خراسان جنوبی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۶۹

حقوق بشر آمریکایی را بیشتر بشناسیم

جایگاه حقوق بشر در سیاست‌های ایالات‌متحده به‌مثابه نردبانی برای رسیدن به مقاصد آن کشور است که آمریکا در راه رسیدن به اهداف استعماری‌اش از آن استفاده می‌کند.
پایگاه بصیرت / سید حسین حسینی فخر*
نقض حقوق بشر با تاریخ ایالات‌متحده آمریکا عجین است و کریستف کلمپ را می‌توان آغازگر نقض حقوق بشر در قاره آمریکا دانست. از آن زوی که کریستف کلمپ سرخپوستان بومی هائیتی را باهدف کشف طلا به بردگی گرفت و جمعیت آنان، براثر قتل و کشتار کلمپ تقریباً به نصف کاهش یافت تا امروز که حکام کاخ سفید دستانشان تا مرفق به خون ملت‌ها آغشته است، می‌توان سیاهه‌ای طولانی برای جنایات آمریکا فهرست کرد. آمریکا از سال ۱۹۱۶ میلادی تاکنون بالغ‌بر ۱۵۰ جنایت ضد بشری در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده که فاجعه هیروشیما و ناکازاکی، کشتار داخائو، کشتار بیسکاری، کشتار شینونه، مداخله در جنگ‌های کره، زندان گوانتانامو و ابوغریب، تولید و تجهیز و حمایت از تروریسم، برنامه‌ریزی و اجرای براندازی در کشورها، تجاوز و کشتار وحشیانه مردم ویتنام، نسل‌کشی مسلمانان با استفاده از بمب‌های شیمیایی و میکروبی، مدیریت و اداره تمامی جنگ‌ها و قتل‌عام‌های بشری در جهان، کشتار بی‌منطق مسلمانان عراق و افغانستان به بهانه انتقام‌گیری از کشته‌های ۱۱ سپتامبر، ترویج خشونت و خونریزی و هرج‌ومرج در جهان، دخالت در امور کشور‌ها و تهدید استقلال کشور‌ها در جهان ازجمله آن‌هاست. مورد اخیر آن نیز جورج فلوید ۴۶ ساله است که با وقاحت تمام در ملأعام با زانوی پلیس آمریکا خفه می‌شود و خون تمام مردم آمریکا را به جوش می‌آورد.
علاوه بر موارد مذکور، ایران نیز از ترکش‌های حقوق بشر آمریکایی بی‌نصیب نبوده و آسیب‌های فراوانی را متحمل شده است که کودتای ۲۸ مرداد، تجاوز دزدانه به ایران در واقعه طبس، کودتای شهید نوژه، تجهیز و حمایت از منافقین و سایر گروهک‌ها، حمایت از صدام جهت ورود به جنگ با ایران، حمله به هواپیمای مسافری، ایران هراسی و تحریک دولت‌های عرب علیه ایران، تولید و تجهیز و سازمان‌دهی داعش و القاعده، اعمال شدیدترین تحریم‌های ضد انسانی، تهدید و ممانعت از روابط تجاری سایر کشور‌ها با ایران، تصویب بودجه برای نفوذ و براندازی و ... ازجمله آن‌هاست.
دردآورتر از این فهرست سیاه این است که سردمداران آمریکا که خود بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در دنیا هستند، مدعیان حقوق بشر شده‌اند و کشور‌های دیگر را به خاطر نقض حقوق بشر مذمت کرده و مورد برخورد قرار می‌دهند. امروز دیگر برای کسی جای تردید باقی نمانده که جایگاه حقوق بشر در سیاست‌های ایالات‌متحده به‌مثابه نردبانی برای رسیدن به مقاصد آن کشور است که آمریکا در راه رسیدن به اهداف استعماری‌اش از آن استفاده می‌کند. بررسی جنایات و اقدامات بی‌شمار آمریکا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که دولت امریکا در راستای استفاده ابزاری از حقوق بشر در سه حوزه بیشترین بهره را می‌برد؛
۱-  از حیث اندیشه ورزی، حقوق بشر آمریکایی را وارد مسائل علمی و دانشگاهی کرده و به توسعه آن با نگاه آمریکایی پرداخته است. در این حوزه بسیاری از اقدامات ظالمانه آمریکا، از طریق اندیشه حقوق بشر و ایجاد صلح در دنیا توجیه می‌شود. حمله به عراق و افغانستان و تحریم‌های هسته‌ای ایران از این منظر قابل‌بررسی است.
۲-  از حقوق بشر در سطح تعاملات و معادلات جهانی و سیاسی در حوزه سیاست خارجی به‌عنوان ابزاری برای همراه‌سازی کشور‌ها با اهداف استعماری خود استفاده می‌کنند. از این منظر، نه‌تن‌ها عربستان که کودکان و زنان یمنی را به خاک و خون می‌کشد، ضد حقوق بشر و ناقض آن نیست، بلکه حق دارد عضو سازمان حقوق بشر و مسئول کنوانسیون حقوق زنان شود.
۳-،    اما این نگاه در خصوص کشور‌هایی که می‌خواهند با توجه به مبانی و ارزش‌های خود، سیاست مستقلی از ابرقدرت‌ها را در پیش گیرند و به سیاست‌های امریکا و سایر قدرت‌ها تن ندهند، ولو حقوق واقعی بشر را در بالاترین سطح در جوامع خود به کار ببندند، با نگاه امنیتی آمریکا مواجه شده، پرونده‌های حقوق بشری علیه آن‌ها در دادگاه‌ها و مجامع بین‌المللی باهدف برخورد به جریان می‌افتد.
با نظر به حوادث و رخداد‌های ۶ الی ۱۲ تیرماه ازجمله سوءقصد نافرجام به مقام معظم رهبری در ۶ تیرماه ۱۳۶۰ توسط گروهک تروریستی فرقان، بمب‌گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ توسط سازمان منافقین و به شهادت رساندن آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر از یاران ایشان، به شهادت رساندن محمد کچویی رئیس زندان اوین در ۸ تیرماه ۱۳۶۰، به شهادت رساندن آیت‌الله صدوقی نماینده امام خمینی (ره) و امام‌جمعه یزد در ۱۱ تیرماه ۱۳۶۱ توسط اعضای گروهک تروریستی منافقین، بمباران شیمیایی سردشت توسط هواپیما‌های جنگی رژیم بعثی عراق در ۸ تیرماه سال ۱۳۶۶ که به شهادت ۱۱۰ نفر و مجروح شدن پنج هزار تن انجامید، و همچنین شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط ناو آمریکایی وینسنس در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ که منجر به شهادت تمامی ۲۹۰ نفر مسافر و خدمه آن هواپیما (۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن از تبعه کشور‌های خارجی) گردید، اختصاص هفته‌ای با عنوان هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی می‌تواند آئینه‌ای برای انعکاس نفاق، دورویی و دروغ‌گویی قدرت‌های استکباری مدعی حقوق بشر و فرصتی برای افشاگری و نمایاندن چهره واقعی آمریکای جنایتکار باشد؛ پیشنهادی که مقام معظم رهبری نیز در تاریخ ۶/۴/۱۳۹۴ در دیدار خانواده‌های معظم شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای استان تهران، با اشاره به حوادث هفتم تا دوازدهم تیرماه و ذکر چند نمونه از جنایاتی که باواسطه و بی‌واسطه توسط دولت آمریکا علیه ملت ایران صورت گرفته است، اعلام این ایام به‌عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» را پیشنهاد فرمودند.
‌ازاین‌روی هفته حقوق بشر آمریکایی ضمن آنکه فرصت مناسبی برای بازخوانی جنایات و اقدامات ضد حقوق بشری امریکا در ایران و همچنین توجه بیشتر به رخداد‌ها و حوادث ششم تا دوازدهم تیرماه را در عرصه عمومی فراهم می‌سازد، ضمن مروری بر رفتار‌های آمریکا در عرصه حقوق بشر داخلی و جهانی از طریق تبیین و روشنگری به گسترش جنبه منطقه‌ای و جهانی افشای چهره واقعی بزرگ‌ترین مدعی و ناقض حقوق بشر در دنیا کمک می‌نماید. 40
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات