بسیج مردمی عراق نیز متحدان نظامی و سیاسی قابل اطمینانی برای تهران محسوب می‌شوند. حکومت بشار اسد پلی زمینی برای متصل کردن تهران به بیروت فراهم کرده است. تهران همچنین با کمک متحدان محلی خود در یمن، یعنی شبه‌نظامیان حوثی توانست ضربات مهلکی را به عربستان سعودی وارد کند.


2ـ سردار سلیمانی ماجرا را برعکس کرد
کانال «در مسیر کربلا» منتسب به سردار سلیمانی نماهنگی را منتشر کرده است. در بخش‌هایی از آن اظهارات رهبری پخش می‌شود که می‌فرمایند: «اگر چنانچه این فرزندان عزیز شما، شهدای عزیز شما نبودند این کسانی که رفتند مجاهدت کردند، دشمن تا نزدیکی قبر مطهر حضرت اباعبدالله(ع) تا نزدیکی کربلا جلو آمده بود. با خمپاره کوتاه‌برد کربلا را می‌زدند آنقدر که نزدیک آمده بودند.» در بخش دیگری از این فیلم صحبت‌های سردار سلیمانی آمده که در یک سخنرانی می‌گوید: «هجوم اولیه که به عراق صورت گرفت اگر آنها می‌توانستند به مقدسات ما برسند، مقدسات ما را تماماً ویران می‌کردند.» در انتهای نماهنگ صحبت‌های رهبری در توصیف سردار سلیمانی آمده است که می‌فرمایند: «یک خانم دکتر عراقی به این دوست ما گفته بود من به هر ایرانی که می‌رسیدم فکر می‌کردم دو برادر من که در جنگ کشته شده است را او کشته تا اینکه سلیمانی را دیدم و وقتی دیدم سلیمانی آمده است و اینطور فداکاری می‌کند، قضیه برعکس شد.»


3ـ پیروزی در برابر فشار‌ها حتمی است
«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از حدود 50 سال پیش که نفت سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران داشت تا به امروز که نفت کمتر از یک‌سوم صادرات را تشکیل می‌دهد، به هر دلیل دولت نتوانسته است بودجه خود را از نفت جدا کند. رشد اقتصادی کشور نیز با وجود کاهش سهم نفت به‌ شدت متأثر از بخش نفتی است. وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضای آن نشان می‌دهد، با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات به‌حول و قوه الهی از این دوره سخت نیز به‌سلامت عبور خواهیم کرد. بدیهی است در صورت بازگشت به چرخه طبیعی اقتصادی، بانک مرکزی نیز سیاست‌های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته حتی‌الامکان پرهیز خواهد کرد.

 

4ـ FATF به نفع یا ضرر ایران؟
گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» که خودش را یک نهاد بین‌المللی برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم می‌داند، برای ششمین و آخرین بار تا فوریه ۲۰۲۰ به ایران برای پایبندی به آنچه هنجار‌های بین‌المللی خوانده شده، فرصت داد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند، تصویب نشدن این لوایح فواید بیشتری برای جمهوری اسلامی به همراه دارد. به عبارت صریح‌تر، اگر ایران به این معاهدات پیوسته بود، اکنون امکان قدرتنمایی و مقابله با تهدیدات آمریکا در منطقه را نداشت. اکنون که ارزش پول ملی در حال افزوده شدن است و اقتدار منطقه‌ای کشورمان در حال گسترش است، نهادهای وابسته به آمریکا درصدد هستند با ابزارهایی که تأیید دولتی دارند، با اقتصاد کشور مقابله کنند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات