صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۵ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس: مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بار‌ها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام، [ولی]متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تأکید‌ها تأثیر زیادی نداشته. این‌ها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِد مسئله فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. (۱۳۹۹/۰۴/۲۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

دست و پای بی‌حاصل می‌زند!

در زبان عربی ضرب‌المثلی وجود دارد که زبان حال امروز ترامپ، رئیس‌جمهور مفلوک آمریکاست: «الغرِيقُ يتشبَّثُ بكُلّ حَشيش» یعنی، کسی که در حال غرق شدن است، برای نجات یافتن، به هر خس و خاشاکی دست می‌زند. با مروری بر وضعیت داخلی و خارجی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 می‌توان از چرایی پاره‌ای رفتارهای نابخردانه، تصمیم‌گیری‌های عجولانه و اقدامات ناقض حقوق بشر و ضد حقوق بین‌المللی وی و دولت آمریکا رمزگشایی کرد.

نکات تحلیلی: 1- بحران کرونا امروز همچون دستگاه واقع‌نمایی در آمریکا عمل کرده و عیار کارآمدی سیستم الگوی پرمدعای لیبرال دموکراسی را عیان نموده است؛ به‌گونه‌ای که ناکارآمدی آن آشکارا در منظر جهانیان به‌ویژه آمریکایی‌هایی که می‌خواهند حدود سه ماه دیگر در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، قرار گرفته است. از سوی دیگر، قاطبه نظرسنجی‌های مؤسسات معتبر آمریکایی همانند پیو، گالوپ و سی‌ان‌ان به طور میانگین ترامپ را 5 تا 10 درصد عقب‌تر از رقیب دموکراتش ارزیابی می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران اقدامات نابخردانه‌ای از جنس تعرض اخیر دو جنگنده اف15 آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران را نوعی فرافکنی فشارهای تجمیع شده داخلی از این طریق تحلیل می‌کنند. 2- ترامپ و کاخ سفید از مواضع رهبر معظم انقلاب در دیدار مصطفی‌الکاظمی که فرمودند شهادت ناجوانمردانه و اقدام تروریستی آمریکا در ترور شهید سلیمانی را هرگز فراموش نمی‌کنیم و «ضربه متقابل» را به آمریکا خواهیم زد، بیمناک و هراسان شده است. لذا اقدامات ناقض حقوق انسانی و بین‌الملل اخیر آمریکایی‌ها ارسال پیام لرزانی به ایران می‌تواند باشد تا در تهدید «ضربه متقابل» تجدیدنظر نماید. 3- محک و آزمودن ایران آزموده، دیگر حماقت آمریکایی‌هاست. ترامپ در عرصه سیاست خارجی یک بازنده بزرگ است؛ ولی هر تغییر وضعیتی می‌تواند هزینه‌های بزرگ‌تری را برایش تولید کند.

نکته راهبردی: اگرچه موج محکومیت‌های سیاسی و حقوقی از سوی سازمان‌ها و کشورها درباره اقدام تعرضی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی با کندی در جریان است، اما حرکت آغاز شده خوب است و لازم است دستگاه دیپلماسی با تبیین ابعاد قضیه و این‌که اگر امروز جلوی اقدام احمقانه امریکا در به خطر انداختن امنیت کریدور هوایی هواپیماهای غیرنظامی گرفته نشود، می‌تواند فردا برای آن‌ها نیز تکرار شود، محوریت حرکت و ائتلافی علیه امریکا را بر عهده بگیرد و پاسخ محکم و درخوری را برای آمریکایی‌ها تمهید نماید. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          دوزیست‌های فرهنگی

برخی از شخصیت‌های به‌اصطلاح فرهنگی دوزیست هستند، زیرا از یک‌جهت سینما و تلویزیون و عرصه فرهنگ کشور را وسیله‌ای برای درآمدزایی و معیشت خود قرار داده‌اند، اما دل در گرو سیاست‌های آمریکا دارند و همواره در پیام‌های خود از آن سیاست‌ها حمایت می‌کنند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- بامداد جمعه‌ای که گذشت، دو فروند جنگنده آمریکایی با تهاجم به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آسمان سوریه، علاوه بر تعرض آشکار به هواپیمای ایرانی، باعث مصدومیت تعدادی از مسافرین شد. اکثر مردم ایران با شنیدن این خبر، اقدام تروریست‌های آمریکایی را محکوم کرده و خواستار پاسخ متقابل از سوی کشورمان شدند؛ اما سلبریتی‌های همیشه حاضر در همه صحنه‌ها، ترجیح دادند مانند سایر مواردی که مردم ایران در آن مظلوم واقع شده‌اند، در این مورد نیز خود را به بی‌اطلاعی بزنند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. 2- دوزیست‌های فرهنگی کسانی هستند که برای قربانیان آمریکایی یازده سپتامبر شمع روشن کردند و برای کاریکاتوریست‌های هتاک فرانسه، مقابل سفارت این کشور در تهران جمع شدند، بغض کرده و گفتند من_شارلی_ابدو_هستم، و یا بعد از انفجار در ورزشگاه استاد دو فرانس پاریس گریبان چاک کردند و ابراز تأسف کردند. بااین‌حال، آن‌ها در برابر صدها فاجعه دیگر علیه کودکان و زنان در یمن، سوریه، عراق، میانمار و حتی سیاه‌پوستان آمریکایی سکوت کردند. حتی این سلبریتی‌ها در قبال حمله تروریستی علیه مجلس شورای اسلامی و حملات تروریستی در زاهدان و خوزستان نیز که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از همشهریانمان شد نیز سکوت کردند. 3- بخش زیادی از مشکلات دارویی کشور در زمانه کرونا به خاطر تحریم‌های ضد بشری آمریکا است. چگونه می‌توان باور داشت که برخی سلبریتی‌ها که شهرتشان به دلیل حمایت‌های همین مردم است، رنج هوادارانشان را نبینند و اعتراض نکنند. بی‌شک مردم صدای بلند این سکوت‌ها را می‌شنوند. 4- بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در مورد رفتارهای این به‌اصطلاح روشنفکران که به غرب خدمت می‌کنند، می‌فرمایند: «شما روشنفکر هستید! آزادی که جوان‌های ما را فاسد کند، آزادی که راه را برای مستکبرین باز کند، آزادی که ملت ما را تا آخر به بند بکشد؛ شما این آزادی را می‌خواهید، و این دیکته‌ای است که از خارج به شما شده است.»

▼ خبر ویژه‌                «اختیارات کم»؛ کلید رهایی از پذیرش مسئولیت

رسول منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب که در اوایل دولت کنونی اعلام کرده بود، اصلاح‌طلبان «فدائیان روحانی» هستند، در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان ملی، پیرامون دولت آقای روحانی گفته است: «یکی از مشکلات آقای روحانی این بود که کلید بزرگی در دست گرفت و انتظارات مردم بالا رفت و گفتند دیگر تمام شد. زندانیان آزاد می‌شوند، فضا باز می‌شود، مشکلات اقتصادی حل گشته ‌و... شاید رئیس‌جمهور فکر می‌کرد می‌تواند این مسائل و مشکلات را حل کند، ولی به نظر من باید از همین امروز با مردم صحبت کرد و ‌درصد قانونی اختیارات دولت را برای آن‌ها شرح داد. در کشور ما دولت‌های متعددی وجود دارد و در هر بخشی دولتی چه‌بسا قوی‌تر از دولت مرکزی وجود دارد. این موارد باید برای مردم شکافته شود.» گفتنی است، اولاً همه کاندیداها نسبت به وظایف قانونی مصرح خود در قانون اساسی اشراف دارند و باید در چارچوب همان اختیارات شعار بدهند، قطعاً که مثلاً آزادی زندانیان در حوزه وظایف قوه مجریه نیست و از همان کلیدهای بزرگی است که منتجب نیا به آن اعتراف می‌کند. ثانیاً دولت و رئیس‌جمهور در ساختار اجرایی نظام جمهوری اسلامی؛ اختیاردار بیش از ۹۵ درصد از درآمدها، بودجه و اجرائیات کشور است و بعضی معتقدند اساساً همین سطح اختیارات وسیع است که موجب زیاده‌خواهی برخی رؤسای جمهور در دوره مسئولیتشان شده است. ثالثاً «فدائیان روحانی» امروز به‌جای پاسخگو بودن نسبت به عملکرد هفت‌ساله‌شان به مردم، با نقش مافیایی سعی دارند این ذهنیت را در مردم شکل دهند که دولت خوب بود، اما اختیارات کمی داشت.

▼ اخبار

دوگانه‌سازی گمراه‌کننده!

خبرهای انتخاباتی ایالات‌متحده آمریکا حاکی از پیشی گرفتن جوبایدن نامزد دموکرات آمریکایی از دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌روست. همین کافی است تا بار دیگر جریان غرب‌گرا با تقسیم‌بندی تکراری آمریکای خوب و آمریکای بد پروژه مذاکره و همکاری با یانکی‌ها را کلید بزند. روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم داوود هرمیداس‌باوند، ادعا کرده که آینده برجام به نتیجه انتخابات آمریکا گره خورده است. این روزنامه نزدیک به دولت نوشته است: «برجام مي‌تواند دستخوش تغيير و تحولاتي گردد. اگر فرض را بر اين بگيريم که در انتخابات نوامبر ايالات‌متحده، جوبايدن به پيروزي برسد و دموکرات‌ها روي کار بيايند؛ از آنجايي که برجام در زمان خود آن‌ها انعقاد يافته و محور برجام خود آن‌ها بودند، با بازگشت دموکرات‌ها به برجام اين توافق مي‌تواند سروشکل تازه‌اي به خود بگيرد و بازهم منافع طرفين را با عمل به تعهدات جلب کند. لذا اگر دموکرات‌ها بيايند سعي خواهند کرد نسبت به ديدگاه‌هايي که زمان دونالد ترامپ اجرا مي‌شده تجديدنظر کنند و ايران نيز استقبال مي‌کند.» برخی اختلاف سلیقه‌ها در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مشهود است؛ اما مواضع آمریکایی‌ها در قبال ایران و برجام تا حد بالایی به یکدیگر نزدیک است و فقط در نوع بیان و لحن و استفاده از برخی واژه‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد. در مسئله برجام نیز بایدن صرفاً از «بازگشت مشروط ایالات‌متحده به برجام» در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفته است؛ اما نگاهی به معنا و مقصود این جملات نامزد انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که منظور وی از «مشروط بودن بازگشت» همان خواسته‌های دونالد ترامپ در کارزار فشار حداکثری است. خلق دوگانه دموکرات -جمهوری‌خواه در سیاست خارجی کشورمان اشتباهی گمراه‌کننده بود که رسانه‌‌های اصلاح‌طلب با استقبال از دموکرات‌ها همچنان در این مسیر پراشتباه دوگانه‌‌سازی قدم می‌زنند!

نتایج سفر نخست‌وزیر عراق از قول روزنامه لبنانی

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به بررسی سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران پرداخته و تأکید کرد که نخست‌وزیر عراق در ایران دیدارهای متعددی با مسئولان ارشد این کشور داشت که می‌توان آن‌ها را در ابعاد اقتصادی- تجاری و سیاسی- امنیتی بررسی کرد. در بُعد اول دو طرف راهکارهای تقویت مناسبات دوجانبه و بالا بردن تبادل تجاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال را بررسی کردند؛ اما در بعد دوم اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی قابل‌توجه بود که بر ضرورت تسریع دولت در اجرای مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای خارجی از این کشور تأکید کرد. ایرانی‌ها و عراقی‌ها معتقدند که تحولات آینده تحولات خوبی نیست و در این شرایط نیاز به همبستگی همگانی برای عبور از بحران‌ها وجود دارد. این روزنامه لبنانی وحدت دیدگاه‌های تهران در خصوص الکاظمی را در دو بعد تحلیل کرده و می‌نویسد: «الکاظمی نشست‌های خود را با هدف تحت کنترل گرفتن دولت و جلوگیری از فروپاشی و ورشکستگی آن و همچنین اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی انجام داد. نکته دوم دعوت تهران و متحدان منطقه‌ای این کشور برای ایجاد آرامش در فضای داخلی عراق بود، لذا به نظر می‌رسد احزاب شیعی در آینده تلاش‌های خود برای حمایت از دولت را تقویت خواهند کرد، این در حالی است که طی هفته‌های گذشته آن‌ها تحرکاتی را در مخالفت با دولت انجام داده بودند، لذا می‌توان گفت درصورتی‌که تعهدات مطرح‌شده خوب پیش برود، عرصه سیاسی عراق شاهد برخی گشایش‌ها خواهد بود.»

محرومیت‌زدایی سیستان‌وبلوچستان، اولویت اول بنیاد مستضعفان

فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: «اینکه در جامعه، توزیع ثروت‌های ملی، کاملاً عادلانه صورت نگرفته است، غیرطبیعی، خلاف شرع و مایه شرمندگی است. سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجرائی غلط سبب شده است، هم‌وطنی که توان مالی کمتری دارد، شب و روز با کارِ سخت و طاقت‌فرسا دنبال بهره‌ای حلال براى معیشت باشد و افرادی بی‌لیاقت با زدوبند، رانت و امثال آن، ظالمانه و از مسیر حرام، میلیاردها به جیب بزنند و طلبکار نظام هم باشند. در چند هفته‌ اخیر، پای درد و دل مردم شریف و نجیب قصرقند، حاشیه چابهار، زهک و زابل در سیستان‌وبلوچستان نشستم. بنیاد مستضعفان برای امسال بیش از ٢٥٠ میلیارد تومان جهت محرومیت‌زدایی، حمایت‌های معیشتی و مقابله با تبعات اقتصادی کرونا به استان اختصاص داده و ان‌شاءالله تمامی پروژه‌هاى مورد توافق به سرانجام خواهد رسيد.»

▼ اخبار کوتاه

نگرانی رژیم صهیونیستی از سامانه موشکی ایرانی/ روزنامه اسرائیل هیوم در گزارشی اعلام کرد: «مقامات اسرائیلی از روسیه خواسته‌اند از دستیابی ارتش سوریه به سامانه موشکی خرداد تولید ایران جلوگیری نماید.» این پایگاه خبری آمریکایی به نقل از طال عنبار از کارشناسان رژیم صهیونیستی در هوانوردی نظامی افزود: «سامانه اس 300 روسیه توسط افسران روسی مدیریت می‌شود و تهدید هوایی برای اسرائیل محسوب نمی‌شود، این در حالی است که اگر موشک‌های ایرانی در اختیار ارتش سوریه قرار گیرد، به مشکلی جدی برای اسرائیل تبدیل خواهد شد.»

پیام رژیم صهیونیستی به حزب‌الله از طریق سازمان ملل/ المیادین لبنان خبر داد:‌ «تل‌آویو در مورد حمله به حومه دمشق که موجب شهادت یکی از نیروهای حزب‌الله شد، از طریق سازمان ملل پیامی برای حزب‌الله ارسال کرده است. تل‌‌‌آویو گفته است درباره حضور «علی محسن» در دمشق اطلاعی نداشته و قصد هدف قرار دادن او را نیز نداشته است. حزب‌الله تنها به دریافت پیام اکتفا کرده، اما بر رد هرگونه هشدار و تهدید از سوی رژیم صهیونیستی تأکید کرده است.»

الحاق شناورهای بومی به ناوگان شناوری مرزبانی/ فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد: «در اکثر مرزها روابط حسنه با کشورهای همسایه برقرار است. در حال حاضر باوجود تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، جوانان کشورمان با اتکا به خداوند متعال، می‌توانند شناورهای پیشرفته دریایی بسازند. اخیراً نیز قرارداد آن‌ها با وزارت دفاع منعقد شده که در آینده نزدیک این شناورهای پرسرعت به ناوگان شناوری مرزبانی ملحق خواهند شد.»

دشمن در دشمنی‌اش متحد است/ «رانیا خالک»، تحلیلگر آمریکایی طی اظهاراتی به انتقاد شدید از سیاست‌های ضدانسانی آمریکا پرداخت و گفت: «آمریکا درحالی‌که خود در تأمین نیازهای ضروری برای مقابله با کرونا شکست خورده و کادر پزشکی مجبورند کیسه‌های زباله به تن کنند و از ماسک‌های خود بارها استفاده نمایند، شرایط کنونی را فرصتی می‌بیند تا با افزایش قربانیان کرونا، ایرانیان را تنبیه کند؛ برای همین مخالف لغو تحریم‌هاست. حتی دموکرات‌ها و جو بایدن (رقیب انتخاباتی ترامپ) نیز موافق لغو تحریم‌های ایران نیستند.

بودجه نظامی ۷۴۰ میلیارد دلاری/ علی‌رغم مشکلات زیاد آمریکا در مبارزه با بحران کرونا که به بیکاری میلیون‌ها نفر منجر شده است، سنای آمریکا با لایحه بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری پنتاگون برای هزینه در حوزه‌های نظامی این کشور و تداوم کمک‌رسانی به رژیم صهیونیستی موافقت کرد.

احکام سیاسی (سؤال 6):

 نقد و نقدپذیری در اسلام چه حکمی دارد؟ پاسخ: نقد در اسلام در زمینه گفتن نقاط مثبت افراد، مستحب؛ ولی در زمینه گفتن نقاط ضعف افراد درصورتی‌که منکر شرعی باشد، واجب است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات