تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۴۱

آبستراکسيون عليه قانون

نشست ويژه انتخابات دبيران کل احزاب جهت عضويت در کميسيون ماده ۱۰ نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي صبح روز جمعه در حالي در وزارت کشور برگزار شد که نهايت کار آن جنجال و تنش و خروج نمايندگان احزاب اصلاح طلب از جلسه بود.
در اين باره قدرتعلي حشمتيان، رئيس جبهه مستقلين و اعتدال‌گرايان ايران، در تشريح حواشي پيش آمده روز گذشته در وزارت کشور در پي انتخابات دبيران کل احزاب ملي براي عضويت در کميسيون ماده ۱۰ احزاب، گفت:
هشت صبح روز جمعه، احزاب سراسر کشور، دبيران‌کل ملي کشور در سالن ۶۰۰ نفري وزارت کشور جمع شديم و بعد از اينکه مديرکل سياسي وزارت کشور گزارشي ارائه داد، هيئت رئيسه مشخص شد و در جايگاه قرار گرفتند و نمايندگان اعضاي کميسيون ماده ۱۰ احزاب، آقاي رنجبر نماينده قوه قضائيه، خانم مافي نماينده قوه مقننه و آقاي ملانوري هم نماينده قوه مجريه در جايگاه و در کنار هيئت رئيسه قرار گرفتند و حاضران را شمارش کردند که حدود شصت نفر حضور داشتند. به اين دليل که ۸۳ حزب بوديم بايد به دو سوم مي‌رسيد که اگر ۵۶ نفر مي‌آمدند جلسه به حد نصاب مي‌رسيد.
نايب رئيس‌ خانه احزاب ايران تصريح کرد: «جلسه آغاز شد. در حين جلسه آقاي فومني دبيرکل حزب اصلاحات مردمي اعتراض کردند و گفت اين خلاف است که دبيرکل حزب نيايد و قائم‌مقام حزب بيايد. مشخص بود که آقاي کروبي دبيرکل حزب اعتماد ملي در حصر هستند و دو حزب ديگر نيز به‌جاي دبيرکل‌شان، نماينده‌هايشان آمده بودند. پس از اينکه اعتراض کردند قانون را خواندند. طبق قانون بايد دبيران‌کل براي راي‌گيري بيايند. اما آقايان نظرشان اين بود که کميسيون ماده ۱۰ احزاب دعوت کرده است. از طريق اداره کل سياسي هم برايشان دعوتنامه فرستاده شده بود.»
رئيس جبهه مستقلين و اعتدال‌گرايان ايران گفت: «پس از اين اعتراض تعدادي ديگر از اصولگرايان از بحث مطرح شده از سوي آقاي فومني حمايت کردند و تعدادي نيز مخالفت کردند. بحث موافق و مخالف شروع شد و يک حاشيه به وجود آمد. اين حاشيه هم منجر به اين شد که هيئت رئيسه و ساير افرادي که در کنار هيئت رئيسه نشسته بودند ازجمله اعضاي کميسيون ماده ۱۰ احزاب با يکديگر شوري داشتند و به اين نتيجه رسيدند که طبق قانون قائم‌مقام‌هاي احزاب جلسه را ترک کنند و دبيران‌کل بمانند.»
حشمتيان گفت: اين جمله را که هيئت رئيسه اعلام کردند، آقاي حضرتي به عنوان قائم‌مقام حزب اعتمادملي ناراحت شدند و آقاي صادقي هم حمايت کرد و گفتند ما نبايد جلسه را ترک کنيم، چرا که وزارت کشور دعوت کرده است. به همين دليل اصلاح‌طلبان يکي پس از ديگري جلسه را ترک کردند. بنده و آقاي کواکبيان خواستيم دوستان را برگردانيم اما متاسفانه نتوانستيم اين کار را انجام دهيم. به‌هرحال دوستان اصلاح‌طلب جلسه را به عنوان اعتراض ترک کردند.
 
نايب رئيس خانه احزاب در پاسخ به اين سوال که آيا به دليل اينکه تعداد حاضران از دو سوم کمتر شد، جلسه از رسميت نمي‌افتاد؟، گفت:‌خير. جلسه با حد نصاب آغاز شد. يعني حدنصاب وجود داشت که هيئت رئيسه انتخاب شد. جلسه رسمي بود. در مجلس هم چنين است که عده‌اي از صحن خارج مي‌شوند و عده‌اي ديگر به داخل صحن مي‌آيند، ولي مجلس روال کاري خودش را از دست نمي‌دهد.
***
در نهايت انتخابات دبيران کل احزاب براي عضويت در کميسيون ماده ۱۰ قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي صبح پنجشنبه در تالار ۶۰۰ نفري وزارت کشور برگزار شد.
۱۶ نفر ابتدا براي نامزدي در اين انتخابات ثبت‌نام کرده بودند که با نزديک شدن به انتخابات تعداد به ۴ نفر رسيد. قدرت الله حشمتيان از حزب مستقلين، حسن غفوري فرد و حجت ملکي از حزب اصولگرا، حسين کمالي از  جناح اصلاح طلب ۴ نامزدي بودند که براي اين انتخابات باهم رقابت کردند.
ابتداي جلسه 60 دبيرکل حضور داشتند که با خروج اصلاح‌طلبان، 36 نفر در انتخابات شرکت کردند که غفوري‌فرد 19 راي، حشمتيان 16 راي  و کمالي 1 راي بدست آوردند. با توجه به اينکه غفوري فرد حدنصاب راي يعني 1+30 راي را بدست نياورد، قرار شد اين انتخابات چند روز آينده مجدد برگزار شود.
عصر امروز نيز جلسه انتخاب يک دبيرکل از احراب استاني براي عضويت در کميسيون ماده 10 احزاب برگزار مي شود. طبق قانون جديد احزاب، نماينده احزاب در کميسيون ماده 10 حق راي ندارد. براساس اين گزارش اين انتخابات با حضور اعضاي کميسيون ماده ۱۰ حميد ملانوري دبيرکل کميسيون ماده ۱۰، رنجبر نماينده قوه قضاييه،  پروانه مافي نماينده مجلس در وزارت کشور، اسدالله بادامچيان و راه چمني نماينده احزاب در وزارت کشور برگزار شد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات