صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۱۱

تزریق واکسن کرونا به ۶۰ میلیون ایرانی در فاصله یک ساله

مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت جزئيات برنامه واکسيناسيون کرونا را اعلام کرد. بر اساس اين برنامه تا يکسال آينده با تامين ۱۲۰ ميليون دوز واکسن کرونا حدود ۶۰ ميليون نفر واکسينه مي شوند به طوري که روزانه ۲۱۰ هزار نفر واکسن مي زنند.

بر اساس برنامه واکسيناسيون کرونا در ايران، هدف از اجراي اين برنامه در گام اول کاهش مرگ و مير و در گام دوم قطع زنجيره انتقال ويروس کرونا و پايان همه گيري است.

بر اين اساس حداقل ۷۰ درصد افراد جامعه يعني نزديک به ۶۰ ميليون نفر واکسينه مي شوند. اگر مبنا دريافت حداقل دو نوبت واکسن به ازاي هر فرد باشد نيازمند ۱۲۰ ميليون دوز واکسن خواهيم بود.

بر اساس اين برنامه اگر قرار باشد عمليات واکسيناسيون طي يک سال به اتمام برسد بايد هر ماه ۱۰ ميليون دوز واکسن در اختيار نظام سلامت باشد. اين امر به معناي واکسينه کردن پنج ميليون نفر در ماه و معادل تقريبي ۲۱۰ هزار نفر در روز است.

بر اساس برنامه ملي واکسيناسيون کرونا در ايران اگر هر پايگاه واکسيناسيون در دوران فعاليت روزي ۱۰۰ نفر را واکسن بزند به حدود ۲۱۰۰ پايگاه واکسيناسيون نياز خواهد بود و در صورت نياز و تامين واکسن کافي، مي توان تا روزي ۵۰۰ هزار نفر را واکسينه کرد.

مطابق برنامه ملي واکسيناسسيون کرونا در ايران گروههاي پزشکي در بخش هاي بستري و سرپايي (خصوصي، دولتي و...) در خط اول مواجهه با کرونا، سالمندان (اول مراکز تجمعي و سپس گروههاي سني)، بيماران با بيماريهاي زمينه اي مشخص، کارکنان مشاغل خاص و عموم مردم به ترتيب در اولويت دريافت واکسن هستند.

برنامه ملي واکسيناسيون کرونا در ايران در چهار فاز اجرا مي شود. فاز اول در زمستان ۱۳۹۹ است که طي آن کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بيماري کرونا که حدود ۷۰۰ هزار نفر برآورد مي شوند واکسن کرونا را دريافت مي کنند. افراد بسيار پر خطر (سالمندان در مراکز نگهداري، مراکزمعلولين جسمي و حرکتي، جانبازان) نيز در حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد مي شوند در فاز اول واکسيناسيون هستند بنابراين تا پايان سال ۹۹ حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر واکسن کرونا را دريافت مي کنند.

فاز دوم برنامه واکسيناسيون کرونا در بهار و تير ۱۴۰۰ اجرا مي شود و طي آن  افراد مسن بالاي ۶۵ سال به ترتيب گروه هاي سني بالاي ۸۵ سال، بالاي ۸۰ سال، بالاي ۷۵ سال، بالاي ۷۰ سال، و بالاي ۶۵ سال و نيز افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که داراي يکي از بيماري هاي خاص يا صعب العلاج ( بيماري قلبي، تنفسي، سرطان....) واکسن مي زنند و اين جمعيت که حدود ۶ ميليون نفر برآورد مي شوند در تا پايان تير ۱۴۰۰ واکسينه مي شوند.

فاز سوم واکسيناسيون کرونا در ايران از مرداد تا آذر۱۴۰۰ اجرا مي شود و طي آن افراد ساکن در مراکز تجمعي که  حدود دو ميليون نفر برآورد مي شوند و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بيماري زمينه اي و نيز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروري شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نيستند، واکسن کرونا را دريافت مي کنند و برآورد مي شود جمعيتي حدود ۱۲ ميليون نفر در اين مرحله واکسن کرونا مي زنند.

فاز چهارم واکسيناسيون کرونا در  زمستان ۱۴۰۰ اجرا مي شود و طي آن عموم مردم ايران که در مراحل قبل واکسن نزده اند تحت پوشش برنامه واکسيناسيون کرونا قرار مي گيرند.

بر اساس اين برنامه با پيش فرض اثربخشي بالاي ۸۰درصد واکسن ها و عدم جهش هاي ناگوار ويروس، انتظار مي رود، با اتمام فاز ۲ (پوشش ۱۳.۳ ميليون نفر)، به هدف اوليه که کاهش مرگ و مير است برسيم و با توجه به تابلوي بيماري در ۱۰ ماه گذشته کشور، از مرگ و مير بيماري به ميزان ۶۰  تا ۷۰ درصد کاسته مي شود البته همچنان در معرض طغيان هاي بيماري و مشکلات اقتصادي اجتماعي بهداشتي ناشي از کرونا ويروس خواهيم بود.

با اتمام فاز ۳ (پوشش ۱۹ ميليون نفر ديگر)، انتظار مي رود بخش عمده بار بيماري در کشور کنترل شده باشد و امکان برگشت به زندگي عادي مهيا شود.

براي اجراي برنامه واکسيناسيون کرونا در ايران در حدود ۵۰۰ بيمارستان دانشگاهي پايگاه واکسيناسيون براي ارائه خدمات در شيفت صبح و عصر ايجاد مي شود و البته همه کارکنان نظام سلامت حسب اولويت بندي در اين پايگاهها واکسينه خواهند شد.

حدود يک ماه بعد از آغاز واکسيناسيون، تيم هاي سيار بهداشتي به مراکز تجمعي، خانه هاي سالمندان و مراکز نگهداري معلولين ذهني و جسمي مراجعه و خدمات واکسيناسيون را انجام مي دهند.

از فاز ۲ به بعد، تعداد چهار هزار پايگاه سلامت در مراکز شهري و شهري روستايي و پايگاه ها/خانه هاي بهداشت نسبت به ارائه خدمت واکسيناسيون به گروه هاي اولويت دار اقدام مي کنند.

برنامه واکسيناسيون کرونا در ايران يادآور مي شود: بدون واکسيناسيون روزانه به طور متوسط ۲۰۰ مرگ و پنج هزار مورد بستري خواهيم داشت و هر ماه تاخير در شروع برنامه معادل  ۶ هزار مرگ خواهد بود.

سياستهاي پيشگيري مانند ماسک زدن، فاصله گذاري اجتماعي و بهداشت دست موثرند ولي آسيب اقتصادي، اجتماعي و رواني بسيار به جامعه وارد مي کنند و اين اقدامات به هيچوجه جايگزين واکسن نمي شوند بلکه شدت آسيب را کم مي کنند.

بعد از تزريق نوبت دوم واکسن، کارت واکسن ديجيتال صادر مي شود که قابل پرينت شدن خواهد بود و افرادي که براي مسافرت بين المللي نياز به تاييديه دارند مي توانند به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه و پرينت ممهور دريافت کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات