صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۷۱

اخبار ویژه 29 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

دهن‌کجی به کارشناسان این بار درباره راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها

ساده‌سازی موضوع راستی‌آزمایی تعهدات آمریکا برای بازگشت به برجام توسط آقای روحانی، اقدامی زیانبار برای منافع ملی است.
آقای روحانی اخیراً برای چندین بار گفت که اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، ما هم بلافاصله به تعهدات خود برمی‌گردیم. روزنامه فرهیختگان ضمن نقد این سخنان نوشت: دنیایی که روحانی در آن زندگی می‌کند، دنیای زیبایی است. در آنجا، صبح جمعه که از خواب بیدار می‌شوی، دیرتر از همه می‌فهمی دولتت، بنزین لیتری هزار تومان را به ۳ هزار تومان رسانده است.
در دنیای روحانی، به راحتی در ۱۰۰ روز اول می‌توانی با یک توافق همه تحریم‌ها را «بالمره لغو» کنی و وقتی اصلی‌ترین طرف توافق هسته‌ای از آن خارج می‌شود، ابراز خوشحالی کنی که «یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.» این دنیا به قدری زیباست که با افزایش ۹۰۰ درصدی قیمت ارز و افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن و افزایش چند صد درصدی مایحتاج مردم، مدعی باشی که هم چرخ اقتصاد را چرخاندی و هم چرخ سانتریفیوژ را.
در همین دنیاست که می‌توانی بدون نگاه کردن به سوابق مدیریت نزدیک به هشت ساله‌ات، بگویی «همان طور که تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکستیم، بگذارید در ۱۰۰ روز آخر یک بار دیگر هم می‌شکنیم.»
آقای روحانی در سخنانش زمان لازم برای راستی‌آزمایی به سبک خودش و با معیار وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی را مشخص نکرده، ولی کسانی که بازه‌ای را اعلام کرده‌اند را متهم کرده که «بلد نیستند.» تعیین زمان برای راستی‌آزمایی پس از آن مورد توجه قرار گرفت که ایران، راستی‌آزمایی را پیش شرط بازگشت به برجام اعلام کرد. نخستین اظهار نظر در این باره را یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای در وین اعلام کرد و کمترین زمان مورد نیاز برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، سه تا ۶ ماه است و رفع تحریم به صورت موقت یا نیازمند به تمدید برداشته شدن موسوم به waiver مورد قبول ایران نیست.» علاوه بر این عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز گفته: «برای ما مهم است که وقتی این تحریم‌ها برداشته می‌شود، آثار آن را در عمل ببینیم. اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود، اینکه یک دستوری امضا شود کفایت نمی‌کند و باید نفت در عمل هم فروش برود و خریداران نفت ایران بدون هیچ مشکلی بتوانند نفت را بخرند. راستی آزمایی یعنی دیدن رفع تحریم در عمل و برای ما باید مسجل شود که این تحریم برداشته می‌شود.
اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس نیز «شاخص‌های راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در حوزه انرژی، صنعت و فناوری هوایی» را منتشر کرده که بررسی جزئیات این پژوهش نشان می‌دهد در حداقلی‌ترین حالت، راستی‌آزمایی چند ماه زمان خواهد برد.
فرهیختگان در ادامه نمونه‌هایی از «ما بلدیم»‌های آقای روحانی را ردیف کرده که گشایش اقتصادی ظرف ۱۰۰ روز، «آمریکا قول داده به تعهداتش عمل کند» (سال ۹۵، تمام تحریم‌ها در روز اجرای توافق بالمره لغو خواهد شد و در صورت انتخاب مجدد آمادگی داریم بقیه تحریم‌ها را برداریم (سال ۹۶) از آن جمله است.
دور زدن نظر کارشناسان اقتصاد درباره زمان‌بر بودن راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، در حالی است که همین چند هفته قبل، دور زدن نظر کارشناسان بهداشتی درباره تشدید کردن و اعلام «از پیک کرونا عبور کرده‌ایم»، موجب ۵ برابر شدن تعداد قربانیان کرونا به نسبت قبل از عید نوروز شد.

مشکل اصلاح‌طلبان بی‌اعتمادی مردم است، نه نامزد

صادق زیباکلام می‌گوید مشکل اصلاح‌طلبان در انتخابات، بی‌اعتمادی مردمی است که به روحانی رأی دادند و نه آوردن این یا آن نامزد.
او ضمن تحلیل در روزنامه آرمان با اشاره به منتفی شدن موضوع نامزدی سیدحسن خمینی نوشت: مسئله فوری و فوتی‌تر، نقش اصلاح‌طلبان و تأثیر کنار رفتن سید حسن خمینی در اردوگاه اصلاح‌طلبان است. می‌دانیم که اصلاح‌طلبان ظرف هفته‌های اخیر پس از عید، تلاش و تقلای بسیاری کردند که سید حسن آقا خمینی را به عنوان یک نامزد جدی برای اصلاح‌طلبان مطرح کنند. بگذریم که این کار از ابتدا اشتباه بود و اصلاح‌طلبانی که به دنبال مطرح کردن سیدحسن خمینی بودند، تصور می‌کردند که با آمدن ایشان موج، شور و گرمایی در تنور سرد انتخابات به وجود می‌آمد که این خیلی شاید دقیق نیست، چرا که مطرح کردن نامزد جدی و اصلی اصلاح‌طلبان، همان‌طور که شاهد بودیم، هیچ نشاط به وجود نیاورد و تردیدی نیست که اگر ایشان به فرض نامزد شده بودند، به عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان و حتی اگر فرض دوم را نیز اختیار کنیم که شورای نگهبان ایشان را تأیید می‌کرد، در حقیقت هیچ چیز برای اصلاح‌طلبان در انتخابات خرداد چندان عوض نمی‌شد.
به بیان ساده‌تر اینگونه نبود که با آمدن سید حسن خمینی به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان شوری در انتخابات به وجود بیاید و اقشار و لایه‌های زیادی که نمی‌خواستند در انتخابات شرکت کنند، حالا با آمدن سیدحسن خمینی برای شرکت در انتخابات ترغیب می‌شدند. این تحلیل نارسا اصلاح‌طلبانی بود که تصور می‌کردند، با آوردن او انتخابات گرم می‌شد؛ بنابراین آن دسته از اصلاح‌طلبانی که فکر می‌کردند، با آمدن سید حسن خمینی تنور انتخابات گرم می‌شد، حالا مجبور هستند، سراغ نامزد دیگری بروند، اما اصل بحث همچنان باقی می‌ماند. بسیاری از اصلاح‌طلبان اینگونه فکر می‌کنند که با آمدن یک چهره (از نظر آن‌ها ملی و محبوب) تنور انتخابات گرم شده و کسر قابل توجهی از آن ۲۴ میلیون که در سال ۹۶ به حسن روحانی رأی دادند، مجدداً پای صندوق‌های رأی خواهند آمد، اما همان‌طور که گفتیم، این توأم با خطای محاسباتی این دسته از اصلاح‌طلبان است. واقعیت تلخی که بسیاری از اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند آن را ببینند و بپذیرند، آن است که حتی اگر شخص رئیس دولت اسبق نیز بیاید و وارد انتخابات شود و به فرض شورای نگهبان او را تأیید صلاحیت کند، چندان چیزی عوض نخواهد شد.

فعال گروهکی: شکست خوردیم اصلاح‌طلبان ما را فروختند

عضو متواری گروهک ملی - مذهبی می‌گوید: ما در حمایت از روحانی با اصلاح‌طلبان برای براندازی نرم، همراهی کردیم، اما شکست خوردیم.
تقی رحمانی از عناصر فعال در فتنه سبز که در پاریس اقامت دارد، در سایت گروهک ملی - مذهبی نوشت: داستان کنش انتخاباتی، داستان تلخی است. به‌خصوص بعد از سرکوب جنبش سبز از سال ۱۳۸۸، در سال ۱۳۹۲ و ۹۴ و ۹۶ برای اینکه راست را عقب بزنیم، در انتخابات شرکت کردیم. اما نتیجه را واگذار کردیم. نباید فراموش کرد که دولت روحانی و اصلاح‌طلبان دوم خردادی، نقش بس منفی بازی کردند و بر سر پیمان خود نماندند.
غفلت امثال ما این بود که در موضع‌گیری و حمایت از اصلاح‌طلبان دوم خردادی، منافع اقتصادی اصلاح‌طلبان را ندیدیم. اصلاح‌طلبان به قدرت بازگشتند و به ثروت رسیدند، اما زمانی که قرار شد میان ثروت و پیمان خود یکی را انتخاب کنند با این نگاه که نباید از قدرت بیرون رویم و مانند نهضت آزادی شویم، ثروت را انتخاب کردند.
امروز دیگر اصلاح‌طلبان را سودای سر پیمان بودن نیست. اولویت‌شان چیز دیگری شده است. ماندن در قدرت حتی در سطح پایین برای آنان مهم است، چرا که حفظ منافع‌شان مهم است ما این ویژگی را درک نمی‌کردیم. فرق است میان آن فعال ستادی که برای پست مقام در انتخابات شرکت می‌کند، با امثال من و مایی که بعد از انتخابات دستگیر می‌شویم.
ما این نقد به خود را باید جدی بگیریم و در حمایت، نگاه عمیق‌تری داشته باشیم. اگر چه شکست از نتیجه ۳ انتخابات برای امثال ما حاصل شده، اما دستاورد‌هایی بوده است، اما بر سر اصول ماندن است که آدمی را در نقد خود معیاردار می‌کند.
منتقدان اصلاح‌طلبی دور اخیر، به درستی از شکست در نتیجه اصلاح‌طلبی می‌گویند، اما آنچه پیشنهاد می‌کنند هزینه بیشتر و هم امکان عملی آن کمتر بوده است. سال ۱۳۶۰ تغییر نظام با هزینه زیادی شکست خورد که دستاورد‌های دوره اصلاحات را هم نداشت. یعنی براندازی سخت شکست خورد.

شما که از محبوبیت بالای رئیسی در نظرسنجی‌ها خبر دارید آقای عطریانفر!

عضو مرکزیت حزب کارگزاران می‌گوید رئیسی از کروبی درس بگیرد و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود (!)
محمد عطریانفر در مصاحبه با خبر آن‌لاین و درباره این که آقای رئیسی رقیب جدی برای اصلاح‌طلبان است، گفت: اگر آقای رئیسی بیایند باید معادلات را به گونه‌ای دیگر مطالعه کنیم. بالاخره تجربه ۱۶ میلیون رأی برای ایشان تجربه مهمی است، ولی من می‌خواهم توصیه کنم اگر چنانچه جریان اصولگرا به این داستان دل بسته است، حادثه آقای کروبی را از نظر دور ندارد.
در واقع حتماً کاندیدا شدن برای دومین بار به معنای بیشتر شدن آرا نیست؛ رأی ۴ میلیونی آقای کروبی در سال ۸۴ در سال ۸۸ تبدیل به یک رأی ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزاری شد. ایشان مدعی بودند مگر می‌شود ۴ میلیون رأی به ۷۰۰ هزار رأی تقلیل پیدا کند؟ بله ممکن است.
عطریانفر افزود: دلبستگی جریان راست به ۱۶ میلیون رأی نباید آن‌ها را اغوا کند؛ آن‌ها باید فکر کنند که می‌خواهند از صفر وارد عرصه شوند یعنی به این امید که پیروزی آن‌ها قطعی است، نباید بیکار بنشینند، چون ممکن است معادلات به گونه‌ای پیش برود که آقای رئیسی هم به پیروزی نرسد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: میانه‌روی عین اصلاح‌طلبی است. میانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان یک گروه هستند. اگر حمل بر خودستایی نباشد حقیقت و جوهره مرکزی نظریه اصلاح‌طلبی نوع نگاه کارگزاران است.
عطریانفر در عین حال گفت: اصلاح‌طلبی از یک مسئله بزرگ رنج می‌برد و آن اینکه یک مانیفست مشخص ندارد. کارگزاران به صفت حزبی این کار را انجام داده است؛ یعنی اگر روزی جبهه اصلاحات به یک فهم مشترکی دست پیدا کند شاید مکتوبات و مانیفستی که مدون شده است را ارایه کنیم و از آن برای رسیدن به یک تعریف مشترک کمک بگیریم و آن را به رسمیت بشناسیم.
اظهارات عطریانفر درباره نامزدی آقای رئیسی و یادآوری رأی کروبی در دومین نامزدی در سال ۸۸، در حالی است که اولاً دبیر کل حزب کارگزاران و محمدعلی نجفی جزو اداره کنندگان ستاد کروبی در این سال بودند و ثانیاً با وجود رأی چندصد هزار نفری، به کروبی چنین القا می‌کردند که او رأی آورده، اما تقلب شده است. اکنون پس از ۱۲ سال و صرفاً برای فضاسازی علیه نامزدی آیت‌الله رئیسی یک عضو کارگزاران اذعان می‌کند که کروبی واقعاً چندصد هزار بیشتر رأی نداشته و بی‌خودی در انتخابات ۸۸ مدعی تقلب شده و گرد و خاک کرده است.
اما از این واقعیت تلخ درباره دودوزه‌بازی کارگزاران که بگذریم، مقایسه کروبی با رئیسی مقایسه بلا وجهی است. کروبی در سال ۸۸، نامزد دوم طیف اصلاح‌طلبان بود و از نگاه این طیف قرار بود رادیکالیسم نامزد اول (موسوی) را تشدید کند. ضمن این که او در این سال‌ها کارنامه درخور توجهی نزد مردم نداشت.
اما آقای رئیسی در سال ۹۶ با وجود فضاسازی سنگین علیه وی توانست ۱۶ میلیون رأی کسب کند که بالاترین رأی نفر دوم انتخابات در طول ادوار انتخابات می‌شود. پس از آن نیز به اعتبار کارنامه درخشان در دو سال مدیریت دستگاه قضایی، به شهادت همه نظرسنجی‌های دولتی، محبوبیت آقای رئیسی روند رشد صعودی و افزایشی داشته که به نحوی که نام وی در همین نظرسنجی‌ها، در میان چند شخصیت اول محبوب ملی دیده می‌شود.
مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها، رسیدگی به کارخانه‌های غیرقانونی واگذار شده (غارت شده) و پیگیری برای احیای آنها، در کنار بهبود وضعیت دادرسی و احقاق حقوق مردم، در این افزایش محبوبیت مؤثر بوده است؛ و به نظر می‌رسد اطلاع آقای عطریانفر از دخالت این ملاک‌ها در میزان محبوبیت آقای رئیسی، موجب فضاسازی اخیر وی شده است.

هیچ بحثی در جبهه اصلاحات درباره نامزدی سیدحسن خمینی نشده بود

برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای اخیر برای القای این نکته که نامزدی سیدحسن خمینی برای اصلاح‌طلبان جدی بود، یک فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد جبهه اصلاحات در یک سال اخیر هیچ بررسی موردی درباره امکان نامزدی وی نداشته است.
احمد شریف دبیر کل حزب همبستگی دانش‌آموختگان در گفتگو با ایلنا و درباره این ادعا که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان، اجماعی روی کاندیداتوری سید حسن خمینی داشته‌اند»، اظهار داشت: نزدیک یک سال است که اصلاح‌طلبان در قالب شورای هماهنگی و جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنند؛ البته کمیته سیاسی شورای هماهنگی ۶ ماه به طور مداوم در مورد راهبرد‌ها کار کرد تا این راهبرد‌ها تصویب و نهایی شده تا منجر به یک ساز و کار شود.
وی ادامه داد: در این مدت هیچ بحثی در مورد آقای سید حسن خمینی در جبهه اصلاحات صورت نگرفته است و ما وارد مصادیق نشدیم، زیرا ساز و کار نهایی نشده است و به هیچ عنوان حرفی نیامد که ایشان می‌خواهد کاندیدا شود یا خیر، اما اینکه کاندیدای ما (پزشکیان) چقدر ممکن است مورد اقبال قرار گیرد، بسته به نظر اعضا است؛ ما هم نظرمان این است که اگر کاندیدایی قوی‌تر از آقای پزشکیان وجود دارد حتماً کاندیدای نهایی او باید باشد.
دبیر کل حزب همبستگی دانش‌آموختگان بیان کرد: هر حزب و جریانی می‌تواند کاندیدای حزب خودش را مطرح کند، اما با نشانه‌ها و علائمی که وجود دارد و کاندیدا‌هایی که تا امروز حضور پیدا کرده‌اند، آقای پزشکیان می‌تواند یکی از کاندیدا‌های اصلی جریان اصلاح‌طلب باشد.
وی ادامه داد: از آن‌جایی که آقای پزشکیان اولین بار در دفتر حزب ما اعلام کاندیداتوری کردند، تا امروز ۴ جلسه چند ساعته با ایشان برگزار کردیم و صحبت‌هایی را با ایشان داشتیم و گفتند که به صورت جدی می‌خواهم به انتخابات ورود کنم؛ مطمئناً اقشار مختلف مردم هم از ایشان حمایت می‌کنند.
شریف که حزب متبوعش عنصر جبهه اصلاحات است، می‌گوید: از اول هم اعتقاد ما این بود که یک کاندیدا با شناسنامه اصلاح‌طلبی داشته باشیم چرا که متأسفانه ائتلاف ناموفقی را از سال ۹۲ پشت سر گذاشتیم؛ مخصوصاً در روز دوم دولت در سال ۹۶ به این نتیجه رسیدیم که دولت ائتلافی آنچنان سرانجام خوبی ندارد.
وی ادامه داد: معتقدم دولت ائتلافی صدمات بسیار زیادی را به وجهه اصلاح‌طلبان وارد کرده و ریزش سرمایه اجتماعی ما را در پی داشته است؛ به همین خاطر تأکید بر این بود اگر می‌خواهیم بر روی گزینه‌ای تأکید و اجماع کنیم حتماً باید از جریان اصلاح‌طلب باشد.
دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان افزود: گزینه‌های مختلفی را بررسی کردیم؛ پس از مدت‌ها بررسی در حزب، ما به آقای پزشکیان رسیدیم.

********************

روزنامه وطن امروز **

ترک فعل مدیران عامل بسیاری از مشکلات کنونی کشور است

رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: ترک فعل مدیران عامل بسیاری از مشکلات کنونی کشور است. مهرداد بذرپاش با تاکید بر اینکه ترک فعل یکی از اصلی‌ترین مبنا‌های رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان محاسبات است، گفت: متاسفانه بسیاری از مشکلات کنونی در کشور ناشی از ترک فعل‌ها (عدم اجرای قوانین مصوب) است، بنابراین قطعا نباید عدم اجرای قانون به امری عادی تبدیل شود. وی با بیان اینکه باید همانقدر که در تخلف حساس هستیم در عدم اجرای قانون نیز که خودش تخلف بزرگی است حساس باشیم، ادامه داد: دیوان محاسبات در بررسی پرونده‌های تخلف دستگاه‌های اجرایی بسیاری اوقات شاهد انحراف از اجرا در منابع مالی و اختیارات توسط مدیران است، اما گاهی هم مدیران با وجود قوانین مصوب، هیچ اقدامی برای اجرا انجام نداده‌اند و یکی از مشکلات عمده کنونی ناشی از عدم اجرای همین قوانین است، مانند قانون هوای پاک که بر اساس گزارش دیوان کمتر از ۱۰ درصد احکام در این قانون اجرا شده است. بذرپاش تاکید کرد: دیوان محاسبات برای بررسی موضوع ترک فعل گزارش دیگری درباره میزان اجرای احکام در برنامه ششم توسعه تدوین و به مجلس ارسال کرد که بر اساس آن تنها حدود ۳۰ درصد احکام اجرا شده، همچنین در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ حدود یک‌سوم احکام بودجه اجرایی شده است؛ بنابراین جهت‌گیری دیوان، پیگیری علل عدم اجرای قانون و شناسایی مقصران است. رئیس کل دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: گاهی ابلاغ یک آیین‌نامه یا اصلاح رویه یک حکم، قانون را پیش می‌برد، اما متاسفانه بحث مراعا مانده است و باید این موضوع به صورت جدی از سوی دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

***

عامل خرابکاری در نطنز شناسایی شد

رضا کریمی، عامل خرابکاری در نطنز که به خارج از کشور فرار کرده، شناسایی شد. به گزارش فارس، بر اساس گزارش منتشرشده، رضا کریمی متهم به خرابکاری در نطنز که به خارج از کشور فرار کرده به عنوان عامل خرابکاری در نطنز شناسایی شد. رضا کریمی عامل این خرابکاری توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی شده؛ او قبل از حادثه به خارج از کشور گریخت. این متهم ۴۳ سال سن دارد. ۲۲ فروردین سال جاری بود که یک خرابکاری در سایت غنی‌سازی نطنز به وقوع پیوست. در همین راستا، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع این حادثه در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی‌روشن نطنز خبر داده بود.

***

نباید به وعده غرب و لبخند دیپلماتیک آن اعتماد کرد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: همزمانی تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپایی علیه ایران و نیز خرابکاری در نطنز در زمانی که طرف مقابل باید حسن نیت خود را به اثبات برساند به همه ما گوشزد می‌کند نباید به وعده غرب و لبخند دیپلماتیک آن اعتماد کرد. احمد نادری در گفتگو با فارس اظهار داشت: تجربه مذاکرات در سال‌های اخیر نشان داده است جریان مذاکرات با تعجیل و شتاب زدگی همراه است و مقام معظم رهبری بار‌ها این نوع تعجیل و شتاب را مانع استیفای حقوق ملی برشمرده و از آن انتقاد کرده‌اند. امروز نیز نشانه‌هایی از شتاب و عجله برای رسیدن به توافقی هر چند غیرمتوازن به چشم می‌خورد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: روزی با دستور کار «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» تعجیل در مذاکره نهادینه شد و ثمره آن برجامی عاری از دستاورد‌های عینی و ملموس در زندگی مردم بود و امروز با شعار «پرهیز از فرصت‌سوزی» در حال ورود به خسارت دیگری هستیم که با دادن امتیاز‌های نقد، وعده‌های نسیه‌ای دریافت کنیم.

********************

روزنامه خراسان**

تذکر به روحانی درباره محرمانه کردن معاملات بین المللی

بر اساس نامه روز‌های اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، با اشاره به مصوبه اواخر سال گذشته کابینه در خصوص درج معاملات مربوط به دستگاه‌های اجرایی در سامانه طراحی شده توسط دولت، تاکید شده با توجه به این که مطابق مصوبات سال‌های گذشته مجلس، فقط انتشار اطلاعات معاملات محرمانه از طریق این سامانه ممنوع شده، لذا تصمیم جدید هیئت وزیران مبنی بر اطلاق کلی ممنوعیت درج اطلاعات معاملات بین المللی مربوط به نهاد‌های دولتی در این سامانه، مغایر با قوانین بوده و باید اصلاح یا ابطال شود.

دستور مهم درباره سنوات کارمندانی که بازداشت می‌شوند

یک نهاد مسئول در نامه جدید خود خطاب به تعدادی از سازمان‌ها و ادارات دولتی، به آن‌ها تاکید کرده با توجه به وجود ابهامات و سوالاتی در خصوص تعیین تکلیف نحوه محاسبه ایامی که کارمندان دولتی به خاطر آرا و احکام قضایی در بازداشت یا حبس به سر می‌برند، مدیران مربوط توجه داشته باشند این ایام جزو سنوات خدمت فرد محسوب نشود چرا که در این دوران، حالت استخدامی فرد، انفصال موقت از خدمت بوده و حتی اشتغال کارکنان محکوم به حبس باز که با حکم مراجع قضایی بلامانع باشد، جزو سنوات خدمت آن‌ها قابل محاسبه نیست

********************

روزنامه ایران **

فرار عامل خرابکاری نطنز به خارج از کشور قبل از حادثه

خبر اول اینکه، بر اساس گزارشی که دیروز در اخبار ۱۴ شبکه یک سیما منتشر شد، وزارت اطلاعات عامل اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز را شناسایی کرد. به گزارش عصر ایران، رضا کریمی عامل اصلی این اقدام خرابکارانه قبل از حادثه به خارج از کشور گریخته است. البته اقدامات لازم برای بازگشت این عامل خرابکاری از مسیر‌های قانونی در دست اجراست. بر اساس تصویری که در گزارش نشان داده شده، کریمی ۴۳ ساله است. یکشنبه هفته گذشته (۲۲ فروردین) در بخشی از شبکه برق تأسیسات غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز حادثه‌ای رخ داده بود که طبق اعلام صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این اقدام خرابکاری بوده و سرنخ‌های خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است.

تیک تاک ساعت برای بایدن

خبر دیگر اینکه، یک روزنامه امریکایی در گزارشی درباره مذاکرات بر سر بازگشت واشنگتن به برجام با هشدار نسبت به شکست دیپلماسی تأکید کرد: امریکا باید هرچه سریع‌تر درخصوص برداشتن تحریم‌ها و ارائه یک نقشه راه معتبر برای احیای توافق هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری کند. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین نوشت: این روند دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و اجازه به جو بایدن برای تمرکز بر رقابت با چین بسیار حائز اهمیت است، اما تا زمانی که دولت بایدن سرعت عمل نداشته باشد، متزلزل خواهد شد. مذاکره‌کنندگان امریکایی باید تحریم‌هایی را که ایالات متحده آمادگی دارد در ازای پایبندی کامل ایران حذف کند، فهرست کنند. در این گزارش آمده: اگر هیچ پیشرفتی در وین حاصل نشود و تهران به این نتیجه برسد که ایالات متحده تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد، مسأله هسته‌ای می‌تواند چرخشی خطرناک داشته باشد و به طور بالقوه واشنگتن را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند. اکنون دولت بایدن باید با لغو تحریم‌های دوران ترامپ و ارائه یک نقشه راه معتبر برای احیای توافق هسته‌ای که ایالات متحده و ایران می‌توانند بر سر آن توافق کنند، قاطعانه عمل کند.

هشدار دولت امریکا به اسرائیل

شنیدیم که، رسانه‌های اسرائیلی جمعه شب گزارش دادند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا به اسرائیل هشدار داده است تا از «وراجی خجالت‌آور» درباره ایران دست بردارد. به گزارش ایرنا، کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که دولت بایدن به اسرائیل اعلام کرده است که از «وراجی» درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران دست بردارد. بر اساس گزارش کانال ۱۲، پیام امریکا در این باره «قاطع» بوده است. این رسانه از یک واژه عبری استفاده کرد که معنی «تهاجمی» نیز دارد. این پیام از طریق «چندین کانال» منتقل شده است. کانال ۱۲ به نقل از مقام‌های امریکایی در قدس که نامی از آن‌ها نبرد، گزارش داد که اقدام مقام‌های اسرائیلی درباره «نشت» اطلاعات مربوط به عملیات خرابکارانه درباره برنامه هسته‌ای ایران باعث تضعیف تلاش‌های امریکا برای بازگشت به میز مذاکره می‌شود. نیویورک تایمز چند روز پیش به نقل از «مقام‌های اطلاعاتی غربی» از خرابکاری رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای نطنز پرده برداشت.

بازداشت مداح معروف در دورود

دست آخر اینکه، فرماندار دورود از بازداشت مداح معروف در این شهر خبر داد. به گزارش ایلنا، خدانظر دریکوند گفت: مداح متخلف اندیمشکی با دستور دادستان در شهرستان دورود بازداشت شد. این مداح به‌نام «م. ح» به‌دلیل حضور در مراسم ترحیم و رعایت نکردن مصوبات ستاد مدیریت کرونا با همکاری نیروی انتظامی شهرستان دورود بازداشت شد. فرماندار دورود افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری مراسم، این مداح به‌دلیل تهدید بهداشت و سلامت عمومی و رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا، با وجود تذکر از قبل، با هماهنگی دادستانی و قرار قانونی به بازداشتگاه معرفی شد.

***************************
روزنامه شرق **

رد بیانیه مشترک آمریکا – ژاپن

سفارت چین در آمریکا در بیانیه‌ای گفت، پکن قاطعانه مخالف بیانیه مشترک ایالات متحده و ژاپن به دنبال مذاکرات میان رهبران این دو کشور است. در بیانیه سفارت چین آمده است که تایوان، هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ جزء امور داخلی چین است و نباید در آن دخالت کرد.

گفت‌وگوی تلفنی صالح با ملک سلمان

در جریان تماس تلفنی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، روابط دوجانبه میان دو کشور و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف بررسی شد. خبرگزاری عراقی واع به نقل از دفتر برهم صالح گزارش داد این تماس از سوی رئیس‌جمهوری عراق صورت گرفت.

ادامه اعتراضات در آمریکا

شیکاگو، مینیاپولیس و چندین شهر آمریکا جمعه‌شب و چند روز پس از کشته‌شدن یک مرد سیاه‌پوست ۲۰ ساله به نام «دانته رایت» به دست یک افسر پلیس در مینیاپولیس، صحنه اعتراضات خشونت بار بود. اکثر اعتراضات جمعه‌شب در آمریکا صلح‌آمیز بود، اما در برخی مناطق این اعتراضات به خشونت کشیده شد. در برخی شهر‌ها پلیس از اسپری فلفل برای برهم‌زدن تجمعات استفاده کرد.

بمباران نوار غزه

اسرائیل می‌گوید در پاسخ به شلیک راکت از غزه به جنوب اسرائیل، مناطقی از غزه را بمباران کرده است. این دومین بار در چند وقت اخیر بود که از نوار غزه راکت به سوی اسرائیل پرتاب شد. ارتش اسرائیل مدعی شده، یک مرکز آموزشی، یک مرکز نظامی و مرکز ساخت بتون را که متعلق به حماس بوده بمباران کرده است.

دیدار بدون پیش‌شرط با کیم

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، از آمادگی خود برای ملاقات بدون پیش‌شرط با کیم جون اون، رهبر کره شمالی، خبر داد تا روابطی سازنده میان دو کشور ایجاد و راه‌حلی برای مسئله ربوده‌شدگان اندیشیده شود.

انفجار تروریستی در ۲ چاه نفت در کرکوک

شرکت نفت شمال عراق اعلام کرد که بامداد روز شنبه دو چاه نفت در میدان نفتی بای حسن در کرکوک مورد انفجار تروریستی قرار گرفتند.

تشدید درگیری‌ها در ایرلند شمالی

درگیری‌ها در ایرلند شمالی در حالی از سر گرفته شده که کارشناسان گفته‌اند، رویداد‌های اخیر در نتیجه افزایش نارضایتی‌ها از سازش درباره برگزیت در برخی از جوامع و لفاظی‌های رهبران سیاسی است.

بررسی تحریم لبنان

منابع اروپایی خبر دادند که کشور‌های اروپایی در حال بررسی تحریم‌هایی علیه سران سیاسی لبنان هستند که شامل بلوکه‌شدن حساب‌های خارجی و منع ترددشان به کشور‌های اروپایی می‌شود.

بن‌بست در مذاکرات نتانیاهو و بنت

با وجود اخبار منتشرشده مبنی بر موافقت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با واگذاری دو وزارت دفاع و خارجه به حزب یمینا به ریاست نفتالی بنت، به نظر می‌رسد مذاکرات میان آن‌ها به بن‌بست رسیده و نگرانی‌ها میان اعضای حزب لیکود درباره رفتن به سمت برگزاری انتخابات برای پنجمین بار بیشتر شده است.

برتری «مارکوس سویدر»

برای صدراعظمی آلمان

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که مارکوس سویدر، در رقابت در بلوک محافظه‌کار حاکم بر آلمان بر سر کسب نامزدی برای صدراعظمی این کشور محبوب‌تر از رقیبش یعنی «آرمین لاشت» است.

درگذشت سفیر فلسطین بر اثر کرونا

سفارت فلسطین در دمشق اعلام کرد، «محمود الخالدی»، سفیر فلسطین و نماینده سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در سوریه، بر اثر کرونا در بیمارستان یافا درگذشت.

تشکیل دولت وحدت ملی در میانمار

کمیته‌ای از نمایندگان برکنارشده مجلس میانمار تشکیل «دولت وحدت ملی» را اعلام کرد. آنگ سان سوچی، رئیس دولت برکنارشده، به‌عنوان مشاور ارشد حکومتی و یو وین مینت، رئیس‌جمهور پیشین، به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی شده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات