تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۲۸

اصولگرايان در مسیر ائتلاف

اخبار شنيده شده مبني بر گفتگوي اعضاي جبهه پايداري با برخي از اعضاي جامعه روحانيت، اميدهای اصولگرایان را براي شکل گيري ائتلاف گسترده زياد کرده است.
اصولگرايان در مسیر ائتلاف
احزاب و گروه‌هاي سياسي آماده برگزار انتخابات هستند و هر يک تلاش دارند تا بر معضلات و مشکلات پيش روي حضور قدرتمند در انتخابات فائق آيند و با همه توان خود را براي رقابت اسفندماه آماده سازند.
اصولگرايان مدتها است که از معضل واگرايي و تشتت رنج مي‌برند و اختلاف نظرات در مورد چگونگي حضور در انتخابات، و شاخص اصولگرايي و تطبيق آن بر مصاديق کار را بر آنها دشوار کرده است. واگرايي بخش از اصولگرايان و نزديکي و قرابت آنان به اعتداليون و اصلاح طلبان نيز کار را دشوارتر کرده است.
جبهه پايداري در اين ميان معتقد است که بايد بر شاخص‌هاي اصولگرايي تاکيد حداکثري کرد و گزينه‌هايي که نمره قابل قبولي در اين زمينه ندارند را از ليست اصولگرايان بيرون گذاشت. در اين نگاه طبيعي است که جريان نزديک به دولت اعتدال از جرگه اصولگرايي بيرون بمانند! در مقابل نيز مخالفين معتقدند که نگاه جبهه پايداري به انحصارگرايي و حذف خواهد انجاميد که چنين نگاهي در جامعه خريداري ندارد و با اقبال عمومي همراه نخواهد شد.
در ماه‌هاي اخير نيز چندان اميدي به حل اين مناقشات نبود و علي رغم شکل‌گيري و محوريت يافتن «شوراي وحدت اصولگرايان» در ميان بخش حداکثري اصولگرايان، جبهه پايداري چندان استقبالي نکرده بود. اما اين روزها اخبار مثبتی از اردوگاه اصولگرايان شنيده مي‌شود. اخبار شنيده شده مبني بر گفتگوي اعضاي جبهه پايداري با برخي از اعضاي جامعه روحانيت، اميدها را براي شکل گيري ائتلاف گسترده در دل اصولگرايان زياد کرده است.
سخنگوی جبهه پایداری در این‌باره به تسنیم گفت: در این جلسه درباره همگرایی و تحقق وحدت نیروهای انقلاب در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بحث و بررسی‌ شده است. وی افزود: جبهه پایداری بر همگرایی و وحدت نیروهای انقلاب تأکید دارد و بر همین اساس نیز تلاش می‌کند که مجلسی کارآمد و انقلابی تشکیل شود.
 این دیدار به اندازه‌ای ناگهانی بود که غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت هم از آن ابراز بی‌اطلاعی کرد اما پس از آن جزئیاتی از دیدار برخی اعضای پایداری با دبیرکل جامعه روحانیت و تمایل آنها برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان را روایت کرد.
«حسین کنعانی‌مقدم» فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگو با خبرآنلاین، درباره دیدار جبهه پایداری با آیت‌الله موحدی کرمانی و دلیل تغییر رویکرد این جبهه گفت: ابتکاری که جامعه روحانیت مبارز با پیشگامی آیت‌الله «موحدی کرمانی» به خرج داد و از همه خواستند که به ائتلاف اصولگرایان بپیوندند و کمیته دعوتی که برای حضور همه نیروهای اصولگرا شکل گرفت، باعث شد خیلی از جریانات مختلف از جمله پایداری این وساطت را قبول کنند و گام‌های موثری را برای ارائه یک لیست بردارند. وی هم‌چنین اظهار کرد که اکنون بحث این است که جریانات مختلف اصولگرایی همه با یک فهرست در انتخابات حضور پیدا کنند.
اندک زمانی پس از این خبر، «ابوالفضل توکلی بینا»، یکی از اعضای حزب موتلفه هم اعلام کرد که مرتضی آقاتهرانی در جلسه با حزب متبوعش اعلام کرده که جبهه پایداری، بدون پیش شرط در ائتلاف اصولگرایان شرکت می‌کند.
 
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: آقا تهرانی پیش ما آمد و گفت حتی اگر اسم‌های ما در لیست نباشد، حرفی نداریم که یک کاسه باشد.
«احمد کریمی اصفهانی» از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز درباره تغییر رویکرد جبهه پایداری و دیدار آنها با موتلفه به خبرآنلاین گفت: جبهه پایداری الان پذیرفته‌اند که به جای «همه با ما»، «همه باهم باشیم» و اگر چنین اتفاقی بیفتد و جبهه پایداری به قولی که داده عمل کند، امیدوارم که وحدت بین همه نیروهای اصولگرا به وجود بیاید. پالس‌های مثبتی از جبهه پایداری دریافت کردیم و امیدواریم که آنها به رویه قبل برنگردند و فکر نکنند که همه‌چیز منحصر به جبهه پایداری است.
حميدرضا ترقي عضو حزب موتلفه در اين باره گفته است: »جبهه پايداري به دنبال اختلاف نبود و نقطه نظراتي وجود دارد که اين نظرات با تحليل‌هاي اعضاي شوراي وحدت همخواني نداشت يا مورد پذيرش نبود. کاملا مشخص است که اين مباحث در راستاي اختلاف‌افکني نيست، بلکه بحث بر سر شاخص محوري است. تاکيد بر اين است که به سمت افراد انقلابي حرکت کنيم و از مصالحه و کوتاهي از اصول پرهيز شود. بنابراين همانطور که اصلاح‌طلب‌ها اين دوره مي‌گويند تنها از اصلاح طلبان با دوز بالا حمايت مي‌کنند، در ميان اصولگرايان هم چنين ذهنيتي هست که اگر ما اصولگرايان با دوز پايين انتخاب کنيم، آنها عملکردشان در دوران مسئوليت تضمين شده نيست. با توجه به اين توضيحات بايد بگويم که در حال رسيدن به نتيجه خوبي هستيم.»
با تداوم اين روند و حاکميت عقلانيت بيشتر در اين اردوگاه مي‌توان انتظار داشت که ائتلاف حداکثري شکل گيرد و ليست واحدي تحت اين عنوان براي انتخابات انتشار يابد. هرچند هنوز تا تحقق اين وضعيت فاصله زياد است و وضعيت اضلاع ديگري چون علي لاريجاني، قاليباف و سعيد جليلي مشخص نگرديده است.
نکته پایانی آنکه تعداد 290 نفری کرسی‌های انتخاباتی مجلس و همچنین شرایط بومی و منطقه‌ای انتخابات نیز ملاحظه دیگری است که می‌تواند در مسیر همگرایی موانعی ایجاد کند که اصولگرایان برای موفقیت، باید براي عبور از آن نیز تدبیری بیندیشند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات