صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۸۸

کارشناس روس: ایران امکانات نظامی کافی برای حمله به تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه را دارد

جمهوری اسلامی ایران دارای امکانات و تجهیزات نظامی است که مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای پاسخگویی به اقدام آمریکا در ترور سردار "قاسم سلیمانی" را به این کشور می‌دهد.
ولادیمیر فیتین" رئیس مرکز خاورمیانه در موسسه تحقیقات راهبردی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران دارای امکانات و تجهیزات نظامی است که مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای پاسخگویی به اقدام آمریکا در ترور سردار "قاسم سلیمانی" را به این کشور می‌دهد.
فیتین در این مصاحبه گفت: «اکنون می توان وقوع هر سناریویی را انتظار داشت، به همین دلیل هم آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که آمادگی رزمی در تمامی پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه افزایش یافته و اسرائیل نیز در تلاش است تا امنیت خود را در مقابل هر اقدام احتمالی از جانب ایران تقویت کند. قطعاً ایران به نوعی اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد. ایرانی‌ها ممکن است نه تنها علیه آمریکایی‌ها، بلکه علیه متحدینشان در منطقه نیز حملاتی را انجام دهند. درباره اینکه تنش کنونی بین ایران و آمریکا می‌تواند به یک جنگ در مقیاس بزرگ تبدیل شود، حتی به‌رغم وقوع این ترور که حادثه‌ای بسیار جدی تلقی می‌شود، به نفع هیچیک از دو کشور نیست که یک درگیری نظامی جدی را آغاز کنند.»
این کارشناس این نکته را مورد توجه قرار داده که نیروهای نظامی ویژه ایران و سازمان‌های وابسته به آنها، از منابع کافی برای انجام حملات گسترده علیه  اهداف آمریکایی در کل منطقه خاورمیانه برخوردار هستند. به عنوان محتمل‌ترین اهداف برای انجام چنین حملاتی می‌توان "پایگاه‌های بی شمار ارتش آمریکا مستقر در خاک کشورهای منطقه" را نام برد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در عین حال، با یادآوری اینکه روند کاهش رویارویی بین ایالات متحده و ایران از آن جهت بسیار پیچیده است که واشنگتن برای گفت‌وگوی مستقیم با تهران و همچنین قبول هرگونه کمک واسطه‌ای در این زمینه آماده نیست، ادامه داد: «مقامات مسکو مدتهاست که سعی دارند تا تنش موجود در روابط آمریکا و ایران را برطرف کنند، اما آمریکایی‌ها به هیچ وجه به سمت میانجیگری کشورهای ثالث در این رابطه نمی روند و معتقدند از آنجا که این کشور دارای سلطه جهانی است، به هیچ واسطه‌ای نیازی ندارند و همه کشورها باید مطابق با خواست و اهدافی که ایالات متحده اعلام می‌کند، عمل کنند.»
سردار "سلیمانی" یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و  از جمله بانفوذترین چهره‌ها در خاورمیانه بود که در تاریخ سوم ژانویه (13 دی ماه) در نتیجه حمله موشکی نیروی هوایی آمریکا به محوطه فرودگاه بغداد به شهادت رسید. دستور عملیات ترور این ژنرال ایرانی، مستقیماً توسط "دونالد ترامپ"  صادر شد.
ترور سردار سلیمانی از سوی مقامات مسکو، پکن، بغداد، دمشق و آنکارا  محکوم شده و حتی در ایالات متحده نیز با انتقاداتی روبرو شده است. جمهوری اسلامی و متحدینش در منطقه وعده داده‌اند که انتقام این اقدام واشنگتن را خواهند گرفت. ایالات متحده و اسرائیل بلافاصله نیروهای نظامی خود را در حالت آماده باش رزمی کامل درآورده‌اند.
 
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات