صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۰۳۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بدانیم که ذکر و یاد خدا راهنما، راه‌گشا و دست‌گیر است، می‌تواند ما را قادر بر گره‌گشایی کند؛ گره زیاد داریم و دست قدرت و پنجه تواناییِ خود ما انسان‌ها است که باید این گره‌ها را باز کند، امّا این توانایی را خدا به ما می‌دهد. (۰۸/۰۲/۱۳۹۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز               

استمرار وحدت و مقاومت!

روز قدس امسال حال و هوای دیگری داشت. در بسیاری از کشورها و همچنین در شهرهای کشور به دلیل شرایط کرونایی، مردم عاشق آرمان فلسطین خودجوش به یاد مظلومان فلسطینی به خیابان‌ها آمدند تا حمایت خود را از مسئله اول جهان اسلام نشان دهند. سخنان رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی در خصوص زوال قطعی و بی‌وقفه این رژیم غاصب، جانی تازه و نفسی گرم به مبارزان و مجاهدان داد. روند روبه‌زوال رژیم صهیونیستی و جبهه تازه گشوده شده بین ملت مبارز فلسطین و اشغالگران قبله اول مسلمانان وارد فاز جدیدی شده است که می‌توان در پرتو نکات زیر به پیروزی جبهه حق بیش از گذشته امیدوار بود.

نکات تحلیلی: 1- نقش تعیین‌کننده هدایت انگیزه‌های جهادی در جهان اسلام به‌سوی دشمنان اصلی، ازجمله غده سرطانی رژیم صهیونیستی و امیدواری مؤمنانه به زوال بی‌وقفه آن رژیم باید به باور و ایمان تبدیل شود. 2- لازم است فرهنگ مبارزه و جهاد برای آزادی قدس شریف با فرهنگ قرآنی مبارزه با غاصبان دارالاسلام و تشریح اهمیت مسئله فلسطین از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به‌روزرسانی شود و در این حوزه آنچه مهم است انتقال فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل جدید فرزندان فلسطین و دنیای اسلام است. 3- این جامعه‌پذیری جهادی و انتقال فرهنگ مبارزه تا آزادی قدس، درگرو آشنایی این نسل با تاریخ فلسطین و مظلومیت‌ مبارزان قهرمان قدس و مقاومت و جهاد و درس‌آموزی از آن است. البته نسل جدید به‌موازات آن، باید با تاریخ جریان‌ها و افرادی که امروز پوستین قهرمانی به تن کرده و با روی‌آوری به مذاکرات فریبنده، عزت انقلابی دیروز خود را نیز به ثمن بخس فروختند، آشنا شوند که چگونه سراب مذاکره و روند سازش بیش از هفت دهه از تاریخ ولد نامشروع منطقه، چیزی عاید فلسطینیان نکرد! 4- تشریح چرایی و چگونگی تغییر موازنه قوا در شرایط فعلی که به نفع دنیای اسلام، با توجه به انبوه مشکلات و چالش‌های دشمنان فلسطین و مسلمانان در حال رقم خوردن است؛ مشکلاتی همچون شکست‌های مکرر نتانیاهو در داخل، نبود انسجام داخلی در رژیم و احساس زوال و بی آیندگی میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی، بحران منابع آبی این رژیم و روند مهاجرت معکوس که از تاریخ 2000 تا 2016 میلادی حدود 20 درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی به وطن‌های خود بازگشته‌اند، همه این‌ها در کنار دومینوی پیروزی‌های جبهه مقاومت، نویدبخش زوال رژیم صهیونیستی و پیروزی آرمان قدس است.

نکته راهبردی: رسیدن به این قله نیازمند توجه به دو عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای است که در کلام رهبر معظم انقلاب در روز قدس امسال به آن تأکید شد؛ اول؛ تداوم مقاومت در داخل فلسطین و تقویت خط جهاد و شهادت، دوم؛ ضرورت حمایت دولت‌ها و ملت‌های مسلمان از مجاهدت‌های فلسطینیان. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                              

پل انتخاباتی مذاکرات وین

اخیراً سفیر فرانسه در گفت‌وگویی با روزنامه کار و کارگر گفت؛ تلاش داریم تا برجام را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران احیا کنیم. مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری در همین زمینه مطرح کرد: «ما نباید انتخابات را به مذاکرات وین گره بزنیم!». سؤال اینجاست که آیا تجربه بهره‌گیری از تجربیات برجام نافرجام در باب مذاکرات وین در حال تکرار است؟

گزاره‌های خبری: بازخوانی گزاره‌های توصیف و تمجید نابجای برجام توسط برخی مسئولین امر، خنثی‌کننده این گره زدن‌ها خواهد بود: 1- در 17 خرداد 94 دکتر روحانی اعلام کرد: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود». 2- در 23 تیر همان سال از رئیس‌جمهور این عبارت ثبت شد که: «با امضای برجام، تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد نه تعلیق». 3- شهریورماه 94 بود که آقای روحانی محکم و قاطع اعلام کرد: «بدانند نخواهم گذاشت عده‌ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند» 4- در اواخر سال 94 (16/12/94) جمله معروف دکتر روحانی در رسانه‌ها منعکس گردید که: «برجام یک آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند». 5- توهین‌های خارج از عرف رئیس‌جمهور به منتقدانش از «بزدل سیاسی» گرفته تا «به جهنم»، هزینه‌هایی بود که منتقدین دلسوز کشور شنیدند تا رفتارهای هیجانی دولت در بستن توافق برجام را به همگان گوشزد کنند.

نکته پایانی: مشکل امروز نیز فقط گره زدن مذاکرات وین به انتخابات نیست، بلکه آنچه نگرانی را دوچندان می‌کند، عدم صداقت، فریب مردم و دورویی برخی مسئولین است. شرطی‌سازی اقتصاد، دیو و دلبرسازی از ترامپ و بایدن و بهانه‌تراشی همگی ازجمله ابزار فریبی است که هوشیاری و روشنگری مضاعفی را با بهره‌گیری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در شرایط کنونی می‌طلبد. معظم له تأکید می‌کنند: «با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید... اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعی‌مان، سیاسی‌مان، انتخاباتمان و مانند این‌ها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد.»(12/12/97) (نویسنده: حسین عباسیان)

خبر ویژه          

پرده‌برداری روزنامه لبنانی از ائتلاف ضدایرانی به رهبری عربستان

روزنامه «الاخبار» لبنان، دیروز (شنبه)، در گزارشی بلند، جزئیاتی مهم از یک سند محرمانه درباره تشکیل ائتلافی ضدایرانی در منطقه را فاش کرد. در این گزارش آمده است که این گام درست در بحبوحه سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران برداشته شد و هم‌زمان با آن، اعلام نیت برای تشکیل ائتلاف مذکور با این اقدام همراه شد تا عامل هراس‌افکنی چندبُعدی به موج  این سیاست اضافه شود. الاخبار می‌افزاید که عربستان سعودی در آن زمان برای چنین طرحی بسیار هیجان داشت. بر اساس این گزارش، امارات و بحرین نیز در این مسیر، سعودی را همراهی می‌کردند و بحث تشکیل ناتوی عربی با هماهنگی این کشورها با آمریکا مطرح شد. بر اساس این گزارش،‌ در دیگر طرف خلیج‌فارس، موضع عمان و کویت بیشتر شبیه به همگامی بود تا ورود جدی به این ائتلاف. الاخبار در ادامه در ارتباط با قطر می‌نویسد که این کشور، مثل همیشه، بر مخالفت با عربستان سعودی پافشاری داشت. مشارکت مصر [نیز] در نشست‌های اولیه بسیار دوام نیاورد و به‌سرعت به خروج قاهره از آن انجامید، آن‌هم پس‌ازآنکه مصر خواهان «تمرکز بیشتر بر بُعد سیاسی» شد و موضع اردن- برخلاف موضوع سعودی- تأکید بر بخش اقتصادی بود. این روزنامه اضافه می‌کند که بعد از روی کار آمدن جو بایدن، هدف‌گذاری برای تشکیل این ائتلاف متوقف نشده است و در حال شکل‌گیری بر اساس سیاست جدید دولت آمریکا است.

▼ اخبار

خروجی نظرسنجی خبرگزاری دولتی؛ رئیسی اول است

نظرسنجی خبرگزاری دولتی (ایرنا) نشان می‌دهد در میان ۱۳ نامزد محتمل انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی بیشترین رأی را دارد. 53.7 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تلفنی این خبرگزاری، اعلام کرده‌اند مهم‌ترین منبعشان برای کسب خبرهای انتخاباتی، رسانه ملی (صداوسیما) است. 30.3 درصد هم از طریق شبکه‌های اجتماعی، اخبار انتخاباتی را پیگیری می‌کنند. در این نظرسنجی، دیدگاه پاسخگویان درباره «مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده»، به ترتیب مؤلفه‌های مردمی بودن، داشتن سابقه اجرایی قوی، داشتن برنامه و داشتن روحیه ضدفساد بوده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد از میان ۱۳ گزینه محتمل برای کاندیداتوری (و ازجمله آذری جهرمی، ‌احمدی‌نژاد، جهانگیری، جلیلی، دهقان، رئیسی، رضایی، ظریف، قالیباف، لاریجانی، سعید محمد و محسن هاشمی) سید ابراهیم رئیسی بیشترین رأی را حائز است. از سوی دیگر نتایج نشان داد، رأی منفی پاسخگویان به «احمدی‌نژاد» و «جهانگیری» از همه گزینه‌ها بالاتر است و به ترتیب 12.8 درصد و 12.2 درصد افراد تأکید کرده‌اند که قطعاً به این دو رأی نمی‌دهند.

تصویب افزایش «مناطق آزاد» برای آزادی واردات!

بر اساس مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاوه بر مناطق آزاد و ویژه فعلی، هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد. در این میان این سؤال مطرح می‌شود که با تأسیس مناطق آزاد قرار است در این مناطق چه تحولاتی رخ دهد و منفعت آن برای مردم این مناطق چیست. بررسی اسناد بالادستی ایجاد مناطق آزاد در کشورمان و همچنین تجربیات جهانی نشان می‌دهد، این مناطق با هدف تقویت تولید، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و... تأسیس می‌شوند. حال که مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی را به تصویب رسانده، این سؤال قابل‌طرح است که آیا اهداف مربوط به تأسیس مناطق قبلی نظیر رشد و توسعه اقتصادی، رشد صادرات، سرمایه‌گذاری، حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، اشتغال جوانان و... تاکنون محقق شده‌اند که سیاست‌گذاران در پی تأسیس مناطق جدید هستند؟ بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ درمجموع ۱۲ میلیارد و ۹۷۹ میلیون دلار کالا برای تولید کالا و مصارف، وارد این مناطق شده است. نگاهی به آمارهای تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در همین مدت کل کالای وارداتی به کشور ۳۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

نتیجه رفاقت «جهانگیری» و «تاج»

طبق اظهارات رئیس وقت فدراسیون و شرکت شستا، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مقابله با تحریم، دستور پرداخت پول از سوی این شرکت به فدراسیون فوتبال را صادر و وزیر ورزش نیز پای آن را امضا کرده است. می‌توان به‌راحتی به این موضوع پی برد که رابطه دوستانه بیش از هر چیز دیگری در گرفتن مجوز برای دریافت پول از شستا - نهادی که باید به‌جای این کارها پول کارگران و بازنشستگان را سر موعد بدهد- تأثیرگذار بوده است؛ بنابراین «زوج جهانگیری - تاج» در مشکلات امروز فوتبال ایران و از دست رفتن ساختمان فدراسیون و بخشی از ساختمان باشگاه پرسپولیس نقشی بسزا دارند. تمام افرادی که در ماجرای قرارداد ویلموتس و قرض گرفتن پول از شستا و گرفته شدن ساختمان فدراسیون و سه‌دانگ از باشگاه پرسپولیس نقش دارند، باید جوابگو باشند.

انتصاب یک نجومی‌بگیر در شرکت مهم نفتی

«میرزایی» عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد: «شرکت‌های دولتی در اختیار وزرا قرار دارد و بعضاً به حیاط‌خلوت جریانات و احزاب حاکم بر دولت تبدیل شده است! یکی از اعضای هیئت‌مدیره فولاد که اسناد مختلفی از حقوق نجومی آن به ما واصل‌شده، به‌تازگی توسط زیرمجموعه آقای شریعتمداری به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت مهم نفتی متعلق به بازنشستگان منصوب شده است، درحالی‌که رزومه‌اش در حوزه خودرو و فولاد است. شرکت تأمین اجتماعی و شستا مرتباً شعارهای انقلابی می‌دهد، ولی آنجا به حیاط‌خلوت عده‌ای تبدیل شده است و در عمل مشخص است حراست لازم از اموال بازنشستگان وجود ندارد».

اخبار کوتاه

سلامی: دشمن را به گورستان تاریخ می‌فرستیم/ «سردار سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با شبکه استانی مازندران به مناسبت سالگرد شهادت مدافعان حرم در خان طومان سوریه، با بیان اینکه دشمنان ما افسرده، عاجز، ناتوان و ناکام هستند، گفت: «تا آخر پرچم را برافراشته نگه می‌داریم و اجازه نمی‌دهیم دستاوردهای باشکوه شهیدان آسیب ببیند»، وی افزود: «به مقاومت ادامه می‌دهیم و ان‌شاءالله دشمن را با شکست‌های خفت‌بار به گورستان تاریخ روانه می‌کنیم».

کله‌های آمریکایی!/ «حمید رسایی»، نماینده دوره‌های هشتم و نهم مجلس می‌گوید: «چگونه است که ما اگر روی موشک یک کلمه بنویسیم، این مخل مذاکرات است ولی طرف مقابل حاج قاسم را شهید می‌کند، آقایان باز می‌دوند برای مذاکره، فخری زاده را شهید می‌کند، در نطنز بمب گذاری می‌کند؛ خراب‌کاری می‌کند، باز آقایان دست‌وپا می‌شکنند که بروند مذاکره کنند. چطور ما روی موشکمان یک متن بنویسیم این مخل مذاکره است، این‌ها مخل مذاکره نیست؟ مشکل این است که کله‌ها آمریکایی است!».

طرح دوباره «تقلب در انتخابات» از سوی یک اصلاح‌طلب/ «اشرف بروجردی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کتابخانه ملی در مصاحبه با روزنامه آرمان، تلویحاً شائبه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد و گفت: «به نظر من با توجه به چند نشستی که در حوزه بحث انتخابات در کلاب هاوس وجود داشت و خیلی پرطرفدار بود و افراد بسیاری حاضر شدند و در بحث مشارکت کردند، نشان می‌دهد که مردم بی‌تفاوت نیستند. اگر احیاناً دلسرد هستند ازاین‌رو است که فکر می‌کنند شاید آرایشان مثمر ثمر نباشد یا خدای ناکرده صندوق‌های رأی دچار خدشه شود».

سهم شوراهای شهر و روستا از تخلفات/ رئیس شورای عالی استان‌‌ها گزارش داد: «شوراهای شهر و روستا حدود ۱۲۶ هزار نفر در سراسر کشور هستند که از این تعداد افرادی هم تخلفاتی داشتند. در سه‌ساله گذشته ۴۳۳ نفر از اعضای شورای شهر و روستا، شهرداران و کارمندان شهرداری توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شده‌اند».

رتبه دوم ایران در ساخت واکسن آنفولانزا/ با دستیابی به روش تولید واکسن آنفولانزا فصلی نوترکیب، ایران دومین کشور سازنده این دارو پس از فرانسه شد. شرکت تولیدکننده این واکسن در استان البرز قادر است سالانه 5 میلیون دوز از این محصول را تولید کند و مانع از خارج شدن سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور شود.

انگلیس بازهم کوچک‌تر می‌شود؟/ در انتخابات پارلمانی اسکاتلند، احزاب استقلال‎طلب توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورند. این احزاب وعده داده بودند که در صورت پیروزی، برای استقلال از لندن دوباره همه‎پرسی برگزار می‎کنند تا پادشاهی متحده بریتانیا متلاشی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات