صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۰۳۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) صهیونیست‌ها فلسطین غصب‌شده را از روز اول به یک پایگاه تروریسم تبدیل کرده‌اند. اسرائیل نه یک کشور که یک پادگان تروریستی علیه ملت فلسطین و دیگر ملت‌های مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفه‌ای همگانی است. (۱۷/۰۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز             

تکرار داستان بالمره و خزانه خالی!

امروز یک اصل ثابت و قطعی وجود دارد که نبایستی اقتصاد و معیشت مردم را شرطی کرد و آن‌ها را به تحولات خارجی پیوند زد، کاری که همچنان توسط دولت در حال روی دادن است!

نکات تحلیلی: در اینجا سخن بر سر این نیست که بخشی از معضلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌های ظالمانه نیست و سخن بر سر این نیست که نبایستی از ابزار مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها استفاده نکرد. سخن اساسی اما آن است که نباید برای اصلاح بخشی از مشکلات معیشتی مردم که برخاسته از زمینه‌های درونی است، منتظر نتایج مذاکره و آورده‌های دستگاه دیپلماسی کشور ماند. به هیچ صورت از مسئولان پذیرفته نیست که در ماه‌های پایانی دولت حتی مشکلات پیش‌آمده در مرغ و تخم‌مرغ نیز به تحریم‌ها پیوند زده شود! اگر بناست از طریق غربی‌ها وضعیت نابسامان بازار مرغ سامان یابد، در این صورت کارکرد متولیان و مديران مربوطه چه وجهی دارد؟ سخن اساسی‌تر دیگری نیز وجود دارد؛ با فرض اینکه همه یا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌هاست- که البته این‌گونه نیست- چرا در مقابل دشمنان و در شرایطی که تیم مذاکره سرگرم مذاکره است، عبارت‌های خسارت‌آمیز بر زبان جاری می‌شود. هنوز تأثیر عبارت خزانه کشور خالی است و تبعات ناخوشایندی که در اتاق مذاکرات هسته‌ای به جای گذاشت از یادها نرفته است. هنوز در خاطره‌ها تحلیل رادیو فرانسه باقی است که پس از طرح خزانه خالی، بیان کرد که ایران در موقعیت فروشنده مشتاق و بدهکاری است که ناگزیر از فروش منافع ملی خود است. حال با همه این تجربیات تلخ و زیان‌بار گذشته، درحالی‌که هنوز مذاکرات در جریان است و غربی‌ها به قطعیت قضاوتی نمی‌کنند، آقای روحانی می‌گوید که تحریم شکسته شده است و ماجرای حرف پیشین وی که گفت همه تحریم‌ها بالمره لغو خواهد شد را به ذهن تداعی کرد! انسان هر جور که فکر می‌کند، می‌بیند این‌گونه مواضع عملیات روانی علیه دشمن که نیست؛ از سوی دیگر هیچ پشتیبانی از تیم مذاکره‌کننده هم نمی‌کند، پس می‌توان حدس زد که مصرف داخلی و انتخاباتی دارد و با بزرگ‌نمایی مشکلات و ارتباط آن با تحریم‌ها می‌خواهند نظام هر چه سریع‌تر از مواضع اصولی اعلام‌شده خود کوتاه بیاید. گویی بناست اعلام زودهنگام رفع تحریم‌ها برای یک جریان سیاسی که کارنامه مطلوبی از نگاه مردم ندارد، تولید سرمایه اجتماعی کند و سبد رأی آن‌ها را در انتخابات پیش رو افزایش دهد.

سخن کلیدی آن است که نباید منافع ملی نظام پیش پای اهداف و آرزوهای سیاسی یک‌ تفکر و جریان سیاسی قربانی شود. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                           

به نام خدا به جلو حرکت کنید

رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس، نطق تلویزیونی مهمی را ایراد فرمودند. در این خصوص بازخوانی فرمایشات معظم له از چند حیث حائز اهمیت است.

گزاره های تحلیلی: ۱- مقام معظم رهبری فرمودند ماجرای فلسطین همچنان مهم‌ترین و زنده‌ترین مسئله مشترک امت اسلامی است. با نگاهی به تاریخ تحولات صدساله اخیر منطقه و از زمانی که نطفه نحس این رژیم توسط انگلیس کاشته شده است، موضوع فلسطین هیچ‌گاه از منظر امت مسلمان دور نمانده و روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده شده است. اکنون پس از گذشت بیش از هفتادسال، موضوع فلسطین نه صرفاً مسئله جهان اسلام، بلکه به مسئله مهم نظام بین‌الملل و جامعه جهانی تبدیل شده است. ۲- منطق فرمایشات معظم له ناظر به تشریح دوگانه غرب در خصوص حقوق بشر، دموکراسی و اصل تعیین سرنوشت با نگاه به مسئله فلسطین است. حال سؤال اساسی این است که چرا لیبرال دموکراسی غربی در یک دوگانه رفتاری، مسئله فلسطین را تبدیل به یک استثنا نموده است؟ پاسخ روشن است، برای اینکه خودشان نیز اصل غاصب بودن این رژیم را پذیرفته‌اند و در کنار آن ترس از نتیجه مراجعه به افکار عمومی باعث اعمال این دوگانه و البته نمایان شدن واقعیت دنیای غرب شده است. ۳- اما اکنون همه‌چیز در حال دگرگونی است. موازنه قوا به نفع جهان اسلام تغییر کرده و این امر انکارناپذیر است. تقریباً بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی دوران افول خود و حرکت به‌سوی اضمحلال را آغاز نموده است. چالش‌های سیاسی، امنیتی و هویتی به پاشنه آشیل این رژیم تبدیل شده است. شکل‌گیری جبهه مقاومت و توسعه روزافزون آن به طرز حیرت‌آوری در جهان اسلام ریشه دوانیده و تا عمق جان ملت‌های منطقه نفوذ کرده و موازنه قوا را تغییر داده و رژیم صهیونیستی را دچار خفگی راهبردی نموده است. ۴- شکی نیست که امروز مقاومت نتیجه داده و قدرت‌افزایی تسلیحاتی مقاومت تا عمق سرزمین‌های اشغالی، برای این رژیم غاصب خلق بحران کرده است. بحران هویت نیز که با جهانی‌سازی مسئله فلسطین و مشروعیت‌زدایی از این غده سرطانی، کماکان مسئله اصلی سیاسی و حقوق بشری در افکار عمومی باقی‌مانده و به بخش دیگری از چالش درونی این رژیم مبدل شده است. شکنندگی سیاسی نیز بخش دیگری از بحران این شجره ملعونه می‌باشد که قابلیت تشکیل یک دولت باثبات را برای آنان میسر نمی‌سازد.

جمع‌بندی: تمامی مؤلفه‌ها گواهی می‌دهد که منحنی این رژیم رو به افول گذاشته و هیچ قدرت و اراده‌ای توان تغییر این حقیقت را ندارد. طبق وعده داده شده، پیروزی قطعی بوده و قدس شریف آزاد خواهد شد، مشروط به اینکه جهان اسلام متحد و منسجم شوند، به قدرت مقاومت و جهاد ایمان داشته باشند و آن را در همه ابعاد روزافزون کنند و جوانان عرب همان‌گونه که رهبر حکیم انقلاب فرمودند، به نام خدا به جلو حرکت کنند. (نویسنده: احمد بنافی)

خبر ویژه                       

کابوس پیش روی اقتصاد کشور!

«علی مروی»، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در توئیترش از کابوس‌های پیش روی اقتصاد کشور در روزهای پایانی دولت روحانی خبر داد و نوشت: «یکی از کابوس‌های پیش روی اقتصاد کشور در این روزها امکان وقوع دو اتفاق است: 1- امضای توافقی ضعیف که در ترکیب با عرضه دلارهای آزادشده توسط دولت، صرفاً منجر به کاهش شدید نرخ دلار در کوتاه‌مدت بشود؛ 2- بعد از مشخص شدن ضعف توافق مذکور، نرخ دلار دچار جهش شدید (بالای ۱۰۰ درصد) بشود. دو گزاره احتمال وقوع این کابوس را تقویت می‌کند: الف- برای خنثی‌سازی تبعات تورمی رشد غیرطبیعی هزینه‌های دولت در سال ۹۹ و همچنین کسری بالای قابل پیش‌بینی بودجه ۱۴۰۰، کشور نیاز بالایی به ارزهای نفتی دارد؛ ب- دولت انگیزه سیاسی بالایی به انعقاد توافق، قبل از اتمام دوره‌اش دارد».

▼ اخبار

طرح برجام پلاس از سوی آمریکا، قبل از بازگشت به برجام

«عراقچی»، مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین گفت: «اخباری که از طرف آمریکایی‌ها منتقل می‌شود، حاکی از این است که آن‌ها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که البته از نظر ما کامل نیست». خوش‌بینی وزیر امور خارجه کشورمان از تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها در حالی است که سخنگوی کاخ‌سفید دیروز به‌صراحت اعلام کرد: «تنها درصورتی‌که ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، تحریم‌ها برداشته خواهند شد. ما در خصوص پایبندی به برجام هیچ کاری را فراتر از آنچه ایران انجام می‌دهد، صورت نخواهیم داد». یک دیپلمات آمریکایی حاضر در وین نیز پس از پایان دور چهارم مذاکرات اعضای برجام، اعلام کرد: «آن‌ها [ایران] تقاضاهایی را مطرح کرده‌اند که از آنچه برای بازگشت به تعهدات لازم بوده، فراتر است. تا زمانی که بر سر همه‌چیز توافق صورت نگیرد، هیچ‌چیزی موردتوافق نیست». این فرد به‌صراحت از برجام‌های بعدی، بعد از بازگشت آمریکا به برجام سخن گفته و می‌افزاید: «از نظر ما برجام فقط گام اول است. باید گفت‌وگوهایی درباره تنش‌زدایی در منطقه انجام شود که به معنای تغییر سیاست ایران است. بخشی از این گفت‌وگوها اکنون در حال انجام است و به‌محض بازگشت به برجام ممکن است این گفت‌وگوها گسترده‌تر شوند».

انصاری: شورای نگهبان از اختیار قانونی خویش استفاده کرده است

«مجید انصاری» عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به برخی شبهات ایجادشده در خصوص اعلام نظر قانونی شورای نگهبان در خصوص شرایط نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: «وقتی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث می‌شد، بندی پیش‌بینی شد که ضوابط مربوط به تشخیص رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن رئیس‌جمهور باید توسط شورای نگهبان تعیین شود. در این مورد دو نظر بود؛ نظر اول این بود که این سیاست کلی که باید ضوابطی برای تشخیص رجل سیاسی- مذهبی و مدیر و مدبر وضع شود، یک سیاست کلی ضروری است تا مجریان و ناظران تکلیف خودشان را بدانند. نظر دوم این بود که این ضوابط توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام شود؛ سیاست کلی که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد، نظر دوم بود. لذا طبق این بند از سیاست‌های کلی انتخابات، این اختیار به شورای نگهبان داده‌شده و شورای نگهبان هم بر اساس همین اختیار سلسله ضوابطی را تعیین کرده است».

مرابطین در مسجدالاقصی چه کسانی هستند؟

مرابطات‌الاقصی؛ بانوان مقاومت یکی از موارد کمتر شنیده شده درباره فلسطین است. بانوانی که خود را وقف مسجدالاقصی کرده‌اند و نگهبانان معنوی این مسجد شریف در برابر دشمن هستند. یکی از جالب‌ترین کارهایی که مرابطات‌الاقصی انجام می‌دهند، سنّت پخت و توزیع افطاری در ماه مبارک رمضان است. در این ضیافت خلاقانه مقاومت و مبارزه فرهنگی، مرابطات‌الاقصی تعمداً غذاهایی به سبک ته‌چین می‌پزند که برای کشیدن آن در ظرف و تعارف به دیگران باید قابلمه را سر و ته و غذا را خالی کرد. این کار را دقیقاً پیش چشم سربازان اسرائیلی به کنایه از سرنگونی این رژیم انجام می‎دهند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروزشان از این بانوان با عنوان «المقدسیین‌المرابطین فی المسجد‌الأقصى» و در ردیف گروه‌های مقاومت اسلامی و شهدای مشهور جبهه مقاومت یاد کردند.

پلیس بد: ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است

وزیر خارجه فرانسه که کشورش در مذاکرات برجامی به بازیگر نقش «پلیس بد» مشهور شد، در اظهارنظری بی‌اساس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، گفت: «ما باید فوراً به پیشرفت‌هایی در مذاکرات دست‌یابیم؛ زیرا ایران با توجه به تخلفاتش از اجرای تعهدات خود، هرگز تا این اندازه به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است». وی بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های غربی در عمل به تعهدات برجامی خویش و نقش آمریکا در خروج از این توافق و تضعیف آن، مدعی شد: «آمریکا مواضع لازم را اتخاذ و سیگنال‌هایی را مبنی بر آمادگی برای اتخاذ تصمیمات لازم برای رفع تحریم‌ها صادر کرده است، اما ایران تاکنون مواضع یا نشانه‌هایی را درباره پایان دادن به همه تخلفاتی که از سال ۲۰۱۹ در قبال توافق هسته‌ای داشته، بروز نداده است».

اخبار کوتاه

کد‌خدایی: تعداد نامزدها سقف ندارد/ سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی «بدون تعارف» خبر 20.30 گفت: «برخی شایعه کردند که صداوسیما از شورای نگهبان خواسته تعداد کاندیداها را بگوید تا برای مناظره‎ها صندلی‎ بچیند که این موضوع غلط است. تعداد نامزدها سقف ندارد. اینکه می‎گویند هرکه آیت‎الله جنتی بگوید تأیید می‎شود، صحیح نیست. آیت‌الله جنتی یک رأی بیشتر ندارد. هنوز خودمان هم نمی‎دانیم چه کسانی تأیید صلاحیت می‎شوند. نظر شخصی من این است که کسانی که صلاحیتشان قبلاً در شورای نگهبان احراز نشده، مجدداً ثبت‎نام نکنند، مگر اینکه شرایطشان تغییر کرده باشد».

بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های غربی/ درحالی‌که اغلب رسانه‌های اروپایی جمله «مبارزه با رژیم صهیونیستی یک وظیفه عمومی است» را به عنوان تیتر نخست گزارش خود از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز قدس انتخاب کردند که رسانه‌های رژیم صهیونیستی تعبیر «اسرائیل نه یک کشور، بلکه یک پادگان تروریستی است» را بازتاب دادند.

قطر: کشورهای عربی خواهان گفت‌وگوی مستقیم با ایران هستند/ وزیر خارجه قطر اعلام کرد: «کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تمایل به انجام گفت‌وگوی مستقیم با ایران برای حل مشکلات مربوطه دارند. ما نمی‌خواهیم تنش‌هایی که تأثیر منفی روی قطر و منطقه خواهد گذاشت، افزایش یابد».

مرندی: ظریف گفت سوریه نرو؛ سوریه سقوط می‌کند!/ «سید محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگویی با اشاره به ناصحیح بودن مواضع ظریف در فایل صوتی منتشرشده، گفت: «ظریف در فایل صوتی منتشرشده قطعاً آن دوران را یادش نمی‌آید و اشتباه می‌گوید که سوریه آرام بود. ظریف از من خواست برای مذاکرات همراه ایشان به آمریکا بروم، وقتی گفتم عازم سوریه هستم، گفت سوریه در حال سقوط است، نرو!».

عیدی رمضانی سلطان عمان!/ سفیر کشورمان در عمان با اشاره به اینکه حدود ۱۶۰ ایرانی در این کشور، در زندان یا بازداشت موقت به سر می‌برند، از عفو ۴۶ نفر از این تعداد به مناسبت عید سعید فطر از سوی سلطان این کشور خبر داد. علی نجفی، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: «در سال گذشته نیز ۶۶ نفر از زندانیان ایرانی، مشمول عفو واقع شدند. جرم بیشتر زندانیان ایرانی، قاچاق مواد مخدر و ورود غیرقانونی می‌باشد که این جرائم در عمان، مجازات سنگین از قبیل حبس طولانی‌مدت و اخراج از کشور دارد».

نوع‌دوستی ستودنی؛ هدیه کارگر به کارگر/ کارگران بسیجی ادارات دست به کار جالبی زدند. آن‎ها با اهدای یک روز حقوقشان، ۳۰۰۰ بسته افطاری تهیه کرده و در هفته کارگر بین کارگران فصلی و آسیب‎دیده از شیوع کرونا توزیع کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات