صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۰۰۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۷ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) طبعاً وقتی انسان در درون، در دل، در و باطن با خدای متعال انس پیدا کرد، در ظاهرِ او هم اثر می‌گذارد و در ظاهر هم نشان داده می‌شود. وقتی حالت خشوع به انسان دست داد، خضوع هم به دنبال خشوع می‌آید؛ و این آن وقت در زندگی اثر می‌گذارد. (۱۵/۰۲/۱۳۹۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز                

دستبرد خیانت‌آمیز!

انتشار فايل صوتي سه‌ساعته از مصاحبه دکتر ظريف، بمب خبري ديروز در فضاي سياسي کشور بود. اين فايل صوتي به برنامه ضبط‌شده در قالب پروژه تعریف‌شده توسط مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست‌جمهوري با عنوان «تاريخ شفاهي ايران» تعلق دارد. برنامه حساسي که مورد دستبرد قرار گرفت و اولین انتشاردهنده آن «ایران اینترنشنال» سعودی بود!

 گزاره‌هاي تحليلي: فارغ از نقدهاي جدي که به محتواي فايل منتشره وارد است و شيوه ناشيانه آنچه ثبت تاريخ شفاهي ناميده شده است، اما سؤال اصلي در اين ميان آن است که اين فايل «فراتر از محرمانه» که بدون شک قرار بر عدم عمومی‌سازی آن بوده و به‌هیچ‌وجه قرار نبوده در مقطع کنوني انتشار يابد، با چه هدف و انگیزه‌ای و توسط چه کساني انتشار عمومي يافته است؟! چه کساني متصدی اين دستبرد بوده و از انتشار اين فايل سود مي‌برند؟! 1- توجه به زمان انتشار اين فايل، مي‌تواند تا حدودي اهداف انتشاردهندگان را آشکار سازد. اين فايل در زمانه‌اي انتشار يافته که از يکسو مذاکرات هسته‌اي در وين در حال برگزاري است و از ديگر سو کشور در آستانه برگزاري انتخابات سرنوشت‌ساز رياست‌جمهوري و شوراها قرار دارد. قابل‌تأمل آنکه در هفته‌های اخير نام ظريف نيز به‌عنوان يکي از نامزدهاي انتخابات شنيده شده است. بدون شک اين اقدام باهدف جنجال‌آفرینی در آستانه انتخابات صورت گرفته است. طراحان اين سناريو بر اين باور بوده‌اند که با انتشار اين فايل، آتش درگيري و منازعات جناح‌هاي سياسي و دوقطبي‌هاي دروغين در کشور اوج گرفته و هر يک تلاش خواهد کرد تا ديگري را متهم به خيانت به کشور و منافع ملي کند! 2- توجه به محتواي بخش‌هاي گزینش‌شده و بحث‌برانگیز آن مصاحبه، اعم از؛ تضعيف جبهه مقاومت، هجمه به سپاه، تخريب چهره شهيد حاج قاسم سليماني، بزرگنمايي اختلافات در سياست خارجي جمهوري اسلامي، ايجاد چالش در روابط ايران و روسيه، به‌خوبی دست داشتن نفوذي‌ها و بيگانگان را در اين ماجرا آشکار مي‌سازد. بدون شک بيشترين بهره از اين دستبرد اطلاعاتي را بيگانگان و دشمنان ملت ايران و دشمنان جبهه مقاومت خواهند برد! 3- توجه به نقش دشمنان ملت در اين پروژه خيانت‌آميز بايد ما را هوشيار سازد که مواجهه با اين ماجرا نبايد به عاملي براي تقابل‌هاي سياسي داخلي بدل شود و نشانه‌هاي اتهام بدون داشتن سند، به رقباي سياسي روانه گردد. مطالبه جامعه، برخورد قاطع و بدون تعارف دستگاه قضايي و امنيتي با متخلفين و خائنين به منافع ملي کشور است تا اجازه تکرار چنين اقداماتي در چنين برهه حساس به دشمنان و ايادي نفوذي آنان داده نشود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                            

تارهای عنکبوت یا گنبد آهنین!

صبر و خویشتن‌داری جریان مقاومت در سال‌های اخیر سبب شده بود که رژیم صهیونیستی حملات تروریستی زیادی علیه جبهه مقاومت در زمین و دریا انجام دهد. جسارت آن‌ها به حدی رسیده بود که حتی در خاک جمهوری اسلامی دست به اقدام تروریستی می‌زدند.

گزاره‌های خبری: 1- سرلشکر محمدباقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره حوادث اخیر در فلسطین اشغالی، اظهار داشت: «صهیونیست‌ها فکر می‌کنند می‌توانند به‌طور دائم خاک سوریه را هدف قرار دهند و در جاهای مختلف و در دریاها شیطنت کنند و پاسخ نگیرند. قطعاً اقدامات انجام‌شده طی چند روز اخیر و اقدامات آینده که منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد، آن‌ها را سر عقل خواهد آورد و آینده جبهه مقاومت روشن است». 2- سردار سلامی، فرمانده سپاه در گفت‌وگو با شبکه المیادین، با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین اشغالی، گفت: «صهیونیست‌ها اگر بر ادامه شرارت خود اصرار ورزند، قطعاً به فروپاشی نزدیک‌تر می‌شوند، درهرحال تمام اوضاع برای فروپاشی رژیم صهیونیستی آماده است. در روزهای قبل شاهد بودید که چگونه شرارت‌های رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نماند. اتفاقاتی که داخل زمین‌های اشغالی رخ داد، ممکن است دوباره تکرار شود و یا حتی توسعه پیدا کند».

گزاره‌های تحلیلی: علاوه بر تهدیدات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی از ناحیه جبهه مقاومت و ملموس شدن روزبه‌روز این تهدیدات، این رژیم با بحران‌های سیاسی و اقتصادی شدیدی در داخل مواجه است، به‌طوری‌که اعتراضات خیابانی در سرزمین‌های اشغالی به موضوعی مستمر و رو به رشد تبدیل شده است. یووال دیسکین، رئیس پیشین دستگاه امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارنوت» می‌نویسد: «من درباره تهدید هسته‌ای ایران، موشک‌های حزب‌الله لبنان یا سلفی‌ها صحبت نمی‌کنم، بلکه در خصوص تغییر و تحولات مربوط به جمعیت، تغییرات اجتماعی و اقتصادی سخن می‌گویم که ماهیت دولت‌ها را تغییر می‌دهد و پس از یک نسل، تهدیدی برای موجودیت آن‌ها قلمداد می‌شود». حال اگر بحران امنیتی به دیگر بحران‌های رژیم صهیونیستی افزوده گردد، فروپاشی رژیم صهیونیستی سرعت بیشتری خواهد گرفت. چالش‌های داخلی این رژیم به همراه اقدامات امنیتی از سوی گروهای کوچک جبهه مقاومت می‌تواند این رژیم را به نابودی بکشاند. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

خبر ویژه                   

هدف انتخاباتی آمریکا از مذاکرات وین

معاونت مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مذاکرات وین پرداخت. در این گزارش آمده است: «محرمانگی مذاکرات و عدم ارائه جزئیات گفتگوها سبب بروز روایت‌‌های گوناگونی از وین شده است. نوع خوانش آمریکا و اروپا از روند مذاکرات با آنچه در ایران بیان می‌شود، نه‌تنها چندان همسو نیست، بلکه در برخی موارد در تضاد با یکدیگر است. بررسی تکه‌‌های این پازل نشان می‌‌دهد، تصویری که از مذاکرات وین در فضای داخلی ایران در حال ساخته‌شدن استف با آنچه در وین در جریان است، تفاوت معناداری دارد و کلید فهم وضعیت کنونی پرونده هسته‌‌ای و تصمیم‌گیری درباره آن در تبیین این تفاوت است». این گزارش می‌افزاید: «یکی از آسیب‌های اصلی در مسیر رفع تحریم‌‌ها، تحریف در بیان حقایق مذاکرات وین است. ایجاد خوش‌بینی کاذب درباره دستاوردهای احتمالی وین، نه‌تنها مردم را مأیوس خواهد ساخت، بلکه به لحاظ مذاکراتی نیز تیم مذاکره‌کننده ایران را در موضع ضعف قرار خواهد داد». گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تلاش است تا به‌گونه‌ای فضای روانی را مدیریت کند که در عین مداخله و اثرگذاری بر نتایج انتخابات، بتواند یک توافق بد را به ایران تحمیل کند.

▼ اخبار

کلک زدن علی مطهری به مردم!

حجاب اگرچه یکی از مسائل شرعی اسلامی بوده و جزو قوانین کشور به‌حساب می‌رود که تغییر احکام و قوانین مربوط به آن در اختیار رئیس‌جمهور نیست، همیشه در آستانه انتخابات‌ها مورد توجه برخی سیاست‌بازان قرار گرفته است تا با گل‌آلود کردن فضا و شعارهایی به‌ظاهر آزادی‌خواهانه و هنجارشکنانه بتوانند آرای بخشی از جامعه را که قشر خاکستری عنوان می‌شوند، از آن خود کنند. یک روز احمدی‌نژاد از مدل موی جوانان دفاع می‌کند و یک روز مثل امروز رامین مهمان‌پرست که نامزد ریاست جمهوری است، از مخالفت خود با گشت ارشاد می‌گوید. علی مطهری هم از چهره‌هایی است که چند روز اخیر در خصوص مسئله حجاب نظراتی خارج از عرف مطرح کرد. ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این اظهارات مطهری گفت: «متأسفانه کتاب مسئله حجاب دیگر چاپ نمی‌شود اما من به آقای علی مطهری توصیه می‌کنم که حداقل آن کتاب مسئله حجاب مرحوم پدرشان را بخوانند». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه این حرف‌ها چقدر به آقای مطهری در انتخابات پیش‌رو کمک خواهد کرد؟ افزود: «من فکر نمی‌کنم که شورای نگهبان اصلاً او را تأیید صلاحیت کند. وقتی برای نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت نشد، الآن هم نمی‌شود». وی توضیح داد: «استفاده ابزاری از موضوعی که اصلاً در اختیار رئیس‌جمهور نیست، برای جلب نظر مردم اخلاقی نیست. اصلاً رئیس‌جمهور چه‌کاره است که بگوید روسری برداشتن ایرادی ندارد. اصلاً بگوید آیا اگر کسی روسری را بردارد، نمی‌گیرند و شلاق نمی‌زنندش؟! بیان این حرف‌ها نوعی اغفال و کلک زدن به مردم است».

آمریکا: مذاکرات وین سازنده است!

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین در گفتگویی مفصل با شبکه الجزیره، با سازنده توصیف کردن مذاکرات وين، اعلام کرد: «در صورت موفقيت مذاکرات، ايران در مسير برترين سامانه بازدارنده (هسته‌ای) قرار می‌گیرد». «ند پرايس» با تفکیک کردن مجموعه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ملت ایران به تحریم‌های سازگار و ناسازگار با برجام، صراحتاً از بردن ایران به گوشه رینگ سخن گفته و تأکید می‌کند که تحریم‌های سازگار با برجام حتماً باید حفظ شوند. این رویکرد به‌وضوح بیان‌گر این نکته است که ایراد دموکرات‌ها به ترامپ در خصوص خروج از برجام و اعمال راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، نه از سر دلسوزی که به دلیل بر هم خوردن مسیر تشدید فشار بر کشورمان بوده است. ایران قطعاً منطبق با قانون مجلس و رهنمودهای رهبری به چیزی جز رفع همه تحریم‌ها با هر برچسبی به‌صورت یکجا تن نخواهد داد. باید به این نکته توجه داشت که اساس ورود ایران به این دور از مذاکرات وین، خلع سلاح آمریکا در زمینه پیگیری راهبرد فشار حداکثری بوده تا از طریق آن موضوع رفع کامل تحریم‌ها محقق شود. هیئت مذاکره‌کننده ایرانی امروز دوشنبه مجدداً وارد وین شده است و آن‌گونه که عباس عراقچی سرپرست هیئت در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده جلوگیری از شکل‌گیری مذاکرات فرسایشی یکی از اصول اصلی هیئت ایرانی در مذاکرات است. انتظار می‌رود طی هفته جاری و با اعلام نتیجه مذاکرات، تکلیف دو کلیدواژه «سازنده بودن گفتگوها» و «عدم گرفتار شدن در تله مذاکرات فرسایشی» مشخص شود.

کدام دهک‌ها از تورم استقبال می‌کنند؟!

«وحید شقاقی شهری» رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی می‌گوید: «ایران جزء ۵ کشوری هست که هنوز مسئله تورم را حل نکرده! یکی از علل تورم در اقتصاد ایران، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی بوده است؛ آمارها نشان می‌دهد که بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها در دو سال اخیر به‌شدت بالا رفته است. در اقتصاد ایران، ۸ دهک درآمدی هزینه تورم را می‌دهند و ۲ دهک ثروتمند از تورم لذت می‌برند، به همین دلیل است که ۲ دهک اتفاقاً در حوزه‌های مختلف نفوذ کرده و اجازه اصلاحات ساختاری را نمی‌دهند. واردکنندگانی که از رانت وارداتی استفاده می‌کنند، افرادی که ثروت‌های نجومی دارند، بدون آنکه مالیات بدهند، با تورم، ثروتشان چند برابر می‌شود».

اخبار کوتاه

امیر عبداللهیان: حاج قاسم هیچ‌گاه از مردم هزینه نکرد/ «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در واکنش به حواشی ایجادشده پیرامون فایل صوتی منتشرشده از وزیر امور خارجه، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام و سایر مذاکرات مهم بین‌المللی، همواره دستاوردهای میدانی جمهوری اسلامی ایران پشتوانه بزرگ دیپلماسی بوده است. سردار سلیمانی هیچ‌گاه از مردم هزینه نکرد. سردار سلیمانی میدان و دیپلماسی را دو رکن حفظ منافع ملت و امنیت ملی می‌دانست».

رئیسی: لغو تحریم‌ها دستاویز دعواهای سیاسی نشود/ رئیس دستگاه قضا گفت: «لغو تمامی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، مطالبه ملی است و این مطالبه ملی نباید دستاویز دعواهای سیاسی گردد. کسانی که به دنبال تحقق این وعده برای ملت ایران هستند، اجازه وقت‌کشی به طرف مقابل ندهند».

تولید انبوه واکسن ایرانی- کوبایی تا خردادماه/ رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داد: «واکسن تولید مشترک ایران و کوبا خردادماه به تولید انبوه می‌رسد و در صورت دستور وزارت بهداشت، وارد بازار خواهد شد. این واکسن می‌تواند با چند ویروس جهش‌یافته مقابله کند. تک دُز این واکسن می‌تواند برای افرادی که قبلاً کرونا گرفته‌اند، کافی باشد. این واکسن تنها واکسنی است که مکمل یادآور دارد».

سخنگوی ارتش عراق: نیاز به هیچ سرباز آمریکایی نداریم/ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تأکید کرد: «در صورت عدم موافقت آمریکا با اخراج نیروهایش از عراق، دولت عراق استراتژی دیگری در قبال این مسئله اتخاذ خواهد کرد. ما در حال تنظیم جدول زمانی برای خروج این نیروها از عراق هستیم. ما در عراق نیازی به هیچ‌گونه سرباز آمریکایی یا بیگانه جهت حمل سلاح برای مبارزه، در سرزمین عراق نداریم».

بازار جوجه یک‌روزه سیاه شد/ دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با هشدار درباره کاهش دوباره تولید مرغ، گفت: «قیمت جوجه یک‌روزه به‌جای قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومانی، ۷۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد». تجربه نشان داده است که به‌هم‌ریختگی در بازار جوجه، در کمتر از یک ماه تأثیر خود را بر بازار مرغ خواهد گذاشت و احتمالاً صف‌های طویل و نهایتاً افزایش قیمت مرغ نتیجه بی‌تدبیری امروز در یک ماه آینده خواهد بود.

شهرستان بدون زندانی مالی/ شهرستان رودبار در جنوب استان کرمان، امروزه دیگر هیچ زندانی جرائم غیرعمدی ندارد؛ اما این اتفاق به همت خیران این شهرستان افتاده است. این خیران به‌تازگی ۱۸۰ میلیون تومان جمع‌آوری کرده و تحویل ستاد دیه داده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات