صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۲۱

روحانی: مصوبه دیروز مجلس را مضر می‌دانم

 حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، صبح امروز( چهارشنبه ۱۲ آذر) در جلسه هیأت دولت با اشاره به تقدیم لایحه بودجه 1400 به مجلس و عدم حضور خود در صحن علنی مجلس گفت: بسیار علاقمند بودم که طبق سالهای گذشته سخنان امروزم خطاب به مردم و نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس ایراد می‌شد.

وی افزود: عدم حضور من در مجلس، صرفاً به خاطر دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و همه وظیفه داریم به عنوان وظیفه قانونی و شرعی، مصوبات این ستاد را پیاده کنیم.
روحانی تصریح کرد: گمانه‌زنی‌‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است که البته با آن مصوبه دولت موافقت ندارد و آن را مضر می‌داند برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک، امّا نرفتن به مجلس صرفاً ‌به دلیل پروتکل‌‌های بهداشتی بوده نه مسئله‌ای دیگر.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بودجه سال آینده اهمیت خاصی دارد، گفت: سال ۱۴۰۰ از جهاتی ممتاز و حائز اهمیت است. اولاً سال پایانی قرن هست و قرن چهاردهم پایان می‌پذیرد و در آستانه ورود به قرن جدید خواهیم بود. از طرفی دیگر، این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که ما احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

روحانی ادامه داد: دشمنان ما همه توان خودشان را برای فشار به مردم و تسلیم شدن مردم در این دهه به‌ویژه در سه سال اخیر یعنی سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ به‌کار گرفتند و تحریم را تبدیل به یک جنگ تمام عیار اقتصادی کردند، امّا در عین حال، ما فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری، شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود؛ نه‌تنها به خاطر اینکه ترامپ با سیاست‌های غلطش نسبت به ایران و جهان شکست خورد،‌ بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار می‌آمد، ناچار بود به خاطر شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری در برابر ملّت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.

وی افزود: دولت ما در شرایطی در سال ۹۲ کار خودش را آغاز کرد که برای اولین بار پس از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشورمان شاهد بودیم. با تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی منهای ۷/۷ که یک شرایط رکود توام با تورم آن هم به این صورت، برای اولین بار بود که بعد از جنگ تحمیلی دولت چنین شرایطی را تحویل می‌گرفت و کار خودش را آغاز می‌کرد.

روحانی ادامه داد: دولت در تلاش شش ماهه اول کار خودش و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مسئله؛ یعنی هم تورم و هم در مسئله رکود، تغییرات اساسی را ایجاد کرد. در زمینه تورم در همان سال ۹۳ ما به تورم ۱۵/۶ رسیدیم، یعنی تورم را از آن رشد بی‌سابقه‌اش مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی که ما در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم، ‌در سال ۹۳ کاملاً‌ تغییر کرد و رشد اقتصادی ۳/۲ شد.

وی با اشاره به سقوط شدید قیمت نفت در نیمه دوم سال ۹۳ گفت: در این شرایط، ما توانستیم اداره کشور را بدون اینکه تکانه اقتصادی در جامعه ایجاد شود اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هسته‌ای را در سال ۹۳ و ۹۴ ادامه دهیم. در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست پیدا کردیم، گشایش‌های بسیار مهمی در کشور ایجاد شد و اقتصاد شرایط جدیدی را پیدا کرد. در این شرایط بود که توانستیم فازهای مختلف پارس جنوبی را به افتتاح برسانیم. در این شرایط بود که توانستیم پتروشیمی‌های متنوع را تکمیل و به افتتاح برسانیم. ستاره خلیج فارس را در چنین شرایطی توانستیم افتتاح کنیم.

روحانی تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور به طور کلی در پایان ۹۴ و ۹۵ به کلی عوض شد تا جایی که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان از آنِ ایران بود. 
رئیس جمهور در ادامه گفت: ایران در سال ۹۵ با چهارده و نیم درصد بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت و با تک رقمی شدن تورم از اواخر سال ۹۴، سال ۹۵ تورم ما تک رقمی بود، ۹۶ تک رقمی بود و حتی در ماه‌های اولیه سال ۹۷ هم تورم ما تک رقمی بود که جنگ اقتصادی آغاز شده بود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تورم چهار سال اوّل فعالیت را از سال ۹۳ تا ۹۶ در کنار هم مقایسه کنیم، در این چهار سال متوسط تورم ما یازده و نیم بوده و رشد اقتصادی ما بالای ۴ بوده است، بنابراین در مقایسه با یک زمان بلندمدت پنجاه ساله، شرایط اقتصادی بی‌نظیری را دولت تدبیر و امید توانست بوجود بیاورد. در زمینه اشتغال که یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت است و امروز هم مهم است، می‌دانیم که از سال ۸۵ تا ۹۱ تقریباً‌ رشد اشتغال ما تقریباً صفر بوده است. یعنی ما تقریباً خالص‌اشتغال نداشته‌ایم.

روحانی با اشاره به ایجاد ناگهانی پدیده کاهش جمعیت فعّال کشور از سال ۹۳ گفت: همین امسال که سال سختی را می‌گذرانیم از لحاظ آمار، بیکاری ما کاهش پیدا کرده، امّا مشکلی که ما داریم این است که جمعیت فعال کشور هم کاهش پیدا کرده است، یعنی مردم به‌دنبال شغل و کار نمی‌آیند؛ به دلیل شرایط اقتصادی و به دلیل بیماری.

وی ادامه داد: ما از سال ۹۳ به بعد روند جمعیت فعال را در حال افزایش دیدیم و تقریباً‌ در هر فصلی مشابه با فصل سال قبل بیش از نهصد هزار نفر جمعیت فعال ما افزایش پیدا کرد و البته همزمان اشتغال خالص ما هم افزایش پیدا کرد. یعنی از ۹۳ تا ۹۶ در همه فصول نسبت به فصل‌های سال قبل اشتغال ما ۷۰۰ هزار نفر بوده و این اشتغال در جهان کم‌سابقه و در تاریخ ایران احتمالاً ‌بی‌سابقه است که چند سال پشت سر هم چنین اشتغالی را مردم شاهد باشند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در مجموع تا سال ۹۷ در طول مدت هفت سال علی‌رغم فراز و نشیب‌ها و کاهش قیمت نفت و علی‌رغم اینکه مذاکرات کمی طولانی شد تا به ثمر نهایی برسد، توانستیم در شرایط اقتصادی کشور و شرایط سیاسی بوجود آمده، کلیه پایه‌های قدرت مقاومت کشور را در برابر فشارهای بیرونی، تقویت کنیم. به برکت همین فضا بود که از سال ۹۷ می‌بینیم هر قطعنامه‌ای که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد ارائه کند ناموفق است.

روحانی با بیان اینکه قبل از سال ۹۲ هر قطعنامه‌ای که علیه ایران مطرح می‌شد، روسیه و چین هم رأی مثبت به آن می‌دادند، گفت: در این دوره ما شرایطی را بوجود آوردیم و قدرت سیاسی‌ای را بوجود آوردیم که آمریکا در سازمان ملل گاهی یک یا دو رأی بیشتر نداشت و همه قدرت‌های بزرگ اعم از اتحادیه اروپا، روس و چین مخالفت کردند. تنها مسئله سیاسی نبود؛ ما در زمینه حقوقی هم به هر دادگاه بین‌المللی علیه آمریکا رفتیم در مراحل اولیه موفقیت به‌دست آوردیم که  البته مراحل نهایی‌اش در جریان حقوقی است که باز امیدوار هستیم به موفقیت نهایی برسد.
وی افزود: همه این شرایط باعث شد ما قدرت دفاعی‌مان را بیش از هر زمان دیگری تقویت کردیم. شرایط ما در این هفت سال به‌گونه ای است که قدرت دفاعی ما نسبت به هشت سال پیش قابل مقایسه نیست، مخصوصاً‌ در زمینه سلاح‌های راهبردی؛ در زمینه دریایی، ناوچه‌ها در زمینه زیردریایی‌ها، هوا، جنگنده‌ها، هلیکوپتر،‌ موشک‌ها و پدافند، اگر مقایسه کنیم شرایط امروز کشور را با هفت هشت سال پیش می‌بینید قدرت ما چند برابر شده و این در سایه موفقیت‌هایی بود که در فضایی که ما به‌وجود آوردیم و در شرایط اقتصادی توانستیم بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قوی‌تر و تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه بسیار مهم است در این شرایط که آمار و ارقام و شرایط سال‌های گذشته را دقیقاً مورد توجه قرار دهیم، گفت: شرایطی که امروز در زمینه هسته‌ای داریم به مراتب بالاتر از هشت سال پیش است. قدرتی که امروز در زمینه هسته‌ای داریم؛ از سانتریفیوژ IR2 و IR1 که بخشی از IR2 ناقص بود، امروز به IR8 و IR9 رسیده‌ایم. ما امروز قادر هستیم IR2M را در زنجیره‌های متعدد غنی‌سازی کنیم. چنین قدرتی نه در هشت سال گذشته و نه در هیچ زمان تاریخ ایران نبوده است.

روحانی تصریح کرد: امروز از لحاظ هسته‌ای از هر زمانی دیگر قدرتمندتر و توانمندتر هستیم و از لحاظ امکانات تحقیق و توسعه، شرایط ما از هر زمان دیگری بهتر است. نباید به خاطر رقابت‌های سیاسی یا رقابت‌های انتخاباتی که به نظر من برای ۱۴۰۰ هنوز زود است شروع شود، باعث شود ما اخلاق یا حقایق را زیر پا بگذاریم. واقعیت‌ها را خیلی روشن و شفاف با آمار و ارقام باید به مردم بگوییم.

وی افزود: البته همه این توفیقات را در شرایطی به‌دست آوردیم که در بهترین شرایط، صادرات نفتی ما یعنی در سال ۹۶ درآمد ما تقریباً به اندازه بدترین سال‌های دولت‌های قبل یا دولت قبل بود. خب ما در بهترین شرایط ۶۵ میلیارد دلار درآمد از نفت داشته‌ایم در حالی که در دولت قبلی به طور متوسط در سال‌ها، ۱۰۰ میلیارد و در سال ۹۰، ۱۱۹ میلیارد دلار درآمد نفتی بود. پس علی رغم اینکه درآمد نفتی ما محدود شد اما تلاش فعالیت‌های اقتصادی بخش‌های عمومی و خصوصی و دولتی به‌گونه‌ای بود که توانستیم این پیشرفت‌ها را حاصل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به مخالفت صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا با برجام، قبل از روی کارآمدن ترامپ گفت: این سه گروه با همه توان می‌خواستند برجام به ثمر نرسد، امّا نتوانستند. چون دولت قبلی آمریکا تا حدی به سیاست، مدیریت و جهان آشنا بود امّا کسی روی کار آمد که نه دارای مدیریت بود نه سیاست و تدبیر بلد بود و به راحتی می‌توانست با پول عربستان با فشار صهیونیست‌ها و فشار تندروها او را به هر سمتی بچرخانند که چرخاندند و متأسفانه از یک قرارداری که برای ثبات جهان و منطقه ما مفید بود و می‌توانست زمینه‌ساز تعامل سازنده در سطح جهان باشد، این را زیر پا گذاشت.

روحانی ادامه داد: ما در سال ۹۷ علی رغم فشارهای شدیدی که از طریق آمریکا و شروع جنگ اقتصادی علیه ما آغاز شد، نگذاشتیم کشور دچار تکانه شدید بشود. شما به سال ۹۱ و ۹۲ برگردید که تحریم سال ۹۰ در ۹۱ و ۹۲ چکار کرد. مردم برای کالاهای اساسی چگونه صف می‌بستند. در سال ۹۷ هیچگاه صفی برای دریافت کالای اساسی بسته نشد و دولت توانست به وفور، کالای اسای را در اختیار مردم قرار دهد و علی رغم همه فشارهای سال ۹۷، ما در ۹۸ شروع کردیم به کنترل. هم کنترل تورم و هم در زمینه رشد اقتصادی.

وی افزود: اگر شرایط را در سال ۹۸ از اردیبهشت به بعد ببینید، می‌بینید که وضع تورم بهتر می‌شود و شرایط رشد اقتصادی ما بهتر می‌شود و حتی در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت می‌شود، امّا متأسفانه در اواخر سال ۹۸ دنیا با یک بحران جدیدی به‌نام کرونا مواجه شد که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. همه کشورها را از لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرد. ما هم به همان نسبت در سال ۹۹ دچار مشکل اقتصادی شدیم. حالا مشکلاتی هم از لحاظ سیل و زلزله داشتیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات