صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۱۴۸۰

اخبار ویژه چهارشنبه ۲۶ خردادماه

روزنامه کیهان **

روایت شرق از سوءمدیریت خسارت‌بار دولت در بورس

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد دخالت‌های نادرست دولت علت عمده ریزش‌های پیاپی در بورس بوده است.
روزنامه شرق نوشت: تداوم ریزش شاخص بورس تهران در چند ماه اخیر به رونق گرفتن طرح‌ها و بسته‌های حمایتی منجر شده که هدف مشترک همه آن‌ها ایجاد اعتماد و ترغیب افراد به تزریق دوباره پس‌انداز‌های خود به بازار سرمایه و بالابردن تقاضای سهام است. رئیس سازمان بورس با اشاره به بسته پیشنهادی ۷+۳ و جدی دانستن حمایت دولت از بورس به سهام‌داران توصیه کرد با دیدی بلندمدت پس‌انداز‌های خود را وارد بازار سرمایه کرده و صبوری پیشه کنند؛ زیرا «سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه همواره بازدهی مناسبی دارد». براین اساس مواردی همچون منابع صندوق توسعه ملی، معافیت‌های مالیاتی و انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی قرار است سوخت لازم برای راه‌اندازی مجدد بورس، به عنوان «موتور محرک تولید داخلی» را فراهم کند تا جریان «جذب سرمایه‌ها برای حمایت از اقتصاد واقعی» متوقف نشود و از این رهگذر «زیان سهام‌داران خرد جبران شود».
سقوط شاخص و بر باد رفتن سرمایه‌ها، اعتماد مردم را نابود کرد و بازی بورس را از رونق انداخت. ولی اشتهای سیری‌ناپذیر هلدینگ‌های مالی به تصاحب پس‌انداز‌های مردم در کنار نیاز شدید دولت به استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای فروش دارایی‌های ملی، رونق‌دادن به بازی بورس را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. وقتی بازیگران حقیقی بازار سهام، مأیوس از کسب عایدی به دنبال فرار هستند و حقوقی‌ها با نوسان‌گیری قیمتی به فریب لحظه‌ای مردم قانع‌اند، تبلیغ و توجیه رسانه‌ای در جذاب کردن بازی شکست می‌خورد؛ بنابراین اگر بی‌اعتمادی افراد به حدی رسید که کمتر طمع می‌کنند یا دیگر سرمایه‌ای ندارند که صرف خرید سهام کنند، تنها راه چاره کشاندن آن‌ها به بازی بورس آن هم بدون اطلاع خودشان است. موضوع مهم این است که بازی سفته‌بازانه بورس را نمی‌توان بدون بازیگران حقیقی پیش برد. ویژگی مشترک بسته‌های محرک بورس به خصوص بسته ۷+۳ این است که یا منافع جاری مردم خرج بازی بازار سهام شود (مانند برداشت از صندوق توسعه ملی و معافیت‌های مالیاتی بورس‌بازان) یا کارتل‌های مالی منافع آینده مردم را پیش‌خور کنند (مانند انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی با تضمین دولت). وقتی مقامات دولتی «شکل‌گیری فرهنگ سهام‌داری را لازمه تأمین مالی پایدار بازار سرمایه» می‌دانند، نیم‌نگاهی به تأمین مالی ۹۵ هزار میلیارد تومانی از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی در بودجه سال ۱۴۰۰ دارند. در این فرایند باقی مانده بنگاه‌های ملی متعلق به مردم راه خود را به بازار سهام می‌گشایند تا دو هدف محقق شود؛ اول اینکه به طور موقت کسری بودجه ترمیم شود و ثانیاً سهام بنگاه‌های واگذار شده پس از عبور از یک تردستی ماهرانه نصیب هلدینگ‌های بزرگ شود. زمانی که صحبت از تصاحب بنگاه‌های ملی است، استفاده از بازار سهام در قالب واگذاری‌های بلوکی و صندوق‌های ETF مالی و پالایشی نسبت به واگذاری‌های پرحرف و حدیثی مانند تصاحب شرکت مخابرات به یک هشتادم قیمت واقعی و حراج شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه، اولویت دارد.
آنچه مهم است منافعی است که محقق می‌شود. دولت با فروش دارایی مردم موقتاً مشکل کسری بودجه را حل می‌کند و کارتل‌های مالی از دو مسیر خرید بلوکی و مفت‌خری سهم‌ها پس از سقوط شاخص، به ثروت بادآورده‌ای می‌رسند.

افزایش ۵۴۹ درصدی بدهی دولت به بانک‌ها در دوره روحانی

بدهی دولت به بانک‌ها در دوره ریاست آقای روحانی ۵۴۹ درصد افزایش یافت و به ۳۹۶ هزار میلیارد تومان رسید. این بدهی به دولت جدید منتقل می‌شود.
روزنامه وطن امروز با انتشار گزارشی درباره افزایش کم‌سابقه حجم بدهی‌های دولت در دوره آقای روحانی می‌نویسد: میزان بدهی دولت به بانک‌ها در پایان دولت روحانی نسبت به خردادماه سال ۹۲ قریب به ۵۴۹ درصد و میزان بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها هم ۴۷۱ درصد افزایش یافته است. با وجود این حجم بالای اوراق و تسهیلات، میزان تولید کشور ثابت و حتی نزولی بوده است. بانک مرکزی اخیرا جدیدترین گزارش متغیر‌های عمده پولی و اعتباری کل کشور را تا پایان اسفندماه سال ۹۹ منتشر کرد. بررسی این گزارش، بویژه ردیف دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حاکی از آن است دولت روحانی رکورددار میزان بدهی دولت به بانک‌ها و موسسات اعتباری است، ایضا در این ۸ سال میزان بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها هم بشدت افزایش پیدا کرده است. بر این اساس، میزان بدهی دولت به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از ۶۱ هزار میلیارد تومان در خرداد سال ۹۲ (شروع به کار دولت) به ۳۹۶ هزار میلیارد تومان در اسفندماه سال ۹۹ رسیده است. همچنین میزان بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی هم از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در اسفندماه سال گذشته رسیده است. همین اعتبار خلق شده توسط بانک‌ها برای بخش دولتی و خصوصی یکی از عوامل افزایش نقدینگی در سال‌های اخیر بوده است. نکته منفی نقدینگی ایجاد شده در این بازه زمانی، ثابت ماندن تولید واقعی کشور بوده است. این یعنی با وجود اینکه مجموع اوراق و تسهیلات دولتی افزایش یافته یا به زبان ساده‌تر پول در اختیار بخش دولتی و خصوصی بیش از قبل قرار گرفته است، اما منتهی به تولید و اشتغال نشده، بلکه بررسی تورم ایجاد شده در کشور نشان از آن دارد که این مبالغ راهی بازار‌هایی مانند طلا، ارز، مسکن و خودرو شده است. با فرض در نظر گرفتن اینکه تورم یک پدیده پولی است، نقش بانک‌ها در این زمینه بسیار مشهود می‌شود. بررسی آمار میزان بدهی دولت به بانک‌ها در سال ۹۹ نشان از آن دارد این رقم نسبت به سال ۹۸ قریب به ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
این گزارش می‌افزاید: رقم فروش اوراق بدهی اکنون از مرز ۱۷۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.
آنچه باعث رشد انفجاری فروش اوراق بدهی برای تامین منابع مالی بودجه شد، اهمال دولت در اصلاح نظام مالیاتی بود. اهمال دولت در اصلاح نظام مالیاتی در حالی بود که مسائل اصلی نظام مالیاتی تقریبا بر هیچ کس پوشیده نیست.
آنچه درباره ۵ برابر شدن بدهی‌های دولت به بانک‌ها قابل تأمل و بررسی است، نقش منفعل بانک مرکزی است و حال آن که هدایت درست بانک مرکزی می‌توانست از این بحران بدهی ممانعت کند.

شکاف عمیق در جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب

اخبار منتشره، از به هم ریختگی و دو دستگی شدید در ائتلاف سیاسی حاکم بر دولت حکایت می‌کند.
این اختلاف پس از آن شدت گرفت که نظرسنجی‌های پیاپی پس از ۳ مناظره نشان داد نه خاتمی و نهاد اجماع ساز و نه دو نامزد اصلاح‌طلب و دولتی دارای رأی قابل اعتنایی میان مردم نیستند.
خبر‌های موثق به نقل از علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران حاکی از آن بود که عبدالناصر همتی چند هفته قبل برنامه‌های خود را به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (خاتمی) ارائه کرده و با استقبال مواجه شده است.
پس از آن هم ابتدا برخی اعضای کارگزاران، سهیل دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و حزب نوبخت (واعظی) و سپس شماری از اعضای حزب اتحاد ملت علناً از همتی اعلام حمایت کردند. حتی روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران چند روز پیاپی، تمام صفحه اول خود را به تبلیغ همتی اختصاص داد، او پس از آن هم در نشریه صدا ارگان حزب اتحاد ملت، تمام صفحه اول خود را صرف حمایت از رئیس کل بانک مرکزی کرد. در نوبت بعدی نیز نشریاتی مانند اعتماد و چهره‌هایی مثل کرباسچی، عطاءا... مهاجرانی، حمیدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی، علی مطهری و مهدی کروبی، به حمایت علنی از همتی پرداختند که به معنای عبور از موسوی و سایر حامیان تحریم بود. این موج حتی تا پریروز نیز اوج گرفت.
بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع‌ساز، روز دوشنبه با انتشار ویدئویی، خواستار حضور در انتخابات و به هم زدن مهندسی انتخابات شد؛ و این در حالی بود که میرحسین موسوی و همسرش به همراه برخی اعضای حزب منحله مشارکت، نهضت آزادی، گروهک ورشکسته منافقین و فسیل‌های سلطنت‌طلب، خواستار تحریم انتخابات شده بودند.
اما جلسه دوشنبه شب نهاد اجماع‌ساز نشان داد شکاف پدید آمده در این طیف، چیزی نیست که قابل رفو شدن ظرف چند روز باشد، به نحوی که در رأی‌گیری انجام شده، ۲۳ عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلب (ناسا) موافق حمایت از نامزدی (همتی) بودند، و ۲۳ نفر دیگر مخالفت کردند؛ در حالی که قرار بود تصمیم نهایی با اکثریت رأی دو سوم اتخاذ شود؛ بنابراین ناسا عملاً گروه‌ها و احزاب عضو جبهه اصلاحات را آتش به اختیار به حال خود رها کرد.
این شرایط دشوار و کم‌سابقه، نتیجه عملکرد دولت ائتلافی مدعیان اصلاحات و اعتدال است که موجب شده رئیس دولت، حتی ۶ درصد مقبولیت هم میان مردم نداشته باشد. از طرف دیگر نتایج نظرسنجی‌ها نیز برای ناسا و خاتمی و حزب دولتی اعتدال و توسعه نا امید کننده بوده است، چنان که براساس نظرسنجی یک نهاد دانشگاهی معتبر در تاریخ ۲۴ خرداد، رأی آقای رئیسی بعد از ۳ مناظره ۶۶ درصد و رأی آقایان رضایی ۷ درصد، همتی ۵ درصد، زاکانی ۴ درصد، قاضی‌زاده، ۳ درصد، جلیلی ۲ درصد و مهرعلیزاده یک درصد و نامعلوم ۱۲ درصد بوده است.
همچنین طبق نظرسنجی‌های پیاپی ایسپا (مرکز نزدیک به دولت) در چند هفته اخیر، در حالی که رأی آقای رئیسی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد در نوسان بوده، رأی همتی بین ۲/۴ تا ۳/۷ درصد و رأی مهرعلیزاده بین ۶ دهم تا ۹ دهم درصد (زیر یک درصد) در نوسان بوده است. رأی سایر نامزد‌ها نیز بین ۳ تا ۸ درصد بوده است.
از سوی دیگر طبق برآورد‌های برخی از نظرسنجی‌ها، خاتمی حتی در صورت حمایت از همتی یا مهرعلیزاده، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن است زیر ۶ درصد رأی به رأی نامزد مورد حمایت اضافه کند که نشان از ریزش شدید رأی اصلاح‌طلبان حتی در میان بدنه سنتی و اجتماعی خود دارد. این آمار نشان دهنده همان اعترافی است که خاتمی چند بار و در حلقه‌های خصوصی عنوان کرده و از سوی کسانی مثل زیباکلام منتشر شده بود؛ مبنی بر این که مردم این بار با «تکرار» من به کسی رأی نمی‌دهند.
در چنین شرایطی، عبداله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در توئیتی با پایان باز نوشت: «کدام عمل ما، تسلیم شدن به صحنه آرایی خطرناک است؟ رأی دادن یا رأی ندادن». برخی از کاربران نیز پاسخ داده‌اند این انتخابات به واسطه سابقه عملکرد خودتان، بازی دو سر باخت است و البته هزینه حضور در انتخابات و عدم همراهی با خط ضد انقلابی تحریم برای شما آبرومندانه‌تر و عاقلانه‌تر است.
در همین حال مجادلات تند کلامی میان برخی اصلاح‌طلبان مانند صوفی با حزب کارگزاران راه افتاده است.
در چنین شرایطی، اتفاقی که شاید تیر خلاص به ائتلاف جبهه اصلاحات باشد، دیدار دیروز مدیران روزنامه‌های شرق، آرمان، ابتکار، دنیای اقتصاد، آفتاب یزد، و برخی نشریات اصلاح‌طلب با آقای رئیسی بود. دیروز همچنین خبر‌هایی از استعفای برخی اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در اعتراض به وضعیت بن‌بست نهاد اجماع‌ساز منتشر شد، اما برخی دیگر از اعضای حزب، به تکذیب این خبر پرداختند.
حزب دولتی اعتدال و توسعه نیز اعلام کرد با وجود برگزاری دو جلسه، نتوانست در مورد حمایت از یکی از نامزد‌ها به جمع‌بندی برسد و «از اعضاء و هواداران خود در سراسر کشور می‌خواهیم روز ۲۸ خرداد به کاندیدایی که به تشخیص خود اصلح می‌دانند، رأی دهند».

اقتصاد مین‌گذاری شده میراث روحانی برای دولت جدید

بخش مهمی از درآمد‌های دولت آینده، توسط دولت روحانی پیش‌خور شده و روحانی، اقتصادی مین‌گذاری شده را تحویل دولت سیزدهم می‌دهد.
این تحلیل را روزنامه جوان منتشر کرده و در توضیح آن نوشته است: ماجرای بازار سرمایه در سال ۹۹ بیانگر آن است که دولت سیزدهم با جامعه فقیرتری نسبت به دولت‌های پیشین روبه‌رو خواهد بود و ماجرای تامین مالی دولت از طریق آینده‌فروشی (استقراض از سیستم مالی و ارزش پول ملی) به ویژه در سال‌های اخیر نیز نشان می‌دهد دولت سیزدهم با چالش‌های پرداخت اصل و سود منابع هزینه شده در دولت دوازدهم روبه‌رو خواهد بود.
نرخ سود بانکی در دولت یازدهم جهش یافت تا نقدینگی به طمع دستیابی به سود تضمین شده و بدون ریسک بانکی از سطح جامعه جمع‌آوری شود و در اختیار بانک‌ها قرار گیرد. در این میان اگرچه بخشی از منابع بانکی به حوزه تولید تزریق شد، اما از آنجایی که سیستم بانکی با عدم کفایت لازم و کافی مواجه بود بخشی از منابع نیز به انحراف رفت.
اگر در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم تورم به ظاهر تحت کنترل بود، اما این وضعیت آرامش قبل طوفان بود، زیرا نظام بانکی سود قابل ملاحظه‌ای به سپرده‌های بلندمدت پرداخت کرده بود و سیاستگذاران دولتی می‌دانستند که به زودی نقدینگی خلق شده توسط سیستم بانکی وارد جامعه خواهد شد، به همین دلیل بلافاصله بعد از اینکه برجام اجرایی شد و انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم برگزار شد، شاهد افزایش دومینووار قیمت‌ها بودیم.
دلیل افزایش قیمت‌ها هم همانطور که گفته شد، افزایش حجم نقدینگی منهای رشد اقتصادی با واردات کالا به اندازه کافی بود، البته باید عنوان داشت که ریشه رشد حجم نقدینگی هم استقراض دولت از سیستم بانکی بود و هم پرداخت سود به شبه پول، اگر نگاهی به وضعیت اقتصاد ایران طی سه سال گذشته بیندازیم می‌بینیم که نوسان‌های اقتصادی ریشه در کسری بودجه دولت دارد.
یکی از مشکلات در حوزه مالیه دولت این است که آمار‌های این بخش تقریبا از سال ۹۷ تاکنون در بانک مرکزی به‌روزرسانی نشده است. از این‌رو نمی‌توان تصویر شفاف و دقیقی در رابطه با بدهی‌های دولت برای مردم ترسیم کرد، اما به طور کلی می‌توان عنوان داشت که دولت به بخش‌هایی، چون صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، صندوق‌های بازنشستگی و بازار سرمایه در مجموع بالای صد هزار میلیارد تومان بدهکار است که تسویه این بدهی‌ها به گردن دولت سیزدهم می‌افتد.
در این میان تنها در سال ۹۹ به دلیل نوسان بازار سرمایه میلیون‌ها سهامدار مالباخته شدند و پس‌انداز‌های خود را از دست دادند. باید برای مردم تشریح شود که بدهی‌های برجای مانده از دولت دوازدهم برای دولت آتی چقدر است و نوسان بازار سرمایه وضعیت اقتصادی جامعه را به شکلی درآورده است تا افکار عمومی از دولت سیزدهم به اندازه مقدورات انتظار داشته باشند.

********************

روزنامه وطن امروز**

کرملین:
ایران از محور‌های گفتگو‌های پوتین و بایدن است

دستیار کرملین تصریح کرد رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا در دیدار امروز خود در ژنو قصد دارند به طیف وسیعی از موضوعات از جمله برنامه هسته‌ای ایران بپردازند.
به گزارش فارس، «یوری یوشاکف» دستیار کرملین دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره محور گفتگو‌های امروز «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ۲‌طرف قصد دارند در نشست ۱۶ ژوئن (۲۶ خردادماه) خود در شهر «ژنو» سوییس درباره تمام مسائل مهم از جمله مسائل دوجانبه حل نشده، ثبات راهبردی و درگیری‌های منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنند.
یوشاکف همچنین بیان کرد رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا قصد دارند به مسائل منطقه‌ای از جمله ایران بپردازند و در این باره توضیح داد: «موضوعات منطقه‌ای، چون اوضاع خاورمیانه (غرب آسیا)، سوریه، لیبی، افغانستان، ناگورنو- قره‌باغ، شبه‌جزیره کره، موضوع هسته‌ای ایران و اوکراین نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت که البته ممکن است موضوعات دیگری نیز مطرح شود».

***

سفر «آویو کوخاوی» به واشنگتن برای رایزنی درباره ایران

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی برای گفتگو درباره ایران و فلسطین به آمریکا سفر می‌کند.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی که ابتدا قرار بود حدود یک ماه پیش به آمریکا سفر کند، شنبه آینده به واشنگتن خواهد رفت تا با مقامات این کشور دیدار کند. این مقام صهیونیستی قرار است درباره موضوع فلسطین، لبنان و آنچه حضور ایران در سوریه عنوان شده است، رایزنی کند.

***

برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۷ شهر انگلیس

کاردار ایران در لندن گفت که مقامات سیاسی و امنیتی انگلستان درباره امنیت برگزاری انتخابات در این کشور اطمینان داده‌اند.
حسین متین، کاردار ایران در انگلیس در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در انگلیس گفت: انتخابات در ۱۱ حوزه رای‌گیری در انگلیس برگزار می‌شود که ۵ حوزه رای در شهر لندن و ۶ حوزه در سایر شهر‌ها از جمله منچستر، نیوکاسل، لیدز و... برگزار می‌شود. وی خطاب به ایرانیان مقیم انگلیس گفت با توجه به رایزنی‌های انجام شده با مقامات سیاسی و امنیتی انگلستان، امنیت برگزاری انتخابات برقرار است و آن‌ها تلاش‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهند.
متین ادامه داد: انتخابات از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ برگزار می‌شود، اما بنا بر اقتضا و استقبال هموطنان شاید در بعضی حوزه‌ها نیاز به تمدید زمان داشته باشیم. کاردار ایران گفت که هموطنان حتما شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه معتبر در اختیار داشته باشند.
وی همچنین اظهار کرد: در محل‌های رای‌گیری از ایرانیان خواهش داریم به دلیل ادامه شیوع بیماری کرونا پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

***

سخنگوی ستاد انتخابات کشور مطرح کرد
ترتیب اعلام آرای ۴ انتخابات ۲۸ خرداد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: چینش شعبه‌ها با انتخابات ریاست‌جمهوری، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی شهر و روستا خواهد بود و طبق همین فرآیند شمارش آرا و اعلام نتایج هم به همین ترتیب خواهد بود.
به گزارش ایسنا، سیداسماعیل موسوی با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات در پایان هفته جاری را دارد، اظهار کرد: انتخابات صبح جمعه با دستور وزیر کشور آغاز می‌شود و عوامل اجرایی و نظارتی در سراسر کشور آماده اخذ رای از شهروندان عزیز کشورمان هستند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تشریح این موضوع که کار انتخابات در وزارت کشور از یک سال پیش در سطح کشور آغاز شده است، گفت: ستاد انتخابات کشور با آمادگی کامل به دنبال برگزاری انتخابات ۲۸ خردادماه جاری است. وی تصریح کرد: ستاد انتخابات کشور با استفاده از فناوری‌های نوین در تجمیع و شمارش آرا در تلاش است نتایج را در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع عموم مردم ایران برساند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بعد از دستور وزیر کشور، کار رای‌گیری در تمام شعب مستقر در سرتاسر کشور شروع می‌شود و مجریان ما آماده اخذ رای از شهروندان عزیز کشورمان هستند.
موسوی در ادامه تصریح کرد: برای همه کشور انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد و البته در ۶ استان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و در ۴ استان انتخابات خبرگان رهبری را هم خواهیم داشت.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: احراز هویت افراد به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت و به خاطر شیوع کرونا فرآیند‌های اخذ رای هم با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.
موسوی درباره شمارش آرا گفت: در شعب اخذ رای صندوق‌ها بازگشایی و آرا شمارش و به وسیله دستگاه احراز هویت به بخشداری و فرمانداری و در نهایت به ستاد انتخابات ارسال می‌شود. در انتخابات ریاست‌جمهوری، اطلاعات همزمان به شورای نگهبان هم ارسال می‌شود و تجمیع بین شورای نگهبان و وزارت کشور انجام می‌شود و نتیجه به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.
موسوی تصریح کرد: چینش شعبه‌ها با انتخابات ریاست‌جمهوری، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی شهر و روستا خواهد بود و طبق همین فرآیند شمارش آرا و اعلام نتایج هم به همین ترتیب خواهد بود.

********************

روزنامه خراسان **

تنزل ایرانیان به رتبه دوم خریداران ملک در ترکیه

ایسنا- کاهش محدودیت‌های کرونایی در ترکیه باعث شده است تا تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه افزایش یابد به گونه‌ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در ماه می‌معادل اردیبهشت تا اوایل خرداد، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۱۶ درصد افزایش داشته و به ۱۷۷۶ واحد رسیده است. طبق این گزارش، همچنین پس از کاهش ارزش پول ملی ترکیه، جذابیت خرید خانه توسط خارجی‌ها بیشتر شده است. با این اوصاف، آمار‌های مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد در ماه می، اتباع عراقی با خرید ۲۳۹ واحد خانه، بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و پس از این گروه، ایرانی‌ها با خرید ۲۳۱ خانه و روس‌ها با خرید ۱۱۹ خانه در رده‌های بعدی قرار دارند. محبوب‌ترین شهر‌ها برای خرید خانه توسط اتباع خارجی در این بازه زمانی نیز استانبول با ۸۱۸ خانه، آنتالیا با ۳۴۱ خانه و آنکارا با ۱۰۶ خانه بوده است.

اجرای بزرگ‌ترین عملیات همزمان مبارزه با مراکز غیرمجاز رمز ارز

تسنیم- سخنگوی صنعت برق گفت: در یک عملیات از پیش طراحی شده، بیش از دو هزار دستگاه غیرمجاز رمز ارز که در مراکز متعددی نصب شده بودند، کشف و جمع آوری شد. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق افزود: این برنامه با دریافت گزارش‌های مردمی و هماهنگی ۳۵ شرکت توزیع نیروی برق در ۲۶ استان، با همکاری مشترک عوامل حراستی و فنی، نیروی انتظامی و مراجع قضایی به انجام رسید.

گلوگاه مهم بهبود عملکرد دولت

فارس- رئیس دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: براساس مطالعات انجام شده توسط سازمان فناوری اطلاعات حداقل حدود ۵۱ درصد خدمات دستگاه‌های دولتی جنس اش مجوز دهی است که بزرگی این نظام را نشان می‌دهد بنابراین تسهیل مجوزدهی باعث بهبود عملکرد دولت خواهد شد.

پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و امارات تا پایان سال

ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: براساس توافق‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال جاری حجم تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به گفته «فرشید فرزانگان»، تجارت ایران و امارات هم اینک حدود ۱۵ میلیارد دلار است و هر دو طرف به دنبال افزایش صادرات و واردات هستند به طوری که بر اساس برنامه‌ها تا سال ۲۰۲۵ می‌توانیم به مبادلات حدود ۳۰ میلیارد دلار دست پیدا کنیم.

********************

روزنامه ایران **

آخرین نظرسنجی درباره مشارکت در انتخابات

خبر اول اینکه، مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) در آخرین نظرسنجی خود از افرادی که در انتخابات مشارکت می‌کنند پرسیده است که «روز شنبه سومین مناظره بین نامزد‌های ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟» ۳۴.۸ درصد از پاسخگویان مناظره سوم را تماشا کردند و در مقابل ۶۵.۲ درصد به این سؤال پاسخ منفی داده‌اند. به گزارش ایسنا، ایسپا همچنین در این نظرسنجی درباره مشارکت کردن یا نکردن جامعه آماری خود در انتخابات پیش‌رو پرسیده است که بر‌اساس آخرین برآورد بعد از برگزاری سومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت در انتخابات
۴۲ درصد محاسبه شده است. همچنین در پاسخ به این پرسش که «اگر الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رأی می‌دهید؟» از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند، ۶۰.۶ درصد ابراهیم رئیسی، ۸ درصد محسن رضایی، ۳.۵ درصد سعید جلیلی، ۳.۷ درصد عبدالناصر همتی، ۳.۱ درصد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ۳ درصد علیرضا زاکانی و ۰.۷ درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. ۱۷.۴ درصد به این سؤال پاسخ ندادند.

گزینه‌هایی برای شهرداری تهران

خبر دیگر اینکه، در آستانه انتخابات شورا‌های شهر و روستا، لیست‌های انتخاباتی در حوزه تهران نام گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران را اعلام کرده‌اند. بر اساس آنچه در نشست رونمایی از لیست اصلاح‌طلبان مطرح شد، گزینه‌هایی همچون پیروز حناچی شهردار فعلی تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر فعلی تهران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران هستند. پیش از این هم مرتضی طلایی رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت (یکی از لیست‌های اصولگرایان) گفته بود که رستم قاسمی، سردار دهقان، سعید محمد از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری که انصراف دادند به همراه مهرداد بذرپاش رئیس فعلی دیوان محاسبات گزینه‌های مطلوب برای تصدی پست شهرداری تهران هستند.

استقبال ناتو از گفتگو‌های وین

شنیدیم که، سران ناتو طی نشست روز دوشنبه در بروکسل، مواضع خود درباره برنامه هسته‌ای، موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را تکرار کردند. به گزارش ایلنا، در بیانیه ناتو درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، آمده است که این سازمان به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است و برای حصول اطمینان از اجرای تعهدات مربوط به پیمان منع گسترش و سایر تعهدات توسط ایران، با قدرت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.
در این بیانیه همچنین آمده است: «از گفتگو‌های بنیادین میان شرکت‌کنندگان در مذاکرات برجامی و مذاکرات جداگانه با امریکا استقبال می‌کنیم تا به توافقی برای بازگشت متقابل واشنگتن و تهران به تعهدات برجامی دست یابیم چرا که اجرای کامل این توافق می‌تواند مسیر را برای رفع نگرانی‌های بیشتر منطقه‌ای و امنیتی، از جمله حمایت از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هموار کند.» در ادامه با اشاره به برنامه موشکی ایران، از این کشور خواسته شده است که «تمامی فعالیت‌های موشکی بالستیکی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف کند.» ناتو همچنین درخصوص سیاست‌های منطقه‌ای ایران، اعلام کرد که حمایت این کشور از نیرو‌های نیابتی و بازیگران مسلح غیردولتی را محکوم کرده و از ایران می‌خواهیم نقش سازنده‌ای در تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای ایفا کند.

تکذیب استعفای دسته‌جمعی بدنه حزب اتحاد ملت

با خبر شدیم که، حسین نورانی نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت در گفتگو با ایسنا خبر استعفای دسته جمعی برخی از اعضای این حزب را تکذیب کرد. خبر استعفای برخی از اعضای حزب اتحاد ملت در پی اعلام جبهه اصلاحات ایران مبنی بر عدم حمایت از کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مطرح شد.

محسنی اژه‌ای: ریاست من در قوه قضائیه شایعه است

دست آخر اینکه، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست کارآموزان وکالت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پس از موفقیت آقای رئیسی در ریاست جمهوری آیا شما در قوه قضاییه می‌مانید یا به دولت می‌روید گفت: در قوه قضاییه باقی خواهم ماند.
به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شایعاتی در خصوص حضور شما در قوه قضاییه به عنوان رئیس وجود دارد آیا آن را تأیید می‌کنید گفت: همه این‌ها شایعات است.
معاون اول قوه قضائیه درباره سرانجام سند تحول بیان کرد: ان شاءالله با کمال قوت و شدت این قضیه ادامه پیدا خواهد کرد این سندی نیست که با رفت و آمد افراد متوقف شود و حتماً ادامه و ارتقا پیدا می‌کند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا جمعه آقای رئیسی جشن پیروزی را می‌گیرد یا خیر بیان کرد: این موضوع را مردم باید مشخص کنند.

********************

روزنامه شرق**

 ناتو درباره موضع نظامی چین هشدار داد
پکن: در برابر چالش‌ها ساکت نمی‌نشینیم

رهبران ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) که برای اجلاس در بروکسل جمع شدند، درباره تهدید نظامی ناشی از چین هشدار دادند و رفتار این کشور را «یک چالش سیستماتیک» خواندند. در واکنش، پکن ناتو را متهم کرد که درخصوص تهدیدآمیزبودن برنامه نظامی چین مبالغه می‌کند و هشدار داد که این کشور در صورت افزایش «چالش‌های سیستماتیک» علیه خود ساکت نمی‌نشیند.
رهبران ناتو در نشست خود اعلام کردند چین به‌سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است. به باور رهبران ناتو، چین درخصوص نوسازی نظامی خود «شفاف» نبوده و با روسیه همکاری نظامی مشترک داشته است.
این اولین‌باری بود که ناتو چین را در مرکز دستور کار خود قرار می‌داد. با این حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت این اتحاد خواهان جنگ سرد جدید با چین نیست. او پیش‌تر نیز گفته بود: «ما باید به‌عنوان یک اتحاد چالش‌هایی را که ظهور (نظامی) چین برای امنیت ما ایجاد می‌کند، برطرف کنیم».
ناتو یک اتحاد نظامی قدرتمند بین ۳۰ کشور اروپایی و آمریکای شمالی است. این پیمان پس از جنگ جهانی دوم در واکنش به گسترش اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد. نشست سران کشور‌های عضو ناتو برای نشان‌دادن حمایت مجدد آمریکا از این پیمان برنامه‌ریزی شده است. این اولین حضور جو بایدن در نشست ناتو بعد از برعهده‌گرفتن ریاست‌جمهوری آمریکاست.
در سال‌های اخیر، اتحادیه اروپا به خاطر مسائلی در ارتباط با بودجه و اهداف آن تحت فشار قرار گرفته است. هم‌زمان در بیانیه‌ای در توییتر، نمایندگی چین در اتحادیه اروپا از ناتو به خاطر «تهمت درباره برنامه‌های توسعه صلح‌آمیز چین» انتقاد کرد و گفت «چین به یک سیاست دفاعی متعهد است که ماهیت دفاعی دارد». چین هیچ کشوری را به «چالش سیستماتیک» فرا نخوانده است، اما اگر «چالش‌های سیستماتیک» افزایش یابد و نزدیک‌تر شود، پکن کنار نخواهد نشست. پیام ناتو به چین به دنبال انتقاد سران کشور‌های گروه هفت، متشکل از اقتصاد‌های بزرگ جهان، در نشست اخیرشان در بریتانیا صورت می‌گیرد. رهبران گروه هفت، در بیانیه‌ای چین را به اتهام نقض حقوق بشر سرزنش کردند و خواستار تحقیق شفاف درباره منشأ بروز ویروس کرونا در این کشور شدند. در پاسخ، چین در بیانیه‌ای از طریق سفارت خود در بریتانیا گروه هفت را به گفتن «دروغ، شایعات و اتهامات بی‌اساس» متهم کرد.

*****************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات