صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۸۳

اروپا و بایدن بدنبال اجرای سیاست ترامپ در قبال ایران هستند/مکرون سرپرست جدید بن سلمان

سعید ترکاشوند- خبرنگار/ حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  بصیرت به بیانیه وقیحانه سه کشوراروپایی(آلمان-فرانسه- انگلستان) درخصوص نقض برجام از سوی ایران گفت: امروز کشورهای اروپایی در جایگاه مطلوب سیاسی قرار ندارند؛ آن طور که مسلم است این نکته می باشد که اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی عضو برجام از سال 2017 یعنی از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید تا به امروز سیاست و رفتار های متناقض و پارادوکسی  در قبال برجام انجام داده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: اروپایی ها ادعا می کنند که برجام ماحصل یک دیپلماسی چند جانبه است و به حسب این استدلال سعی می کنند با حفظ ظاهر برجام بند ها و محدودیت های جدیدی به آن اضافه کنند.

 وی تاکید کرد: اروپایی ها با استفاده از برجام به دنبال محدودیت های بیشتری در عملکرد و سیاست های ایران در زمینه های هسته ای، موشکی و منطقه ای بودند و نقطه اختلاف اروپا و آمریکا در زمان برجام بر این امر استوار بود که اروپایی ها به دنبال پیشبرد اهداف خود ذیل برجام بودند ولی آمریکایی ها و شخص ترامپ، به دنبال توافق جدیدی  بودند.

 به تعهدات پای بند باشید نقطه سر خط
  غفاری در  جواب به این سوال که با روی کار آمدن بایدن سیاست ها و راهبرد های کشور های اروپایی در قبال برجام چه خواهد بود، پاسخ داد: هم اینک در دوران ریاست جمهوری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وضعیت به همان سال  2017  بازگشته است با این تفاوت که طرفین مذاکره یکدیگر را ملزم به اجرای تعهدات می دانند.

 این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: در مقطع فعلی طرف های اروپایی و حتی خود کشور های آمریکا به دنبال محدودیت های جدیدی در حوزه هسته ای و موشکی و منطقه ای ذیل  همان توافق نامه برجام هستند.

 وی تاکید کرد: اما صحبت ها و سخرانی های حکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق نامه برجام، رویکرد تناقض بر انگیز کشور های اروپایی و حتی آمریکا را با چالش عمده ای رو به رو کرد.

غفاری اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید دارند که طرف های عضو برجام و یا حتی آمریکا که قول بازگشت به برجام را داده است، ابتدا به تعهدات خود بازگشته،سپس تمامی تحریم ها لغو و این امر می بایست همراه با تضمین باشد.

این کارشناس بین الملل ادامه داد: با چنین رویکرد و خط قرمزی که رهبری تعیین کردند ، اروپایی ها  و آمریکایی ها دیگر نمی توانند کژدار مریض نسبت به برجام عمل کنند.

 وی خاطر نشان کرد: امروز اروپایی ها 2 راه بیشتر ندارند، یا به سیاست های منفعلانه  خود در زمان ترامپ ادامه بدهند یابه برجام بازگردند؛ این امر متناسب با موضع محکم مقام معظم رهبری و اقدام مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اقدام متقابل با تحریم ها، طرف مقابل نمیتواند شروط دیگری را به برجام اضافه کنند و باید به سیاست های  تناقض آمیز خود پایان دهند.

 «ماکرون» سرپرست جدید ریاض و تل آویو درغیاب ترامپ
  غفاری  در خصوص اظهار نظر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص ورود عربستان سعودی در مذاکرات برجام گفت: در خصوص فرانسه این نکته حائز اهمیت است که لابی های سعودی و صهیونیستی ، قدرت بالایی دارند و ماکرون نیز به دنبال آن است که در غیاب ترامپ از ریاض و تل آویو و به معنی واقعی کلمه از بن سلمان و نتانیاهو سرپرستی کند.

 این تحلیلگر مسائل بین الملل در آخر یاد آور شد: رئیس جمهور آمریکا سعی دارد با چنین راهبردی، چراغ سبز به عربستان و رژیم صهیونیستی نشان دهند اما فارغ از این که این راهبرد نتیجه مطلوبی برای این کشور به همراه نخواهد داشت؛ کما این که روسای جمهور سابق فرانسه نیز با همین روش به دنبال نشان دادن استقلال عملی این کشور در سیاست گذاری خود در نظام بین الملل است اما در واقع وابسته به آمریکا استو همین موضوع تبدیل به پاشنه آشیلی برای این کسشور شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات