صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۳۱

تلاش اسرائیل برای فروش نرم‌افزار جاسوسی به کشور‌های عربی

یک روزنامه اسرائیلی، روز یکشنبه نوشت که تل آویو رسما واسطه فروش یک نرم‌افزار جاسوسی از یک شرکت اسرائیلی به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس شده است.
به نوشته وبگاه عرب‌۴۸، روزنامه هاآرتص نوشت، رژیم صهیونیستی شرکت «NSO» را که در زمینه برنامه‌های جاسوسی از گوشی‌های تلفن همراه فعالیت می‌کند، تشویق می‌نماید که برنامه جاسوسی «پگاسوس» را به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بفروشد تا آن‌ها در جهت جاسوسی از مخالفین و رقبای سیاسی خود استفاده کنند.
در حال حاضر شرکت NSO از فعال‌ترین شرکت‌های اسرائیلی در میان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است و میزان فروش برنامه جاسوسی «پگاسوس» به صد‌ها میلیون دلار در امارات و عربستان سعودی می‌رسد. هاآرتص نوشته، این میزان فروش با واسطه‌گری رسمی تل آویو صورت گرفته است.
نرم‌افزاز جاسوسی «پگاسوس ۳» قادر به هک گوشی همراه و پاک محتویات آن یا تصویربرداری و ضبط ویدئو از دور است. کارکنان این شرکت تخصصی بر روی نقاط ضعف گوشی‌های همراه تحقیق می‌کنند.
به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، مقامات رسمی اسرائیل در جلسات این شرکت با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، حضور دارند و بخشی از این جلسات نیز در داخل سرزمین اشغالی برگزار شده است.
در این شرکت برای هر کشور عربی از یک نام مستعار استفاده می‌شود که از حرف اول نام آن کشور و نام یک خودرو الهام گرفته شده است؛ مثلا برای عربستان از نام «SUBARU» و برای بحرین از نام «BMW» و برای اردن از نام «JAGUAR» استفاده می‌شود.
به نوشته هاآرتص شرکت NSO در سال‌های اخیر قراردادهایی با عربستان سعودی، بحرین، عمان، ابوظبی و رأس الخیمه امضا کرده؛ اما اسرائیل اجازه عقد قرارداد با قطر را به این شرکت نداده است.
بنا بر این گزارش، این شرکت تا کنون سود هنگفتی از کشورهای مذکور به دست آورده است و یک منبع مطلع به هاآرتص گفته که نرم‌افزار پگاسوس را می‌توان ده برابر قیمتی که در اروپا به فروش می‌رسد در کشورهای عربی فروخت.
برنامه جاسوسی «پگاسوس» در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی در جهان برانگیخته و ردپای این بدافزار در چندین رخداد مهم دیده می‌شود. روزنامه گاردین در دی ماه سال گذشته فاش کرد که شخص محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی در هک کردن تلفن همراه «جف بزوس» میلیاردر آمریکایی، بنیان‌گذار شرکت «آمازون» و مالک روزنامه «واشنگتن پست» در سال ۲۰۱۸ دست داشته است. در این عملیات هک، از برنامه «پگاسوس» استفاده شده بود.
علاوه بر این، «گاردین» پیشتر نیز در گزارش دیگری، شرکت صهیونیستی NSO را عامل نفوذ به تلفن‌های همراه ده‌ها تن از مقامات پاکستانی دانسته بود.
«عمر عبدالعزیز»، از مخالفان دولت سعودی نیز در آذر ماه سال گذشته علیه شرکت NSO به دادگاهی در آمریکا شکایت کرد و گفت این شرکت با نرم‌افزار جاوسی پگاسوس در شنود ارتباطات «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار فقید عربستانی نقش داشته است.
با این حال، شرکت صهیونیستی NSO در تلاش برای سلب مسئولیت از خویش، همچنان مدعی است محصولاتش برای مبارزه با تروریسم و جرایم ساخته شده و در اختیار دولت‌ها قرار گرفته‌اند و مسئولیت نحوه استفاده از نرم افزار پگاسوس به عهده مشتریان است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات