صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۵۲۱۴

دولت آرایش جنگی ندارد

 روزنامه جام جم یادداشتی از احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرده است که متن آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
چند وقتی است که آقای رئیس‌جمهور در تحلیل شرایط کشور به موضوع جنگ اقتصادی اشاره و عنوان می‌کنند که کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و دلیل مشکلات اقتصادی ما به این جنگ برمی‌گردد. رئیس‌جمهور همچنین تأکید دارد اگر صرفا با تحریم‌های خارجی و نه جنگ اقتصادی مواجه بودیم، می‌توانستیم شرایط را بهتر اداره کنیم.
واقعیت آن است که پذیرش همین نکته از سوی آقای روحانی، اتفاق میمون و مبارکی است. ما بارها به‌صورت جدی متذکر می‌شدیم و هشدار می‌دادیم کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و باید در مصرف منابع محدودی که در اختیار ماست بیشتر دقت کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. 
از یک‌سو اکنون باید خوشحال بود که آقای رئیس‌جمهور، جنگ اقتصادی را پذیرفته است، اما از سوی دیگر نباید ازنظر دور داشت که اشاره آقای روحانی به شروع جنگ اقتصادی از سال ۹۷ به بعد با واقعیات همخوان نیست، زیرا از ابتدای انقلاب تاکنون ما درگیر تحریم هستیم و همواره با تحریم و جنگ اقتصادی مواجه بوده‌ایم.
در دوران گذشته به‌ویژه در دوره دفاع مقدس، زمانی که با تحریم و جنگ اقتصادی روبه‌رو بودیم، کشور در شرایط ویژه‌ای قرار داشت و برای این‌که بتوانیم تا جای ممکن زندگی را برای مردم آسان‌تر کنیم، تدابیری برای گذران هر چه‌بهتر شرایط در موقعیت‌ جنگی اتخاذ می‌شد. طبعا در آن مقطع بحث سهمیه‌بندی و همچنین ارائه کوپن باعث شد تا حدودی اقلام موردنیاز مردم باقیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد.
در چنین شرایطی هم باید با این  شیوه‌ها به‌صورت جنگی، اوضاع را مدیریت کنیم، اما شاهدیم که وقتی بحث جنگ اقتصادی می‌شود صرفا در لفظ و بیان مورداشاره قرار می‌گیرد، چون با توجه به سیاست‌های اعمالی به نظر می‌رسد خود دولت چندان موضوع جنگ اقتصادی را باور ندارد یا حداقل این‌که برای مواجهه با آن از کارایی لازم برخوردار نیست و برنامه‌ریزی درستی برای روبه‌رو شدن با آن ندارد.
در شرایط فعلی مردم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با دشواری، اقلام موردنیاز خود را تهیه می‌کنند؛ اقلامی که روزبه‌روز بر قیمت آن افزوده می‌شود. اگر قرار بود موقعیت کشور آماده این جنگ اقتصادی باشد، دیدن شرایط فعلی اصلا با مسائلی چون آمادگی و مهیا بودن کشور برای جنگ اقتصادی همخوانی ندارد.
از سوی دیگر دولت باید برای جنگ اقتصادی از خود شروع کند و با صرفه‌جویی، ‌جلوگیری از حیف‌ومیل اموال، مبارزه با فساد ، رانت‌خواری و .... برای این موقعیت، آرایش جنگی بگیرد، اما چنین عزمی از سوی دولت دیده نمی‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات