صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۸۷

ظهره‌وند: آمریکا ۷ تریلیون دلار برای مهار ایران هزینه کرد ولی الان نمی‌تواند در منطقه بماند

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی درباره بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا و تبدیل آن به «روسیاهی حداکثری» در آینده با مقاومت و ایستادگی، اظهار داشت: بیش از چهل سال از عمر انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و ما از لحظه شروع انقلاب تا امروز با فشارهای مختلف و متنوع آمریکایی‌ها مواجه بودیم.

وی افزود: این فشارها و تحرکات در قالب به‌راه انداختن جنگ علیه ایران یعنی 8 سال دفاع مقدس، جنگ و حمله مستقیم، جنگ‌های نیابتی در منطقه، به‌راه انداختن تروریست‌های تکفیری در جای‌جای محیط پیرامونی ما، تلاش‌های متعدد برای تغییر نظام در ایران و کودتا و آخرین ترفندی که دیدند می‌توانند به آن متوسل شوند، استفاده از تحریم اقتصادی و تجاری بوده است.
کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: آن‌ها می‌بینند که این فشارها به فرصت در داخل ایران تبدیل شده و ما توانستیم خودکفایی را جایگزین واردات کنیم و رشد ایران در حوزه‌های مختلف علمی و قدرت دفاعی ایران امروز آن‌ها را کاملا ناامید از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران کرده است. از ابتدا هم اگر با ایران برخورد کردند به‌خاطر نگرانی از الهام‌بخشی ایران و گسترش تفکر انقلاب اسلامی در منطقه و جهان بوده است.
ظهره‌وند گفت: آمریکایی‌ها اکنون می‌بینند با گذشت چهار دهه، حوزه نفوذ و وجه الهام‌بخشی ایران در در غرب آسیا، منطقه شامات، عراق، یمن، آمریکای لاتین، نیجریه و مناطق مختلف دیده می‌شود. اتفاقا هم‌راستایی روندهای جهانی با گفتمان انقلاب اسلامی مهمترین دستاوردی است که تأثیرات خود را نشان می‌دهد که ما از آن تحت عنوان چندجانبه‌گرایی یاد می‌کنیم. اینکه آمریکا امروز از رهبری جهان مأیوس شده و در حوزه‌های مختلف شکست خورده که به آن «افول قدرت نرم آمریکا» گفته می‌شود و اگر ساختار سیاسی‌اش دچار افول اخلاقی شده و وضعیت‌شان در محیط داخل افغانستان را به‌صورت دو قطبی می‌بینیم؛ ناشی از مقاومت و بازتاب و واکنش ایران به تحریم‌ها بوده است. اگر این تحریم‌ها، فشارها و اقدامات آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران موثر بود، امروز ایران شیب نزولی داشت و فروپاشیده بود ولی این مصادیق ناظر بر مقاومت و عکس العمل ایران است.
وی با بیان اینکه ترامپ می‌گوید ایالات متحده آمریکا طی دو دهه اخیر 7 تریلیون دلار در منطقه برای مهار ایران هزینه کرده است، تصریح کرد: امروز هم با سرشکستگی از افغانستان خارج می‌شود و با سرشکستی باید از عراق خارج شود و نمی‌تواند خود را در منطقه نگه دارد.
سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا درباره نتایج و پیامدهای شکست سیاست فشار حداکثری و تبدیل آن به روسیاهی حداکثری، اظهار داشت: برای آمریکا که زمانی رهبریِ جهان را داشت و ادعا می‌کرد و می‌کند که هنجارها و ارزش‌های آمریکایی محیط بین الملل را یکسان می‌کند و جهانی‌سازی را در دستورکار داشتند، امروز دنیا، چین و اتحادیه اروپا در مقابل او می‌ایستد و در محیط داخلی‌اش دوقطبی به‌وجود آمده و تمام این‌ها ناظر بر روسیاهی آمریکاست. هیچ‌وقت در تاریخ آمریکا، رئیس‌جمهوری آن‌قدر بدنام و خارج از چارچوب‌های دیپلماتیک نبوده که علنا مردم خود را سرکوب کند و این رسوایی و آشکار شدنِ روسیاهی آمریکاست.
ظهره‌وند با بیان اینکه البته این مباحث، واقعیت‌ها و رشدهای ما را نفی نمی‌کند، تصریح کرد: ولی اتفاقی که  نگذاشته شیرینی این مقاومت و پیروزی به کام مردم شیرین شود، ناتوانی مدیریت داخلی در مسئله شکل‌دهی به اقتصاد مقاومتی بوده است. اگر تفکر انقلابی و مقاومت در بخش‌های مدیریت اقتصادی‌مان مستقر می‌شد، امروز این وضعیت را نداشتیم. ساختار سیاسی در حکومت و به خصوص در بخش مربوط به دولت، از اینکه این تفکر را در حوزه مسئولیت‌های خود عملیاتی کند، ناتوان است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات