صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۸۲

لایحه بودجه عجیب و غریب و نفتی 1400

عضو هیئت رئیسه مجلس بودجه 1400 تاریکخانه‌ و سیاه چاله های بسیاری دارد، گفت: مجلس می خواهد بر روی بودجه نورافکن بیندازد تا نخست تاریکخانه ها روشن و سیاه چاله ها مشخص شود تا از این اتفاقات ناگواری که در کشور می افتد، جلوگیری شود.
لایحه بودجه 1400 تاریکخانه‌های بسیاری دارد/سر تا پای بودجه نفتی است

دولت 12 آذرماه لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در موعد قانونی تقدیم مجلس کرد؛ با این تفاوت که بر خلاف سنوات گذشته این کار توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری صورت گرفت و انتقاداتی را به دنبال داشت.

حسن روحانی بعد از اینکه انتقادات بهارستان نشین ها از عدم حضورش در روز تقدیم لایحه بودجه بالا گرفت، توضیح داد که حضور پیدا نکردن در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه، صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.

پیش از تقدیم بودجه، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس در سخنانی گفت که مجلس اصلاح بودجه به نفع مردم را در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار خواهد داد، چون بودجه عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می‌تواند اقتصاد ما را قوی کند. تلاش می‌کنیم تا برخی از محور‌های اصلی اصلاح ساختار بودجه را در بودجه سال آینده لحاظ کنیم.

پس از تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، وکلای ملت از غیر واقعی بودن درآمدها و وابستگی شدید این لایحه به نفت سخن گفتند و خبرها نیز اکنون حکایت دارد که فضای مجلس نسبت به لایحه بودجه 1400 بشدت منفی شده است.

در همین خصوص، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس،اظهار داشت: آقای روحانی به دلیل اینکه سال آینده (1400) دولتش تمام می شود حوصله جدی برای تدوین لایحه نداشته است چون اعداد و ارقامی که در بودجه آمده دارای هیچ منطقی نیست.

*آقای روحانی! خرج که از کیسه مهمان بُوَد، حاتم شاهی شدن آسان بُوَد

وی افزود: برای ما سوال بزرگ ایجاد شده که چرا بودجه 1400 به یکباره 45 درصد افزایش یافته است. فروش نفت در سال 99،بیش از 300 هزار بشکه بوده است اما به یکباره در بودجه 1400، فروش دو میلیون 300 هزار بشکه در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این ضرب المثل تاریخی «خرج که از کیسه مهمان بُوَد، حاتم شاهی شدن آسان بُوَد»، گفت:حالا که دولت دوازدهم رو به پایان است مسئولان دولتی به یاد بذل و بخشش افتاده‌اند.

* سر تا پای بودجه 1400 نفتی است

سلیمی با اشاره اصرار دولتی‌ها بر این امر که بودجه بر پایه نفت بسته نشده است، تصریح کرد: سر تا پای بودجه 1400 نفتی است؛ فروش نفت در عمل فقط 300 هزار بشکه است اما دولت در لایحه بودجه 1400 فروش نفت را 7 برابر کرده است یعنی فروش نفت بیش از 700درصد افزایش یافته است و تاکید ما این است که این کار با کدام منطق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه 1400 توهمات درآمدی زیادی وجود دارد، به اظهارات محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اشاره و تاکید کرد که آقای نوبخت همه چیز را سخره گرفته و می‌گوید که اگر نتوانستیم نفت بفروشیم، اوراق نفتی را می‌فروشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس فروش اوراق نفتی را مقروض کردن دولت سیزدهم عنوان کرد و اظهارات محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه را «عجب و غریب» برشمرد.

سلیمی از اینکه لایحه بودجه 1400 استقراض را مجاز دانسته انتقاد می کند اما ایراد جدی لایحه را «کم توجهی به بودجه عمرانی» می داند و تاکید دارد:دولت بودجه های عمرانی حدود 18 درصد بر روی کاغذ افزایش داده در حالی که بودجه‌های عمومی را بیش از 40 درصد افزایش داده است.

وی می‌گوید: متاسفانه دولت سال به سال مسیر را به سمتی می‌برد که دیگر هیچ کاری عمرانی در کشور صورت نگیرد و فقط هزینه کند و ساختن کشور مغفول بماند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه دولت 29 درصد لایحه بودجه را با اخذ مالیات بسته است، تصریح کرد: فروش نفت و استقراض بیش از 70 درصد لایحه بودجه 1400 را تشکیل می دهد؛ تحقق رقم بودجه عمومی که بیش از 800 هزار میلیارد تومان از این حیث عجیب است که دولتی ها امسال نتوانستند 300 هزار میلیارد تومان را محقق کنند. چرا بودجه عمومی را 2 و نیم برابر افزایش داده اند؟

سلیمی افزایش 2 و نیم برابری بودجه عمومی کشور در لایحه بودجه 1400 را از معجزات دولتمردان دولت دوازدهم برشمرد و گفت: چگونه می‌توان اینگونه معجزه کرد و بودجه را اینگونه نوشت و به ریش همه خندید؟

*پنهان‌سازی برخی اعداد و ارقام در لایحه بودجه با چه هدفی صورت می گیرد؟

وی ادامه داد: هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه 1400، حدود 60 هزار میلیارد تومان است در حالی که درآمد دولت از بخش هدفمندی یارانه ها بالای 320 هزار میلیارد تومان است. پنهان سازی برخی اعداد و ارقام با چه هدفی صورت می گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس به اصلاح ساختار بودجه اشاره و ضمن انتقاد از رئیس دولت به دلیل عدم اصلاح ساختار بودجه، بیان کرد: آقای روحانی قول داده بود در چهار ماهه اول سال 98 تغییر ساختار بودجه را صورت دهد، ایشان در این رابطه به مقام معظم رهبری قول داده بود اما در لایحه بودجه سال 1400 هیچ نشانه ای تغییر ساختار مشاهده نمی شود.

سلیمی افزود: سه سال از زمانی که قرار شد تغییر ساختار بودجه صورت بگیرد گذشت اما اتفاقی نیفتاد. به این بودجه نویسی نمی توان به جنگ اقتصادی که اقای روحانی که ادعای آن را دارد، رفت. از سویی ما در جنگ اقتصادی دشمن قرار داریم و از سوی دیگر بودجه ای که دولت به مجلس فرستاده هیچ بویی از دفاه و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی نبرده است.

*لایحه بودجه شدیداً تورم‌زا است

وی بر این باور است: لایحه بودجه 1400 شدیداً تورم زا است؛ تورمی که بودجه 1400به همراه خواهد آورد بالای 50 درصد خواهد بود اما فازایش حقوق ها را 25 ردصد افزایش دادند که این دو همخوانی لازم را با هم ندارند.

*بودجه 1400 قدرت خرید مردم را به نصف کاهش خواهد داد

نماینده مردم محلات در مجلس با تاکید بر اینکه بودجه 1400 سفره مردم را به شدت کوچکتر از حال حاضر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: امسال اگر مردم در ماه می توانستند دو قرض نان تهیه کنند، سال آینده با این وضعیت بودجه قادر به تهیه یک قرص نان هستند. بنابراین قدرت خرید مردم نزدیک به نصف کاهش می یابد.

به گفته سلیمی، لایحه بودجه ای که دولت به مجلس تقدیم کرده اشتغال زا نیست و تدبیری برای این موضوع اندیشیده نشده است.

وی تاکید دارد: دست دولت در لایحه بودجه 1400 برای برداشت از صندوق توسعه ملی درازتر از سال های قبل شده است؛ در جلسه هماهنگی سران قوا با فروش اوراق نفتی مخالفت شد اما دولت با لجبازی باز این موضوع را در لایحه بودجه 1400 آورده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با طرح این پرسش که ارتباط تبصره های لایحه بودجه و قوانین بالا دستی مثل برنامه ششم توسعه کجاست و چرا هیچ سنخیتی با هم ندارند، گفت: اساسا مشخص نیست چه کسی این بودجه را نوشته است. آیا افرادی که بودجه 1400 را نوشته اند یکبار برنامه ششم توسعه را خوانده اند؟

*بودجه باید انعکاسی از قوانین مصوب باشد

سلیمی با بیان اینکه بودجه باید انعکاسی از قوانین مصوب باشد، تصریح کرد: نمی دانیم باید کجا سراغی از قوانینی که در مجلس تصویب می شود بگیریم. شاید پشت جلد این بودجه بودجه دیگری نوشته اند و ما نمی دانیم.

وی از عدم شفافیت لایحه بودجه درباره مبالغی که در اختیار رئیس جمهور است انتقاد و خاطرنشان کرد: در مسئله پرداخت به دانشگاه شهید بهشتی که مربوط به دختر آقای رئیس جمهور بود صراحتا گفتند از طریق بودجه در اختیار رئیس جمهور پرداخت شده است بنابراین باید مشخص شود که بودجه در اختیار رئیس جمهور چقدر است و کجاها هزینه شده و به کسانی داده شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس گفت: باید مشخص شود که کدام قانون به آقای روحانی این اجازه را داده بود تا به عنوان رئیس جمهور 120 میلیارد تومان را به دانشگاه شهید بهشتی پرداخت کند. کدام قانون این اجازه را به او داده بود؟ باید این معما حل شود.

*انتقاد از شفاف نبودن مابه تفاوت قیمت دلار در لایحه بودجه

سلیمی از شفاف نبودن مابه تفاوت قیمت دلار در لایحه بودجه 1400 انتقاد و تصریح کرد که این مسئله در بودجه ای که برای سال 99 بسته شده هم ما به تفاوت نامشخص بوده است و مشخص نشده که کجا نشسته است.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه 1400 تاریکخانه‌ و سیاه چاله های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: مجلس می خواهد بر روی بودجه نورافکن بیندازد تا نخست تاریکخانه ها روشن و سیاه چاله ها مشخص شود تا از این اتفاقات ناگواری که در کشور صورت می گیرد جلوگیری شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره فضای حاکم در مجلس در مورد لایحه بودجه 1400 گفت: در گفت و گویی که بنده به صورت تک به تک با نمایندگان مجلس داشتم بیشتر نمایندگان مجلس نگران هستند و قاطبه آنان از بودجه ناراضی هستند.

*بودجه 1400 سیاسی بسته شده است/ دولت سیزدهم و کشور گرفتار مشکلات متعدد خواهد کرد

سلیمی اظهار تاسف کرد: بودجه ای که باید فنی بسته می شده، سیاسی بسته شده است. بودجه با رویکرد لجبازی تنظیم شده و این آسیب جدی به کشور است و حتی شهامت دفاع از بودجه را نیز نداشتند.

وی به 12 آذر روزی که دولت بودجه را به مجلس تقدیم کرد اشاره و تصریح کرد: حتی اعداد و ارقام نیز در مجلس خوانده نشد و این عجیب بود چون در بودجه سیاه چاله های عمیقی وجود دارد که کشور و دولت بعدی را با گرفتاری های متعددی رو به رو می کند.

آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات