صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۹۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۵ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز ملّت، با توانایی‌ها و با تجربه‌های بیشتر، با امکانات فراهم‌شده چندین برابر [نسبت به اول انقلاب]حضور دارد و می‌تواند بر همه موانع فائق بیاید؛ هم در زمینه اقتصادی، هم در زمینه مسائل تولید و مسائل ارزش پول، هم در زمینه مسائل فرهنگی، هم در زمینه مسائل سیاسی، هم در زمینه مسائل نظامی و امثال این‌ها موفّق بشود. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز                    

امید به تغییر وضعیت!

هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، سؤال از اصل حضور و چگونگی مشارکت مردم در آن برجسته می‌شود. بی‌شک از بین تمام راهبردهای نظام جمهوری اسلامی، اصل و گستره مشارکت مردم در انتخابات و انتخاب اصلح، مهم‌ترین آن‌هاست؛ اما چرا این سؤال در این شرایط مهم است و اساساً، چه رابطه‌ای بین ‌اصل حضور و مشارکت حداکثری با تغییر شرایط موجود وجود دارد؟

نکات تحلیلی: 1- آنچه در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد 1400 اهمیت مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی را بیش‌ازپیش ساخته، ضعف کارنامه عملکرد دولت مستقر و افزایش حجم و شدت مشکلات اقتصادی در کشور، در کنار افت بی‌سابقه مشارکت مردمی در انتخابات اسفندماه 1398 انتخابات مجلس است. 2- امروز مشارکت حداکثری به‌نوبه خود به دو علت، مهم می‌نماید؛ اول، تأثیر آن بر انتخاب گزینه اصلح در انتخابات است. دوم، بر نحوه مواجهه ما با جبهه سلطه و استکبار، تأثیر خواهد گذاشت و کمیت حضور مردم و کیفیت انتخاب هوشمندانه و مطابق با نیاز این برهه از انقلاب اسلامی، ازجمله توجه به شکل‌گیری دولت با نشاط و مؤمن انقلابی می‌تواند پیام راهبردی به آمریکا و سایر معاندان ایران اسلامی بفرست؛ عاملی که رهبر حکیم انقلاب از آن به تضمین امنیت ملی و خنثی‌سازی دشمنی‌ها تعبیر می‌کنند. 3- با دو نکته فوق به این سؤال کلیدی می‌رسیم که؛ چگونه می‌توان به تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات کمک کرد؟ به نظر می‌رسد در این موضوع نقش سایر بازیگران انتخابات ازجمله نظام جمهوری اسلامی، احزاب و جریان‌ها و نامزدهای انتخاباتی در این دوره بیشتر و سنگین‌تر شده است. این بازیگران باید «امید مردم به تغییر وضعیت» را احیا و تقویت نمایند؛ و هرکدام در برنامه‌ها، سیاست‌ها و عملکردهای خود این عزم را به نمایش بگذارند. پاسخ معتبر به نگرانی‌ها و خواسته‌های به‌حق مردم تنها محرکی است که می‌تواند تحرک اجتماعی، ایجاد و فضای انتخابات مهمی چون خرداد 1400 را از بی‌تحرکی خارج نماید. زمانی می‌توان امیدوار به تحقق این موضوع بود که سمت‌وسوی هم انتخاب مردم و هم برنامه محوری کاندیداها و جریان‌ها معطوف به «تغییر» وضع موجود باشد، نه امتداد شرایط کنونی!

نکته راهبردی: البته در این میان باید مراقب طراحی و اغوا‌گری بازیگرانی که در مقابل مردم تعریف می‌شوند، باشیم؛ زیرا نظام سلطه و برخی از دنباله‌های غرب در داخل به دنبال «تَکرار و امتداد» وضع کنونی با روتوش و تزئینی فریبنده و جدید از مذاکره هستند؛ اما درختی که در هشت سال ثمر نداده، می‌تواند در 100 روز ثمر دهد؟! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                             

امنیت ملی را به حراج نگذارید!

«برت مک گورک» فرستاده ویژه دولت جدید آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در خصوص روند بازگشت آمریکا به برجام می‌گوید: «تا زمانی ‌که برنامه هسته‌ای ایران محدود نشود و مجدداً به مسیر اصلی بازنگردد، ما هیچ‌گونه فشاری را بر نخواهیم داشت». در شرایط فعلی مسئولان دیپلماسی کشور سرگرم مذاکره با طرف‌های برجام و رسانه‌های خبری در حال ذائقه سازی برای مردم برای بازگشت مجدد آمریکا به برجام‌اند و به نظر می‌رسد دراین‌بین تعجیل نامیمونی نیز برای سرانجام یافتن مذاکرات وین و رسیدن به متن توافق در یکی دو ماه آینده در دستور کار قرار دارد! این‌که باوجود بدعهدی مقامات آمریکایی و شرکای غربی آن در برجام، چرا برخی مسئولین مطالبه لغو کامل تحریم‌ها و ‎راستی آزمایی واقعی طرف مقابل را به توافقی کاغذی تنزل می‌دهند، جای تعجب و تأمل است؛ اما دراین‌بین هستند چهره‌هایی که با ابراز نگرانی از این رویه ناصواب، مسیر معقول مذاکره برای دستیابی ملت به حق خود را مطالبه می‌کنند.

گزاره‌های خبری: 1- «صادق خرازی» دبیر کل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان معتقد است: «بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات وین، به حراج گذاشتن امنیت ملی است و هرکسی چنین هدفی داشته باشد، به امر غیرقابل‌بخششی فکر کرده و بهره‌برداری سیاسی انتزاعی از مقوله منافع ملی و امنیت ملی، خیانت محسوب می‌گردد». 2- «مالک شریعتی» نماینده مجلس در کانال تلگرامی خود می‌نویسد:‏ «جناب عراقچی! اگر به سخن "رهبر آگاه" عمل کنید، از تأیید یا تکذیب سخن "منبع آگاه" بی‌نیاز خواهید شد. ابتدا لغو کامل تحریم‌ها، سپس ‎راستی آزمایی واقعی، بعد بازگشت به تعهدات برجام و نتیجه: ‎انتفاع اقتصادی مردم خواهد بود». 3- رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت و کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری، طی روزهای اخیر اعلام کرده است: «راستی‌ آزمایی لغو تحریم‌ها در حوزه نفت، حداقل ۳ ماه زمان می‌برد». 4- رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید می‌کند: «اساس راستی آزمایی اقدامات آمریکایی‌ها باید توسط مجلس صورت گیرد... این راستی آزمایی در لغو تحریم‌ها سه تا ۶ ماه به طول می‌انجامد».

گزاره تحلیلی: زمان زیادی به پایان دولت فعلی باقی نمانده و بر اساس قانون و عقل، این دولت هر سیاستی برای اداره کشور در چنته داشته طی سال‌های اخیر نشان داده است و محصول آن را برداشته است، پس نباید در اندک زمان باقی‌مانده از دوران مدیریتی خویش، تعهد و التزام حقوقی برای دولت بعد از خود بر جای بگذارد و به عبارتی مسیر دولت آینده را از هم‌اکنون ریل‌گذاری کند. از سوی دیگر، تعجیل در دستیابی به توافقی تعهدآور، آن‌هم در آستانه انتخابات، شائبه بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکره با ایجاد دوقطبی در جامعه را قوت می‌بخشد که این رویه ناصواب، در تضاد با منافع ملی بوده و احتمال فرصت‌سوزی و کوتاه آمدن از مواضع و خواسته‌های به‌حق ایران در مذاکرات را قوت می‌بخشد. (نویسنده: حسین عباسیان)

خبر ویژه                      

تصمیم در وین، تصویب در مجلس

«سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «کل تصمیماتی که در وین گرفته می‌شود، باید بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی در مجلس تصویب شود. تصمیمات هیئت مذاکره‌کننده بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد. بحث‌هایی که در وین مطرح است که برخی از تحریم‌ها برداشته شود و برخی نیز برداشته نشود، این موارد خلاف قانون است». در همین زمینه کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز با حضور عراقچی، مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان، جلسه ویژه‌ای برای بررسی پیشرفت مذاکرات وین برگزار می‌کند.

▼ اخبار

نگرانی نماینده مجلس از کار خارق‌العاده روحانی!

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با طعنه به وعده روحانی درباره 100 روز پایانی دولت، اظهار داشت: «همان رونق اقتصادی که در 100 روز اول ایجاد شد، آن‌قدر وضع مردم را خوب کرده که آن‌ها  نمی‌دانند با پول این سرمایه‌های کلانی که به دست آوردند چه کنند، لذا  از آقای روحانی خواهش داریم که شوک دیگری در 100 روز آخر دولت به مردم وارد نکند. در 100 روز اول آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد شد که مردم به‌جای اینکه یارانه بگیرند به دولت یارانه دادند. حالا در این 100 روز آخر نگران هستیم که دولت بخواهد یک کار خارق‌العاده دیگری انجام دهد و مردم آن‌چنان وضعشان خوب شود که دیگر تحملش غیرممکن شود». وی درباره سرانجام وعده‌های روحانی در زمان انتخابات، گفت: «ایشان می‌گوید در 100 روز اول تمام قول‌هایی که دادیم عملی شد، مگر مردم وعده‌های ایشان را فراموش کردند، کدام وعده آقای روحانی عملی شده. آیا رونقی در تولید و اقتصاد کشور ایجاد شد که اعلام می‌کنند به همه وعده‌ها عمل شد. در تمام عمر این دولت، یا از دولت قبلی انتقاد شد یا نگاهشان به بیرون کشور بود تا ببینند برجام چه می‌شود و گلابی برجام به دست بیاید».

تلاش احمدی‌نژاد برای اپوزیسیون‌سازی در داخل!

«ناصر ایمانی» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، رفتارهای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد را تلاشی نه برای حضور جدی در انتخابات، بلکه تلاشی برای رد صلاحیت شدن توصیف کرد و افزود: «مواضعی که آقای احمدی‌نژاد در یکی دو ماه اخیر اتخاذ کرده نشان می‌دهد که نمی‌خواهد صلاحیتش تأیید شود. کسی که می‌خواهد تأیید صلاحیت بشود، لااقل از چهار پنج ماه پیش از انتخابات مواضع تند و رادیکال خود را مخفی نگه می‌دارد، اما او نمی‌خواهد رئیس‌جمهور بشود و می‌خواهد شورای نگهبان او را ردصلاحیت کند تا مواضع تندتر بگیرد. او در حال آماده‌سازی خود برای زمان و شرایطی است که حکومت بدین شکل نباشد که البته آن‌گونه نخواهد شد. او اکنون در حال به وجود آوردن شکل جدیدی از اپوزیسیون در کشور است که آن‌هم اپوزیسیون داخلی است. تا پیش‌ازاین اپوزیسیون خارجی داشتیم، اما اکنون او تلاش دارد در داخل جریان اپوزیسیون بسازد». در همین زمینه، عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای جداشده از تیم همراه احمدی‌نژاد نیز معتقد است: «احمدی‌نژاد به‌طورجدی به فروپاشی نظام فکر می‌کند، او با تیم قتل‌های زنجیره‌ای مراوده و ارتباط نزدیک داشت. سیاست‌ورزی احمدی‌نژاد مبتنی بر عناصر غیراخلاقی است. سیستم مراعات آقای احمدی‌نژاد را می‌کند».

العربی الجدید: ایران پیروز جنگ‌های منطقه است

روزنامه قطری العربی الجدید نوشت: «چندی پیش، ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس و امنیت عمومی دبی، با نوشتن توییت‌های جنجالی و صریح، پذیرش شکست کشورهای خلیج‌فارس در برابر ایران را خواستار شد. به گفته وی، ایران از همه جنگ‌های خود در منطقه موفقیت‌هایی به دست آورده، درحالی‌که زیان‌ها و شکست‌های دشمنان عرب این کشور، بعد از هر جنگی که ضد ایران شروع می‌کنند، بیشتر از پیش افزایش می‌یابد». این پایگاه خبری می‌آورد: «این احساس وجود دارد که تا حدی ناآرامی در منطقه سایه افکنده است. بزرگ‌تر از آن، وجود احساس ناامیدی در پایتخت‌های کشورهای عربی است که دشمنی در مقابل ایران را به راه انداخته‌اند و درواقع، جنگ‌های نیابتی را علیه ایران برافروخته‌اند. این تهران بود که میان همه جنگ‌های پرهزینه، ازجمله جنگ با آمریکا، سربلند و پیروز بیرون آمد و کشورهای عربی می‌بینند؛ که آمریکا اکنون تلاش می‌کند به مذاکرات با ایران بازگردد، ایرانی که امروز خود را در موقعیت مناسب‌تری می‌بیند و این بار ایران است که شروط خود را بر بزرگ‌ترین قدرت جهان تحمیل می‌کند». 

اخبار کوتاه

جزئیات ناگفته از موشکی که به دیمونا اصابت کرد/ یک منبع آگاه سوری فاش کرد: «موشکی که از اراضی سوریه شلیک شده است، موشکی سوری از نسل دوم از نوع «سام ۵» زمین به هوای پیشرفته است که از سوی نیروهای دفاع هوایی سوریه شلیک شده است. هدف موشک، رسیدن به جنگنده اسرائیلی که آماده حمله به اهدافی در سوریه در خارج از مرز سوریه بود. جنگنده اسرائیلی توانست از چنگ موشک بگریزد تا این موشک مسافتی حدود ۲۵۰ کیلومتر را طی کند و در نزدیکی «دیمونا» فرود آید و این یعنی همه اراضی اشغالی در تیررس موشک‌های سوری است».

مأموریت مهار اعتراضات مردمی به جنگنده‌ها رسید!/ «لس‎آنجلس تایمز» گزارش داد: «۴ عضو گارد ملی کالیفرنیا گفته‎اند که هم‎اینک جنگنده‌های اف-۱۵ سی برای انجام مأموریت داخلی در حالت آماده‌باش هستند. از این جنگنده‌ها برای ایجاد رعب و وحشت و متفرق کردن جمعیت با پرواز در ارتفاع پایین استفاده می‌شود». آیا این نوع اقدامات، آوردن ارتش به خیابان‌ها برای مهار اعتراضات نیست؟ اگر چنین روشی برای مهار اعتراض‌ها در یک کشور ضدآمریکایی اجرا می‌شد، صدای سازمان‌های حقوق بشری درنمی‌آمد و آمریکا مدام با پروپاگاندای رسانه‌ای بر ذهن‌ها نمی‌کوبید که چه نشسته‌اید که در فلان نقطه دارد دموکراسی پایمال می‌شود و حلقوم آزادی را خفه می‌کنند!

سفر محرمانه رئیس «سیا» به افغانستان/ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس خبر داد: «هم‌زمان با اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ویلیام برنز به‌صورت محرمانه به این کشور سفر کرده. هدف از این سفر چگونگی سپردن مسئولیت واحدهای ویژه ضدتروریسم به افغانستان عنوان شده است». پیش‌ازاین مقامات آمریکایی نگرانی خود را از احتمال هدف قرار گرفتن مواضع و یگان‌های این کشور در زمان عقب‌نشینی و خروج از خاک افغانستان به‌وسیله طالبان را اعلام کرده بودند و به نظر می‌رسد سفر رئیس سیا به افغانستان بی‌ربط با این موضوع نباشد.

مراسم مذهبی ماه رمضان چگونه برگزار می‌شود؟/ «رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نحوه اجرای مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر، گفت: «مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود و در شهرهای قرمز و نارنجی این مراسم در فضای باز باید برگزار شود. مدت‌زمان این مراسم حداکثر دو ساعت باید باشد و نمازهای یومیه هم نیم ساعت است».

جایگزینی برای نژاد خارجی مرغ/ «محمدحسین بنابازی» معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مؤسسه تحقیقات علوم دامی گفت: «تا پایان سال ۹۹ بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مرغ اجداد و ۲۵ تا ۳۰ درصد مرغ مادر ایرانی جایگزین سویه‌های (گونه‌های) خارجی شد». مرغ نژاد ایرانی دارای دوره پرورش کوتاه، پایین بودن هزینه‌ خوراک، ضریب تبدیل بالا، چربی کم، کاهش باقیمانده دارویی و دریافت نوبت‌های واکسیناسیون کمتر و طعم و مزه بهتر است. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا دو سال آینده تمام مرغ گوشتی تولیدشده در کشور از مرغ با نژاد ایرانی خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات