صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۴۲

داعش از تاسیس تا پایان

اکثر سیاست های آمریکا در خاورمیانه با شکست روبرو شد. طرح معامله قرن آنها با چالش های جدی روبروست. بشار اسد توانست تروریست ها را نابود کند، عربستان به عنوان رژیمی دیکتاتور و حامی تروریست، متحد بدنام ترامپ در منطقه شناخته می شود، مذاکرات آمریکایی ها با طالبان به نتیجه نرسید و سیاست فشار حداکثری علیه ایران به نتیجه دلخواه نرسید و ایران اسلامی به نماد مبارزه با تروریسم تبدیل شد. لذا آمریکا در یک عملیات نمایشی سگ وحشی تربیت کرده خود را که تاریخ مصرفش برای منافع آمریکا به پایان رسیده بود، به قتل رساند تا خود را به عنوان نماد مبازه با تروریست مطرح کنند.
 
 
داعش از تاسیس تا پایان
 
خبر مرگ ابوبکر بغدادی یکی از مهمترین اخبار این هفته بود. بازتاب و موضوع گیری های بسیار زیادی در خصوص آن صورت گرفت. ترامپ در زمان سخنرانی رسمی خود به مناسبت قتل رئیس داعش گفت: «مثل یک سگ کشته شد». اما نکته مهم اینکه تربیت، آموزش، تجهیز این سگ در تمام این سال ها از طرف قاتل آن صورت می گرفت.
دو نکته در مورد قتل ابوبکر بغدادی:
تاسیس داعش: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود می نویسد: «من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش) در روز 5 / 7 / 2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم.»
همکاری با داعش: از زمان پیدایش نطفه داعش، تا به امروز آمریکا همواره با این گروه تروریستی همکاری داشته است. اسناد منتشر شده در فضای مجازی، فیلم ها، همچنین دلایل منطقی مبنی بر حضور و کمک هلیکوپترهای آمریکایی در کمک به مجروحین و جا به جایی فرماندهان نظامی داعش از جمله دلایل کلیدی مبنی بر ادعای همکاری داعش و آمریکا است. آمریکا حتی پای خود را فراتر گذاشت و به کشورهای حکم نمود که به انهدام نیروهای داعش نپردازند.
آمریکا خود را به عنوان کشوری که توانست رهبر داعش را از بین ببرد مطرح می کند، اما این ادعا ابهامات زیادی به همراه دارد؛ اطلاعات متناقضی درباره جزئیات عملیات ارایه شد، ادعای وزارت دفاع روسیه مبنی بر احتمال کشته شدن ابوبکر بغدادی در جریان حمله هوایی روسیه در ماه مه در نزدیکی شهر رقه، عدم انتشار هیچ عکسی از ابوبکر بغدادی و اعلام انتقال بقایای جسد ابوبکر بغدادی به دریا تنها بخشی از ماجرا پرابهام قتل است.
 دو هدف امریکا از این اقدام:
1-    بهره برداری انتخاباتی: اکثر کارشناسان اجماع دارند که ترامپ با تمام توان در صدد بهره برداری تبلیغاتی از خبر قتل ابوبکر بغدادی برای رقابت انتخاباتی خود است. در حالی که در این خصوص جعفر قناد باشی«تحلیلگر مسائل بین‌المللی» می گوید: آمریکایی‌ها طی دو دهه ی گذشته همواره در شرف انتخابات دست به چنین عملیاتی می‌زده‌اند فلذا باید پذیرفت که اعلام کشته شدن البغدادی در آبان 98 یعنی 365 روز مانده به انتخابات 2020 آمریکا خالی از دلیل نمی‌تواند باشد.
2-    پایان مصرف: اکثر سیاست های آمریکا در خاورمیانه با شکست روبرو شد. طرح معامله قرن آنها با چالش های جدی روبروست. بشار اسد توانست تروریست ها را نابود کند، عربستان به عنوان رژیمی دیکتاتور و حامی تروریست، متحد بدنام ترامپ در منطقه شناخته می شود، مذاکرات آمریکایی ها  با طالبان به نتیجه نرسید و سیاست فشار حداکثری علیه ایران به نتیجه دلخواه نرسید و ایران اسلامی به نماد مبارزه با تروریسم تبدیل شد. لذا آمریکا در یک عملیات نمایشی سگ وحشی تربیت کرده خود را که تاریخ مصرفش برای منافع آمریکا به پایان رسیده بود، به قتل رساند تا خود را به عنوان نماد مبازه با تروریست مطرح کنند.
 
فرهاد کوچک زاده
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات