صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۸۷

از ناامیدی اصلاح‌طلبان تا کاهش مصرف بنزین

1ـ کاهش ۲۲ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین کشور
«امیر وکیل‌زاده» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۲میلیون لیتری مصرف بنزین کشور با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای آبان ماه سال جاری تا پایان روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان ماه سال جاری (یک روز قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین) به طور میانگین ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز بود و در مدت مشابه سال گذشته (یکم تا بیست‌وسوم آبان ماه سال ۹۷) به طور میانگین ۸۹ میلیون لیتر در روز بوده است. وی تأکید کرد: متوسط مصرف روزانه بنزین کشور از روز ۲۴ آبان ماه سال جاری تا پایان روز جمعه ۱۵ آذرماه سال جاری (پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین) به ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است که این رقم معادل روزانه ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر کمتر از ۲۳ روز ابتدایی آبان ماه سال جاری بوده است.


2ـ تلاش برای قرار دادن انصارالله در برابر ایران!
در حالی که از ابتدای حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن مقامات و رسانه‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند «انصارالله» یمن را نیرویی تحت فرمان ایران به تصویر بکشند، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا به تازگی تغییر موضعی آشکار داشته و گفته است، انصارالله سیاستی مستقل از ایران دنبال می‌کند. او گفته است: «باید به یاد بیاوریم که حوثی‌ها توقف حملات موشکی و هوایی را به عربستان سعودی پیشنهاد دادند، آن هم تنها چند روز بعد از آنکه ایرانی‌ها روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) تأسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف قرار دادند.» به نظر می‌رسد، این اظهارات برای قرار دادن انصارالله در برابر ایران و ساختن این دروغ که ایران در مسئله یمن دخالت می‌کند در شرایطی که حتی نیروهای انصارالله نیز با رویکرد ایران موافق و همراه نیستند، مطرح می‌شود.


3ـ ناامیدی اصلاح‌طلبان از کارآمدی دولت
«عباس عبدی» در روزنامه «اعتماد» با اشاره به وجود تنش در ساختار قدرت نوشت: «برای عبور از مشکلات موجود، چه در حوزه اقتصادی، چه در سیاست خارجی و چه امور سیاست داخلی نیازمند حداقلی از وحدت مدیریتی و سیاسی هستیم. راه اول اینکه دولت درصدد کسب رأی اعتماد از مجلس باشد تا اگر رأی گرفت با اقتدار به کار خود ادامه دهد. راه دومی که پیشنهاد می‌شود، تغییر کلی کابینه و آوردن افراد جدید و باانگیزه است. راه‌حل سوم انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری است. انتخاباتی که می‌تواند همراه با انتخابات مجلس انجام شود.» پیشنهاداتی که نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان نیز از کارآمدی دولت به طور کل قطع امید کرده‌اند؛ اما به جای آنکه از دولت همسوی خود بخواهند به فکر حل مشکلات با استفاده از ظرفیت‌های درونی باشد، گزینه‌های عجیب پیش پای دولت می‌گذارند.


4ـ تضمین لازم نیست، امتیاز بدهیم!
«علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دیپلمات پیشین در یادداشتی در روزنامه «آرمان» نوشت: «به ‌رغم تمام فشارهای وارده بر جمهوری اسلامی ایران و با وجود تمام انتظاراتی که ما از طرف‌های برجام داریم و نمونه آن در صحبت‌های رئیس‌جمهوری دیده شد که گفتند اروپا باید از کشور ما نفت خریداری کند و موانع شبکه بانکی را بردارد، برای اروپا سخت خواهد بود؛ زیرا از تهدیدهای آمریکا ترس دارند. اگر ما در همین نقطه صفر باقی بمانیم و در رویکرد خود تغییری ایجاد نکنیم و منتظر امتیازگیری باشیم، هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد.» اما سؤال این است که چرا باید برای اجرای یک توافق در مسئله هسته‌ای امتیازاتی فراتر از توافق به طرف مقابل بدهیم بدون آنکه تضمینی هم برای اجرای تعهدات طرف مقابل وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات