صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۰۵
عضو کمیسیون عمران مجلس:

حمایت از تولید مسکن نیازمندان در طرح جهش تولید

در این طرح راه کارهای متعددی برای حمایت از تولید مسکن برای دهک های سه به پایین پیش بینی شده  است. امیدوار هستیم با نهایی شدن این طرح، موضوع و تنظیم گری عرضه و تقاضا باعث تعادل قیمت و ارزان شدن قیمت ها شود.
صدیف بدری درخصوص طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت: این طرح در کمیسیون عمران با قید دو فوریت تهیه و تدوین شد که بعد از تصویب کلیات آن، در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت و چند ماده از آن بررسی و تصویب شد. در این طرح راه کارهای متعددی برای حمایت از تولید مسکن برای دهک های سه به پایین پیش بینی شده  است.

وی با  اشاره به مشکلات مسکن در طی سال های گذشته تصریح کرد: یکی از مواردی که در طی 7 سال گذشته با مشکل مواجه بوده است، مسئله مسکن است، دولت فقط وزارت راه و شهرسازی را متولی مسکن می دید و خود پای کار نمی آمد و این مسئله اولویت شخص آقای رئیس جمهور نبود و خود را نسبت به این موضوع متعهد نمی دید.

بدری با بیان اینکه در این طرح شورای عالی مسکن را پیش بینی کرده ایم، اظهار کرد: شخص رئیس جمهور، رئیس این شورا خواهد بود که  این شورا برای بحث های سیاست گذاری راهبری کنترل و همچنین بازنگری تصویب طرح جامع مسکن کشور تشکیل می شود. علاوه بر این، در این طرح منابع پایداری برای منابع مالی حمایت از تولید مسکن برای دهک های سه به پایین در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: با تشکیل صندوق ملی مسکن، مالیات ها و درآمدهایی که دولت در حوزه مسکن دارد به سمت این صندوق سوق داده می شود. همچنین برگشتی های مسکن مهر که بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان است برای صندوق ملی مسکن دیده شده است. در حوزه قوانین سلبی، کمیسون اقتصادی قوانین جلوگیری از سوداگری مسکن، قانون مالیات و درآمدی سرانه در حوزه مسکن را  تصویب کرده که در نوبت طرح است.

وی افزود: در صورت تصویب شدن آن، قوانینی که در آینده در حوزه مسکن تصویب می شود، منابع آن برای صندوق ملی در نظر گرفته می شود که این منابع پرداخت یارانه مسکن و یارانه وام کم بهره،بحث زیرساخت های مسکن، جهت تخفیفات در صدور پروانه و خدمات مهندسی لحاظ می شود که همه این ها از محل منابع صندوق ملی مسکن پیش بینی شده است که مشکلی ایجاد نشود.

بدری با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در حوزه مسکن، بحث برنامه ریزی است، گفت: در حوزه حمایتی نیز یکی از مشکلات منابع مالی پایدار بود که این را ما در این طرح پیش بینی کرده ایم که امیدوار هستیم بعد از تصویب آن، به تایید شورای نگهبان برسد و به قانون تبدیل شود. مجلس نیز حتما روی اجرایی شدن آن نظارت خواهد داشت که در همین زمینه یک نفر از اعضای کمیسیون عمران به عنوان ناظر در روند اجرای طرح، در شواری عالی مسکن حضور خواهد داشت.

وی درخصوص زمان اجرای این طرح گفت: بعد از تایید شورای نگهبان از سال 1400 این طرح عملیاتی خواهد شد که سالانه یک میلیوین واحد مسکونی باید تولید شود و 600 هزار واحد مسکونی حمایتی توسط دولت باید سیاست گذاری شود تا ان شالله شاهد این باشیم که در طول 3 الی 4 سال اینده تنظیم گری مناسب بین عرضه و تقاضا در حوزه مسکن نیازمندان جامعه ایجاد شود.

بدری درباره اثرگذاری این طرح در کاهش نرخ مسکن خاطرنشان کرد: طبیعتا یکی از عوامل مهم در ارزان و مناسب شدن قیمت ها، بحث عرضه است؛ متاسفانه در طول 6 الی 7 سال گذشته ترازوی عرضه و تقاضا به هم خورده و تعادلی که باید بین این دو بخش ایجاد می شد، وجود نداشت. امیدوار هستیم با نهایی شدن این قانون، موضوع و تنظیم گری عرضه و تقاضا باعث تعادل قیمت و ارزان شدن قیمت ها شود.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات