صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۷۳

اروپاییان در وین به دنبال چیستند؟

امیدواریم دیپلماتهای ما در وین،از این "حقیقت " عقب نشینی نکرده و فریب لفاظی های دیپلماتیک و سیاسی تروییکای اروپایی را پشت میز مذاکره نخورند!
نشست کمیته مشترک برجام امروز ( سه شنبه ) در وین بزگرار می شود. در این میان، چنانچه مقامات اروپایی اعلام کرده اند، یکی از اصلی ترین اهداف آنها "تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با استناد به ابزارهای دیپلماتیک" می باشد! این در حالیست که تروییکای اروپایی ( آلمان، انگلیس و فرانسه) هیچ گونه مستمسک حقوقی برای تمدید تحریمهای ایران ندارند.
 
به عبارت بهتر، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و درج صریح تاریخ 17 اکتبر ( 28 مهر ماه ) جهت پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران، جایی را برای اروپاییان برای مانور حقوقی در این خصوص باقی نمی گذارد. حتی کشورهای اروپایی بر خلاف خواسته خود، ناچار شدند به پیش نویس "تمدید تحریم تسلیحاتی ایران" که از سوی آمریکا ارائه شده بود، رای ممتنع دهند.

با این حال نباید فراموش کرد که بازیگران اروپایی نیز در صددند به هر نحو ممکن، مانع از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران شوند. تصویب قطعنامه تروییکای اروپایی علیه ایران در آژانس( حدود هشت ماه قبل ) نیز نقطه آشکارساز"هم پیمانی استراتژیک و تاکتیکی" مشترک آمریکا و اروپا در تقابل مطلق با نظام و ملت ایران محسوب می شود.
 
یکی از اهداف تصویب این قطعنامه، توجیه تراشی برای تمدید موقت تحریم تسلیحاتی ایران بود، اما استراتژِی  جمهوری اسلامی ایران مبنی بر "مقاومت فعال" ، اجازه تکمیل این نقشه را تا کنون به مقامات اروپایی نداده است.

در هر حال، نباید فراموش کرد که استراتژی فشار حداکثری بر ایران"، تنها منبعث از دولت آمریکا و اتاقهای فکر وابسته به کاخ سفید نیست! بازیگران اروپایی نیز این استراتژی را با جدیت دنبال کرده و سیاست خارجی خود در قبال کشورمان را نیز بر مبنای همین چارچوب و راهبرد کلان استوار ساخته اند.
 
همگان به یاد دارند که حتی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ، زمانی که جان کری و جک لو وزرای امور خارجه و خزانه داری آمریکا از بانکهای اروپایی خواستند تا مناسبات بانکی خود با ایران را ( بر خلاف تعهدی که در برجام داده بودند) متوقف سازند، بازیگران اروپایی کمترین اعتراضی به نقض توافق هسته ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نکردند.
 
در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز تروییکای اروپایی در ابتدا بر سر "بسط برجام" ،" گسترش دامنه تعهدات ایران " و "کاهش تهدات غرب" با واشنگتن به مذاکره پرداخته و پس از خروج آمریکا از برجام نیز به بازی مستقیم خود در زمین کاخ سفید ادامه دادند.

نکته دوم اینکه استراتژی "فشار حداکثری غرب" معطوف به هدف "مهار همه جانبه ایران قدرتمند" تدوین و اجرایی شده است. بر این اساس، بازیگران اروپایی از هر گونه اقدامی ( از جمله رفع یا حتی تعلیق تحریمهای تعیین کننده) که مغایر با این مسیر و استراتژی باشد خودداری می کنند.
 
بر همگان مسجل است که  بازیگران اروپایی" تصویب قطعنامه ضد ایرانی اخیر در آژانس" را ناظر بر " تلاش آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران" صورت دادند. در این معادله، قطعنامه آژانس حکم "وسیله " و تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران حکم "هدف" را دارند. صورتبندی بازی تروییکای اروپایی در این برهه زمانی، چندان دشوار نیست! آنها در صددند هزینه های لغو تحریم تسلیحاتی ایران را بالا نشان داده و از این طریق، مانع از رفع این تحریمها شوند: یعنی دقیقا همان هدفی که آمریکا دنبال می کند! بنابراین، در تحلیل رفتار اروپا نباید دچار اشتباه شد! بازیگران اروپایی همچنان در صدد تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان هستند ، حتی از طریق دیپلماسی و لبخند!

شاید مرور پیام توئیتری آقای ظریف  وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بازی و رفتار اروپاییان ( که پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی آنها در شورای حکام آژانس منتشر شد) خالی از تامل نباشد:
" کشورهای  اروپایی (E3) باید شهامت خود را به خرج دهند و از عوام‌فریبی دست بردارند و آنچه در جلسات خصوصی می‌گویند را به صورت علنی نیز بگویند. ناتوانی آن‌ها در عمل به وظایف خود در قبال برجام، ناتوانی آن‌ها در برابر زورگویی ایالات متحده است. سه کشور اروپایی در پشت نقاب خود همدستان نتانیاهو و ترامپ هستند و در جایگاهی نیستند که به ایران مشورت دهند."

امیدواریم دیپلماتهای ما در وین،از این "حقیقت " عقب نشینی نکرده و فریب لفاظی های دیپلماتیک و سیاسی تروییکای اروپایی را پشت میز مذاکره نخورند! حفظ  عزت و  اقتدار جمهوری اسلامی ایران ، انتظار میلیونها ایرانی از دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان است.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات