صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۵۲

وضعیت انرژی آمریکا، نقطه ضعف ترامپ است

در حال حاضر تولید نفت شیل در آمریکا به شدت کاهش یافته است و تعداد دکل‌های فعال در مناطق نفتی به عدد ۳۷۸ رسیده است که پایین‌ترین تعداد ظرف پنج سال گذشته است و این نگرانی گسترده‌ای را بین دولت‌مردان آمریکا ایجاد کرده؛
طی روزهای گذشته اتفاق بی‌سابقه‌ای در صنعت نفت آمریکا رخ داد و برای چندین ساعت قیمت نفت آمریکا منفی شد؛ یعنی به علت اشباع انبارهای ذخیره نفت و هزینه سنگین توقف تولید، شرکت‌های نفتی آمریکا به مشتریان خود بابت خرید نفت، مبلغی را هم پرداخت می‌کردند.
تولید نفت آمریکا از سال ۲۰۰۸ روند صعودی به خود گرفت و علت آن هم دست یافتن این کشور به تکنولوژی برداشت نفت شیل است؛ به گونه‌ای که تولید نفت آمریکا از روزانه ۵/۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۰۸، اکنون به بالاتر از ۱۶ میلیون بشکه در روز رسیده که این ارقام نشان‌دهنده آن است که آمریکا به شدت وابستگی خود را به واردات انرژی کاهش داده است؛ این افزایش تولید، تولید گاز استخراجی از چاه‌های نفت شیل را هم شامل می‌شود. یکی از نقاط ضعف استخراج نفت شیل، هزینه بالای تولید آن است اگرچه این هزینه در مناطق مختلف آمریکا متفاوت است؛ ولی برآورد می‌شود برداشت هر بشکه نفت در حدود ۳۰ الی ۴۰ دلار هزینه تولید روی دست شرکت‌های نفتی می‌گذارد که این رقم نسبت به هزینه‌های تولید نفت در روسیه که زیر ۲۰ دلار و عربستان و جمهوری اسلامی ایران که زیر ۱۰ دلار به ازای هر بشکه است، رقم بالایی به حساب می‌آید.
یکی از مواردی که «ترامپ» خیلی روی آن مانور می‌داد، کاهش وابستگی این کشور به واردات انرژی بود و این را یکی از دستاوردهای دوران ریاست‌جمهوری خود می‌دانست، حتی بر این اساس معتقد است حضور آمریکا در خلیج‌فارس دیگر لزومی ندارد و آمریکا باید بر شرق آسیا و مقابله با چین تمرکز کند و بارها اعلام کرده است امنیت خلیج‌فارس برای ما اهمیت راهبردی ندارد و کشورهایی که انرژی خود را از این منطقه تأمین می‌کنند، باید امنیت آن را هم به عهده بگیرند و اگر قرار باشد آمریکا امنیت خلیج‌فارس را تأمین کند، کشورهای منطقه و ذی‌نفعان باید هزینه آن را بدهند.
در حال حاضر تولید نفت شیل در آمریکا به شدت کاهش یافته است و تعداد دکل‌های فعال در مناطق نفتی به عدد ۳۷۸ رسیده است که پایین‌ترین تعداد ظرف پنج سال گذشته است و این نگرانی گسترده‌ای را بین دولت‌مردان آمریکا ایجاد کرده؛ زیرا از یک طرف، سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در مناطق نفتی در خطر است و از طرف دیگر، با کاهش تولید نفت خیل عظیمی از بیکاران به صف بیکاران فعلی آمریکا، که تعداد آنها تا ۲۶ میلیون نفر برآورد شده، اضافه شده است. گفته می‌شود تعداد ۱۰ میلیون نفر در صنعت نفت آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.بنابراین وضعیت فعلی انرژی در آمریکا بشدت بضرر آمریکاست. 
دو علت اصلی برای کاهش قیمت نفت ذکر شده است؛ اولین و اصلی‌ترین آن شیوع اپیدمی کرونا در بین کشورهای صنعتی است که به کاهش بی‌سابقه رشد اقتصادی و صنعتی این کشورها منجر شده و کاهش مصرف نفت را هم در پی داشته؛ برآوردهای فعلی حاکی از آن است که مصرف روزانه نفت در جهان در حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
علت دیگر کاهش قیمت نفت، عدم توافق اعضای اوپک پلاس بود که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آن روسیه و عربستان هستند؛ طبق توافق قبلی قرار بر این بود که اعضا در حدود ۸/۱ میلیون بشکه از تولید خود بکاهند؛ این توافق در حال اجرا بود، ولی در آخرین اجلاس، روسیه و عربستان برای کاهش بیشتر به توافق نرسیدند و به دنبال آن، این دو کشور در تلاش بودند کسری بودجه خود را جبران کنند. این موضوع در کنار اپیدمی کرونا قیمت‌ها را به شدت کاهش داد که این کاهش قیمت از سال ۱۹۹۸ بی‌سابقه بوده است.
زمانی که این وضعیت پیش آمد، با توجه به هزینه‌های تولید بیشترین ضرر را آمریکا متحمل شد و این موضوع عکس‌العمل شدید آمریکا را در پی داشت؛ تعدادی از نمایندگان مجلس سنا از جناح جمهوری‌خواه که برخی از سهامداران بزرگ شرکت‌های نفتی هستند، ضمن حمله شدید به عربستان از ترامپ خواستند به عربستان فشار آورد تا تولید نفت خود را کاهش دهد. به هر حال با رایزنی‌های گسترده، برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت تقریباً تمام کشورهای صادرکننده نفت، از جمله آمریکا موافقت کردند تولید نفت خود را به میزان ۱۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
البته به نظر می‌رسد این کاهش تولید نتواند حداقل در کوتاه‌مدت موجب افزایش قیمت نفت شود؛ زیرا بازار نفت با این کاهش هنوز با ۱۰ میلیون بشکه مازاد تولید روبه‌روست. برآورد آژانس بین‌المللی انرژی هم مبنی بر این است که قیمت نفت تا سال ۲۰۲۲ حداکثر به ۴۰ دلار در روز افزایش یابد؛ البته در اینجا باید یک پارامتر اصلی را هم در نظر گرفت که اگر جهان در کنترل اپیدمی کرونا ناموفق باشد، آن زمان می‌توان افق‌های روشن‌تری را برای بازار نفت در نظر گرفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات