صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۲۹
فواد ایزدی در گفتگو با بصیرت مطرح کرد:

اصل رفع تحریم است؛ برجام اصل نیست. این ذهنیت در طرف مقابل باید رنگ واقعی تری به خود بگیرد.

از جمله کارهای نمادین دیگری که قرار است بایدن در روز تحلیف با حضور در کاخ سفید انجام دهد، رفع تحریم ورود مسلمانان به آمریکا که غالبا ایرانی هستند، می باشد.
وحیدقاسمی ـ خبرنگار/ فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری  تحلیلی  بصیرت، به تحلیل رفتار دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران و برجام پرداخت. 
 
وی در این زمینه گفت: دولت بایدن باید بلافاصله پس از در اختیار گرفتن قدرت در کاخ سفید، بدون پیش شرط به برجام بازگردد و تلاش کند سیاست مخرب ترامپ را کنار بزند و تحریم های اقتصادی اعمال شده بر کشورمان را بردارد و به نوعی تحریم های ضد برجامی تعلیق شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزود: حدود چهل روز قبل از اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا، بخشی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا به دولت بایدن این نکته را طی نامه ای خواستار شدند. آنها اصطلاحی در نامه خود تحت عنوان clean return یعنی برگشت پاکیزه، مطرح کردند که براساس آن ، کاخ سفید باید بدون پیش شرط به برجام برگردد.

ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: انتخاب دیگری که بایدن دارد این است که نباید در بازگشت به برجام عجله کند. دولت بایدن باید از هزینه‌هایی که دولت ترامپ در تقابل با ایران پرداخته، بهره‌برداری لازم را ببرد و به همین آسانی، سیاست ترامپ را در قبال ایران نادیده نگیرد و تلاش کند با تأمل و تدبیر به برجام بازگردد. عده‌ای از نخبگان امریکا بر این باورند که دولت بایدن باید از اهرم فشار ترامپ استفاده کند علیرغم اینکه ترامپ رئیس جمهور خیلی بدی بود و کارهای خلافی را انجام داده است؛ اما نکات مثبتی در به وجود آوردن تحریم هایی که علیه ایران اعمال کرده، وجود دارد.

ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: مسلما دولت بایدن، گزینه دوم را انتخاب می کند یعنی با همه انتقاداتی که در رابطه با ایران نسبت به ترامپ داشته کم و بیش همان مسیر ترامپ را ادامه دهد.
 
در این راستا می توان به یادداشت جو بایدن در شبکه خبری سی‌ان‌ان اشاره کرد که در آن برنامه سه مرحله اى خود در قبال ایران را تشریح کرد و تاکید می کند که راه های هوشمندانه تری نیز براى سخت گیرى علیه ایران وجود دارد. یا مصاحبه ای که بعد از انتخابات با نیویورک تایمز داشته است.
این استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از گفتگوی خود، درباره تفاوتی که نگاه دموکرات ها با جمهوریخواهان نسبت به انتخابات سال آینده ایران دارند. اظهار داشت: جریان متمایل به نومحافظه کار جمهوریخواهان از درگیری ها، دعواهای جناحی و رقابت های سیاسی در ایران عبور کرده بودند. حرفی که دکتر ظریف زد که دولت ترامپ از دولت روحانی عبور کرده از جمهوری اسلامی هم عبور کرده هدف اصلی ایران است، حرف درستی است؛ اما در مقابل دموکرات ها این طور نیستند، بلکه هوشمندتر عمل می کنند. علاقه دارند از ایران امتیاز بیشتری بگیرند. از این جهت متوجه هستند به این راحتی نمی توانند جمهوری اسلامی را ساقط کرد.
 
علاقه دارند افرادی در انتخابات سال آینده به قدرت برسند که امتیاز بیشتری بدهند. نگاه ویژه ای به جریان های سیاسی ایران دارند، جریانی که قابلیت امتیازگیری بیشتری در انتخابات دارد علاقمند هستند آن جریان در انتخابات سال آینده پیروز شود.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آمریکایی ها ممکن است برای رسیدن به این هدف قبل از انتخابات دوپینگ کنند مثلا با آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر یا مجوز وامی که ایران از بانک جهانی خواسته را موافقت کنند.
از جمله کارهای نمادین دیگری که قرار است بایدن در روز تحلیف با حضور در کاخ سفید انجام دهد، رفع تحریم ورود مسلمانان به آمریکا که غالبا ایرانی هستند، می باشد.
کارهای نمادین این چنینی که بدون اینکه به ساختار تحریم ها دست بزنند را می خوهند انجام دهند؛ و از آن طرف عده ای در داخل کشور مدعی شوند زبان دنیا را بهتر بلد هستیم و باید در حوزه قدرت حضور داشته باشیم. به نظر می‌رسد که این قبیل اقدامات تا انتخابات سال آینده ایران ادامه دارد.

ایزدی در پایان تاکید کرد: نکته مهمی که وجود دارد بحث مذاکره است. متاسفانه هر هفته به سبک های مختلف تکرار می شود. یک روزی گفته می شود فرصت هایی در راه است در مقابل گفته می شود نباید فرصت را از دست داد.
تکرار برجام یا صحبت از برجام دیگر، باعث بالا رفتن قیمت کالا می‌شود این به نفع کشور نیست. نیازی نیست دیپلمات با سابقه ای باشید تا به این نکته توجه کنید.
نباید صحبت از مذاکره شود، واقعیت این است که بحث افول آمریکا در سخنرانی های مختلف رهبر انقلاب، اشاره به این نکته شده است که آمریکا در حال از دست دادن جایگاهش در دنیا است.
 
در صورت صحبت از مذاکره، ادعای عجیب پمپئو وزیر خارجه آمریکا:" ایران مشتاق به مذاکره با آمریکا است تائید می شود. وی مدعی شد که ایران از سر استیصال و سیاست فشار حداکثری بر ایران در حال ارسال سیگنال های برای آمدن به پای میز مذاکره است".  مقامات کشورمان نباید حرفی بزنند که در نهایت صحبت پمپئو را تائید کند.
 
باید این نگاه در طرف مقابل تصریح شود که ایران از برجام عبور کرده و مسئله آن رفع تحریم هاست. اگر تحریم ها را بردارند ایران ممکن است به تعهدات خود عمل کند، در حدی که تحریم ها برداشته شود. اگر کامل برداشته نشود ایران پاسخ متناسب می دهد یعنی اصل رفع تحریم است؛ برجام اصل نیست. این ذهنیت در طرف مقابل باید رنگ واقعی تری به خود بگیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات