صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۷۷

اخبار ویژه 9 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

پلیس بد برجام دوباره نقاب واسطه به چهره زد

مطابق گزارش روزنامه فیگارو، فرانسه و آمریکا بازی فریبکارانه جدیدی را استارت زده‌اند.

به نوشته فیگارو، رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه می‌خواهند یک بازی «بده و بستان» به ایران پیشنهاد کنند که پیام اصلی آن از این قرار است: «اگر از قدرت تخریبی نظامی‌تان صرف نظر کنید، به شما کمک می‌کنیم که به قدرت تجاری بزرگ در خاورمیانه و آسیا بدل شوید.»

روزنامه فیگارو از ایران به عنوان عامل اصلی و بالقوه بی‌ثباتی در منطقه یاد کرده و افزود مذاکره با جمهوری اسلامی کار آسانی نیست.

«رونو ژیرار» با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر جو بایدن و امانوئل ماکرون، افزود: رؤسای جمهوری دو کشور در این گفت‌وگو توافق کردند که در هدایت پرونده ایران باید از دو خطر که به تشدید ناامنی منطقه منجر می‌شود پرهیز کرد. اولین خطر، دستیابی ایران به سلاح اتمی است و دومین خطر، حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران است.(!)

فیگارو در پایان نوشت: بر این اساس رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه می‌خواهند یک بازی «بده و بستان» با جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند که پیام اصلی آن از این قرار است: «اگر از قدرت تخریبی نظامی‌تان صرف نظر کنید به شما کمک می‌کنیم که به قدرت تجاری بزرگ در خاورمیانه و آسیا بدل شوید.»

«اسکای نیوز عربی» هم به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، گفت جو بایدن قصد دارد از طریق کشورهای اروپایی وارد گفت‌وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی این کشور شود. همین منبع افزود واشنگتن قصد دارد رویکرد جدید خود را در قبال ایران در تماس با متحدان آمریکا در خاورمیانه یعنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل به اجرا بگذارد.

یادآور می‌شود دولت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام، نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و سخت‌گیری‌هایی به مراتب خباثت‌آلودتر از دولت اوباما داشت و با این حال، امتیازات اقتصادی نابجایی را از دولت روحانی گرفت.

فرانسه در عین حال پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، همزمان نقش سگ زنجیری آمریکا و دلال ترامپ را بازی کرد و امانوئل ماکرون به مدت چند ماه،‌ در حال فرصت‌کشی برای جلوگیری از مقابله به مثل ایران در برابر عهدشکنی آمریکا بود. فرانسوی‌ها حتی وعده‌های گشایش 10-15 میلیارد دلاری هم دادند که دروغ از آب درآمد. در حقیقت ماکرون مأموریت داشت با پیشنهادهای فریبنده، دولت روحانی را مجدداً پای میز مذاکره بکشاند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اخیراً در موضعی وقیحانه مدعی شد شرط آمریکا برای بازگشت به برجام، پایبندی ایران به تعهداتش می‌باشد و ایران اگر خواهان بازگشت آمریکا به توافق است، ابتدا باید به توافق احترام بگزارد(!)

ادعای کمک به رونق اقتصادی ایران در حالی است که فرانسه و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی، در وضعیت اقتصادی بسیار وخیمی به سر می‌برند.

 

آفتاب یزد: شکست در انتخابات شرف داشت بر حمایت از روحانی(!)

یک روزنامه اصلاح‌طلب که به مدت چند سال، روحانی و دولت را تزئین می‌کرد، اکنون می‌گوید:‌ شکست در انتخابات 92، شرف داشت به حمایت از نامزد روحانی و وضعیت غیرقابل دفاع فعلی.

آفتاب یزد که به عارف گرایش دارد، ضمن نقل قولی از وی (بحث کاندیدای اجاره‌ای، توهین به جریان اصلاحات است)، در سرمقاله خود نوشت: اصلاح‌طلبان گرفتار یک دو قطبی هستند. این دو قطبی شکل گرفته قطعاً تا شب انتخابات شدت بیشتری می‌گیرد. یک قطب معتقد است کاندیدای اجاره‌ای برای ریاست جمهوری هرگز! و قطب دیگر می‌گوید چاره‌ای جز اتخاذ چنین استراتژی و تکرار تجربه حسن روحانی وجود ندارد.

استدلال قطب نخست عطف به کارنامه حسن روحانی و حلقه اول اطرافیانش است.آنان می‌گویند اصلاح‌طلبان «آش نخورده و دهان سوخته» هستند. یعنی انتفاعی از دولت روحانی در این 8 سال نبرده‌اند اما باید پاسخگوی کارنامه پرغلط وی باشند. این قطب معتقد است کنارکشیدن عارف سال 92 اشتباه محض بود و باید اصلاح‌طلبان با تابلوی اصلاح‌طلبی تا پایان در رقابت باقی می‌ماندند ولو اینکه شکست می‌خوردند. آنان معتقدند شکست شرف داشت به وضعیت فعلی! هرچند بعید نبود آن سال حسن روحانی عقب‌نشینی می‌کرد و عارف یگانه کاندیدای جریان اصلاحات و اعتدالیون بود و پیروز نیز می‌شد. پس از پیروزی نیز می‌شد دولتی تمام اصلاح‌طلب تشکیل داد و اکنون بدون عذاب وجدان در مورد کارنامه آن صحبت و دفاع کرد.

اما استدلال قطب دوم چیست؟ در مورد این قطب ابتدا باید یک مسئله را روشن کرد. و آن اینکه...

غالب افرادی که کماکان دم از کاندیدای اجاره‌ای می‌زنند و ابایی ندارند از اینکه باز هم از یک روحانی ثانی حمایت نمایند از جمله افرادی هستند که در این 8 سال ذی‌نفع بودند.سوء‌برداشت نشود. این ذینفع بودن لزوما به معنای سوءاستفاده نبوده بلکه بالاخره در این سال‌ها عده‌ای به آلاف و اولوفی رسیدند و تمایل دارند این روند مستمر باشد. هرچند حساب آنان که از اصلاح‌طلبی سوء‌استفاده کردند و کاسبی به راه انداختند، جداست. برخی با پراید وارد فلان وزارتخانه شدند و با سانتافه خارج شدند و حتما دل‌‌شان نمی‌خواهد نان چرب و شیرین‌شان آجر شود. به هر حال این قطب حرف آخرش این است: وقتی شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد یک کاندیدای تمام اصلاح‌طلب و پر رای از فیلترها عبور کند خودمان را خسته نکنیم و از همین الان برویم سراغ یک کاندیدای اجاره‌ای دیگر و چه کسی بهتر از علی لاریجانی! البته این جماعت یک نکته را در نظر گرفته‌اند و می‌گویند برخلاف سال 92 این بار باید از کاندیدای اجاره‌ای تضمین جدی و واقعی گرفت.

تحلیل آفتاب یزد در حالی منتشر می‌شود که بنابر اعلام محمدعلی نجفی، در نظرسنجی اصلاح‌طلبان سه روز مانده به انتخابات 92، محمدرضا عارف حداکثر 8 درصد رای داشت.

در همین حال سخن امروز عارف که می‌گوید: «بحث کاندیدای اجاره‌ای توهین به جریان اصلاحات است»، هرچند توهین به روحانی و به معنای موهن خواندن روحانی باشد(!) اما از وی به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و سایر هم‌طیفانش مسموع نیست. چه اینکه این حرف‌ها همان سال 92 یا حداکثر سال 96 باید زده می‌شد، نه اینکه امثال رضا خاتمی ادعا کنند «ما تضمین وعده‌های روحانی هستیم».

 

دنیای اقتصاد: دولت با بورس برخورد انتخاباتی می‌کند

روزنامه اقتصادی حامی ‌دولت تصریح کرد: دولت روحانی با انجام برخی اقدامات قصد دارد بورس را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری «سبز» کند!

دنیای اقتصاد در یادداشتی با عنوان «گره زدن بورس به انتخابات» نوشت: آیین نامگذاری سالن کنفرانس شرکت فرابورس، خبری بود که توجه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرد. خیلی از افراد درباره این موضوع نوشتند که در حالی که سهامداران اوضاع و احوال درستی ندارند و در چند روز گذشته بارها در مقابل ساختمان سازمان بورس تجمع کرده‌اند و بورس حال و احوال خوشی ندارد، مسئولان این سازمان برای نامگذاری یک سالن، جلسه تشکیل داده‌اند. این انتقادها اما فقط سازمان بورس را دربر نمی‌گرفت و دولت هم سهمی ‌از انتقادها داشت. برخی از افراد با نگاه انتقادی درباره این مسئله می‌نوشتند که وقتی دولت وضعیت اقتصادی کشور را بهتر از آلمان معرفی می‌کند، وقتی وعده بورس محکم و همه‌چیز را به بورس بسپارید را فراموش کرده است و... پس نباید از مسئولانی که برای نامگذاری یک سالن کنفرانس جلسه تشکیل می‌دهند انتظار فعالیتی در جهت بهبود وضعیت بورس و سهامداران داشت. در این فضا یکی از موضوعات قابل تأمل در حوزه بورس، صحبت‌های عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور بود. او در حاشیه نشست با استانداران سراسر کشور بیان کرد که «همه ما به‌دنبال آن هستیم، که مردم در آرامش، امنیت، نشاط سیاسی و اجتماعی و شرایط مطلوبی باشند.»

نظرات افرادی که درباره صحبت‌های رحمانی فضلی می‌نوشتند حول این محور می‌چرخید که دولت در تلاش است حوزه بورس را مثبت نگه دارد تا بتواند خاطره خوشایندی در ذهن مردم در ماه‌های پایانی عمر خود ثبت کند. از آنجا که سرمایه‌های اکثر مردم در این حوزه درگیر شده است، انتخابات ۱۴۰۰ معنا و مفهوم جدی‌تری برای دولت پیدا کرده است. مطرح‌کننده‌های چنین نگاهی معتقدند که برای همین دولت در تلاش است که بورس را در ماه‌های پایانی امسال و اوایل سال جاری مثبت نگه دارد و بعید هم نیست که بورس دوباره به روزهای اوج خود مانند ماه‌های گذشته سال جاری برگردد. اما فقط صحبت‌های وزیر کشور دولت دوازدهم نبود که باعث شده بود کاربران و برخی افراد حرف از تلاش دولت برای مثبت نگه داشتن بورس در ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم بزنند. نامه‌ای در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد که درباره درخواست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد بود. در این نامه که خطاب به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نوشته شده بود، از سمت معاون اول رئیس‌جمهور آمده بود که هیچ علامت منفی به بورس داده نشود. دولت در صدد است فضای بورس را سبز رنگ و مثبت نگه دارد. بورس در حال تبدیل شدن به ابزاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

 

حساب و کتاب یعنی افتضاح ارز 4200 تومانی؟!

رئیس‌جمهور می‌گوید لایحه بودجه‌ جای ارقام و اعداد و حساب و کتاب است نه شعار اما درباره رفتارهای بی‌حساب و کتاب دولت توضیح نمی‌دهد.

روزنامه رسالت با نقد سخنان اخیر آقای روحانی که به تخطئه مجلس پرداخته بود، نوشت: دولت در تصویب‌نامه مورخه 22 فروردین 97 پس از اینکه بودجه کل کشور در اسفند 96 به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان و با تعیین نرخ ارز براساس یک فرآیند قانونی رسید، بدون اینکه همه این مراحل را طی کند می‌آید اعلام می‌کند؛ نرخ ارز 4200 تومان است؟!

پای این مصوبه امضای هیچ وزیری به ویژه وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و کمیسیون‌های مجلس نیست. این مصوبه در طول تاریخ یک صد ساله قانون‌گذاری و مقررات‌نویسی در حوزه مالیه عمومی بی‌سابقه است. به ‌طوری که رئیس‌جمهور فرمودند: من مخالف بودم، معاون اول گفت: من تنها اعلام‌کننده بودم و دیگران هم در خفا و برخی علنی گفتند ما مخالف بودیم. این مصوبه نرخ تولید، تجارت و خدمات و همه محاسبات بودجه را به هم ریخت و ارزش پول ملی را 6 برابر کاهش داد. ذخایر ارزی و طلای کشور در بانک مرکزی مورد تهدید و تحدید قرار گرفت. ارز کشور تا قبل از این دو یا سه  نرخی بود عملا 5 نوع نرخ از آن بیرون آمد.

سوال مهم و اساسی این است که در 42 سال بودجه‌نویسی کشور که 27 سال آن را آقای روحانی یا نماینده مجلس بودند یا رئیس‌جمهور، آیا هیچ وقت سراغ دارید که نرخ ارز پس از بررسی و تصویب بودجه توسط مجلس و تایید شورای نگهبان در نیمه دوم فروردین سال بعد آن هم به استناد تبصره 3 از ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا بدون رعایت مفاد ماده یک قانون پولی و بانکی کشور و بدون پیشنهاد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و کمیسیون‌های مجلس تعیین شود؟!

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفتند: «ما حرف مهمی در بودجه 1400 زدیم و گفتیم باید ارز کالاهای اساسی 4200 تومانی باشد. ما دلار را بر مبنای 12 هزار تومان و 11 هزار و پانصد تومان حساب کردیم.»

سوال مهم و کلیدی این است این «ما» کیست؟ این محاسبات کجا انجام شده است؟ محاسبه رئیس‌جمهور است، محاسبه هیئت دولت است؟ آیا فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آن طی شده است؟!

مثل مصوبه 22 فروردین 97 نباشد که دولت آمد اعلام کرد از حالا نرخ ارز 4200 تومان می‌شود و بعد هیچ مسئولی در دولت اعم از رئیس‌جمهور و دیگر کارگزاران اقتصادی کشور مسئولیت مدنی چنین تصمیمی را به لحاظ حقوقی نپذیرد. تصمیم‌گیری 22 فروردین سال 97 ثبات اقتصادی کشور را به هم ریخت و صدها پرونده فساد روی میز دستگاه‌ قضا گذاشت. نهادهای نظارتی در دولت و مجلس و دستگاه قضائی را دچار چالش جدی در حسابرسی‌ها و حسابداری‌ها و حساب‌کشی‌ها کرد. به‌طوری که دیوان محاسبات به امر دولت برخلاف اصل 55 قانون اساسی مجبور شد تفریغ نفت در سال‌های 97 و 98 را محرمانه اعلام کند و رئیس‌جمهور هم از این نقض قانون اساسی به عنوان مجری قانون اساسی متاسفانه استقبال کرد؟!

رئیس‌جمهور محترم در همین نطق چهارشنبه گذشته هیئت دولت، مجلس را نصیحت می‌کند که: «بودجه جای ادبیات غیرسیاسی و حرف‌ها و شعار سیاسی نیست. جای عدد و رقم و حساب و کتاب است.»

این حرف درستی است. آیا آقای رئیس‌جمهور می‌تواند بگوید با ارز 4200 تومانی چه بلایی سر اعداد و ارقام بودجه سال‌های 97 و 98 آورده است؟ آیا حاضر است یک نگاهی به جیب مردم در این سال‌های حکمرانی اقتصادی که قدرت مطلقه در تصمیم‌گیری‌ها را داشته است بیندازد؟

 

ارتش اسرائیل قادر نیست در هیچ جنگی پیروز شود

یک تحلیلگر امور نظامی در رژیم صهیونیستی تأکید کرد براساس ارزیابی‌های موجود، ارتش اسرائیل نمی‌تواند پیروز هیچ جنگ جدیدی باشد.

آلون بن دیوید در تحلیلی که از سوی روزنامه معاریو منتشر شده می‌نویسد: حزب‌الله لبنان تا به امروز موفق به جمع‌آوری موشک‌هایی با برد متوسط و طولانی شده و به هرگونه حمله اسرائیل به خاک لبنان با آتش پاسخ خواهد داد. تهدید اساسی استراتژیک برای اسرائیل در سوریه وجود ندارد بلکه این تهدید مشخصاً در لبنان است و تاکنون اسرائیل از پرداختن به آن اجتناب کرده است.

به گزارش المیادین، در ادامه تحلیل معاریو آمده است: حملات مکرر اسرائیل علیه سوریه هرگز مانع تلاش حزب‌الله برای برخورداری از یک ظرفیت داخلی جهت ساخت و استقرار موشک‌های دقیق نشد. ارزیابی اسرائیل از اینکه حزب‌الله تاکنون صدها موشک دقیق با برد متوسط و طولانی تولید کرده و اکنون چندین تاسیسات حاوی قطعات موشک‌های دقیق در اختیار دارد. از سال ۲۰۱۲ تاکنون حزب‌الله یک معادله بازدارندگی برای خود تعریف کرده که بر اساس آن به هر حمله اسرائیل علیه خاک لبنان با آتش پاسخ خواهد داد.

توانایی موشک‌های دقیق حزب‌الله می‌تواند سیستم‌های استراتژیک اسرائیل را فلج کند. علاوه‌بر تاسیسات نظامی، پایگاه «هکریا»ی تل‌آویو که مقر وزارت امنیت و ستاد کل در آن قرار دارد در تیررس موشک‌های حزب‌الله است. در سال‌های عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان، ارتش سلاح‌های حزب‌الله را به استهزاء گرفته و گفت که موشک‌های حزب‌الله در انبارها زنگ می‌زنند؛ اما در سال ۲۰۰۶ دیدیم که این موشک‌ها زنگ نزدند و هزاران موشک به شکل ناگهانی بر سر ما فرود آمد.

همچنین «اسحاق بریک» مسئول سابق رسیدگی به شکایت‌های سربازان و افسر ذخیره در ارتش اسرائیل اعلام کرد نظرسنجی‌ها در چند ماه گذشته نشان می‌دهد فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی به ستاد فرماندهی این ارتش اعتماد ندارند. بریک تاکید کرد سخنگوی ارتش اسرائیل به ابزاری برای روابط عمومی و زیباسازی تصویر ارتش تبدیل شده؛ درحالی که ظرفیت‌های ارتش نشان می‌دهد ما نمی‌توانیم در جنگ پیروز شویم.

نظرسنجی‌ها در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که اعتماد فرماندهان ذخیره ارتش به سطح بالای فرماندهی در ارتش اسرائیل به شکل چشمگیری کاهش یافته و از زمان تشکیل ارتش اسرائیل تاکنون عدم اطمینان به آن به این سطح خطرناک نرسیده بود.

سخنگوی ارتش تصویری دروغین به ما ارائه می‌دهد در حالی که همه می‌دانیم ارتش اسرائیل با ظرفیت کنونی توانایی پیروزی در هیچ جنگی را ندارد.

 

بزک کردن دولت بایدن تحمیل خسارت جدید به کشور است

دولت روحانی اگر نتواند باطن جنگ تحریم و  معارضه‌جوی دولت آمریکا در حوزه تحریم‌ها را درک کند، خسارت‌های جدیدی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

این هشدار را روزنامه جوان منتشر کرده و می‌نویسد: اگر بر اساس واقعیت‌ها قضاوت کنیم، تیم بایدن که از برجامی‌های سابق هستند، هیچ یک با صراحت و به صورت دقیق چیزی درباره برجام نمی‌گویند و این یعنی پیچیدگی و کلافی که به این آسانی باز نخواهد شد. ما برجامی را امضا کردیم که نه حقوقدانی و نه زبان‌دان بودن مذاکره‌کنندگان به کار آن نیامد و معلوم شد تحصیلکردگان حقوق و زبان در آمریکا همه‌چیز را در آنجا به درستی نیاموخته‌اند و نه معنی برخی واژه‌های اصلی قرارداد را فهمیده‌اند و نه پیش‌بینی درست حقوقی از سرنوشت محتمل آن داشته‌اند. با این حال دولت جدید آمریکا حتی به همان برجام گول‌زنک قدیم هم راضی نیست و در سخنان غیردقیق و مبهمی که در روز‌های اخیر می‌گویند، انتظار سکوسازی از برجام را برای دستاورد‌های بهتر دارند. چنانکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید و جک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن گفته‌اند.

ویژگی دیگر تیم بایدن که باید با واقع‌بینی در دولت آقای روحانی به آن نگریسته شود، جنگ‌افروز بودن آنان است. سناتور «رند پال»، اخیراً به بلینکن یادآور شد که هیچ‌کس مثل تو و بایدن و هیلاری کلینتون، دنبال جنگ‌افروزی در خاورمیانه نبوده است. پال در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «شما مثل بایدن و هیلاری کلینتون، حامی مداخله نظامی در خاورمیانه بوده‌اید، از جنگ عراق تا لیبی و سوریه. با آنکه قبلاً شما و بایدن می‌گفتید ورود آمریکا به جنگ عراق به خاطر اطلاعات غلط بوده است، اما اینکه همان‌ اشتباه را در لیبی و سوریه تکرار کردید، نشانه آن است که درسی از عراق نگرفتید، چرا که بعد از لیبی سراغ سوریه رفتید و همان جنگ‌افروزی را تکرار کردید و منطق شما این بود که اگر بیشتر فشار می‌آوردیم، اسد را ساقط می‌کردیم و می‌توانستیم تغییر رژیم واقعی در سوریه داشته باشیم. با آنکه نتیجه تغییر رژیم‌ها در عراق و لیبی را دیده

بودید.»

اگر آقای روحانی نتواند دریابد که یک دولت طرفدار جنگ‌های بی‌حاصل و تحریم‌های هوشمند در آمریکا به سرکار آمده است، افسوس او از وضعیتی که در دو سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام خورد، بسیار بیشتر خواهد بود و خسرانی که به مردم ایران وارد خواهد آورد، افزون‌تر.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آنچه روابط بین ملت و دولت را رقم می‌زند، منافع ملی است

رئیس قوه ‌قضائیه گفت: رابطه دولت با ملت رابطه تعریف‌شده است و آنچه روابط بین ملت و دولت را رقم می‌زند منافع ملی است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دوازدهمین گردهمایی مجازی نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور اظهار کرد: رابطه دولت با ملت رابطه تعریف‌شده است و آنچه روابط بین ملت و دولت را رقم می‌زند، منافع ملی است و باید برای حفظ منافع ملی تلاش کرد. وی افزود: منافع ملی تنها به مرز و بوم و جغرافیا مربوط نمی‌شود و می‌تواند منافع غیر از سرزمین هم جزو منافع محسوب شود. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: امام(ره) منافع ملی و مصالح انسان را با هم پیوند و ترکیبی بین ملیت و اسلامیت را رقم زدند. نگاه علمای بزرگ و در راس آن حضرت امام این بود که تقابلی بین اسلامیت و ملیت نیست، بلکه پیوند این دو می‌تواند نجات‌بخش جامعه باشد و حس دفاع از وطن را در جامعه افزایش دهد. وی تصریح کرد: امام بزرگوار به نحوی عمل کردند که جمهوریت و اسلامیت، ملیت و اسلامیت، مصالح انسان معاصر با منافع ملی با هم پیوند خورد و سازوکار این پیوند ایجاد شد.

***

رئیس سازمان صداوسیما به جلسه هیأت وزیران دعوت نشد

رئیس سازمان صداوسیما به دلیل اظهارات یکی از میهمانان برنامه «زاویه» که از شبکه ۴ پخش شد، به جلسه دیروز هیات وزیران دعوت نشد. در جلسه صبح چهارشنبه هیات‌وزیران که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما حضور نداشت. برخی رسانه‌های نزدیک به دولت خبر دادند علت این غیبت عدم ارسال دعوتنامه از سوی دفتر هیات دولت برای علی‌عسکری عنوان شده است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: صداوسیما افرادی را دعوت می‌کند که مخالفان دولت هستند، در حالی که الان نیاز به وحدت و انسجام داریم تا بتوانیم با یک صدا جلوی مخالفان‌مان بایستیم. واعظی با بیان اینکه صداوسیما نباید مردم را ناامید کند، افزود: رئیس صداوسیما در جلسه امروز در سالنی که ما بودیم حضور نداشت(!)

*********************************

روزنامه خراسان**

مشرق نیوز نوشت: کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفت: برخلاف آن چه رسانه‌‌ها منتشر می‌کنند، اگر مدیریت روحانی نبود ما نمی‌توانستیم از این دوره گذر کنیم. به نظر من روحانی یک مدیر مظلوم است. جمع اشتباهات روحانی ۵ درصد هم نبوده و ۹۵ درصد مشکلات از طرف او حل و فصل شده‌‌‌اند. ما برای دولت بعدی به یک فرد بسیار عاقلی مثل روحانی نیازمندیم. در چنین وضعیتی، باید دست شخصی را که قصد خدمت صادقانه دارد، بوسید.

 

فردانیوز نوشت:یادداشت اخیر احمد توکلی درباره غسال آیت‌ا...مصباح یزدی با واکنش‌هایی همراه شد و یک چالش سخت را برای این فعال سیاسی اصولگرا رقم زد.پس از انتقاد محمد جواد ابطحی، حمید رسایی وارد میدان شد. وی در یادداشتی با تکذیب اظهارات توکلی مبنی بر معرفی یک ابر بدهکار بانکی به عنوان غسال مرحوم مصباح ، توکلی را به بی انصافی متهم کرد.

 

 دیده بان ایران مدعی شد: معاون اجتماعی سپاه تهران، با اشاره به ارتباط سپاه با مراجع قضایی و انتظامی گفت: اگر به آمران معروف توهینی صورت گیرد با هماهنگی‌ها و تعامل، نیروی انتظامی استان و مراجع قضایی برخورد خواهند کرد.۳۰۰ گروه امر به معروف و نهی از منکر در سپاه تهران شکل گرفته است که حکم فعالیت برای این تعداد از گروه‌ها صادر شده است و مورد حمایت قضایی و حقوقی قرار گرفته‌اند.روزانه هر کدام از این آمران به معروف و ناهیان از منکر ۱۲ مورد تذکر لسانی ارائه می‌کنند.

 

آفتاب نیوز مدعی شد: رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی، در هشداری تلویحی به آمریکا هرگونه بازگشت احتمالی به توافق هسته ای با ایران (برجام) را یک «اشتباه» خوانده و از دستور خود مبنی بر تدارک چند برنامه عملیاتی نظامی دیگر در قبال ایران خبر داده است.سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان در واکنش گفت: صهیونیست ها کوچک‌ترین خطایی بکنند ، در کمترین زمان حیفا و تل آویو را با خاک یکسان می کنیم.

 

آسیا نیوز مدعی شد:منابع مطلع به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند، دولت ایالات متحده درصدد توقیف یک تانکر با محموله حدود دو میلیون بشکه‌ نفت است که احتمال می‌رود متعلق به ایران باشد. به دنبال صدور حکم توقیف این محموله توسط وزارت دادگستری آمریکا، هم اکنون این تانکر با پرچم لیبریا به سمت آب‌های ایالات متحده در حرکت است. طبق این گزارش حکم توقیف این تانکر نفتکش در دولت ترامپ و پیش از روی کار آمدن دولت بایدن صادر شده است.

*********************************

روزنامه ایران **

۱۵ سال حبس برای پوری حسینی

 خبر اول اینکه، رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.به گزارش ایسنا، «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» رئیس پیشین سازمان خصوصی‌سازی در دی ماه سال ۹۷ ممنوع‌الخروج شد و در تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ با دستور مقامات قضایی و با اتهام خصوصی‌سازی‌های بدون ضابطه و افسارگسیخته و واگذاری‌های رانتی به افراد خاص بازداشت و در چندین جلسه در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی جواهری با عنوان اتهامی «اخلال در نظام اقتصادی و تولیدی کشور به‌طور عمده از طریق عدم رعایت تشریفات قانونی در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی» محاکمه شد. در کیفرخواست بیش از ۲۰۰ صفحه‌ای وی آمده بود در زمان تصدی پوری حسینی بر سازمان خصوصی‌سازی، بخش زیادی از واگذاری‌ها بدون رعایت تشریفات قانونی انجام شده و شرکت‌ها بدون رعایت مقررات به افرادی واگذار شده که صلاحیت اداره این شرکت‌ها را نداشتند. واگذاری بنگاه‌هایی مانند آلومینیوم المهدی هرمزگان، آلومینیم ایران (ایرالکو)، پالایشگاه کرمانشاه، شرکت کشت و صنعت کارون خوزستان، شرکت کشت و صنعت مغان، کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در شوش، مجتمع گوشت اردبیل و موارد دیگر از جمله اقدامات رئیس سازمان خصوصی‌سازی بوده که با حاشیه‌های بسیار زیادی همراه بوده‌ است.

 

امریکا در پی توقیف نفتکش «آکیلیاس»

 خبر دیگر اینکه، خبرگزاری بلومبرگ از تلاش امریکا برای توقیف حدود دو میلیون بشکه نفتی خبر داد که تصور می‌کند متعلق به ایران است. به گزارش ایسنا این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، نوشت: این محموله نفتی پس از اینکه وزارت دادگستری امریکا فرمان توقیف آن را صادر کرد، در کشتی آکیلیاس با پرچم لیبریا به سمت امریکا حرکت می‌کند. این دستور پیش از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور جدید امریکا در ۲۰ ژانویه صادر شد. واشنگتن در دوران ترامپ، تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را تشدید کرد. شرکت «کپیتال شیپ منیجمنت»، مالک یونانی آکیلیاس به مقامات امریکایی درباره اینکه احتمالاً محموله این کشتی نفت ایران است، خبر داده و اعلام کرده بود در ابتدا تصور می‌کرد این نفت از عراق است. طبق اسناد کشتی آکیلیاس، این کشتی کاملاً پر بوده و حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت است. طبق اسناد کشتیرانی، قرار بود آکیلیاس به سمت مسقط، پایتخت عمان حرکت کند. طبق آمار گردآوری شده از سوی بلومبرگ، سیستم ردیابی این کشتی از اول تا ۱۳ ژانویه که نزدیک آفریقای جنوبی حرکت می‌کرد، خاموش بود. این کشتی اکنون در حال عبور از جنوب اقیانوس آتلانتیک است.

 

26 بازداشتی در پرونده شهرداری آبسرد

 دست آخر اینکه، شمار بازداشت‌شدگان در پرونده شهرداری آبسرد به 26 نفر رسیده است. به گزارش فارس، محمدتقی تقی‌زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند از بازداشت ۸ نفر دیگر در ارتباط با پرونده تخلفات شهرداری آبسرد دماوند خبر داد و گفت: در راستای رسیدگی به پرونده تخلفات مالى و ساختمانى در شهرداری آبسرد، یکی از اعضای شورای شهر آبسرد، یک دهیار، یک کارمند شهرداری و دو پیمانکار که واسطه بودند، بازداشت شدند. چند روز قبل نیز دو پیمانکار و یک کارمند شهرداری بازداشت شده بودند. تقی‌زاده یادآور شد: تاکنون در خصوص این پرونده مجموعاً ۲۶ نفر بازداشت شدند که شامل سه عضو شورای شهر، شهردار، ۵ پیمانکار، یک دهیار و ۱۶ نفر از کارمندان شهرداری آبسرد می‌شود. وی تأکید کرد: رسیدگی به این پرونده به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد و تحقیقات در مورد تخلفات ادامه خواهد داشت.

*********************************

روزنامه شرق **

مخالفت اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه با استیضاح

۴۵ سناتور از ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه به طرحی که از سوی رند پاول تهیه شده و بر‌اساس ‌آن استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، خلاف قانون اساسی آمریکاست، رأی مثبت دادند. تنها پنج جمهوری‌خواه به‌اضافه همه ۵۰ سناتور دموکرات با رأی مخالف به طرح مزبور با استیضاح ترامپ موافقت کردند.

این طرح می‌گوید نمایندگان تنها می‌توانند رئیس‌جمهوری را که در قدرت است، استیضاح کنند و ترامپ در‌حال‌حاضر یک شهروند عادی است. دموکرات‌ها و نیز بسیاری از حقوق‌دانان متخصص قانون اساسی با این برداشت مخالف هستند. رند پاول در توییترش نوشت: «۴۵ سناتور تأیید کردند که این روند تقلب‌آمیز خلاف قانون اساسی است. این بیشتر از آن چیزی است که ما نیاز داریم تا ترامپ را تبرئه کنیم و به این استیضاح حزبی پایان دهیم. این پروسه در همان بدو ورودش به سنا شکست خورد».

رهبر اکثریت دموکرات در سنا، چاک شومر، استدلال پاول را غلط می‌داند. او می‌گوید اگر یک رئیس‌جمهور کوتاه‌زمانی پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش علیه کشور مرتکب جرم شود، می‌تواند از سوی سنا مجبور به استعفا شود یا مورد استیضاح قرار گیرد یا تعلیق شود. در نهایت تصمیم نهایی در این زمینه بر‌ عهده سناست. جلسه رأی‌گیری درباره استیضاح ترامپ در سنا قرار است روز ۹ فوریه برگزار شود. برای به‌‌انجام‌‌رسیدن این استیضاح به دوسوم رأی نمایندگان سنا نیاز است؛ یعنی ۵۰ دموکرات به‌علاوه دست‌کم ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه؛ اما اکنون با تأیید طرح پاول از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه احتمال اینکه استیضاح رأی بیاورد، بسیار ضعیف شده است.

همچنین یکی از مشاوران سیاسی ارشد دونالد ترامپ در دیدار با جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه اطمینان خاطر داد که رئیس پیشین کاخ سفید برنامه‌ای برای تشکیل حزب جدید ندارد؛ اما به جای آن می‌خواهد به جمهوری‌خواهان فشار بیاورد. این پیام از طرف «براین جک»، مدیر سیاسی سابق ترامپ در کاخ سفید منتقل شد و نشان می‌دهد سناتورهای جمهوری‌خواهی که بر محکومیت او در استیضاح تأکید کنند، این کار را با علم بر این می‌کنند که ترامپ ممکن است در انتخابات میان‌دوره آتی در ۲۰۲۲ علیه آنها اقدام کند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات