صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۹۲

اخبار ویژه 11 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

نشنال اینترست: توهم پیشه نکنیم برجام را آمریکا نقض کرده نه ایران

یک مقام سابق وزارت دفاع و خارجه آمریکا، از بایدن خواست توهمات درباره ایران را کنار بگذارد و بر اساس واقعیت‌ها با برجام مواجه شود.

داو زاخیم که اکنون در حوزه تحلیل مسائل سیاست‌ خارجی و دفاعی-امنیتی فعالیت می‌کند، در نشنال‌اینترست نوشت: دولت «باراک اوباما» و وزیر خارجه‌اش «جان کری»، اشتیاق زیادی به سرانجام رساندنِ توافق هسته‌ای با ایران داشتند. در چهارچوب توافق برجام، ایرانی‌ها در ازای اخذ امتیازات اقتصادی، از شدت و میزان فعالیت‌های هسته‌ای خود کم می‌کردند و نظارت‌های گسترده را نیز بر برنامه اتمی خود می‌پذیرفتند. در زمانِ انعقاد توافق برجام، بسیاری از ناظران و تحلیلگران آن را توافقی موفق ارزیابی می‌کردند، زیرا به زعم آن‌ها با استفاده از این توافق، کنترلِ توان هسته‌ای ایران امکان پذیر‌تر می‌شد و اساسا رویکردی که کشور‌های غربی در مهار و برخورد با ایران در سر داشتند، از طریق توافق برجام قابل پیگیری بود.

آمریکا بایستی پس از امضای این توافق به آن پایبند می‌بود اما دولت ترامپ در اقدامی عجیب از آن خارج شد. وقتی از یک توافق خارج می‌‌شوید و می‌خواهید دوباره به آن بازگردید، باید بدانید که دیگر شرایط شبیهِ زمانِ پیوستن اولیه شما به توافق نیست. در شرایط فعلی، ایران در پاسخ به رویکرد‌های غلط آمریکا، در حال غنی‌سازی ۲۰ درصدی است و توانمندی‌های هسته‌ای خود را توسعه داده و عملا مهر تاییدی بر شکست راهبرد فشارحداکثری دولت ترامپ زده است.

در این راستا، ایران از حیث بین‌المللی احساس فشار کمتری می‌کند، زیرا آن طرفی که از برجام در ابتدا خارج شده و مفاد آن را نقض کرده، آمریکا بوده و نه ایران. اضافه بر این، ایران نشان داده که در مقابل فشار‌های شدید سیاسی و اقتصادی، به هیچ عنوان تسلیم نمی‌شود و در این زمینه «مقاومت‌ِ حداکثری» پیشه می‌‌کند. درست به همین دلایل است که باید اذعان کرد ایران در هرگونه مذاکره آتی با گروه پنج بعلاوه یک و مخصوصا دولت آمریکا، احتمالا همان شرایطی را طلب خواهد کرد که در زمان انعقاد توافق برجام، در مورد آنها توافق کرده بود. در این چهارچوب، ایران به هیچ عنوان مایل نیست تا در مورد مسئله موشکی و حضور منطقه‌ای خود در قالب برجام مذاکره کند. تهران، برجام را صرفا توافقی هسته‌ای می‌بیند.

به نظر می‌رسد که تهران در این زمینه سخت‌گیرانه عمل کند و مذاکره را رد نماید.دولت جدید آمریکا، باید هر چه سریع‌تر توهمات را کنار بگذارد و بر اساس واقعیات میدانی، تعاملات خود با دولت ایران را تعریف کند.

 

16 سال وزیر بودید «نگذاشتند» که توجیه نشد؟!

آقای زنگنه در حالی می‌گوید نگذاشتند او کار کند که 16 سال وزیر بوده اما پروژه‌های بزرگ ملی را معطل گذاشته است.

روزنامه جوان با نقد سخنان اخیر زنگنه نوشت: وزیر نفت تا می‌تواند بهانه می‌آورد؛ برای آنکه خود را از سوءمدیریت‌ها و خساراتی که به کشور وارد شده تبرئه کند، مانند همیشه پای منتقدان خود را به میان می‌آورد و می‌گوید «نگذاشتند!»

تفکر حاکم بر وزارت نفت، در چند عبارت خلاصه می‌شود: «کسی جز ما نمی‌فهمد، هر انتقادی سیاسی‌کاری است و با‌تریبون‌هایی که در اختیار دارند، خیلی‌ها را از هستی ساقط کردند». اظهارات گذشته او در کنگره نفت و نیرو، به خوبی نشان داد مقام عالی وزارت نفت، همچنان منتقدان خود را افرادی سیاسی با سطح فکری نازل می‌داند؛ همان منتقدانی که طی هفت‌سال اخیر، روی نکاتی دست گذاشتند که وزیر نفت با تأخیر فراوان، مجبور به پذیرش آنها شد؛ از احیای نظام سهمیه‌بندی بنزین گرفته تا استفاده از منابع داخلی برای توسعه صنعت نفت و استفاده از شرکت‌های ایرانی، هرچند که این توسعه تنها روی کاغذ باقی‌ مانده است. اما در ماه‌های پایانی دولت که مسئولان باید خود را برای حساب پس دادن آماده کنند، چنین مفر‌هایی دیگر کارایی ندارد، حتی اگر با شانتاژ رسانه‌ای تکمیل شود. آش به حدی شور شده که رئیس‌جمهور هم با انتقاد از برخی کم‌کاری‌ها، رسماً اعلام می‌کند در حوزه صادرات گاز عقب مانده‌ایم، اما خب، از آنجا که وزیر نفت هیچ قصوری را نمی‌پذیرد، طبیعی است دست به فرافکنی بزند. نمی‌توان فراموش کرد چهار سال نخست دولت تدبیر و امید، با حمله به دولت گذشته سپری شد. وقتی نسل جدید قرارداد‌های نفتی راه به جایی نبرد و توتال، محبوب قلوب ژنرال‌ها با انبوهی از اطلاعات محرمانه میدان مشترک پارس جنوبی برای همیشه به قطر رفت، تب انتقادات از وزارت نفت تند‌تر شد. واکنش زنگنه، اما جالب بود؛ او مدام می‌گفت «نگذاشتند!» این قرارداد‌ها به نتیجه برسد و پای منتقدان خود را به میان کشاند. زنگنه معتقد است منتقدانش نمی‌خواهند تولید نفت ایران به بیشتر از ۴‌ میلیون بشکه برسد که در نوع خود عجیب است؛ وزیری که برای قرارداد‌های IPC چراغ سبز همه نهاد‌ها را با ابزار‌های خاصش گرفته بود، گویا فراموش کرده که ۱۶‌سال وزیر نفت بوده و اگر تولید به بیش از ۴‌ میلیون بشکه افزایش پیدا نکرده، مقصر بزرگ، خود اوست که در دوران مدیریت خود، عقب‌ماندگی بزرگی را به کشور تحمیل کرده است. اینکه قرارداد‌های غرب کارون در این دولت میان زمین و هوا معلق ماند، اینکه پروژه‌های ملی سال‌هاست با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰‌ درصد زیر آفتاب می‌سوزند، اینکه همه چیز قفل شود تا در یک صحنه‌سازی با کلید شرکت‌های غربی باز شود، اینکه با قلدری بخش مهمی ‌از قرارداد‌های بین‌المللی فسخ شود و... آیا مقصری جز وزیر نفت دارد؟

 

واکنش مخاطبان به خبر خوش جهانگیری

وعده‌های بی‌سرانجام و برعکس از آب درآمدن وعده‌های برخی دولتمردان، با انتقاد مردم مواجه شده است.

اخیراً جهانگیری که از رکوردداران وعده‌ها در دولت روحانی محسوب می‌شود، گفته بود زمستان تمام شد و هفته‌های خوشی را پیش‌بینی می‌کنیم. در واکنش به این اظهارات، سایت جهان‌نیوز از مخاطبان خود خواست نظر خود را درباره این سخنان که آمیخته با حمله و برچسب زدن به منتقدان بود، بیان کنند. این نظرات را می‌خوانید:

- فقط این یک مورد را پاسخ دهند تفاوت بین دلار 4200 تومان با دلار آزاد به جیب چه ‌اشخاصی رفته است؟

- ان‌شاءالله سال آینده با سرکار آمدن یک دولت انقلابی و متعهد و متخصص روزهای خوشی در انتظار کشور و مردم است.

- امروز وقت کلاس ریاضی هستش، نه انشاء هر وقت خبر خوش اومد و دیدیم اون وقت قضاوت خواهیم کرد.

 - زمستان این مردم در مرداد 1400 و با رفتن اصلاح‌طلبان تموم میشه.

- از استادش یاد گرفته که خبرهای وحشتناک را با چاشنی خبر خوش اعلام کنه تا آدم دردش نیاد.

- آقای جهانگیری مردم هنوز خبرهای خوش قبلیتون رو فراموش نکرده‌اند.

- ملت هم مطمئن است که دو سه ماه دیگر با رفتن این دولت، نفس راحتی خواهد کشید.

- حتی اگر دولت نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی‌شد.

- مردم شریف ایران یادتان هست قبلا چه وعده‌های خوبی بهتون دادیم...

- وای خدایا به دادمون برس یعنی قراره چه بلایی تو هفته‌های آینده نازل بشه....

- وقتی جهانگیری و روحانی مژده روزهای خوشی می‌دهند لرزه و دلهره به جان آدم می‌افتد.

- البته روزهای خوش با درایت و قدرت مجلس انقلابی، قوه قضائیه مقتدر و ان‌شاءالله رئیس‌جمهور بالیاقت و انقلابی آینده، نه با مدیریت ناکارآمد و ناتوان فعلی.

 - احتمالاً این وعده، مثل وعده دلار جهانگیری است. خدا به‌خیر کند.

- هر وقت روحانی یا جهانگیری وعده داده، عکسش را مردم شاهد بودند!

- اگه منظورتون اومدن بایدن جون هست و اگه زمستون و تابستون وضع اقتصادی مردم به رئیس‌جمهور آمریکا مرتبطه حداقل شماها برید بیرون از بیت‌المال ارتزاق نکنید.

- درختي كه هفت سال ثمر نداده، دیگه ثمر نميده.

 - بنده خدا راست می‌گوید چون به پایان دولت بی‌تدبیر نزدیک می‌شویم با پایان گرفتن این دولت ملت یک نفس راحتی خواهند کشید جهانگیری بای بای.

 

قوامی: ما اصلا کارگزاران را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم

نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم می‌گوید کارگزاران را اصلا اصلاح‌طلب نمی‌دانیم.

ناصر قوامی عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، در گفت‌وگو با نامه نیوز و درباره تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: «اگر سیدحسن خمینی وارد انتخابات شود، احتمال اینکه اجماع اصلاح‌طلبان روی او قرار بگیرد بسیار است. در واقع او تنها کسی است که می‌تواند نظر همه اصلاح‌طلبان را جلب کند. زیرا هم نوه حضرت امام است و هم از نظر موقعیت شخصی این توانایی را دارد که مورد استقبال قرار بگیرد.»

وی در عین حال کاندیداتوری او را جدی نگرفته و گفت: «اما بعید می‌دانم که در این اوضاع و احوال کشور حاضر شود، کاندیدا شود. ضمن اینکه احتمال رد صلاحیت هم دارد. به هر حال هیچ‌چیز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و همان‌طور که رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی هم قابل پیش‌بینی نبود، اما صورت گرفت، احتمال رد صلاحیت سیدحسن خمینی نیز وجود دارد.»

قوامی درباره زمزمه‌هایی که پیرامون کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به گوش می‌رسد، نیز گفت: «جهانگیری بنای ورود به انتخابات دارد. به نظر من اگر جهانگیری بیاید، می‌تواند مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، زیرا به لحاظ تفکر، اصلاح‌طلب است و می‌تواند مورد اجتماع باشد. فکر می‌کنم نظر آقای خاتمی هم نسبت به کاندیداتوری جهانگیری مثبت است.»

قوامی در پاسخ به اینکه آیا حضور وی در دولت روحانی از احتمال موفقیت او نخواهد کاست؟ گفت: «توجه داشته باشید که دولت اول روحانی به لحاظ اینکه برجام ایجاد شد و تحریم‌ها برداشته شد، دوران بسیاری خوبی بود. بعد که ترامپ آمد مشکلات اقتصادی و سیاسی ایجاد شد. این مشکلات اقتصادی و تورمی موجود بیشتر ناشی از تحریم و خیانت‌های ترامپ به ملت ما است اگر نه برجام باقی می‌ماند و دولت دوم روحانی هم دوران خوبی می‌شد.»

این نماینده پیشین مجلس در ادامه احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی را کاملا منتفی دانست و گفت: «هیچ اصلاح‌طلب سرشناسی که نگاه عقلانی داشته باشد از علی لاریجانی حمایت نمی‌کند. او رای نمی‌آورد. قبلا هم یک بار وارد انتخابات شده و شکست سختی خورده است. ضمن اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از وی هیچ منطق و دلیل و پایه‌ای ندارد. به نظر من عقلای اصلاح‌طلبان چنین نخواهند کرد.»

این فعال نزدیک به مجمع روحانیون در واکنش به اینکه کارگزاران تمایلاتی به حمایت از لاریجانی و ائتلاف با وی دارد، گفت: «کارگزاران که جزء اصلاح‌طلبان نیستند. آن‌ها در دولت آقای خاتمی مقابل اصلاح‌طلبان بودند. این‌ها از جایی با اصلاح‌طلبان همراه شدند، اما ما اصلا این‌ها را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم. الان هم ممکن است راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا کنند و اهمیتی هم ندارد.»

اظهارات قوامی در حالی است که پیش‌ از این برخی افراد نزدیک حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق)، حزب اعتدال و توسعه را هم حزب غیراصلاح طلب توصیف کرده‌اند.

جالب این که در مقابل چنین اظهاراتی، کارگزارانی‌ها مدعی‌اند که آنها در دولت هاشمی، اصلاح‌طلبی را پایه‌گذاری کرده و جریان چپ را به اصلاح طلبی رسانده‌اند.

 

هراس اسرائیل از باران موشک‌ها فقط حزب‌الله، 190 هزار موشک!

رئیس ستاد مشترک اسرائیل هشدار داد؛ اگر جنگی با ایران اتفاق بیفتد، بارانی از موشک بر سر شهرهای اسرائیل فرود خواهد آمد.

به گزارش رادیو اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی ضمن سخنرانی در گروه تحقیقاتی وابسته به موسسه «مطالبات امنیت ملی اسرائيل» گفت: اسرائیل با تهدیدهای فزاینده ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن روبه‌رو است. او با استناد به داده‌های اطلاعاتی تأکید کرد حکومت ایران به تلاش‌های خود برای تقویت توان نظامی ادامه می‌دهد. آویو کوخاوی هشدار داد که در صورت وقوع جنگ با ایران تبعات آن دردناک خواهد بود. او تهدیدهای موشکی ایران را جدی خواند و گفت که اگر جنگی در بگیرد جمهوری اسلامی ایران و گروه های نیابتی آن قادرند بارانی از موشک و راکت به روی شهرها و غیرنظامیان اسرائیلی پرتاب کنند.

کوخاوی اضافه کرد که بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل، حزب‌الله لبنان به تنهایی دارای ١٩٠ هزار موشک و راکت و صدها موشک نقطه‌زن است و قادر است در صورت وقوع جنگ روزانه هزار راکت و موشک به روی اسرائیل شلیک کند.

او گفت بخش بزرگی از فعالیت‌های ارتش اسرائیل در جریان سال گذشته میلادی بر جبهه شمال یعنی در لبنان و سوریه متمرکز بوده است. کوخاوی گفت که هدف اسرائیل از این فعالیت‌ها جلوگیری از استقرار نظامی ایران در سوریه و همچنین ممانعت از انتقال سلاح‌های پیشرفتۀ ایران به متحدان و گروه‌های نیابتی‌ این کشور در کل منطقه بوده است.

 

آفتاب یزد: رئیس بورس قربانی مقامات دولتی بالاتر شد

«گویا رئیس سازمان بورس عزل شده، اما نکته مهم اینجاست وقتی تصمیم‌گیرنده اصلی، شورای عالی بورس است، اگر هم در احترام به ناراحتی سهامداران و کمک به بهبود اوضاع، استعفایی باید رخ دهد، مشمول تعدادی از چهره‌های اصلی در این شورا و چه بسا تمام آنهاست. چرا که رئیس سازمان بورس و اوراق ‌بهادار در این شورا تنها به عنوان دبیر و سخنگوی رسمی شورای عالی بورس و اوراق بهادار نقش دارد».

روزنامه آفتاب یزد ضمن انتشار این مطلب نوشت: بازار سرمایه درحالی که باید آرام‌ترین روزهای خود را بگذراند، این روزها متشنج‌ترین حال و روز را دارد! بازاری که قرار است محل داد و ستد سهام شرکت‌هایی باشد که باید رشد اقتصادی آنها منشأ سود ثابت و سود سرمایه می‌شد، اما مدت‌هاست به‌جای ابزار مناسب مدیریت بهینه پس‌انداز دارایی مردم، به محل جبران کسری بودجه دولت بدل شده است!

بازاری که در حال رشد تدریجی و منطقی بود به یکباره با دستور معاون وزیر صمت و حمایت تند و تیز «رزم‌حسینی» از موضع همرزمش در این وزارتخانه در نرخ‌گذاری دستوری برای فولاد، ثبات نسبی ایجاد شده در بورس را به یکباره از هم می‌پاشد بدون آنکه برای خسارت وارد شده احتمالی از این محل، وظیفه عذرخواهی از سهامداران زیان‌دیده را برای خود قائل باشد!

آفتاب یزد با اشاره به اخبار ضد و نقیض که سرانجام به برکناری رئیس سازمان بورس تحت نام استعفا ختم شد، می‌نویسد: اما چرا استعفا!؟ آن هم رئیس سازمان بورس اوراق؟ آیا تنها عامل بروز انتقاد نسبت به سیاست‌های بورس به او برمی‌گردد؟ آیا او به مانند یک گوشت قربانی تصمیم‌سازان اصلی مجبور به کناره‌گیری شده یا این استعفا، واقعی و در اعتراض به مداخلاتی است که بر اساس بخشی از آنچه در متن نامه‌اش به آن اشاره کرده، ماحصل رنج او از نادیده گرفته شدن تحولاتی است که به‌زعم وی زیرسایه «اقدامات سیاسی» قرار گرفته است!

حسب تجربیات مدیریتی در اینکه بر اساس قاعده استعفا چه کسانی باید استعفا دهند، چند نکته حائز اهمیت است؛ نخست آنکه براساس تعریف رایج، کناره‌گیری یا استعفا به درخواست داوطلبانه یا به‌ظاهر داوطلبانه فرد یا گروهی از افراد برای رها کردن رسمی شغل، منصب، سمت یا هر جایگاه دیگرشان گفته می‌شود و انواع کناره‌گیری داوطلبانه؛ تحت فشار؛ اجباری و فریبکارانه که در نوع آخری شخص با کناره‌گیری ظاهری و گاهی تنها بیان آن اقدام به فریب افکار برای کاستن از فشار بر خود می‌کند.

باید در این قالب دید این استعفا با چه انگیزه واقعی بوده و آیا مستحقان واقعی استعفا باید رئیس سازمان بورس باشد یا اعضای شورای عالی بورس به ریاست وزیر اقتصاد که وزیر صمت، رئیس کل بانک مرکزی و... هم جزو آن هستند؟!

*********************************

روزنامه وطن امروز **

خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم

سخنگوی ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: اگر کوچک‌ترین خطایی از رژیم صهیونیستی علیه نظام جمهوری اسلامی ببینیم، هم پایگاه‌های موشکی را که آنها می‌گویند برای حمله به ایران طرح‌ریزی کرده‌اند می‌زنیم و هم در کمترین زمان ممکن حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.

سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی تهدیدات اخیر رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی را جنگ روانی دانست و تاکید کرد: آنها هنوز قدرت و اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی را درک نکرده‌اند. شکارچی افزود: تهدیدات رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی جنگ روانی بوده و اگر هم واقعیت باشد واقعا توهم است. وی گفت: همانطور که رهبر انقلاب فرموده‌اند اگر کوچک‌ترین خطایی از رژیم صهیونیستی علیه نظام جمهوری اسلامی ببینیم، هم پایگاه‌های موشکی را که آنها می‌گویند برای حمله به ایران طرح‌ریزی کرده‌اند می‌زنیم و هم در کمترین زمان ممکن حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد. سردار شکارچی تاکید کرد: آنها از توانمندی جمهوری اسلامی اطلاعی ندارند؛ توانمندی‌هایی که هنوز آشکار نشده‌اند و بخشی از آن در این رزمایش‌ها آشکار شد، که با آن توانمندی در کمترین زمان ممکن بنا به فرموده مقام معظم رهبری حتما تل‌آویو با خاک یکسان خواهد شد. آنها در صورت خطا فروپاشی خودشان را می‌بینند و در واقع زمان‌بندی فروپاشی خود را به جلو خواهند آورد. وی افزود: رژیم صهیونیستی به چیزی کمتر از فروپاشی نباید فکر کند و نباید بگوید در آینده چه طرحی دارد.

***

دیدار ظریف و اردوغان

محمدجواد ظریف در پنجمین سفر منطقه‌ای خود بعدازظهر دیروز در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار حضور داشت. ظریف همچنین صبح روز گذشته با همتای ترک خود دیدار و در نشست خبری مشترک با وی اعلام کرد بعدازظهر پس از نماز جمعه با اردوغان دیدار خواهد کرد. وزیر امور خارجه عنوان کرد منتظر سفر اردوغان به تهران برای شرکت در نشست عالی راهبردی ۲ کشور و همچنین سران کشورهای روند آستانه هستیم. وزیر امور خارجه در ادامه بیان کرد: امروز فرصت‌های ویژه‌ای برای همکاری داریم؛ نه‌تنها در سوریه، بلکه در منطقه قفقاز. امروز صحبت کردیم که به درخواست دوستان افغانستانی، همکاری سه‌جانبه ایران، ترکیه و افغانستان را داشته باشیم. زمینه‌های همکاری برای ما فراوان است و ان‌شاءالله با اتخاذ موضع منطقی‌تر توسط آمریکا، تنها فرصت برای گسترش روابط بین ایران و ترکیه افزون‌تر خواهد بود و قطعا به افزایش روابط ۲ کشور خواهد انجامید.

وی گفت: الان فرصت برای ۶ کشور (ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) فراهم است که بتوانیم در مسیر سازندگی و اتصالات زمینی، انرژی و ریلی با همدیگر همکاری کنیم و امیدوارم این همکاری‌ها به شکلی و با وجود برخی ملاحظاتی که برخی کشورها دارند، شدنی باشد و نسبت به آینده بسیار خوشبین هستم. ظریف پیش از سفر به ترکیه به باکو، مسکو، ایروان و تفلیس هم سفر کرده و با مقامات این کشورها دیدار کرده بود.

***

عیادت رئیس دفتر رهبر انقلاب از آیت‌الله نظری‌خادم‌الشریعه

در پی کسالت و بستری شدن آیت‌الله نظری‌خادم‌الشریعه، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی جویای حال وی شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در پی کسالت آیت‌الله نظری‌خادم‌الشریعه و بستری شدن ایشان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی جویای حال این عالم پارسا شد و ضمن ابلاغ سلام رهبر انقلاب، برای سلامتی و بهبود ایشان دعا کرد.

***

هر اقدام ناشایست دشمنان پاسخ مخربی دریافت می‌کند

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: همه مرزها به‌وسیله تجهیزات بسیار پیشرفته و با بهره‌برداری از تجهیزات نوین به صورت شبانه‌روزی کنترل می‌شود. امیر محمدحسین دادرس در گفت‌وگو با مهر درباره آمادگی ارتش برای پاسخ به تهدیدات احتمالی که از سوی دشمنان در روزهای اخیر مطرح شده است، گفت: دشمنان بخوبی می‌دانند آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله ارتش در چه سطح و کیفیت بالایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه زمانی تهدیدات ظاهر و عملی می‌شوند که آمادگی و قدرت دفاعی در یک کشور وجود نداشته باشد، تاکید کرد: امروز آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله ارتش سرافراز و قهرمان در چنان حدی است که هر اقدام ناشایستی رخ دهد پاسخی به‌مراتب بیشتر و مخرب‌تر از اقدام دشمن خواهد داشت. جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه با اشاره به برگزاری رزمایش‌های تخصصی ارتش در چند روز اخیر گفت: ما از گذشته و تا به امروز و البته در رزمایش‌ها، این توانمندی در پشتیبانی و پاسخ قاطع به تهدیدات دشمنان را بخوبی نشان داده‌ایم و در این رزمایش‌ها بیان می‌شود که این آمادگی بحمدالله در همه عرصه‌ها در حد بسیار بالایی است. امیر دادرس در بخش دیگری از سخنان خود درباره امنیت مرزهای کشور نیز گفت: وضعیت امنیت در مرزها بسیار عالی است و شرایط امنیت همانند تهران و دیگر شهرهاست. همه مرزها به‌وسیله تجهیزات بسیار پیشرفته و با بهره‌برداری از تجهیزات نوین به صورت شبانه‌‌روزی کنترل می‌شود.

*********************************

روزنامه خراسان**

سرعت کارمندان  30 درصد زیاد می شود!

یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود به اعضای کابینه، از آن ها خواسته با توجه به برنامه ریزی های جدید دولت برای تسریع در انجام خدمات مورد نیاز مردم، به گونه ای برنامه ریزی کنند که متوسط زمان مورد نیاز برای ارائه هر نوع خدمت در ادارات حداقل 30 درصد کاهش پیدا کند و گزارش این روند، به دولت ارائه شود. مسئولان ادارات نیز باید با کمک کارشناسان بخش های دولتی و خصوصی، بازمهندسی فرایندها را در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی اجرایی کنند.

 

مدیران خبر دارند دولت چقدر بدهی دارد ؟

یک نهاد مسئول با ارسال نامه ای خطاب به مدیران مهم اقتصادی در دولت، با اشاره به ضرورت اطلاع مسئولان از میزان بدهی های احتمالی دولت در بخش عمومی، متذکر شد این موضوع حائز اهمیتی خاص بوده و تاثیر بسزایی بر نحوه تامین مالی دولت در صورت به قطعیت رسیدن دارد، لذا مطالعه و بررسی بیشتر انواع بدهی های احتمالی دولت و شناسایی و مدیریت ریسک آن خصوصا در حوزه میزان صدور ضمانت نامه های دولتی، باید مورد توجه جدی تر قرار گیرد. 

*********************************

روزنامه ایران **

اجرای حکم یک داعشی در خوزستان

 خبر اول اینکه، دادگستری استان خوزستان از اجرای حکم اعدام یک «قاتل وابسته به داعش» خبر داد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی دادگستری خوزستان اعلام کرد: علی مطیری، تروریست عضو گروهک داعش، در 17 اردیبهشت سال 97 در یک اقدام تروریستی به پایگاه بسیج منطقه شیبان استان خوزستان حمله کرد و در نتیجه آن، دو بسیجی فعال در پایگاه مزبور با نام‌های «بشیر حمیدی» و «حسن کارون بهمنشیر» را به شهادت رساند. مطیری در جریان رسیدگی به پرونده ضمن اعتراف به قتل دو بسیجی، انگیزه جنایت ارتکابی خود را مسائل اعتقادی اعلام کرده و اظهار داشته شیعیان کافرند و جهاد علیه آنها واجب. دادگاه کیفری یک اهواز پس از برگزاری جلسات رسیدگی متعدد در نهایت در تاریخ 17 بهمن 97 حکم علی مطیری را به قصاص و به اعدام با چوبه دار محکوم کرد. وکیل متهم از حکم صادر شده تقاضای فرجام خواهی می‌کند و پرونده به شعبه 33 دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود. قضات پس‌ از بررسی محتویات پرونده در تاریخ 23 تیر 98 حکم صادره در مورد علی مطیری را تأیید می‌کنند.

 

 نظر گوترش درباره برجام

 خبر دیگر اینکه، دبیرکل سازمان ملل از ایران و امریکا خواست تا از بن‌بست فعلی بر سر توافق هسته‌ای خارج شوند اما اعلام کرد که انتظار نتیجه سریع ندارد. به گزارش ایسنا آنتونیو گوترش، روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به احتمال میانجیگری میان ایران و امریکا اعلام کرد: «کارهای زیادی باید انجام شود» اما «انتظار راه حل سریع ندارم». گوترش ادامه داد: من باور دارم که همگی یعنی تمام کسانی که وارد برجام شده‌اند و دیگر طرفین باید با یکدیگر برای کاهش تردیدها به‌منظور مواجهه با دشواری‌ها و موانع همکاری کنند. وی بدون اشاره به احتمال میانجیگری گفت که این مسأله دارد «در جهت رسیدن به راه‌حلی حرکت می‌کند که در آن ما توافقی خواهیم داشت که برای صلح و ثبات در خلیج (فارس) و جهان ضروری است.» دبیرکل سازمان ملل با ابزار تأسف نسبت به «زیر سؤال رفتن توافق هسته‌ای» بیان کرد: برجام یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک و عنصری ضروری برای صلح و ثبات در خلیج(فارس) بود. وی ادامه داد: واضح است که دشواری‌ها و موانعی وجود دارد. مسائل پیچیده‌تر شده‌اند چرا که امریکا توافق را ترک و اقدامات بیشتری اتخاذ کرد. در این زمان ایران نیز گام‌هایی برای توسعه توانایی‌های هسته‌ای خود برداشته است.

 

منش مجلس اصولگرایی نیست

 شنیدیم که، عضو جامعه روحانیت مبارز کشور، نمایندگان مجلس یازدهم را بی‌توجه به شرایط موجود کشور دانست و گفت: دو سوم این نمایندگان نسبت به مسئولیت تقنینی و نظارتی خود بی‌تجربه هستند و حاضر نیستند بپذیرند در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا قرار داریم. به گزارش جماران، سیدرضا اکرمی افزود: متأسفانه این نمایندگان هتک حرمت و بی‌احترامی را برگزیده‌اند و مصوباتی را ارائه می‌کنند که دولت نمی‌تواند آن را اجرا کند. این امر سبب دعوا می‌شود. به‌گفته وی، روش و منش نمایندگان مجلس یازدهم نشانی از اصولگرایی ندارد.  همزمان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب هم درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: متأسفانه بعضی از کارهای مجلس تبدیل به شعارهای توخالی شده است که واقعاً زیبنده مجلس انقلابی نیست. امیرمیثم نیکفر به ایرنا گفت: از جمله دادن کارت‌های زرد بی‌اساس به وزرا یا شکایت از وزیر سابقی که مسئولیت ندارد. این فعال اصولگرا یادآور شد: وزیر سابق راه و شهرسازی سه بار (در مجالس نهم و دهم) استیضاح شد و رأی اعتماد گرفت و همان زمان مخالفان استیضاح عباس آخوندی برخی اصولگرایان بودند.

 

فریدون عباسی: قیمت آب و برق باید واقعی شود

 دست آخر اینکه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دلایل کمبود گاز را عدم صرفه‌جویی ازسوی مردم و نبود مدیریت منسجم در حوزه انرژی دانست و گفت: راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست بلکه باید مسأله فیلترینگ در نیروگاه‌ها جدی گرفته شود. به گزارش خانه ملت، فریدون عباسی گفت: با‌ وجود افزایش تولید گاز نسبت به سال گذشته، به‌دلیل افزایش مصرف در دوران شیوع کرونا و سرد شدن هوا، با کمبود گاز رو به رو شده و گاز نیروگاه‌ها و صنایع قطع شدند تا گاز خانگی برقرار بماند. در این شرایط نیروگاه‌ها مجبور به سوزاندن مازوت و گازوئیل هستند. عباسی با بیان اینکه راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست، توضیح داد: با توجه به اینکه گوگرد موجود در سوخت مازوت بالاست باید مسأله فیلترینگ در نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی -که مازوت می‌سوزاند- جدی گرفته شود تا از دودکش آنها دودی بیرون نیاید. رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه درصورت تخصیص تمام درآمد حاصل از قبض‌های آب و برق به وزارت نیرو، باز هم بودجه کافی برای بازسازی و گسترش شبکه آب‌رسانی و برق‌رسانی بسیار اندک است، گفت: به‌همین دلیل معتقدم باید قیمت حامل‌های انرژی از جمله آب و برق واقعی شود، در واقع باید هزینه تمام شده آن از مصرف‌کننده دریافت شود تا بتوان آن را در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

*********************************

روزنامه شرق **

چین هشدار داد:

استقلال تایوان به معنای  جنگ است

چین هشدار داده که تلاش‌های تایوان برای کسب استقلال «به معنای جنگ» است. وو کویان، سخنگوی وزارت دفاع چین در کنفرانسی خبری گفت: «ما به‌طور جدی به نیروهای مستقل تایوانی می‌گوییم: کسانی که با آتش بازی می‌کنند، خود را خواهند سوزاند و استقلال تایوان به معنای جنگ است». این هشدار چند روز پس از آن صورت گرفته که چین فعالیت‌های نظامی و همچنین پرواز جنگنده‌های خود را در نزدیکی تایوان افزایش داده است. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا تعهد خود را در قبال تایوان تأیید کرده و موضع خود در آسیا را اعلام کرد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در اولین بیانیه دولت جدید آمریکا در مورد روابط چین و تایوان به خبرنگاران گفت: «ما این اظهارنظر را تأسف‌بار دانسته و پنتاگون دلیلی نمی‌بیند که تنش‌ها بر سر تایوان منجر به مواردی مانند تقابل شود». انتظار می‌رود که دولت جدید آمریکا در بحبوحه وخیم‌شدن روابط با چین به فشارها بر این کشور بر سر موضوعات گسترده‌ای از جمله حقوق بشر، اختلافات تجاری، هنگ‌کنگ و تایوان ادامه دهد.

 

ادامه مبارزه با پوتین از زندان

منتقد کرملین که اکنون در یک بازداشت ۳۰‌روزه به سر می‌برد و درخواست برای آزادی سریعش نیز از سوی دادگاه رد شده، از داخل سلول زندان هم به فکر ادامه مبارزه علیه کرملین است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌بی‌اس، در‌حالی‌که تلاش‌ها برای آزادی الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه همچنان در جریان است و از آنجا که امیدی برای آزادی وی وجود ندارد، حامیان ناوالنی قصد دارند تا یک‌سری اعتراضات گسترده جدید در سراسر روسیه در روزهای آتی به راه بیندازند. جلسه استماع روز پنجشنبه در دادگاه درباره پرونده ناوالنی به موجی از دستگیری‌ها در سراسر مسکو منجر شد و بسیاری از متحدان ناوالنی و از جمله برادرش دستگیر شدند. ناوالنی ۴۴‌ساله اوایل ماه جاری میلادی و پس از بازگشت از آلمان در فرودگاه بین‌المللی مسکو بازداشت شد.علت دستگیری این اپوزیسیون روسی اتهامات مربوط به نقض مفاد مربوط به حکم حبس تعلیقی است که ناوالنی آن را با انگیزه سیاسی می‌داند. او روز پنجشنبه از طریق لینک ویدئویی از سلول زندانش در جلسه دادگاهی شرکت کرد و روندهای کیفری علیه خودش را تلاشی از سوی مقام‌هایی دانست که به دنبال تهدید و ارعابش هستند. او گفت: تعداد زیادی از مردم یا به عبارتی ده‌ها میلیون نفر با من موافق‌اند. ما هرگز به این افراد اجازه نمی‌دهیم تا کنترل کشور را به دست بگیرند و کشور را به یغما ببرند. اعتراضات شنبه گذشته در بیش از ۱۰۰ شهر روسیه از سوی مقام‌های این کشور ممنوع اعلام شده بود و پلیس با دستگیری سه هزار و 500 نفر به آن واکنش نشان داد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات