صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۷۰

درگیری وهمی در جنوب لبنان

موازنه وحشت در مرزهای لبنان و اسرائیل همچنان به نفع مقاومت برقرار بوده و انتقام حزب الله طی یک عملیات غافلگیرانه دیر یا زود تحقق خواهد یافت.
وضعیت امنیتی در مرزهای شبعا در جنوب لبنان روز گذشته توجه رسانه های منطقه و جهان را به خود جلب کرد. ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد حمله نیروهای حزب‌ الله در مرز لبنان را خنثی کرده است، اما حزب الله با صدور بیانیه ‌ای بلافاصله این ادعا را رد کرد.
به گفته اسرائیل ارتش این رژیم به سوی گروهی از اعضای جنبش حزب‌الله که تلاش می‌کردند از مرزهای شمالی وارد اسرائیل شوند شلیک کرده است. طبق ادعای اسرائیل بین سه تا پنج چهار نفر از اعضای حزب‌الله از مرز لبنان در منطقه مورد مناقشه شبعا، در محدوده بلندی‌های اشغالی جولان و مرز سوریه، عبور کرده بودند.
به گفته آویگای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل به محض ورود این افراد به خاک اسرائیل به سوی آنها تیراندازی شده و آنها به خاک لبنان گریخته‌اند.
سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد از وضعیت نیروهای حزب ‌الله اطلاعی نداریم اما به احتمال زیاد شماری از آن ها زخمی شده اند. به زودی جاده‌های غیرنظامی در منطقه شمالی بازگشایی می شود و زندگی افراد غیرنظامی به وضعیت عادی باز می‌گردد، روزهای پییچیده و پرتنشی پیش روی ماست.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این رخداد را یک حادثه امنیتی جدی توصیف کرد.
از سوی دیگر، منابع خبری لبنان از شلیک موشک به سوی یک تانک اسرائیلی خبر داده بودند اما ارتش اسرائیل این خبر را تکذیب کرده است.
نیروهای ارتش اسرائیل از چند روز پیش از بیم اقدام انتقام‌ جویانه حزب ‌الله به تلافی شهادت علی کامل محسن یکی از اعضای ارشد این جنبش در حمله موشکی اسرائیل به خاک سوریه، در مرزهای شمالی به حالت آماده ‌باش درآمده‌ اند.
 
بیانیه حزب ‌الله
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ ای تلاش برای عبور از مرز و خنثی شدن حمله نیروهای خود در مرز اسرائیل را رد کرده و گفته است که تبادل آتشی با نیروهای اسرائیلی نداشته است.
در بیانیه مقاومت اسلامی لبنان آمده است: رعب و وحشت ارتش اشغالگر صهیونیستی و شهرک نشیناني كه در مرز با لبنان در آن به سر می برند، نشان مي دهد كه از  آمادگی بالاي ما ترسيده اند و از عکس العمل مقاومت بر جنایتی که منجر به شهادت برادر مجاهد علی کامل محسن واهمه دارند. همچنین ناتوانی کامل دشمن از تشخیص قصد و نیت مقاومت را در چهره نگران دشمن به لحاظ میدانی و رسانه ای ديديم، به گونه اي كه بر اساس اصل «هر فریادی را به خود می گیرند به تحرک واداشته است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: همه آنچه در رسانه های دشمن مبنی بر خنثی سازی عملیات نفوذ در اراضی لبنان به فلسطین منتشر می شود و همچنین سخن گفتن از شهید و زخمی شدن تعدادی از نیروهای مقاومت در عملیات بمبارانی که در مواضع اشغالگران در مزارع شبعا صورت گرفته کاملا نادرست و تلاشی برای به دست آوردن پیروزی های خیالی و دروغین است.
در ادامه بیانیه چنین آمده است: مقاومت اسلامی تاکید می کند که هیچ درگیری یا تیراندازی از سوی خود در وقایع امروز شکل نگرفته بلکه همه این وقایع از یک طرف بوده که همان دشمن ترسو، نگران و متشنج است.
مقاومت اسلامی لبنان تاکید کرد: پاسخ ما به شهادت برادر مجاهد علی کامل محسن که در حمله دشمن صهیونیستی در فرودگاه بین المللی دمشق به شهادت رسید حتما در راه است و صهیونیست ها فقط باید منتظر مجازات جنایت هایشان باشند.
حزب الله در پایان تاکید کرد بمباران امروز در روستای الهباریه و خسارت به یک منزل مسکونی نیز بی جواب نخواهد ماند.
ویدیوهایی منتشر شده که نشان می ‌دهد ارتش اسرائیل مزارع شبعا در مرز لبنان را گلوله‌باران کرده است. اسرائیل می‌ گوید گلوله‌ باران این منطقه یک اقدام دفاعی بوده است.
علی کامل حسن، یکی از افراد حزب الله بود که یک هفته پیش در حمله اسرائیل در اطراف فرودگاه دمشق به شهادت رسید. حزب‌الله همواره هشدار داده که اگر اعضای این گروه هدف قرار بگیرند، انتقام آن را خواهد گرفت.
اسرائیل ایران را مسئول تحرکات حزب ‌الله می‌داند و نتانیاهو در آغاز درگیری اخیر بار دیگر اعلام کرد که اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران اجازه استقرار نظامی در مرز با سوریه را نمی‌دهد. او گفت که اسرائیل برای "هر سناریویی" آماده است و هشدار داد که " لبنان و حزب‌الله مسئول هرگونه حمله علیه ما از خاک لبنان هستند."
نتانیاهو دیروز یکشنبه ۲۶ ژوئیه هم در هشداری مشابه حفاظت از مرزهای شمالی در برابر ایران را "سیاست ثابت" اسرائیل توصیف کرد. نخست وزیر اسرائیل گفت اجازه نمی‌دهیم که به امنیت ما خدشه وارد کنند یا مردم ما را تهدید کنند. هیچ‌ ضربه‌ای علیه نیروهایمان را تحمل نخواهیم کرد.
 
 
سقوط پهپاد اسرائیل
ارتش اسرائیل اعتراف کرد یکی از پهپادهای جاسوسی این رژیم در حین عملیات مرزی در خاک لبنان سقوط کرده است. دلیل این سقوط مشخص نشده است اما به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل هیچ نگرانی‌ای در باره درز اطلاعات وجود ندارد. به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل علت سقوط نقص فنی بوده است.
ارتش اسرائیل پس از تهدیدات اخیر حزب الله اقدام‌های امنیتی را در مرزهای شمالی‌اش افزایش داده است. ارتش لبنان می‌گوید پرواز جنگنده و پهپادهای اسرائیل در بیشتر مناطق جنوب این کشور از جمله دره بقاع ادامه دارد و در ۴۸ ساعت کذشته حریم هوایی این کشور ۲۹ بار نقض شده است. این ارتش گفته این مسئله را با نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان پیگیری می‌کند.
به گفته حسان دیاب نخست ‌وزیر لبنان، اسرائیل در سال ۲۰۲۰ بیش از هزار بار حریم هوایی، دریایی و زمینی این کشور را نقض کرده است.
رسانه‌های لبنان مرتب از نقض حریم آبی و هوایی و زمینی خبر می‌دهند که بیشتر عملیات شناسایی ارتش اسرائیل برای هدف قرار دادن اهدافی مرتبط با نیروی مقاومت در سوریه است. به نوشته روزنامه های لبنانی جنگنده‌ های اسرائیل مانورهای جدی در ارتفاع کم در بیشتر مناطق جنوب لبنان انجام داده‌اند.
در همین حال رسانه‌های سوریه هم از حضور شدید جنگنده‌های ارتش اسرائیل در مرزهای جنوبی این کشور خبر می ‌د‌هند.
دو روز پیش ارتش اسرائیل اهدافی را در نزدیکی مرز با سوریه به تلافی حمله به بلندی‌های جولان هدف قرار داد. اما نقض حریم هوایی در سال جاری بسیار بیشتر از معمول و در ارتفاع بسیار کم بوده و سبب نگرانی شده است.
 
جمع بندی
به نظر می آید رژیم صهیونیستی که در نگرانی ناشی از تهدیدات حزب الله بسر می برد با ایجاد یک درگیری وهمی در مرزهای شبعا تلاش دارد فضای فعلی را بشکند و از طریق عملیات روانی حزب الله را در حالت انفعال قرار دهد.
با این حال بیانیه به موقع و روشنگرانه حزب الله توطئه اسرائیل را ناکام گذارده و تاکید کرد تهدیدات حزب الله علیه رژیم غاصب در انتقام از خون شهید علی کامل محسن همچنان پابرجا بوده و بلکه انتقام بمباران روستای الهباریه هم به آن اضافه شده است.
در هر حال موازنه وحشت در مرزهای لبنان و اسرائیل همچنان به نفع مقاومت برقرار بوده و انتقام حزب الله طی یک عملیات غافلگیرانه دیر یا زود تحقق خواهد یافت.
نکته قابل توجه این است که حزب الله و دبیر کل آن سید حسن نصرالله هر بار اسرائیل را تهدید به انتقام کرده، تهدید خود خود را عملی کرده است. همین امر موجب نگرانی و هراس فراوان در داخل رژیم صهیونیستی شده و در نتیجه دست به اقدامات عجولانه و احمقانه ای مانند درگیری وهمی اخیر زده است
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات