صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۹۵۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 21 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این وحدتی که خوشبختانه در زیر تابوت پیکر مطهر شهید سلیمانی و شهدای همراه ایشان در بین مردم دیده شد باید محفوظ بشود، محفوظ بماند.(1398/10/18)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

«عین الاسد» فراموش نشود!

فرار آمریکا از شکست و ناتوانی در مقابل جمهوری اسلامی ایران سبب شد غربی‌ها برای لاپوشانی ضربه سنگینی که از سپاه خورده‌اند، از تکنیک‌های رسانه‌ای بهره بگیرند. آنها در مرحله اول به دنبال کوچک‌سازی عملیات موشکی علیه پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق بودند. پس از آن نیز موضوع سقوط هواپیمای بوئینگ را در سر خط خبرهای خود قرار دادند تا به این صورت جامعه جهانی را از شکست سنگینی که نصیب آمریکا شده بود، منحرف کرده و عملیات غرورآفرین سپاه را تا حد ممکن کم اهمیت جلوه دهند. هدف قرار دادن بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه که در 75 سال گذشته بی‌سابقه بوده، با سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ امری مجزاست که رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند جای موضوع اصلی را با موضوع دیگری که به مراتب از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار بود، جابه‌جا کنند؛ اما واقعیت امر چیست؟
صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، متأسفانه سقوط پرواز شماره 752 روز چهارشنبه بر اثر خطای انسانی در پدافند هوایی اتفاق افتاده است. اعلام نتایج بررسی کارشناسی به صورت رسمی از سوی بالاترین نهاد نظامی و بیانیه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور درباره این موضوع نشان می‌دهد، ماهیت و اساس نظام جمهوری اسلامی کاملاً متفاوت با ماهیت و سیاست‌های غرب به ویژه آمریکایی‌هاست. در حالی‌که طبق اخبار برخی از رسانه‌ها و تصاویر موجود، در عملیات موشکی سپاه به پایگاه تروریست‌های آمریکایی، تجهیزات نظامی بی‌شماری منهدم و ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشته شده است، مقامات آمریکایی از جمله دونالد ترامپ موضوع خسارت‌های وارد شده را کاملاً سانسور کرده‌اند و حتی اجازه حضور رسانه‌ها را نیز به پایگاه عین‌الاسد نداده‌اند، اما جمهوری اسلامی ایران به دور از فضاسازی رسانه‌ای و لاپوشانی کردن حقیقت، با صداقت به خطای انسانی پدافند هوایی در سقوط بوئینگ تهران‌ـ کی‌اف اذعان و بر برخورد قانونی با خطاهای رخ داده تأکید می‌کند. این موضوع می‌تواند میزانی برای سنجش جایگاه افکار عمومی در بین مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات ایالات متحده آمریکا باشد.
نکته آخر اینکه هنوز جعبه سیاه هواپیمای 737 بوئینگ بررسی نشده است و باید منتظر اخبار دقیق‌تر در این زمینه ماند، اما آنچه باید مدنظر قرار بگیرد، این است که نباید سیلی محکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکا در هدف قرار دادن پایگاه عین‌الاسد کمرنگ شود و فرایند خروج آمریکا از منطقه به حاشیه برود.

 

▼ گزارش روز

خطای انسانی عامل سقوط هواپیمای اوکراینی

ستادکل نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای درباره سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، این حادثه را ناشی از خطای انسانی دانست و اطمینان داد بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند.
در این اطلاعیه آمده است: «در پی تهدیدهای رئیس‌جمهور و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند.» این اطلاعیه افزوده است: «در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پروازهای جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش‌ یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است.» در این اطلاعیه آمده است: «در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و در هنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متأسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد. ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم‌وطن و جان‌باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل داده با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این‌گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.»

 

▼ خبر ویژه

بیانیه رئیس جمهور درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

پس از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای اوکراینی، آقای روحانی رئیس جمهور بیاینه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: با نهایت تأسف و تأثر، ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مطلع شدم. در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده‌باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.» روحانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه‌بار بسیار متأسف است و اینجانب از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقاً تسلیت عرض می‌کنم و به کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. همچنین ضمن ابراز تأسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی تقدیم می‌نمایم. وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌های‌شان را به عمل می‌آورد.» آقای روحانی تأکید کرد: «این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.» رئیس جمهور در پایان تأکید کرد: «ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.»

 

▼ اخبار

1ـ یک بام و دو هوای معنادار از دیدگاه روابط بین‌الملل

«پاسکال بونیفاس» پژوهشگر ارشد و مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه(IRIS) گفت: فرض کنیم که مثلاً مایک پمپئو به دست ایرانی‌ها در یک کشور ثالث کشته شده بود، واضح است که واکنش‌ها خیلی متفاوت باشد، ولی این تفاوت از دیدگاه روابط بین‌الملل بسیار معنادار است. آمریکایی‌ها یک مقام ایرانی را به قتل رسانده‌اند. شاید بگوییم که وضعیت روابط بین دو کشور بسیار پیچیده است، ولی ایران با آمریکا در جنگ نیست. وی می‌افزاید: آمریکا از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی نیز مجوزی برای اقدام علیه (سردار) سلیمانی نداشته و لذا آنچه به وقوع پیوسته، به معنای قتل فراتر از نظام حقوقی و قضایی موجود بوده است. این تحلیلگر خاطرنشان می‌کند: چون یک کشور غربی چنین اقدامی را کرده، این اقدام مشروع و عادی است؛ در حالی که اگر کشور دیگری عیناً و دقیقاً همین کار را کرده بود، همه یک صدا فریاد خشم سر می‌دادیم.

2ـ قوه قضائیه باید برای ترامپ حکم قصاص صادر کند

«ابراهیم فیاض» جامعه‌شناس با اشاره به ترور سردار قاسم سلیمانی به دست آمریکا اظهار داشت: اگر کسی هنوز فکر می‌کند با مذاکره می‌شود بین ایران و آمریکا تنش‌زدایی کرد، باید بداند که با فاشیسم امکان مذاکره وجود ندارد. مگر هیتلر قابل مذاکره بود؟ کار تا جایی پیش رفت که خود آلمان‌ها به این نتیجه رسیدند باید هیتلر را ترور کنند. هیتلر آلمان را به خاک سیاه رساند. الآن هم آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند به سرنوشت آلمان نازی دچار نشوند، باید ترامپ را هرچه سریع‌تر برکنار کنند. فیاض با بیان اینکه قوه قضائیه باید برای ترامپ حکم قصاص صادر کند، چون به دستور او یک شهروند ایرانی بیگناه مورد حمله واقع شد و به شهادت رسید، ادامه داد: برای صدور این حکم به محاکمه هم نیاز نیست، چون قاعده «الاقرار العقلاء علی أنفسهم جائز» جاری است. وقتی حکم قصاص از باب محاربه صادر می‌شود، وظیفه هر مسلمانی است که آن را اجرا کند.

3ـ اعتراف رسانه رژیم صهیونیستی به موفقیت‌آمیز بودن حمله موشکی ایران

پایگاه صهیونیستی «دبکا» در واکنش به حملات موشکی تلافی‌جویانه اخیر ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد تأکید کرد: این حملات به‌خلاف آنچه ترامپ گفته است، موفقیت‌آمیز بوده است. در پی این حمله موشکی، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفاً خسارات جزئی به تجهیزات وارد شده است. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در سخنانی تأکید کرده، ایران به ‌دنبال کشتن سربازان آمریکایی نبود و هدف اصلی این حمله آسیب زدن به ماشین نظامی آمریکا در منطقه و هشداری جدی به این کشور بوده است. با این حال سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد، با توجه به شدت حمله، پیش‌بینی می‌شود ده‌ها نفر از نیروهای آمریکایی مستقر در عین‌الاسد کشته یا زخمی شده باشند.

4ـ فرمانده نیروی قدس در حمایت از فلسطین ثابت‌قدم بود

«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: «بیش از یک بار با سردار سلیمانی دیدار کردم و وی از نقش بزرگی که حماس ایفا می‌کند، قدردانی کرد.» الزهار افزود: «هر بار که با وی دیدار می‌کردم اطمینانم افزوده می‌شد که این فرد که خود را فرمانده نیروی قدس نامیده و خود را به قدس مرتبط کرده، در حمایت از موضوع فلسطین ثابت‌قدم است.» این مقام ارشد جنبش حماس افزود: «موضوع فلسطین در ایران وابسته به شخص نبوده که اگر سردار سلیمانی رفت تمامی دستاوردها و روابط سابق وی از بین برود؛ بلکه موضوع فلسطین موضوعی محوری برای ایران بوده و به همین دلیل روابط بین ما و بین ایران روابطی دو طرفه است و سیاست ایران وابسته به شخص نیست.»

 

▼ اخبار کوتاه

اتحادیه اروپا در پایان نشست روز جمعه که با حضور مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و وزرای خارجه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) درباره مسائل مرتبط با ایران، برجام و تحولات خاورمیانه برگزار شد، طی بیانیه‌ای ادعا کرد طرف‌های اروپایی توافق جامع هسته‌ای،‌ ایران خود را به حفظ برجام متعهد می‌دانند. در بخشی از بیانیه آمده، توافق هسته‌ای با ایران توافق بسیار مهمی است و ما همچنان به حفظ آن متعهد هستیم. در ادامه بیانیه افزوده شده، منطقه تحمل یک جنگ دیگر را ندارد و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم از خود خویشتن‌داری نشان دهند و برای کاهش تنش‌ها تلاش کنند.

دیوان پادشاهی عمان از درگذشت «قابوس‌بن‌سعید» پادشاه این کشور در ۷۹ سالگی خبر داد. وی هیچ فرزندی ندارد و به صورت علنی جایگزینی را برای خود انتخاب نکرده؛ اما چندی پیش به صورت مخفیانه جانشین خود را در نامه‌ای مهر و موم شده به شورای سلطنتی ارائه کرده است. در همین حال «الجزیره» مدعی شده، «هیثم بن‌طارق آ‌ل‌سعید» به عنوان پادشاه جدید عمان منصوب شده است.

«جو بایدن» رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در پیام توئیتری نوشت: «اشتباه نکنید، اوضاع با ایران بحرانی است که دونالد ترامپ خود ایجاد کرده است. وی ما را در آستانه جنگی بی‌برنامه و بدون استراتژی قرار داد.» بایدن در ادامه نوشت: «وی (ترامپ) غیر قابل پیش‌بینی‌ترین و بی‌کفایت‌ترین فرمانده کل قوایی است که تاکنون وجود داشته است.»

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیترش نوشت: «یک روز غم‌انگیز. نتیجه‌گیری اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد. عمیق پشیمانیم، پوزش و عرض تسلیت به مردم ما، به خانواده‌های همه قربانیان و سایر ملل تحت تأثیر.»

دفتر رهبر جنبش اسلامی نیجریه درباره شرایط رهبر شیعیان این کشور اعلام کرد: اطلاعاتی که از طرف افراد ملاقات‌کننده با شیخ زکزاکی به ما رسیده است، نشان می‌دهد وضعیت سلامتی ایشان رو به وخامت گذاشته است. گفته می‌شود مقامات زندان همچنان از دسترسی پزشکان به شیخ زکزاکی و معاینه ایشان ممانعت می‌کنند.

«كارل بيلدت» وزير خارجه پيشين سوئد به نكته‌اى غير عادى در تحولات سياست خارجى اشاره كرده و گفته است: «از يك‌سو اتحاديه اروپا در تلاش براى حفظ برجام است و از سوى ديگر آمريكا درباره اينستكس تهديد مى‌كند. مجازات و تحريم اروپا براى پيش بردن سياست خود است»!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات