صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۵۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 21 مهر

آمریکایی‌ها ۴۰ سال است که می‌خواهند ریشه‌ جمهوری اسلامی ایران را بِکَنند؛ اما ما در این مدت، بیش از چهل برابر رشد کرده‌ایم که همین ایستادگی جمهوری اسلامی و موفقیت‌های آن، یک نمونه‌ موفق دیگر از مهار آمریکاست. (1397/6/16)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز

حکام منطقه به دام نیفتند
تنش‌آفرینی کشورهای حاشیه خلیج فارس در منطقه با توصیه و همکاری رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا، پدیده‌‌ای است که غرب آسیا از چندین سال پیش با آن مواجه است. البته آمریکایی‌ها و رژیم غاصب صهیونیستی نیز در مناطقی که به سمت آرامش می‌رود، فوراً توطئه‌ای طراحی و عملیاتی می‌کنند. به بیان دقیق، آمریکا منافع خود را در ناامنی غرب آسیا جست‌وجو می‌کند. بنابراین سیاست ناامنی مدیریت شده راهبرد ایالات متحده نسبت به غرب آسیاست. از آنجایی که دشمنی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها امری بدیهی است و به گفتن نیازی نیست؛ اما سخن اصلی با کشورهایی است که خود در منطقه حضور دارند و از لحاظ جغرافیایی متعلق به غرب آسیا هستند. اتخاذ سیاست تنش با جمهوری اسلامی ایران به توصیه آمریکا، برنامه مشترک امارات متحده عربی و عربستان سعودی است. بنابراین در این زمینه به برخی نکات اشاره می‌شود:
1ـ همان‌طور که رئیس‌جمهور روسیه آشکارا به آن اشاره کرد: «کشور بزرگی همچون ایران منافع خودش را دارد و همسایگان ایران (باید) به منافع تهران به عنوان کشوری که هزاران سال است در قلمرو خود زندگی می‌کند، احترام بگذارند.» ایجاد تنش با ایران تنها یک بازنده خواهد داشت و آن، کشورهای تنش‌آفرین خواهد بود. موقعیت ژئوپلیتیک، پیشرفت‌ها و دست برتر ایران در منطقه این امکان را فراهم آورده که بر هر گونه دشمنی فائق آید. تحریم اقتصادی، جنگ نظامی(نیابتی یا مستقیم)، جنگ ایدئولوژیک و ... برای کشورهایی، مانند عربستان هزینه‌بر خواهد بود تا ایران، و آمریکا را پشتوانه خود قرار دادن جز ذلت و خواری چیز دیگری نصیب برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد کرد.
2ـ میزان حمایت و قابل اعتماد بودن آمریکا در این جمله ترامپ به خوبی مشخص شده است: «خاورمیانه امروز امنیت کمتری پس از مداخله آمریکا در عراق دارد. از ما خواسته شد تا در کنار کُردها جنگ کنیم؛ اما گفتم هرگز به نفع کسی با طرف دیگر مقابله نمی‌کنم. نظامیان زیادی را در عراق از دست دادیم و در آنجا تریلیون‌ها دلار هزینه کردیم.» تاریخ نشان داده است اعتماد به آمریکا به معنای سقوط خواهد بود. اینکه آمریکایی‌ها نیروی نظامی جدیدی به عربستان اعزام می‌کنند، اولاً به دلیل فهم غلط آل سعود از منطقه است. ثانیاً آمریکا کشش جنگ و حمایت از کشوری، همچون عربستان را ندارد، امروز آنها به دلار نیاز دارند.

 گزارش روز

دوگانه‌سازی دروغین!
پس از گذشت سه سال از طرح این مسئله که ایرانیان باید بین دو گزاره «فروپاشی کامل نظام جمهوری اسلامی» و «تأمین خواسته‌های آمریکا» دست به انتخاب بزنند، حالا «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در جدیدترین اظهارات خود مدعی شده است، ایران باید بین «مذاکره با آمریکا» و «فروپاشی اقتصاد» یکی را انتخاب کند!
عقب‌نشینی آشکار از دوگانه قبلی با ساختن یک دوگانه خیالی و کاذب دیگر از سوی دولت ترامپ! مقامات کاخ سفید با وجود خروج از برجام و اعمال آنچه راهبرد «فشار حداکثری» می‌دانند، مدام در حال عقب‌نشینی در برابر تهران هستند و از گزاره مضحک «فروپاشی اقتصاد ایران» سخن به میان آورده‌اند! این در حالی است که محاسبات مقامات آمریکایی در تقابل با کشورمان یکی پس از دیگری غلط از آب درآمده است. تنها در یک مورد از این شکست‌ها، رئیس جمهور ایالات متحده که درصدد بود با استفاده از ظرفیت‌های ضد ایرانی «جان بولتون» و انگیزه بالای وی برای مواجهه با نظام و ملت ایران، به توهم «فروپاشی نظام ایران» عینیت بخشد، در نهایت پس از صرف هزینه‌های راهبردی و تاکتیکی فراوان ناچار شد بولتون را از کاخ سفید اخراج کند.
اظهارات «برایان هوک» که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با ادبیاتی دیگر تکرار کرده و احتمالاً در روزهای آینده از زبان مقامات دیگر کاخ سفید نیز تکرار خواهد شد؛ مانند همه تلاش‌های قبلی آنان، تلاشی عبث و بی‌فایده است؛ چرا که واقعیت نشان می‌دهد آنکه بر سر دوراهی قرار گرفته و ناگزیر به انتخاب میان دو گزینه است! واشنگتن است نه تهران. اکنون دونالد ترامپ است که باید میان این دوگانه واقعی پذیرش قدرت ایران و عقب‌نشینی در برابر جمهوری اسلامی یا ادامه شکست در منطقه و خروج از کاخ سفید یکی را انتخاب کند.

 اخبار ویژه

جدیدترین توطئه علیه دو ملت
یک منبع آگاه از توطئه عبری ـ عربی با همکاری باقی‌مانده حزب بعث در عراق برای برهم زدن اتحاد دو ملت ایران و عراق خبر داد. این منبع آگاه گفت: بر اساس اخبار به‌دست آمده مطلع شدیم، سرویس‌های جاسوسی دشمن با کمک عناصر حزب بعث در عراق برای ضربه به راه‌پیمایی باشکوه اربعین به دنبال سناریوسازی و حاشیه‌سازی هستند و در همین رابطه طرحی را برای اختلاف‌افکنی میان ملت‌های ایران و عراق در دست اقدام دارند. بر اساس این طرح، قرار بر این شده است مقادیری سلاح و مهمات به صورت مخفیانه به یکی از محل‌های استقرار زائران ایرانی در عراق منتقل شود و به دنبال آن به نیروهای امنیتی عراقی در زمینه وجود چنین محموله‌ای اطلاع‌رسانی شود. با اجرای این طرح و کشف محموله سلاح از سوی نیروهای امنیتی عراق، فضاسازی رسانه‌ای گسترده با هدف القای حضور ایرانیان برای سرکوب اعتراضات عراق آغاز می‌شود. همچنین بنا بود همزمان با این پروژه، بین برخی موکب‌داران و زائران عراقی و ایرانی درگیری ایجاد شود تا پروژه اختلاف‌افکنی میان دو ملت ایران و عراق و ضربه به پیام راه‌پیمایی اربعین به شکل گسترده‌تری اجرایی شود.


روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» مدعی شد، مذاکرات بین عربستان سعودی و انصارالله بعد از حمله یمن به «آرامکو»، از طریق یک «کانال ارتباطی مخفی» آغاز شده است. این نشریه افزود: تأسیسات نفتی آرامکو عاملی مهم در تغییر موضع ریاض در قبال یمن و انصارالله است. افزون بر عربستان سعودی، انصارالله هم خواهان کاهش تنش‌هاست و اقداماتی از قبیل آزاد کردن حدود ۳۰۰ زندانی را انجام داده است.

 

▼ اخبار
1- شرارت در آبراه‌های بین‌المللی بدون پاسخ نمی‌ماند
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمله موشکی بامداد جمعه به نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ، اظهار داشت: راهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین‌المللی که با هدف ناامن‌سازی رفت‌وآمد شناورهای تجاری انجام می‌شود، بدون پاسخ نخواهد ماند. «علی شمخانی» افزود:کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناور سابیتی ـ که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف دو موشک قرار گرفت ـ تشکیل شده و گزارش آن به زودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسئول ارائه می‌شود. وی افزود: با بررسی تصاویر ویدئویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک به دست آمده است. شمخانی همچنین به اقدامات تخریبی دیگری که طی ماه‌های گذشته علیه نفت‌کش‌های ایرانی «هپینس» و «هلم» در دریای سرخ رخ داده، اشاره کرد و گفت: ناامن‌سازی آبراه‌های بین‌المللی، مخاطرات نگران‌کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی به دنبال خواهد داشت و مسئولیت عواقب آن متوجه برنامه‌ریزان، مجریان و پشتیبانی‌کنندگان این‌گونه اقدامات تحریک‌آمیز خواهد بود.
2- کاهش 6/5 درصدی بدهی خارجی ایران
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از دیون خارجی کشورها، کل بدهی خارجی ایران در پایان سال ۲۰۱۸ را ۶ میلیارد و ۳۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار اعلام کرد که نشان می‌دهد، با وجود تحریم‌های آمریکا بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن 5/6 درصد کاهش داشته است. گفتنی است، در پایان سال ۲۰۱۷ کل بدهی خارجی ایران ۶ میلیارد و ۷۶۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار محاسبه شده بود، بر اساس این بدهی خارجی ایران در سال قبل 437/2 میلیون دلار کاهش داشته است. مطابق این گزارش از کل بدهی خارجی ایران در پایان سال ۲۰۱۸، بالغ بر 381/8 میلیون دلار مربوط به بدهی بلندمدت، 3/958 میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار مربوط به بدهی کوتاه‌مدت و 1/938 میلیارد و ۴۰۰ هزار دلار مربوط به خطوط اعتباری صندوق بین‌المللی بوده است. بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام‌شده در ایران طی سال گذشته میلادی را ۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار اعلام کرده است.

3- ترامپ با «کابوس ایران» عربستان را می‌دوشد
وبگاه خبری «الخلیج اونلاین»، در مقاله‌ای نوشته است، «دونالد ترامپ» پیش از اینکه یک رئیس‌جمهور شناخته شود، یک تاجر است و در طول سال‌های ریاست‌جمهوری خود اصرار زیادی به گرفتن پول بیشتر از ریاض دارد و تا کنون توانسته نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار معامله تسلیحاتی با عربستان سعودی امضا کند و در مقابل وعده‌هایی بدهد که به مرور زمان تهی بودن آن روشن شده است. این پایگاه خبری تأکید کرد، ترامپ مدام با «کابوس ایران» کشورهای غرب آسیا، به ویژه عربستان سعودی را می‌ترساند تا بیش از پیش خزانه خود را مملو از پول سعودی‌ها کند و در مقابل خواسته آنها برای حفاظت‌شان را بی پاسخ بگذارد. الخلیج اونلاین ناکامی سعودی‌ها در پاسخ به حملات یمنی‌ها را مصداق بدعهدی آمریکا در قبال سعودی‌ها دانست.


4- اعلام رسمی شکست‌های آمریکا
«ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی گفت: به فرماندهان نظامی اطلاع دادم که باید نیروهای ما از افغانستان برگردند. وی افزود: امنیت و ثبات در خاورمیانه اکنون نسبت به پیش از دخالت آمریکا در عراق به بهانه تسلیحات کشتار جمعی کمتر است. ترامپ اضافه کرد: بسیاری از سربازان‌مان را بی هیچ فایده‌ای در عراق از دست دادیم و آنجا تریلیاردها دلار هزینه کردیم. ما باید سربازان‌مان را از جنگ‌هایی که پایانی ندارد، خارج کنیم. ما ۱۰ سال در سوریه باقی ماندیم.
به نظر می رسد در آستانه انتخابات 2020 ترامپ که هیچ دستاوردی در سیاست خارجی به دست نیاورده است و تقریباً همه نظرسنجی‌ها علیه او هستند، با پایان دادن به این سیاست شکست خورده به دنبال بهبود چهره خود در میان جامعه آمریکاست.


▼ اخبار کوتاه
طبق آخرین آمار درج شده در سامانه نیما، ۹ میلیارد یورو ارز صادراتی از اول فروردین تا ۲۰ مهرماه ۹۸ وارد این سامانه شده که در مقابل، برای حدود 7/7 میلیارد یورو نیاز وارداتی نیز تأمین ارز از این سامانه صورت گرفته است، پس یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، در شرایط کنونی، سامانه نیما هنوز هم 3/1 میلیارد یورو ذخیره دارد؛ به این معنا که ارز صادراتی به طور کامل واردات را پوشش داده و بخش عمده‌ای از بار دولت را برای تأمین منابع ارزی به دوش کشیده است.
«محمدجوادجمالی‌نوبندگانی» نایب‌رئیس‌کمیسیون امنیت ملی از هجوم خارجی‌ها و به‌ویژه شهروندان کشورهای عربی برای خرید ویلا و زمین در شهرهای شمالی‌کشور خبر داد و گفت: وجود آب‌وهوای مناسب و مناطق ییلاقی از یک‌سو و افزایش‌نرخ ارز از سوی دیگر سبب استقبال اعراب از خرید ویلا در مناطق شمالی‌کشور شده‌ است. وی تأکید کرد: با توجه به اینکه شاهد افزایش قیمت زمین در شمال کشور هستیم، اما فروش زمین در مناطق شمال کشور به اعراب با هماهنگی مقامات محلی انجام می‌شود.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در گفت¬وگو با شبکه «راشاتودی عربی» گفت: کشور بزرگی همچون ایران منافع خودش را دارد و از همسایگان ایران خواست تا به منافع تهران به عنوان کشوری که هزاران سال است در قلمرو خود زندگی می‌کند، احترام بگذارند. پوتین همچنین گفت: روسیه روابط و همکاری خوبی با ایران دارد. وی همچنین از عربستان و امارات خواست با همسایه خود، ایران به منظور حل مشکلات پیچیده بین آنها وارد مذاکرات مستقیم شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود تحریم‌ها توانستیم در تولید فولاد کشورهایی، مانند فرانسه و ایتالیا را پشت سر بگذاریم و در رتبه دهم جهان قرار بگیریم. «رضا رحمانی» اظهار داشت: رویکرد کاری ما حمایت از تولیدکننده، تسهیل تولید و تشویق صادرات با درنظر داشتن بازار مصرف داخلی و جلوگیری از خام‌فروشی است.
با ادامه تحولات مرتبط با روند استیضاح ترامپ «فاکس‌نیوز» نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد، ۵۱ درصد از مردم آمریکا خواستار استیضاح و برکناری ترامپ، ۴ درصد استیضاح بدون برکناری و ۴۰ درصد مخالف استیضاح وی هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات