صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳۱ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند. (۱۳۸۸/۰۶/۲۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

دفاع مقدس در جنگ اقتصادی

سی‌و‌یکم شهریور سال 59، هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی، حماسه‌ای به نام دفاع مقدس نیز آغاز شد؛ دفاعی جانانه و مبتنی بر ایمان راسخ، همت و اراده بلند ملت ایران که توانست تمام آرزوهای دشمنان و غارتگران را بر باد دهد. هیچ قدرتی یا کشوری در شروع این تجاوز تصور نمی‌کرد که ایران بتواند یک جنگ طولانی را اداره کند و درنهایت دشمن را سر جایش بنشاند. بررسی مختصات جنگ تحمیلی علیه ایران در سال 59 و جنگ تمام‌عیار اقتصادی امروز علیه ایران حامل این پیام است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در جنگ اقتصادی نیز همانند جنگ نظامی با تکیه بر ارزش‌های دفاع مقدس پیروز میدان نبرد باشد. در ادامه به چند محور مهم در دفاع مقدس که عامل پیروزی انقلاب بر دشمن شد، اشاره می‌شود.

نکات تحلیلی: 1- در دفاع مقدس، ایران تا زمانی که به صورت کلاسیک و با روش خود دشمن با آن مقابله می‌کرد، توفیق چندانی به دست نیاورد و زمانی که از نبرد نامتقارن و عملیات‌های شبانه و... استفاده کرد، توانست معادلات را تغییر دهد؛ در جنگ اقتصادی نیز نمی‌توان با شیوه‌های متعارف و معمول اقتصادی با دشمن مواجه شد؛ امروز باید فشارهای اقتصادی خارجی را با مدیریت صحیح منابع در داخل کشور کم اثر و بی‌اثر نموده و در روابط تجاری و اقتصادی خود از ابزارهای دیگری مانند پیمان‌های دوجانبه پولی و مالی و... استفاده کنیم. پیمان‌های این‌چنینی که یک نمونه برجسته آن قرارداد ایران و چین است، می‌تواند معادلات نبرد در جنگ اقتصادی را تغییر دهد. 2- یکی از بزرگ‌ترین دلایل موفقیت ایران در دفاع مقدس، تلاش شبانه‌روزی رزمندگان و ایثار و فداکاری آن‌ها بود؛ رزمندگان و فرماندهان امروز کشور، تولیدکنندگان هستند. این بخش از جامعه باید با روحیه جهادی و با رونق تولید و جهش تولید، عملیات کنند. امروز بسیج منابع و امکانات در دوران دفاع مقدس جای خود را به حمایت از کالای داخلی داده است و این حمایت از تولید داخلی با کمک‌های مردمی به جبهه در دفاع مقدس قابل قیاس است. 3- هماهنگی فرماندهان ارتش و سپاه و انجام عملیات‌های مشترک، ترکیبی را ایجاد کرد که کشور ایران توانست در مقابل همه دشمنان متحد شده ایران و اجماع نامیمون آن‌ها با اقتدار ایستادگی کند. امروز ارگان‌هایی که درگیر جنگ اقتصادی هستند، عبارت‌اند از؛ نظام بانکی، شبکه تولید، بازرگانی و شبکه تجار کشور. هماهنگی بین این ارگان‌ها از ضروریات ادامه این جنگ است.

نکته راهبردی: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس کسی فکر نمی‌کرد که سه دهه بعد ایران بتواند با تکیه بر دانش بومی، به موشک‌های بالستیک و ماهواره‌بر دست یابد، شاید امروز هم کسی تصور نکند که اقتصاد ایران در آینده به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان تبدیل شود ولیکن تجربه دفاع مقدس نشان داد که این امر شدنی است؛ منتهی با تلاش و همتی از جنس دفاع مقدس. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                     

جعل خبر برای مشروعیت کاذب

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با انتشار اخبار جعلی و فیک اعلام می‌کنند که به‌زودی چندین کشور دیگر به مسیر خیانت‌بار امارات و بحرین می‌پیوندند؛ پایگاه اینترنتی واللا وابسته به رژیم صهیونیستی در مورخ 19/9/2020 ادعا کرد: «پس از دیدار هفته گذشته دیوید شینکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا از اسرائیل، مسئولان اسرائیلی این برداشت را پیدا کرده‌اند که مسئولان لبنانی برای مذاکره با اسرائیل درباره اختلافات مرزی دریایی، نرمش نشان داده و بیش از گذشته آماده مذاکره با اسرائیل هستند.»

گزاره‌ خبری: 1- اگر نگاهی کوتاه به اوضاع لبنان بیندازیم متوجه می‌شویم که هنوز نخست‌وزیری مصطفی الأدیب (فرد مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان) و اعضای کابینه‌اش، مشخص و تثبیت نشده است، پس چگونه یک دولت نامشخص و نامعلوم می‌تواند به‌راحتی قول نرمش در مذاکرات، آن هم با رژیم صهیونیستی را به معاون وزیر امور خارجه آمریکا بدهد؟ پاسخ این سؤال را می‌توانیم در خبری از همین پایگاه واللا در همان تاریخ پیدا کنیم که: «به گفته مسئولان بلندپایه اسرائیلی و آمریکایی، در صورت موفقیت دونالد ترامپ در برقراری مذاکرات مستقیم میان لبنان و اسرائیل پیش از انتخابات ریاست جمهوری، وی دستاورد سیاسی بسیار بزرگی را خواهد داشت».

نکته پایانی: با وجود برخی جریان‌های سازش‌کار و خیانت‌پیشه در لبنان، اکثریت گروه‌های لبنانی و مردم این کشور به‌شدت با رژیم صهیونیستی مخالف‌اند و از منافع ملی لبنان در مقابل زیاده‌خواهی این رژیم دفاع می‌کنند. کاخ سفید و صهیونیست‌های تل‌آویو در حال خبرسازی درباره لبنان هستند تا از یک‌سو برگ برنده‌ای برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری فراهم کنند و از سوی دیگر با نوعی جنگ روانی، روحیه مسلمانان و اعراب، به‌ویژه ملت رنج‌دیده لبنان از جنایات رژیم صهیونیستی را تضعیف کنند. در شرایط پیش رو که رژیم صهیونیستی و دولتمردان آمریکایی در وضعیت بغرنج اجتماعی قرار دارند، در صدد هستند که با معامله‌های صوری سازش، حیثیت خود را احیا کنند و بر بحران مشروعیت خویش فائق آیند، اما اراده الهی و همراهی مردم با فلسطین سبب خواهد شد که ناامنی و وحشت به پستو‌خانه‌های کاخ‌های ظلم و ستم نفوذ کند و در این مسیر رو به افول دشمن، دیگر افزایش ارتفاع دیوارهای حائل نیز کارساز نخواهد بود. (نویسنده: اکبر عسکری صدر)

▼ خط تحریف                  

آمریکا مدعی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شد

آمریکا مدعی شد که مکانیسم ماشه را فعال کرده است. وزیر خارجه آمریکا گفت: «تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، ازجمله محدودیت تسلیحاتی احیا شدند. از امروز، تمام مفاد قطعنامه‌هایی که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شدند. اقدامات ذکر شده در پاراگراف‌های ۷، ۸ و ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ نیز لغو شدند. از تمام کشورهای عضو سازمان ملل انتظار داریم به این تحریم‌ها پایبند باشند. اگر سازمان ملل تحریم‌ها را بازنگرداند، واشنگتن عواقبی را برای آن در نظر می‌گیرد. در روزهای آینده، ایالات‌متحده گستره‌ای از اقدامات بیشتر برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل و همچنین پاسخگو کردن ناقضان آن‌ها را اعلام می‌کند. کارزار فشار حداکثری ما بر ایران ادامه دارد تا زمانی که آن‌ها به توافق فراگیر با ما جهت مهار کردن تهدیدات اشاعه و توقف آشوب‌پراکنی، برسند.» به‌راستی منطق گفتگو با چنین دولتی چگونه باید باشد؟ عده‌ای در داخل کشور که مدام سخن از مذاکره با آمریکا سر می‌دهند و حرف از جامعه بین‌الملل و مذاکره و رفع اختلافات فی‌مابین می‌زنند و دلسوزان نظام را جنگ‌طلب خطاب می‌کنند، امروز چهره واقعی آمریکا را ببینند که وقتی خواسته‌اش در مجامع بین‌المللی و در سازمان ملل تأمین نمی‌شود، زیر همه آنچه مدعی‌اش بود، از دموکراسی گرفته تا جامعه جهانی و ... زده و با قلدری تمام سازمان ملل را نیز تهدید می‌کند که باید خواسته‌اش را اجابت کند. این همان دولتی است که برخی امید واهی به بستن معاهده برد- برد با آن داشته و دارند!

▼ اخبار

واکنش ایران به ادعاهای غیرقانونی آمریکا

«تخت‌روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: «اقدامات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت غیرقانونی، باطل و بی‌اثر است. در واکنش به اقدام آمریکا، نه‌تنها هیچ‌یک از اعضای این شورا صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، 13 عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کرده‌اند. رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به سؤالات اعضا در این زمینه، اعلام کرد طبق مشورت‌هایی که با اعضای شورا داشته و نامه‌هایی که از تعداد زیادی از آن‌ها دریافت کرده‌ام، برای من کاملاً روشن است که یک عضو موضع خاصی در این زمینه دارد و بقیه اعضا مخالف آن هستند و بنابراین از نظر من هیچ اجماعی در شورا وجود ندارد و رئیس شورا نیز نمی‌تواند اقدام دیگری به عمل آورد. بر اساس قطعنامه 2231 فقط اعضای برجام حق آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته شورای امنیت را دارند. آمریکا دیگر عضو برجام نیست، بنابراین هیچ حقی برای توسل به روند مزبور ندارد و نامه‌اش نیز فاقد هرگونه اثر حقوقی در حال یا آینده است. جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که اعضای شورای امنیت بار دیگر با تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از شورای امنیت و تضعیف اقتدار و اعتبار آن مخالفت خواهند کرد.» در همین رابطه، رئیس مجلس به کمیسیون امنیت ملی مأموریت داد تا با رصد فضای بین‌المللی در چارچوب ادعای آمریکایی‌ها و اقداماتی که آن‌ها پیش می‌گیرند، اقدامات متقابلی را طراحی کنند.

نقش یک ژنرال بازنشسته آمریکایی در ترور سردار سلیمانی

«باب وودوارد» روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی در بخشی از کتاب خود به نام «خشم»، روایتی از نحوه تصمیم‌گیری دونالد ترامپ برای ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ارائه داده است. پیش‌ازاین منابع خبری به نقش مایک پومپئو در مجاب کردن ترامپ برای ترور سردار سلیمانی اشاره کرده‌اند، اما وودوارد در کتاب خود برای نخستین بار به نقش «جک کین»، معاون اسبق رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این خصوص هم اشاره کرده است. طبق مفاد کتاب، زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ به‌تازگی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رأی آورده بود، جک‌ کین با او درباره حاج قاسم صحبت کرده بود. کین علاوه بر این، تلاش‌ها و بیم‌های دولت جورج بوش برای مقابله با سردار سلیمانی را برای ترامپ بازگو کرده بود. طبق مندرجات این کتاب، کین به ترامپ گفته بود تیم امنیت ملی بوش از او برای تخریب دو پایگاه در ایران که محل استقرار نیروهای سردار سلیمانی بود، اجازه خواسته بودند، بوش با این درخواست مخالفت کرده بود».

در طول جنگ تحمیلی، کدام شهرها بیشترین آسیب را دیدند؟

در طول جنگ تحمیلی، 127 شهر از شهرهای كشور مورد تهاجم هوایی و موشكی قرار گرفته‌اند. از میان شهرهای مورد تهاجم، آبادان با بیش از 1017 بار رتبه اول، اهواز با 316 بار رتبه دوم و دزفول با 241 بار رتبه سوم قرار دارد. شهر تهران در دوران جنگ شهرها، 92 بار مورد تهاجم هوایی و موشكی قرار گرفته است. در روزهای پایانی سال 1366 سومین جنگ شهرها علیه ایران آغاز شد و برای اولین بار موشک‌های عراقی كه برد آن‌ها به كمك متخصصان خارجی افزایش یافته بود، به شهرهای تهران و قم اصابت كرد. بیش از 63 درصد از حملات دشمن به شهرهای كشور با هواپیما، 32 درصد با توپخانه و در حدود 5 درصد نیز با موشك صورت گرفته است. حداكثر تعداد شهدا در یک‌بار تهاجم به شهرهای كشور 800 نفر است كه در اثر تهاجم هواپیماهای دشمن به شهر كرمانشاه، در آذرماه 1365 اتفاق افتاد. حداكثر تعداد مجروحین در یک‌بار تهاجم به شهرهای كشور 4000 نفر است كه بر اثر تهاجم هواپیماهای دشمن به شهر اهواز در تیرماه 1367 اتفاق افتاد. درمجموع؛ 5 استان ایران صحنه جنگ بوده و 11 استان مورد حمله قرار گرفته، 500 شهر و 4 هزار روستا بر اثر جنگ خسارت دیده‌اند.

▼ اخبار کوتاه

استخوان لای زخم!/ «مصباحی‌مقدم»، کارشناس اقتصادی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: «اینکه هم ایران به برجام پایبند باشد و هم از منافع آن بهره‌مند نشود، یک نوع استخوان لای زخم و نانجیبی از ناحیه کشورهای اروپایی به‌حساب می‌آید. اینستکس تنها اقدام اروپایی‌ها بود، آن‌هم یک‌بار به‌صورت خیلی جزئی عملیاتی شد و دیگر هیچ. اظهار تعهد اروپایی‌ها به برجام در واقع متعهد نگه‌داشتن ایران جهت تأمین منافع خودشان است. اروپا باید در مقابل فشار آمریکا مبنی بر تحریم شرکت‌ها و بانک‌های دیگر کشورها کوتاه نیاید و راه را برای دادوستد ایران در سطح جهانی باز کند. اروپایی‌ها بخشی از مطالبات آمریکا را دنبال می‌کنند.»

تهران سقف جمعیتی را پشت سر گذاشته است/ «اردکانیان» وزیر نیرو در خصوص وضعیت آب پایتخت خاطرنشان کرد: «گفته شده بود تهران سقف ۷.۵ میلیون نفر را رد کند در تأمین آب شرب با مشکلاتی مواجه می‌شود. تهران هیچ منبع جدید دیگری در حوضه آبریز برای تأمین آب ندارد. استفاده بهینه از آب موجود در دستور کار تهران است. ۱۰ درصد آب شرب تهران قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده هدر می‌رود. استفاده از تجهیزات کم‌مصرف در بخش خانگی در دستور کار است.»

حنای آمریکا دیگر رنگی ندارد/ «مارک فیتز پاتریک» کارشناس BBC از واشنگتن می‌گوید: «روسیه و چین نگران تهدیدهای امریکا [درباره روابط خود با ایران] نیستند، چون آن‌ها متوجه شده‌اند که آمریکا در قضیه بازگرداندن تحریم‌ها بیش‌ازپیش به انزوا کشیده شده است. اقدام امروز آمریکا حتی دیگر روی کشورهایی که از آمریکا می‌ترسیدند هم تأثیری نخواهد داشت.»

جریمه ۱۰ هزار پوندی برای ناقضان قرنطینه در انگلیس/ بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد افرادی که در این کشور قوانین جدید مربوط به قرنطینه را رعایت نکنند، جریمه خواهند شد. بر اساس طرح جدید دولت انگلیس، افرادی که به علت ابتلا به کرونا و یا در معرض تماس قرار گرفتن با بیماران کرونایی، از رعایت قرنطینه خانگی خودداری کنند تا سقف ۱۰ هزار پوند (بیش از 300 میلیون تومان) جریمه خواهند شد.

پرس‌تی‌وی در یوتیوب مسدود شد/ شرکت آمریکایی گوگل برای ششمین بار حساب کاربری شبکه پرس‌تی‌وی در یوتیوب و جیمیل را مسدود کرد.

احکام سیاسی (سؤال 44): حکم غیبت بستگان نزدیک انسان مانند فرزندان و همسر چیست؟ پاسخ: در تحقق غیبت، تفاوتی بین بیگانه و خودی، کوچک و بزرگ نمی­کند، لذا غیبت بچه ممیز نیز جایز نیست. چنانچه غیبت همسر و فرزندان و بستگان خود و نیز تحقیر مؤمن و کاری که موجب اذیت او می­شود، جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات