طبق آمارهای رسمی، ایران در هفت ماهه سال ۹۹ از محل صادرات بنزین درآمدی حدود 1.4 میلیارد دلار به دست آورده است و تا پایان سال این میزان از رقم 2 میلیارد دلار (حدود 40 هزار میلیارد تومان) نیز فراتر خواهد رفت. امکان صادرات بنزین در سال اخیر به دو دلیل به وجود آمده است؛ 1- کاهش مصرف بنزین به دلیل محدودیتهای کرونایی و اعمال سهمیهبندی؛ 2- افزایش ظرفیت تولید بنزین در کشور به دلیل ساخت پالایشگاه ستاره خلیجفارس. این پالایشگاه توسط قرارگاه خاتمالانبیاء ساخته شده است. جای نگرانی اینجاست که با افزایش مصرف بنزین در سال آینده و بعد از واکسیناسیون عمومی، دولت سیزدهم از درآمدهای صادراتی بنزین محروم خواهد شد. از طرف دیگر بخش بزرگی از ظرفیت پالایشگاههای نفتی کشور قدیمی است و نزدیک به 30 درصد نفت را به محصول کمارزش مازوت تبدیل میکند. چهار سال قبل استانداردهای مصرف مازوت در جهان (سوخت کشتیها) تغییر کرد و تولیدکنندگان فرصت داشتند تا با بازسازی پالایشگاهها، خود را با این استاندارد وفق دهند. تعلل وزارت نفت در سرمایهگذاری در این حوزه باعث شده است تا ایران بخشی از بازار جهانی مازوت را از دست بدهد و عملاً ناچار به سوزاندن آن در صنایع سیمان، فولاد و نیروگاههای برق شود. آلودگی اخیر شهرها از نشانههای ناتوانی دولت در صادرات مازوت است و تبعات عدم سرمایهگذاری در بازسازی پالایشگاهها در سالهای آینده هم ادامه خواهد داشت.