صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۱۶

روزنامه آلمانی: گفتمان منطقی بین اروپا و آمریکا بر سر برجام دیگر ممکن نیست

دولت آمریکا اخیرا مدعی شده است که در اقدامی یکجانبه مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کرده است.
دولت ایالات متحده آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران در اقدامی یکجانبه و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را فعال کرد.
در همین حال، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که تقریبا تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.
وی تاکید کرد که طی روزهای آینده تصمیمات جدیدی برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و مجازات ناقضان آن گرفته خواهد شد..
وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران جهت مهار تهدیدات و توقف آشوب‌ و تا زمان امضای یک توافق جامع با تهران ادامه خواهد داشت.
ادعای پامپئو درباره فعال شدن مکانیسم ماشه در حالی مطرح می‌شود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها فاقد «تأثیر قانونی» است و تعلیق تحریم‌ها بعد از 20 سپتامبر (30 شهریور) نیز ادامه خواهد یافت.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در تحلیلی به این مسئله پرداخته و نوشت: در پیش گرفتن یک رویکرد منطقی در مناقشات درباره توافق هسته‌ای با ایران بین اروپا و آمریکا دیگر امکان پذیر نیست و این مسئله‌ای بسیار فاجعه بار است.
نویسنده در ادامه نوشت: نه اروپا و نه آمریکا از تقابل بین اروپا و آمریکا بر سر تحریم ها علیه ایران سود نخواهند برد. این خود تضعیفی دنیای غرب تنها به مخالفان مستبد آن ها کمک می کند.
در ادامه این مطلب آمده است: این مسئله بد نیست که اختلاف نظرهای جدی وجود دارد چرا که تلاش برای یافتن راه درست حتی زمانی که در اولین نگاه گاهی اوقات اختلاف نظرهایی وجود دارد یکی از نقاط قوت مناسبات دو سوی آتلانتیک است.
مسئله حاد و فاجعه بار این است که مناقشات و بحث ها درباره این موضوع مانند بسیاری موضوعات دیگر اکنون به گونه‌ای در حال انجام است که دیگر یک گفتمان و رویکرد منطقی بین اروپا و ایالات متحده در این باره ممکن نیست. این مسئله اهمیتی ندارد که ما در این مسئله کدام نگرش را درست می دانیم، اما مسئله این است که مقصر به وجود آمدن این شرایط از زمانی که دونالد ترامپ در راس قدرت آمریکا قرار گرفته است آشکارا طرف آن سوی آتلانتیک (ایالات متحده) است. استدلال های وی و طرفدارانش تنها محدود به تحقیر و تهدید است.
نویسنده در ادامه تاکید کرد: اروپا باید تلاش کند از توافق هسته‌ای با ایران تمام آنچه امکان دارد را نجات دهد. ابتکار مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس در این راستا نه تنها به دلیل امید به تغییر قدرت در واشنگتن حائز اهمیت است، بلکه این ابتکار در صورتی که بعد از انتخابات نوامبر تغییری در کاخ سفید هم شکل نگیرد برای موقعیت خود اروپا اهمیت دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات