صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۱۲ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم بر خواهد داشت. (۱۳۹۹/۰۹/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

ساماندهی بازار خودرو

در چند سال اخیر به خاطر محدودیت‌های تحریمی و عدم همکاری شرکت‌های خارجی با خودروسازان ایرانی برای تأمین قطعات، قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفت، به‌طوری‌که در یک مدت کوتاه، قیمت خودرو تا سه برابر هم افزایش یافت که بخش زیادی متأثر از این عوامل بود. علاوه بر این، نوسان نرخ ارز و سیاست‌گذاری غلط دولت در زمینه سرکوب قیمت عرضه کارخانه، سرمایه‌ای شدن خودرو به‌جای مصرفی بودن آن، تقویت و رشد روحیه دلالی در بازار به شیوه‌های مختلف و گران شدن قیمت مواد اولیه، در سیر افزایشی قیمت‌ها هم تأثیرگذار بود. با این وجود، این روزها برخی سیاست‌گذاری‌ها در مجلس و کاهش نرخ ارز سبب کاهش قیمت خودرو شده است.

نکات تحلیلی: 1- در حال حاضر معاملات در بازار خودرو به خاطر تعطیلی برخی صنوف، ازجمله نمایشگاه‌های خودرو، در سطح پایینی قرار دارد و قیمت‌ها همچنان رو به کاهش است و در چند روز گذشته قیمت‌های خودرو افت 32 درصدی داشته است. این در حالی است که روند کاهشی قیمت‌ها به دنبال افت نرخ ارز و انتظار مشتریان برای پایین‌تر آمدن قیمت، همچنان ادامه دارد. 2- مجلس شورای اسلامی جهت بالا بردن بهره‌وری، کیفی‌سازی و همچنین ایجاد رقابت میان خودروسازهای داخلی و با محصولات خارجی، پیش‌بینی کرده است از چهار منبع می‌توان خودرو وارد کرد؛ خودروسازان و قطعه‌سازها ما به ازای صادرات محصول می‌توانند خودرو وارد کنند. افرادی که خارج از کشور دارای ارز و منابع مالی هستند و می‌توانند از محل ارز شخصی اقدام به واردات نمایند. گروه بعدی نیز کسانی هستند که نفت را از دولت می‌خرند و می‌توانند از محل صادرات بخش نفتی، اقدام به واردات خودرو کنند.

نکته راهبردی: آنچه در صنعت خودرو مهم است اتفاق بیفتد این است که باید با استفاده از طراحی‌های داخلی و ایجاد نوآوری از کپی کاری در حوزه خودرو و مونتاژ خارج شویم و به سمت خلق خودرو با استفاده از طراحی نیروهای متخصص و نخبگان کشورمان حرکت کنیم. مضاف بر این باید طرح تولید خودروی ارزان‌قیمت و به‌روز با استفاده از ظرفیت‌های داخلی صورت گیرد که در این راستا شرکت‌های خودروساز کشور باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های صنعتی و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بهترین بهره‌برداری را ببرند. تنها با همین روش‌ها می‌توان به اهداف سند چشم‌انداز دست یافت؛ در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، صنعت خودروی ایران باید به تولید ۳ میلیون خودرو دست یابد و حداقل باید سی درصد از این محصولات را به بازارهای خارجی صادر کند. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                               

ابتکار مهم فرزندان انقلاب

نیروهای جوان انقلابی برای مقابله با تهاجم فرهنگی، ابتکارات بسیار زیبایی داشته‌اند؛ یکی از این ابتکارها جشنواره مردمی فیلم عمار است که اولین دوره این جشنواره در سال ۸۹ و در سالگرد تظاهرات ۹ دی ۱۳۸۸ برگزار شد و حدود بیست اثر، هم‌زمان در ۳۰ نقطه از کشور اکران شد.

گزاره تحلیلی: 1- جشنواره فیلم عمار تفاوت‌های زیادی با جشنواره فیلم فجر دارد. در جشنواره فیلم عمار، اکران نمایش آثار سینمای انقلاب با پشتوانه مردمی فراهم شده است. با توجه به هویت مردمی «عمار»، در هر مکانی امکان اکران فیلم‌های این جشنواره فراهم است؛ مسجد، مدرسه، پارک، حوزه علمیه، پایگاه بسیج، سالن‌های نمایش و... گرفته تا منازل؛ و با هر وسیله نمایشی (ویدئو پروژکتور، تلویزیون، کامپیوتر و ... 2- در این جشنواره، مردم و تشکل‌های مردمی حامی تولیدکنندگان و آثار سینمایی می‌شوند و موضوعات اجتماعی در آن برجسته است. 3- برخلاف جشنواره فیلم فجر که در حیطه و انحصار شبکه‌های عظیم رسانه‌ای است، در این جشنواره ویدئوهای کوتاه که از پایگاه‌های بسیج هم کلید خورده‌اند نیز درخشش خاصی دارند و آثار مذهبی و انقلابی در آن موج می‌زند. 4- اضافه شدن بخش بین‌الملل باعث شده تا بسیاری از فیلم‌سازان مستقل که فریاد بیداری آن‌ها شنیده نمی‌شد، در این جشنواره شرکت كنند. 5- میهمانان ویژه عمار و سوپراستارهای این جشنواره، مادران و پدرانی هستند که پای انقلاب جوان دادند و بانوانی که همدم و شریک زندگی تقدیم راه انقلاب کرده‌اند. 6- نقطه عطف جشنواره در یک اسفندماه 91 و بعد از جشنواره سوم اتفاق افتاد؛ دیداری که خستگی را از تن همه بیرون برد؛ رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن صحبت‌های جمعی از حاضرین، توصیه‌هایی نمودند و توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد».

نکته راهبردی: جشنواره فیلم عمار یک ابتکار بسیار مهم برای پرورش نیروهای انقلابی، دغدغه‌مند و راهگشا در عرصه‌های اجتماعی است که با هزینه‌های اندک محصولاتی را تولید می‌کنند که می‌تواند در زمانه حال راهگشا باشد. این روش و ابتکار می‌تواند نیروهایی تربیت کند که چشمشان به سینمای وابسته به متن، ساختار و هیاهوی غربی نباشد. ان‌شاءالله این جشنواره‌ها بتواند خلأ حضور نیروهای انقلابی در عرصه مهم سینمای کشور را مرتفع کند.

▼ خبر ویژه                  

نظر شورای عالی امنیت ملی درباره طرح مجلس

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: «مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مواضع دبیرخانه شورا صرفاً از سوی سخنگوی این نهاد اعلام می‎شود. مطالبی که امروز به‌عنوان مصوبات شورا و تصمیمات دبیرخانه آن در برخی رسانه‎ها منتشر شد، غیردقیق است. مصوبات شورای عالی امنیت ملی و تصمیمات دبیرخانه آن در حکم اطلاعات محرمانه بوده و اعلام آن خارج از چارچوب ذکرشده، مجاز نیست. مجلس شورای اسلامی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه کرده و دبیرخانه ملاحظات مدنظر را در این خصوص به مجلس اعلام کرده است. طرح نهایی که امروز به تصویب مجلس رسید بر اساس روال جاری در نهاد قانون‎گذاری کشور تدوین گردیده و حاصل نظر و اجماع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است».

▼ اخبار

می‌گویم این‌ها با فخری‌زاده می‌خواستند چه کنند!

«فریدون عباسی»، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه امروز دارند فخری زاده را به‌عنوان یک فرد برجامی معرفی می‌کنند، گفت: «اساساً به‌نوعی من فخری‌زاده را جذب کردم و رساله دکترای وی با من بوده است و عمده تخصص وی هسته‌ای بوده و حتی صداوسیما را هم تحت‌فشار قرار دادند که او هسته‌ای نیست. در شروع دولت یازدهم با فخری‌زاده خوب برخورد نکردند و مزاحمت برای او و مجموعه زیردست او ایجاد کردند. چقدر تلاش شده مجموعه تحت مدیریت آقای فخری‌زاده را ضعیف کنند، البته نقطه تقویت خود را از جای دیگر آورد. ایشان در دهه ۶۰ مسئول بود نقشه راه صنعت هسته‌ای را طراحی کند و اگر می‌بینیم در دهه ۷۰ این صنعت جان گرفت به خاطر آن بود که این صنعت از دست جناح کارگزاران رها شد. یک اخطار به عناصر دولت می‌دهم که اگر بخواهند فخری‌زاده را حامی برجام جلوه دهید که این کار را هم کرده‌اند و حرف خود را پس نگیرید، من وارد عمل می‌شوم و آن‌وقت من به مطبوعات چیزهایی را خواهم گفت. کسی بنده را مخل امنیت ملی معرفی نکند، نکاتی را میدانم در مورد آقای فخری‌زاده و کارهایی که دست داشتند و می‌خواست انجام دهند و تهدید می‌کنم اگر بخواهند این طایفه و قبیله برجامی، این شهید بزرگوار را برای مطامع خود مصادره کنند، من اقدام شدیدی خواهم کرد. من حاوی اطلاعات هستم و می‌گویم این‌ها با فخری‌زاده می‌خواستند چه کنند»‌.

به هیاهوهای دولت گوش نمی‌دهیم!

امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «نمی‌شود با تعیین ارزهای چند نرخی، منابع مردم مظلوم و مستضعف جامعه را به جیب یک سری افراد خاص که معمولاً در کنار دولت، گروه‌ها و جناح‌ها بوده و یا از اقوام و بستگان برخی مسئولان اجرایی کشور به شمار می‌روند، ریخت و تنها آن‌ها از این ارز بهره‌مند شوند. همان‌طور که شاهد بودیم، واردات گوشت در اختیار یکی از اقوام وزیر یا واردات نهاده دامی در اختیار یکی از افراد فعال در ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور بود. مجلس باید تصمیم خود را درباره تک‌نرخی شدن ارز بگیرد و به هیاهوهای دولت هم گوش نکند، مانند بحث طرح تأمین کالاهای اساسی که مجلس اعلام کرد، دولت کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را سهمیه‌بندی کرده و به‌وسیله کارت الکترونیکی در اختیار مردم بگذارد، اما دولت در ادعایی نادرست بیان کرد، مجلس خواهان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گرانی و ... است.

تعیین مجازات برای عدم اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای برای مستنکفین از اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» مجازات تعیین کردند. مستنکفین از اجرای این قانون، به‌تناسب امتناع یا ممانعت از اجرا به مجازات تعزیری درجات ٢ تا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند. بر اساس متن قانون مجازات اسلامی مجازات درجه ٢ شامل؛ حبس بیش از پانزده تا بیست‌وپنج سال و جزای نقدی بیش از پانصد و پنجاه میلیون ریال تا یک میلیارد ریال بوده و مجازات درجه 5 شامل؛ حبس بیش از دو تا پنج سال؛ جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون ریال تا یک‌صد و هشتاد میلیون ریال؛ محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال؛ ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی و ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی می‌شود.

پیشنهاد طرح جدید برای آب و گاز مجانی محرومان

«پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: «در بحث کمک به محرومان،‌ تأمین خدمات ارزان‌قیمت در آب، برق، گاز و تلفن مطرح است». عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی افزود: «مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که در خدمت ایشان بودیم فرمودند از طریق عرضه مالکیت سهام شرکت‌ها برای حل مشکلات اقدام کنید. مذاکرات اقتصاد کشور را شرطی کرد؛ اولین کاری که در اقتصاد کشور باید انجام شود مهار تورم است. از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مجموعه‌های اقتصادی که با دفتر مقام معظم رهبری هماهنگی دارند، انتظار می‌رود، در اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند و با واگذاری‌هایی که انجام می‌دهند، کوچک‌سازی کنند».

▼ اخبار کوتاه

احیای قلب رآکتور اراک در دو ماه قابل انجام است/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: «احیای قلب رآکتور اراک در دو ماه قابل انجام است. قلب رآکتوری که می‌گفتند در آن سیمان ریخته شده، قابل احیاست. در حال حاضر ما ۳۸۰۰ کیلو مواد داریم، که قبلاً این مقدار ۱۱ تن بوده که البته فاصله چندانی بین ۴ تن و ‍‍‍۱۱ تن نیست».

نوبخت پیش‌نویس بودجه 1400 را به مجلس می‌برد/ معاون پارلمانی روحانی خبر داد: «رئیس‌جمهور برای حضور در مجلس جهت ارائه بودجه سال ۱۴۰۰ تابع تصمیم ستاد کروناست»؛ بنابراین امروز نیز شاهد غیبت دوباره رئیس‌جمهور در مجلس خواهیم بود و نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس می‌رود.

نتایج نظرسنجی باب میل نبود، حذف شد!/ درحالی‌که طی یکی دو روز اخیر هجمه جریان اصلاحات علیه طرح مجلس مبنی بر الزام دولت به خروج از پروتکل الحاقی شدت یافته، کانال «اصلاحات‌نیوز» اقدام به انتشار یک نظرسنجی با عنوان «خروج از برجام یا پروتکل الحاقی به نفع مردم ایران است یا دشمنان ایران» کرده است که پس از شرکت حدود ۳۲ هزار نفر، بیش از ۶۵ درصد از مخاطبان، خروج ایران از برجام را به نفع مردم تشخیص داده‌اند. این نظرسنجی پس از ساعاتی از کانال مذکور حذف شد.

کف خیابان‌های ایران پول ریخته است!/ «تالاری» عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با گلایه از سیاست‌های حمایتی دولت از بخش تولید کشور، گفت: «کف خیابان‌های ایران پول ریخته؛ گرفتار کارگزاران بی‌سواد، بی‌برنامه، بی‌عرضه و بعضاً مفسد هستیم. ۷۰ درصد مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت و فساد در کشور است. انقلاب صنعتی در ایران یک فرهنگ ساخته که دولت دارای این فرهنگ نیست. دولت با فرهنگ تولید بیگانه است اما تولید متوقف نمی‌شود».

شدت یافتن بیماری آیت‌الله مصباح یزدی/ کانال تلگرامی آیت‌الله مصباح یزدی نوشت: «باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقه‌مندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم‌السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند».

احکام سیاسی (سؤال 92): حکم شرعی خرید آرای انتخاباتی مردم از سوی کاندیداها چیست؟ آیا جایز است که در انتخابات به ‌جای دیگران رأی بدهیم؟ پاسخ: خلاف مقررات است و جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات