صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۱ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ملّت ایران در سایه اتّحاد، در سایه عزم راسخ، در سایه دین‌داری، در سایه حضور به‌هنگام، در سایه مجاهدت توانست این انقلاب عظیم را انجام بدهد، توانست این کار بزرگ را که مسیر تاریخ دنیا و بشر را عوض کرد، انجام بدهد. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز            

خیز بلند برای پاستور در 1400

رقابت‌هاي انتخاباتي جريان‌هاي سياسي کشور در کمتر از شش ماه مانده به انتخابات آغاز شده است و دو اردوگاه اصلي و حتي برخي گروه‌هاي سياسي فرعي نيز در حال سامان دادن به وضعيت خود براي ورود به اين ميدان هستند.

نکات تحلیلی: انتخابات پيش رو از جهات مختلفي براي جمهوري اسلامي، ملت و گروه‌هاي سياسي مي‌تواند حائز اهميت باشد. 1- اين انتخابات، انتخاباتي است که در آن رئیس‌جمهور حاضر ديگر نمي‌تواند نامزد انتخاباتي شود. لذا تقریباً از اين منظر شرايط يکساني براي همه نامزدهاي انتخاباتي وجود دارد.2- رئیس‌جمهور منتخب 1400 اين ظرفيت را دارد که براي هشت سال رياست قوه مجريه را بر عهده بگيرد. به‌واقع قريب به يک دهه که مقارن با دهه پنجم انقلاب اسلامي است،  اداره کشور در اختيار يک تفکر و جريان خاص قرار خواهد گرفت.3- وضعيت اقتصادي کشور در شرايط مساعدي قرار ندارد و ضرورت تحولي اساسي در کشور و به روي کار آمدن دولتي کارآمد در تراز انقلاب اسلامي بیش‌ازپیش احساس مي‌شود. 4- ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامي و صدور بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي توسط رهبري، حکايت از ورود انقلاب اسلامي به مرحله نويني از تحول و تکاپو در مسير تحقق تمدن اسلامي مي‌دهد که ضروري است متناسب با آن شاهد تحولي مشهود در قوه اجرايي کشور و قرار گرفتن جوانان مؤمن انقلابي در رأس مديريت کشور باشيم. 5- مسئله مشارکت حداکثري اقشار مختلف مردم در انتخابات نيز از ديگر ضرورت‌هايي است که در اين انتخابات از حساسيت بيشتري برخوردار گرديده است. اين حساسيت از آنجايي است که انتخابات اسفندماه 1398 با کمترين ميزان مشارکت در ادوار چهل ساله گذشته برگزار گرديده و تکرار آن در خردادماه 1400 مي‌تواند تبعاتي را براي اعتبار جمهوري اسلامي داشته باشد.

نکته پایانی: طبیعتاً در اين ايام بايد هر روز منتظر شنيدن نامي براي ورود به ميدان انتخابات رياست جمهوري باشيم. اين اسامي بخشي برآمده از تحرکات سياسي فعالين سياسي است که خود سوداي فتح پاستور را در سر مي‌پرورانند؛ و بخشي مربوط به اطرافيان فعالين سياسي که آرزومندند تا با قدرت رسيدن فرد مورد علاقه آنان، آن‌ها نيز در قدرت سهمي داشته باشند. به‌هرحال اين اخبار موثق و غير موثق اين روزها با حجم زيادي منتشر می‌شود که نبايد آن‌ها را چندان جدي گرفت و در حد يک گمانه‌زنی به آن توجه نمود و بايد منتظر بود تا به‌تدریج ابعاد کار مشخص گردد و نامزدهاي اصلي از نامزدهاي بدلي جدا شوند و کار رقابت‌های انتخاباتي رسميت بيشتري يابد.

(نویسنده: محمد گنجی)

▼گزارش روز                                     

بازدارندگی همه‌جانبه!

اخیراً رژیم صهیونیستی رزمایشی دریایی را به مرحله اجرا درآورد که بنا به اذعان این رژیم، تنها یک مانور پدافندی و در راستای جلوگیری از تلفات بیشتر در جنگ آینده احتمالی با حزب‌الله بوده است. این مانور با حضور یگانی که امنیت مناطق شمالی فلسطین اشغالی را بر عهده دارد، انجام شد.

گزاره‌های خبری: 1- روزنامه صهیونیستی معاریو اخیراً در گزارشی نوشت: «قدرت دریایی حزب‌الله در حال رشد است و این حزب برای قدرت‌نمایی با استفاده از نیروهای دریایی آماده می‌شود. همچنین در حال حاضر دریا یک نقطه عطف در جنگ ارتش اسرائیل و حزب‌الله محسوب می‌شود. ارتش اسرائیل تهدید موشک‌های نقطه‌زن در لبنان علیه اسرائیل را راهبردی می‌داند و قدرت این موشک‌ها می‌تواند سامانه‌های راهبردی اسرائیل را فلج کند. حزب‌الله با این موشک‌ها می‌تواند پایگاه «هکریا» در تل‌آویو را هدف قرار دهد که مقر وزارت اطلاعات و ستاد مشترک ارتش در آنجا قرار دارد». 2- صهیونیست‌ها بارها اذعان کرده‌اند که جنگ آینده، جنگ در دریا خواهد بود و این به امری اجتناب‌ناپذیر برای این رژیم تبدیل شده است. البته یکی از دلایل رژیم صهیونیستی از آشکارسازی روابطش با برخی کشورهای مرتجع عربی خلیج‌فارس، استفاده از شرایط دریایی برای تأثیرگذاری بیشتر بر مسائل منطقه‌ای و تغییر توازن قوای منطقه‌ای به سود خود است.

گزاره راهبردی: رژیم صهیونیستی به‌خوبی از تهدیدات امنیتی خود آگاهی دارد و برای برطرف کردن این تهدیدات رویکرد حصار امنیتی و جنگ بازدارنده تهاجمی را در دستور کار قرار داده است. در راستای این راهبردها توانایی گروه‌های مقاومت به‌ویژه حزب‌الله به‌عنوان زنگ خطری جدی برای رژیم به حساب می‌آید که امروزه توانایی‌های دریایی حماس هم به آن اضافه شده است. این نکته ضروری است که بازدارندگی جبهه مقاومت به یک بازدارندگی همه‌جانبه و فعال رسیده و این شیوه اکنون از حالت پدافندی و مقابله همه‌جانبه می‌تواند به آفندی و حمله همه‌جانبه تغییر شکل دهد. البته همین انعطاف‌پذیری در تاکتیک‌ها، بازدارندگی همه‌جانبه منجر به ترس صهیونیست‌ها از وقوع جنگ در آینده شده است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                  

عزم جدی برای اجرای «قانون راهبردی لغو تحریم‌ها»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور مسئولین ارشد سازمان انرژی اتمی برای پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: «طبق توضیحات سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، حدود ۷۰ درصد بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر معاهده پادمان بوده و با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی‌های آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد». ابوالفضل عمویی افزود: «طبق توضیحات آقای صالحی (رئیس انرژی اتمی) در قانون مکلف به تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده بیست درصد در طول یک سال شده‌ایم که در حال حاضر ۲۵ کیلوگرم تولید شده است و زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد می‌رسیم. همچنین آقای صالحی با اشاره به روند نصب سانتریفیوژهای نسل جدید IR2M و IR6 در تأسیسات فردو و نطنز، تأکید کرد که در موعد مقررشده در قانون، نصب آبشارهای این نوع از سانتریفیوژها هم تکمیل و گازدهی خواهد شد».  وی اظهار داشت: «بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته توسط رئیس کمیسیون، نمایندگان در آینده نزدیک با بازدید میدانی از تأسیسات هسته‌ای بر روند اجرای دقیق این قانون و توقف اجرای پروتکل الحاقی نظارت خواهند کرد. همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط برای تدبیر مواجهه قاطع با زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها در روزهای پیش‌رو تشکیل شود».

▼ اخبار

آیا ایران کشتی صهیونیستی را منفجر کرد؟

دو روز پیش سازمان دریانوردی انگلیس اعلام کرد یک کشتی این کشور در دریای عمان منفجر شده است. منابع خبری اعلام کردند این کشتی انگلیسی متعلق به شرکتی صهیونیستی بوده که در دریای عمان منفجر شده است. به نقل از برخی منابع خبری، این کشتی حامل تجهیزات جاسوسی بوده است. حالا دیروز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مدعی شده است که «ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد ایران عامل هدف قرار دادن کشتی صهیونیستی در دریای عمان بوده است». این اتهام زنی در ادامه سیاست اعلامی نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور جعلی است که در پیشنهاد به بایدن مطرح کرده بود تنها راه مواجهه با ایران، تحریم و تهدید نظامی است. رژیم صهیونیستی بدش نمی‌آید با بر هم زدن نظم منطقه و اتهام زنی بی‌اساس به ایران، تیم بایدن را برای مقابله بیشتر با منافع جمهوری اسلامی در منطقه مجاب کند. فراموش نکنیم بر اساس راهبرد بلندمدت رژیم صهیونیستی، امنیت این رژیم در ناامنی کشورهای پیرامونی تعریف شده است و اتهام زنی علیه کشورمان در موضوعات مختلف در راستای چنین راهبردی اجرا و عملیاتی می‌شود.

ترک تحصیلی کرونایی دانش‌آموزان مناطق محروم!

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد تأثیر کرونا بر آموزش کشور و دانش‌آموزان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: «متأسفانه برخی از مناطق کم برخوردار، روستاها و حاشیه شهرها یا زیرساخت‌هایشان مشکل دارد، یا از نظر پهنای باند مشکل دارند و از امکانات سخت‌افزاری محروم هستند. فلاحی در خصوص آمار دانش‌آموزانی که با مشکلات آموزش مجازی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزود: تاکنون از بین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموزی که با مشکلات آموزش مجازی مواجه بودند، حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار دانش‌آموز از امکانات آموزشی مثل تبلت و امثالهم برخوردار شدند. بااین‌حال بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز در کشور همچنان با مشکلات آموزشی روبرو هستند. یک سری از مناطق کشور با سیر خطرناک ترک تحصیل کنندگان روبرو هستند. باید توجه داشت که اگر چنانچه در امر تحصیل و آموزش وقفه‌ای ایجاد شود، بازگرداندن دوباره محصلان به آموزش و فضای آموزشی کار دشواری است؛ بنابراین امیدواریم این وضعیت ادامه‌دار نشود و واکسن‌های کرونایی که در کشور در حال ورود یا ساخته شدن هستند به یاری مردم بشتابند».

کار با ارزش حفظ و صیانت از موزه‌ها

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه موزه هنر ایران و مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی، پیام رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص حفظ و صیانت از موزه‌ها را قرائت کرد. حجت‌الاسلام‌ محمدی گلپایگانی، با اشاره به پاسخ رهبر انقلاب به نامه اخیر رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص آماده‌سازی 6 موزه بزرگ و ارزشمند توسط بنیاد مستضعفان اظهار کرد: «این نامه به استحضار مقام معظم رهبری رسید و ایشان فرمودند حفظ و صیانت از موزه‌های متعلق به جمهوری اسلامی و ملت ایران کار با ارزشی است که شما در بنیاد مستضعفان آن را انجام دادید؛ لازم است امکانات بازدید آحاد مردم از این موزه‌ها فراهم شود و ان‌شاءالله موفق باشید».

پرواز از مبدأ و مقصد ۳۲ کشور به ایران ممنوع شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با هدف پیشگیرانه در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور، پذیرش مسافر از کشورهای پرخطر به ایران ممنوع شد. مسافران کشورهای انگلستان، آفریقای جنوبی، آنگولا، آرژانتین، بولیوی، بوساوانا، برزیل، بوروندی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اکوادور، اسواتینی، گینه فرانسوی، لسوتو، گویان، مالاوی، موریتانی، موزامبیک، نامیبیا، پاناما، پاراگوئه، پرو، رواندا، سیشیل، سورینام، تانزانیا، اوروگوئه، ونزوئلا، زامبیا، زیمباوه، تا اطلاع ثانوی امکان ورود به ایران را ندارند و پذیرش آن‌ها در فرودگاه کشور مبدأ ممنوع است. تمام اتباع ایرانی و خارجی که قصد سفر به ایران را دارند، ملزم به ارائه گواهی تست مولکولی (RT-PCR) منفی از نظر کووید ۱۹ پیش از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه مبدأ هستند».

اخبار کوتاه

الزام وزارت نفت به گزارش مالی ماهانه به مجلس/ بر اساس مصوبه دیروز (یکشنبه) وکلای ملت در مجلس،  وزارت نفت مکلف است هر ماه گزارش مقدار صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و فرآورده‌های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن را به سازمان برنامه‌وبودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارائی (خزانه‌داری کل کشور)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

ضربه اطلاعاتی سپاه به شبکه اختلاس در یک اداره دولتی/ معاون روابط عمومی سپاه فجر فارس از انهدام ‌شبکه اختلاس و ارتشا در یکی از ادارات دولتی شهرستان جهرم توسط سازمان اطلاعات سپاه فجر فارس خبر داد. سرهنگ یارمحمدی با بیان اینکه انهدام این شبکه فساد اقتصادی در راستای سالم‌سازی فضای ادارات و تسهیل خدمت به مردم بوده است، گفت: «اعضای این شبکه از منابع دولتی برای پیشبرد اهداف و منافع شخصی بهره‌برداری می‌کردند».

اقوام ایرانی اقلیت نیستند!/ دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در واکنش به اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در توئیتر نوشت: «خانم کمیسر، اقوام ایرانی "اقلیت" نیستند، "همه ایران" هستند. اگر پرده‌های سیاست مانع سفر شما به ایران نمی‌شد و اجازه پیدا می‌کردید از نزدیک واقعیت‌های ایران را ببینید، متوجه می‌شدید که چطور لر، کرد، ترک، ترکمن، عرب، بلوچ، فارس و... در برابر بیگانه فریاد می‌زنند، ایرانی هستیم».

تنها اقتصاد مثبت جهان!/ علی‌رغم چالش‌های جدی و پیچیده ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، چین موفق شده است رشد اقتصادی خود را به نرخ قبل از همه‌گیری برگرداند و به‌عنوان تنها اقتصاد بزرگ در جهان رشدی مثبت را تجربه کند. تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه اول سال قبل ۶.۸ درصد کاهش داشت ولی در سه‌ماهه دوم 3.2 درصد رشد را تجربه کرد. پس‌ازآن در سه‌ماهه سوم هم رشد 4.9 درصدی را تضمین کرد و روند صعودی را در سه‌ماهه چهارم با رشد 6.5 درصدی ادامه داد.

به حواشی‌اش نمی‌ارزید!/ «پرویز فتاح»، رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این سؤال که نام بردن از مسئولینی که اموال بنیاد مستضعفان در اختیار داشتند چه نتیجه‌ای داشت، گفت: «نام بردن از آن‌ها در بازگرداندن تأثیر داشت، بقیه غلاف کردند ولی به حواشی آن نمی‌ارزید».

کالا هست، لطفاً احتکار نکنید!/ رئیس سازمان حمایت گفت: «حداقل ۴ میلیون تن کالا ظرف چند روز آینده از گمرک ترخیص شده تا نیاز مردم کشور تأمین شود. از مردم هم تقاضا داریم تا از احتکار‌های خانگی اجتناب کنند؛ اگر هر کس ۲ برابر نیاز خود کالا خریداری کند با تقاضای دو برابری مواجه خواهیم شد».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات