صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۷۲

کودتا در آمریکا/ اوضاع آمریکا جهان سومی شده است

با این روند آمریکا را باید جهان سومی تلقی نمود که دموکراسی در آنجا فقط در کتاب‌ها تدریس خواهد شد و در عمل اوضاع سیاسی چیز دیگری نشان خواهد داد.

پیروزی حداقلی بایدن در انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا نتوانست فضای داخلی آمریکا را آرام کند. جناح رقیب بایدن هر روز به فکر توطئه‌ای جدید برای باز پس‌گیری قدرت از وی است.

در همین راستا مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ در یک کنفرانس در تگزاس گفته است: «تصور می‌کنم کودتایی شبیه میانمار باید در ایالات متحده نیز رخ دهد.» یکی از شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس از فلین پرسید: «می‌خواهم بدانم چرا کودتایی که در میانمار رخ داد، نمی‌تواند اینجا نیز اتفاق بیفتد؟» فلین نیز در پاسخ گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد. منظورم این است که باید چنین کودتایی در اینجا نیز اتفاق بیفتد.»


جنگ قدرت در آمریکا به اندازه‌ای بالاست که نخبگان امنیتی و سیاسی آمریکا بر خلاف ساختار سیاسی در تلاشند که قدرت در این کشور 50 ایالتی را به‌دست بگیرند. در شرایط فعلی نیز جناج حاکم در کاخ سفید از لحاظ سیاسی دارای وضعیت شکننده‌ای است که این امر دولت را در شرایط داخلی و در عرف بین‌المللی با چالش عدم مقبولیت همراه ساخته است.


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا که رقیب سرسخت دموکرات‌ها و شخص بایدن است، تمام توان خود را به کار گرفته است تا خود را مجددا به قدرت بکشاند. استیو بنون در ماه فوریه، ایده تکیه ترامپ برای ریاست در مجلس نمایندگان را مطرح کرد،که این موضوع به عنوان طرح جالب از ترامپ نامیده شد.

ترامپ در پاسخ به پرسش مجری این برنامه رادیویی که از او درباره پیشنهاد بنون نظر خواسته بود، گفت: «ایده بسیار جالبی است.» وی همچنین یادآور شد که برخی به او رقابت برای کسب کرسی در سنا را پیشنهاد کرده‌اند. ترامپ همچنین چندین بار از احتمال رقابت مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا سخن گفته است.
نشستن ترامپ در کرسی ریاست مجلس نمایندگان در واقع شروعی بر نهادینه‌سازی دوقطبی شدید در آمریکا خواهد بود که یک طرف آن در بین نخبگان سیاسی خواهد بود و طرف دیگر آن را باید در خیابان‌های آمریکا جست‌وجو کرد. بنابراین صحبت از کودتا و یا مطرح شدن ایده استیو بنون در کشوری مطرح می‌شود که قبل آن، چنین مباحثی بیشتر به کشورهای جهان سوم نسبت داده می‌شد.


حال آمریکا با ادعای مهد دموکراسی بودن، شاهد جنگ قدرت به صورت نهان که در نتیجه آمریکا را به سمت سراشیبی هدایت می‌کند. نکته بعدی این است جنگ قدرت و دوقطبی در آمریکا تا اندازه‌ای است که بازیگران بین‌المللی با حالت تردید در حال ارتباط‌گیری با کاخ سفید می‌باشند، موضوعی که بیشتر شبیه آن را در بین کشورهای آفریقایی و افغانستان و لیبی و یمن و... دیده
بودیم.
با این روند آمریکا را باید جهان سومی تلقی نمود که دموکراسی در آنجا فقط در کتاب‌ها تدریس خواهد شد و در عمل اوضاع سیاسی چیز دیگری نشان خواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات