صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۴۸

اخبار ویژه دوشنبه ۱۴ تیر

روزنامه کیهان **

صوفی: منتخبان اصلاح‌طلب به معیشت مردم بی‌اعتنایی کردند

عضو شورای (منحله) سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت اصلاح‌طلبان دیگر اعتباری نزد مردم ندارند.
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات در گفتگو با خبر آن‌لاین اظهار داشت: وضعیت اصلاح‌طلبان در جامعه کاملاً با ۸۴ و ۸۸ دچار تغییر اساسی شده است چرا که دولت آقای روحانی به اعتبار اصلاح‌طلبان، آسیب جدی وارد کرده است.
اصلاح‌طلبان فقط باید آن تشتت سال ۸۴ و تعدد کاندیدایی که در سال ۸۸ داشتند و باعث شکستشان شد به گونه‌ای که آرا بین چند نفر تقسیم و توزیع شد و طرف مقابل رأی آورد را برطرف می‌کردند البته در سال ۹۲ تا ۹۶ این مشکل را برطرف کردند، اما الان علی‌رغم اینکه توانستند آن مشکل را برطرف کنند، اجماع به وجود آورند، ساز و کار اجماع‌ساز تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری و جبهه اصلاحات تشکیل دهند، انسجام سراسری به وجود بیاورند، لیست و کاندیدای متعدد معرفی نکنند، همه این کار‌ها را انجام دادند، ولی از ۹۶ به بعد، دولت آقای روحانی یک آسیب جدی وارد کرد و مردم را دلزده کرد و به نوعی اعتبار اجتماعی اصلاح‌طلبان و دولت از دست رفت. اصلاح‌طلبان در حال حاضر در وضعیتی هستند که نه دستی در قدرت دارند و نه اعتباری نزد مردم برای آن‌ها باقی مانده است.
وی می‌افزاید: این به معنای از دست دادن مردم، اعتبار و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است. بخش عمده‌ای از سرمایه اجتماعی به وجود همین چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان بود وقتی این چهره‌ها بی‌اعتبار شوند جریان اصلاح‌طلبی بی‌اعتبار می‌شود.
وقتی جریان اصلاح‌طلبی سرمایه اجتماعی‌اش را از دست داده و این سرمایه اجتماعی‌اش آسیب دیده، یعنی مردمی که با یک جمله «تکرار می‌کنم» آقای خاتمی، آن گونه به میدان می‌آمدند و نتیجه انتخابات را رقم می‌زدند الان آن شور را ندارند.
صوفی همچنین درباره عملکرد شورای (منحله) سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: متأسفانه نتایج این کار مثبت نبوده است یعنی مثلاً لیستی که در سال ۹۴ تحت عنوان لیست امید برای مجلس معرفی شد و فراکسیونی هم در مجلس تشکیل شد مورد رضایت مردم نبود. روحانی عملکردش مورد رضایت مردم نبوده است شورای شهری که انتخاب کردند هم چندان موفق نبوده است. می‌بینیم که از یک سو خروجی این شورای عالی سیاستگذاری و جبهه اصلاحات مورد استقبال مردم قرار گرفت، اما مردم نتیجه‌ای از این اقدام و حضورشان در پای صندوق رأی و لبیک گفتن به دعوت شورای عالی سیاستگذاری نگرفتند و مأیوس و سرخورده هستند.
از سوی دیگر اصلاح‌طلبان هم اعتبارشان را از دست دادند بنابراین این دو خروجی است. آن اتفاق و انسجامی که انتظار داشتیم در همین جبهه اصلاحات نشان داده شد که وجود ندارد، چون جبهه اصلاحات یک تصمیم می‌گیرد اعضا تصمیمی دیگر می‌گیرند؛ بنابراین خروجی مثبتی نمی‌بینیم و ارزیابی‌مان مثبت نیست بنابراین نیازمند بازنگری و تجدید سازمان و رویکرد هستیم، چون اصلاح‌طلبان، خاستگاهشان جناح چپ بوده و شاخصه اصلی جناح چپ رویکرد اقتصادی‌اش بود.
در مقابل جریان راست که رویکرد اقتصادی بازار داشت جناح چپ رویکرد اقتصادی دولتی داشت الان اصلاح‌طلبان هیچ نسبتی با جناح چپ ندارند در حالی که مسئله اصلی مردم مسئله اقتصاد و معیشت است و تبعیض و بی‌عدالتی وجود دارد اصلاح‌طلبان با همان رویکرد چپ خود به مردم وعده بدهند و کمک کنند تا عدالت اجتماعی را برقرار کنند رویکرد عدالت اجتماعی نیز مستلزم تجدیدنظر در رویکرد اقتصاد بازاری است که اصلاح‌طلبان الان دارند و الان باید این رویکرد را حتماً تغییر بدهند آن رویکرد اصلی و اساسی اصلاح‌طلبان که مثبت است و باید تقویت شود حمایت از جمهوریت نظام و حاکمیت مردم بر سرنوشتشان است این رویکردی است که از جناح چپ برای اصلاح‌طلبان باقی مانده است، اما از نظر اقتصادی رویکردشان ۱۸۰ درجه تغییر کرده است و مردم الان نیاز دارند حاکمیت به همان رویکرد اقتصادی چپ بازگردد.

مرعشی: کابینه هاشمی خاتمی و روحانی هماهنگ نبودند

سخنگوی حزب کارگزاران از آقای رئیسی خواست از ناهماهنگی‌های تیم اقتصادی دولت‌های هاشمی و خاتمی درس بگیرد و تیمی اقتصادی هماهنگ را تعیین کند.
حسین مرعشی در گفتگو با خبرآنلاین درباره حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات گفت: مسئله‌ای که ما دنبال آن بودیم و روی آن اصرار داشتیم این بود که شکاف بین سیاستمداران و اقتصاددانان باید برطرف می‌شد.
ما فکر می‌کردیم یک کسی مثل دکتر همتی که در این دو سال و نیم که سخت‌ترین دوره ریاست بانک مرکزی بوده، با موفقیت توانست در مقابل فشار‌ها بایستد و کشور را از این گردنه سخت عبور دهد، ما فکر می‌کردیم اگر ایشان بیاید، چون هم رئیس‌جمهور شده و هم اقتصاد بلد است می‌تواند تورم را زیر ۱۰ درصد بیاورد و کشور را از این تورم مزمن نجات دهد که مردم انتخاب دیگری داشتند.
مرعشی در این قسمت از گفتگو توضیح نمی‌دهد وقتی کسی جزو سه رکن اصلی تیم اقتصادی دولت بوده و رکورد تورم ۴۳ درصد را به‌جا گذاشته، چگونه همزمان می‌تواند تورم را به زیر ۱۰ درصد برساند؟
او در ادامه ضمن مرور درس‌های دولت هاشمی و خاتمی می‌گوید: توصیه من به آقای رئیسی این است که حتما یک اقتصاددان را به‌طور قاطع به‌عنوان محور ستاد اقتصادی‌اش قرار دهد. ما چندین تجربه در این‌باره داریم در زمان آقای هاشمی، آقای نوربخش با آن همه تجربه و تسلطش بر اقتصاد ایران (همان‌طور که می‌دانید بعد از مرحوم نوربخش تا امروز هیچ‌کس پیدا نشده که به لحاظ علمی و عملی، تسلطی مانند وی به اقتصاد ایران داشته باشد) به‌همراه یک سری کسانی مانند روغنی زنجانی، طبیبیان در سازمان برنامه، افراد شاخصی بودند و حتی در برابر تصمیمات آقای هاشمی، برای خودشان شخصیت مستقل داشتند و می‌ایستادند. بنده آن‌ها را در دولت می‌دیدم. کسانی مانند مرحوم دکتر نژادحسینیان به‌عنوان انسان بسیار مبنایی و در تصمیمات، فردی باقاعده بودند.
این افراد در دولت بودند، اما ما تورم ۴۷ درصد را در دولت مرحوم هاشمی تجربه کردیم می‌خواهم بگویم مسئله چقدر مهم بوده است. در دولت خاتمی، تجربه اختلافات بین نوربخش، ستاری‌فر و طهماسب مظاهری را داشتیم که کشور را یکی، دو سال بسیار دچار تنش کرد، اما آقای خاتمی اصلاح کرد و تیم را تغییر داد هم آقای ستاری‌فر را برداشت و هم آقای طهماسب مظاهری را برکنار کرد و آقای صفدر حسینی را جایگزین وی کرد. بعد از اینها، تیم هماهنگ شد. هماهنگی تیم اقتصادی با محوریت یک اقتصاددانی که حرف آخر را بزند امروز ضرورت کار آقای رئیسی است.
قسمت اخیر سخنان مرعشی نیز توأم با تحریف است. چه اینکه خاتمی تازه در سال هفتم ریاست جمهوری گفت: مظاهری و ستاری‌فر نمی‌توانستند با هم کار کنند و کار از پیش نمی‌رفت؛ و همان‌جا تصریح کرد که «یک سال و نیم از دولت باقی مانده و در این مدت، کار تازه‌ای نمی‌توانیم انجام بدهیم». جالب اینکه فقط ۴ سال در دولت اول خاتمی زمان برده تا طرح ساماندهی اقتصادی روی کاغذ بیاید و سال هفتم دولت هم که معلوم شده بود وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به هم که می‌رسند جرقه می‌زنند و کار از پیش نمی‌رود!
مرعشی درباره عملکرد تیم اقتصادی روحانی گفته است: من همان سال اول دولت، اولین توصیه‌ای که به روحانی کردم این بود که در نامه‌ای نوشتم آقای روحانی ستاد اقتصادی را به یک نفر بسپارید دو نفر دیگر را با هماهنگی اولی، انتخاب کنید هدف‌های رشد و تورم را به آن‌ها بدهید از آن‌ها فقط تحقق این هدف‌ها را بخواهید و اصلا در کار آن‌ها دخالت نکنید.
رؤسای‌جمهور تمایل دارند پول هزینه کنند و هرجا می‌روند خواسته‌های مردم را محقق کنند و به این و آن پول می‌دهند در حالی که این‌ها تبدیل به تورم و اخلال‌های مهم در اقتصاد کشور می‌شود مجلس هم که بودجه می‌دهد مجدداً همین کار را می‌کند طرح، پروژه، سیاست اضافه می‌کند.
وی در ادامه تلویحاً درباره کارنامه روحانی گفته است: ما الان کسری بودجه سنگین داریم حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اوراقی است که قبلاً فروختیم و هزینه کردیم و الان سررسید می‌شود امسال و سال آینده. این‌ها را باید دولت پرداخت کند. کسری بودجه هم که داریم.
سخنگوی کارگزاران در بخش دیگری از مصاحبه مدعی شده «بین رئیسی و قالیباف اختلاف وجود دارد» و «کابینه آقای رئیسی یقینا معتدل نیست». او روشن نکرد منظورش از اعتدال همین نسخه‌ای است که به اعتراف خودش، در یک قلم فقط ۶۰۰ هزار میلیارد بدهی روی دست دولت جدید گذاشته است؟!

اتاق بازرگانی: دولت جدید پول‌پاشی را متوقف کند

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ضمن ارائه پیشنهاد‌هایی به رئیس‌جمهور منتخب، از وی خواست برخی مسیر‌های غلط طی شده از سوی دولت در گذشته را ادامه ندهد.
به گزارش همشهری، در پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی این مرکز به اولویت‌های دولت جدید اشاره شده و آمده است:
افزایش تولید و افزایش رشد اقتصادی باید در دستور کار و اولویت قرار بگیرد. از منظر بخش خصوصی، اولویت اصلی رئیس‌جمهور منتخب باید افزایش توان رشدزایی اقتصادی در کشور به شکل پایدار و با ثبات و فراگیر باشد. چنین رشدی است که چهار جریان مهم اقتصادی ایجاد می‌کند: اول) امکان افزایش دستمزد‌های حقیقی را می‌دهد که موجب بهبود وضع خانوار‌ها خواهد شد. دوم) امکان افزایش درآمد‌های مالیاتی برای دولت را ایجاد می‌کند که خود زمینه خدمات‌رسانی بهتر به مردم و عرضه بیشتر کالا‌ها و خدمات عمومی مانند امنیت و آموزش و بهداشت و درمان را فراهم می‌سازد. سوم) افزایش جریان درآمدی برای صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی که پایداری مالی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و رفاه بیشتر بازنشستگان را به‌دنبال دارد. چهارم) افزایش سود برای فعالان اقتصادی که ضامن افزایش سرمایه‌گذاری برای تداوم رشد است را در پی دارد. بدین ترتیب اگر وضع اقتصادی مردم مناسب نیست، اگر دولت دچار کسری بودجه مزمن است، اگر وضع صندوق‌های بازنشستگی و بازنشستگان نامساعد است و اگر سرمایه‌گذاری افت کرده است، قطعا یکی از دلایل عمده آن نامناسب بودن وضعیت تولید در کشور است.
پیشنهاد اول مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، خصوصی‌سازی واقعی است که برای تجربه آن باید دولت از مداخله در قیمت‌گذاری محصولات بنگاه‌ها به‌ویژه بنگاه‌هایی که مدیریت آن‌ها واگذار شده خودداری کند. همچنین مدیریت شرکت‌ها (بدون انتقال مالکیت) برای دوره‌ای معین طی یک قرارداد شفاف که به‌صورت علنی منتشر خواهد شد، به بخش خصوصی یا یک کنسرسیوم حائز اهلیت در قبال اخذ ضمانت‌های شفاف واگذار شود. در حوزه سیاست‌های ارزی، اتاق ایران پیشنهاد داده که دولت سیزدهم، به‌منظور مصون‌سازی بازار ارز از وقوع شوک‌های ارزی و جلوگیری از رفتار سوداگرانه در بازار ارز، بانک مرکزی روی ذخایر ارزی خود هدف‌گذاری کند، به‌طوری که میزان منابع ارزی بانک مرکزی همواره از آستانه تعریف‌شده برای مقابله با شوک‌های ارزی بیشتر باشد.
یکی دیگر از محور‌های اصلی بسته پیشنهادی اتاق ایران، توسعه صادرات است. استراتژی توسعه صادرات، یکی از راهبرد‌های دولت برای رشدزایی قرار گیرد و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت و وزارت امور خارجه موظف شوند که تمامی آیین‌نامه و ضوابط خود و سازمان‌های تابعه را ظرف مدت شش ماه با هدف تسهیل امور صادر کنندگان در داخل و خارج از کشور تغییر دهند و آن را به اطلاع عموم برسانند.
تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام، چابک‌سازی نظام اداری، توسعه بازار سرمایه، مبارزه با فساد، رفع تبعیض بین بخش دولتی و خصوصی و حرکت به سمت فضای رقابتی و انعقاد تفاهمنامه‌های بلندمدت با کشور‌های مهم مثل چین از دیگر کلیات بسته پیشنهادی بخش خصوصی برای رئیس جمهور منتخب است.
در کنار همه بایدها، نباید‌ها برای دولت سیزدهم هم بسیار است. بخش خصوصی اکیداً به دولت توصیه می‌کند از تجربه‌های سابق درس بگیرد و از اقدامات ذکر شده حذر کند. نباید اول، اجتناب از تبدیل کابینه دولت به شرکت سهامی گروه‌های سیاسی با نگرش‌های مختلف اقتصادی که قطعاً موجب ناهماهنگی خواهد شد به ویژه انتخاب افراد هماهنگ برای وزارتخانه‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی قابل توصیه است. دومین نباید پیشنهادی بخش خصوصی برای دولت پرهیز از رویکرد‌های توزیعی صرف و پول‌پاشی، بدون توجه به اصلاحات اقتصادی و بهبود محیط کسب‌وکار که محفلی برای توزیع رانت و فساد است. براساس پیشنهاد مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی دولت بعدی باید میل شدید به سندنویسی‌های پرحجم و کم‌فایده، را کنترل کند و ریشه این رویه غلط را خشک کند. همچنین باید از رویکرد‌های غیرشفاف و محرمانه‌انگاری مشکلات اقتصادی کشور اجتناب کند.

********************

روزنامه وطن امروز**

تسلیت رئیس‌جمهور منتخب به نیکزاد

رئیس‌جمهور منتخب دیروز در پیامی درگذشت مادر علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی را به وی تسلیت گفت و صبر و شکیبایی را برای بازماندگان مسالت کرد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی درگذشت والده علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت. در بخشی از پیام تسلیت رئیس‌جمهور منتخب آمده است: درگذشت والده مکرمه‌تان را به جنابعالی و خاندان معزا تسلیت گفته و برای آن بانوی مومنه علو درجات و همنشینی با بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و برای جنابعالی و سایر بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت دارم.

***

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش:
پیچیده‌ترین فناوری‌های حوزه پدافند هوایی را در اختیار داریم

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تاکید کرد این نیرو با در اختیار داشتن تجهیزات بومی، در لبه فناوری و دانش روز دنیا قرار دارد و دانشمندان این نیرو موفق به دستیابی به پیچیده‌ترین و دشوارترین فناوری‌های حوزه پدافند هوایی شده‌اند. امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد با تاکید بر اینکه نیروی پدافند هوایی ارتش با در اختیار داشتن تجهیزات و دستاورد‌های بومی، در لبه فناوری و دانش روز دنیا قرار دارد، تصریح کرد: دانشمندان جوان و فرماندهان ارزشمند این نیرو با همکاری سازمان‌های مربوط کار بزرگی را در پدافند هوایی به منصه ظهور رساندند و موفق به دستیابی به پیچیده‌ترین و دشوارترین فناوری در حوزه پدافند شدند. وی با اشاره به اهمیت منطقه پدافند هوایی شمال غرب در حراست از آسمان ایران اسلامی، گفت: یکی از افتخارات بسیار بزرگ این منطقه پدافندی که در صفحات زرین این منطقه ثبت شده است، نخستین خوشامدگویی به حضرت امام (ره) توسط ایستگاه رادار تبریز در زمان ورود به کشور است. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش همچنین از مراکز آموزشی، فرهنگی و روحی- رفاهی مستقر در کوی سازمانی منطقه پدافند هوایی شمال غرب بازدید کرد.

***

نخست‌وزیر عراق:
در پرداخت همه بدهی‌ها به تهران جدی هستیم

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه ایران به‌رغم تحریم‌ها و برخی مشکلات دیگر در صادرات برق به این کشور کوتاهی نکرده، تاکید کرد: ما درباره پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق در سال‌های گذشته جدی هستیم. مصطفی الکاظمی در نشست اضطراری با استانداران عراق تاکید کرد دلیل عدم اتصال خطوط برق عراق با کشور‌های همسایه و جهان طی ۱۷ سال گذشته چیست؟ ما فقط به شبکه برق ایران وصل هستیم که این کشور در حد توان خود در صادرات برق به عراق کوتاهی نمی‌کند و در برابر مردم خود نیز تعهد دارد، همچنین پرونده بدهی‌های واردات برق از تهران و تحریم‌های آمریکا هم وجود دارد، ما درباره حل این مساله و پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق سال‌های گذشته جدی هستیم و در این زمینه به پیشرفت‌های بیشتر هم خواهیم رسید.

***

حماس:
روابط‌مان با ایران قوی و ریشه‌دار است

نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد این جنبش روابط قوی و قدیمی با ایران دارد و آن را ادامه می‌دهد. خلیل الحیه، نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو با پایگاه خبری عربی ۲۱ درباره روابط این جنبش با تهران گفت: رابطه با برادران ایرانی مستحکم، قدیمی و مداوم است و ما تاکید می‌کنیم حماس خواهان روابط خوب با همه است. وی تاکید کرد: در شرایطی که حق مردم فلسطین پایمال می‌شود ما باید تایید و حمایت از ملت فلسطین را کسب کنیم، بنابراین ما روابط مستحکمی با ایران داریم و خواهان گسترش و تقویت آن در راستای حمایت از مساله فلسطین و مقاومت هستیم. خلیل الحیه درباره روابط جنبش حماس با حزب‌الله لبنان نیز گفت: روابط‌مان با حزب‌الله خوب بوده و اکنون نیز خوب است.

***

«محسن بهاروند» سفیر ایران در انگلیس شد

کاردار کشورمان در انگلیس گفت: «محسن بهاروند»، سفیر ایران در انگلیس ۴ ژوئیه ۲۰۲۱ وارد لندن می‌شود و پس از ارائه اعتبارنامه خود به ملکه، وظایف دیپلماتیک خود را از سه‌شنبه بر عهده می‌گیرد. سیدمهدی حسینی‌متین در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: محسن بهاروند، سفیر ایران در انگلیس، یکشنبه ۴ ژوئیه ۲۰۲۱ وارد لندن می‌شود و پس از ارائه اعتبارنامه خود به ملکه، وظایف دیپلماتیک خود را از سه‌شنبه ۶ ژوئیه بر عهده می‌گیرد. وی تاکید کرد: ما برای او آرزوی بهترین‌ها را داریم و همه وظایف‌مان را انجام خواهیم داد تا در مأموریت خود موفق باشد.

***

اولیانوف:
هدف مذاکرات وین احیای برجام به شکل اولیه است نه چیزی بیشتر

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به درخواست‌های زیاده‌خواهانه غرب در مذاکرات وین، تاکید کرد هدف از این گفتگو‌ها فقط احیای برجام به شکل اولیه آن است، نه چیزی بیشتر. «میخائیل اولیانوف» در واکنش به صحبت‌های «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در این باره که غرب مسائل دیگر را مانند برنامه موشکی ایران و مسائل منطقه‌ای پیش می‌کشد، نوشت: هدف توافق شده گفتگو‌های وین، احیای برجام در شکل اولیه آن است؛ نه چیزی بیشتر، نه چیزی کمتر. وزیر خارجه روسیه پیش‌تر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بحرینی خود ضمن اشاره به رونمایی قریب‌الوقوع از نسخه جدیدی از مفهوم امنیت جمعی در خلیج‌فارس، تأکید کرد موضع ایران در قبال پرونده هسته‌ای منصفانه است، اما غرب تلاش می‌کند تعهدات جدیدی را به تهران تحمیل کند.

********************

روزنامه خراسان**

۹۲ درصد موبایل‌واره‌های وارداتی قاچاق است

ایسنا - رجیستری تبلت که مقرر بود پس از موبایل اجرایی شود، در حالی تا کنون به تعویق افتاده که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد از ابتدای سال ۱۴۰۰، تعداد ۹۰۰هزار موبایل‌واره به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شده که ۹۲ درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور شده است. موبایل واره شامل همه دستگاه‌هایی است که سیم کارت در آن‌ها به نحوی استفاده می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها تبلت است.

رشد یک تا ۱۳ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

فارس - همزمان با رشد نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار روند افزایشی به خود گرفته و شاهد رشد قیمت اکثر خودرو‌ها نسبت به هفته گذشته هستیم، به طوری که این افزایش قیمت تا ۱۳ میلیون تومان نیز می‌رسد.

وعده ۲ ساله ایران خودرو برای عرضه خودروی ارزان قیمت

ایسنا - مدیرعامل ایران خودرو درباره زمان عرضه خودروی ارزان قیمت این گروه صنعتی به بازار، گفت: رونمایی این خودرو ظرف چند ماه آینده انجام می‌شود و تولید انبوه آن به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد در مجموع حداکثر ظرف ۲ سال آینده خودروی ارزان قیمت ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد.

استخراج رمزارز‌ها پس از ممنوعیت در چین آسان‌تر شد

مهر - گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از وضع محدودیت‌های جدید چین بر ضد رمزارزها، استخراج آن‌ها به شدت آسان‌تر و سودآورتر شده است. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از وضع محدودیت‌های جدید چین بر ضد رمزارزها، استخراج آن‌ها به شدت آسان‌تر و سودآورتر شده است. در چند ماه اخیر بیش از ۵۴ درصد از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین جهان که در چین قرار داشتند به علت ممنوعیت‌های جدیدی که از سوی دولت چین اعمال شده است از مدار خارج شده‌اند. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ رمزارز‌ها رخ داده است. به دنبال این رویداد که یک ماه از آن می‌گذرد الگوریتم بیت‌کوین تغییر کرد و ساده‌سازی شد تا با این تعطیلی میزان استخراج با سقوط شدیدی روبه رو نشود. به این ترتیب استخراج‌کنندگان بیت‌کوین حالا روزانه بیت‌کوین بیشتری می‌توانند تولید کنند.

کلاهبرداران در کمین تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان

ایسنا - معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این که هم اکنون کلاهبرداری‌ها برای دستیابی به رمز اول شدت گرفته است، اعلام کرد: با توجه به این که خیلی از افراد هنوز برای مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم ثابت استفاده می‌کنند، امکان دستیابی به رمز دوم ثابت برای کلاهبرداران وجود دارد.

********************

روزنامه ایران**

عراق در پرداخت بدهی به ایران جدی است

خبر اول اینکه، نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه ایران با وجود تحریم‌ها و برخی مشکلات دیگر در صادرات برق به این کشور کوتاهی نکرده، تأکید کرد: ما درخصوص پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق در سال‌های گذشته جدی هستیم. به‌گزارش ایسنا به نقل از بغداد الیوم، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نشستی اضطراری با استانداران این کشور و با حضور اعضای کمیته حل بحران برق برگزار کرد. وی در بخشی از این نشست با توضیح اینکه دلیل عدم اتصال خطوط برق عراق با کشور‌های همسایه و جهان طی ۱۷ سال گذشته چیست، گفت: ما فقط به شبکه برق ایران وصل هستیم که این کشور درحد توان خود در صادرات برق به عراق کوتاهی نمی‌کند و در برابر مردم خود نیز تعهد دارد، همچنین پرونده بدهی‌های واردات برق از تهران و تحریم‌های امریکا هم وجود دارد، ما درخصوص حل این مسأله و پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق سال‌های گذشته جدی هستیم و در این زمینه به پیشرفت‌های بیشتر هم خواهیم رسید.

ادعای نیویورک تایمز
درباره نقش ایران در حمله به کشتی اسرائیلی

خبر دیگر اینکه، روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به حمله اخیر به یک کشتی تجاری در اقیانوس هند که پیشتر متعلق به یک شرکت رژیم صهیونیستی بوده است، مدعی شد که به‌نظر می‌آید این حادثه، جدیدترین اقدام در سایه نزاع میان ایران و اسرائیل باشد. به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز در گزارش خود آورده که مالکیت این کشتی به‌تازگی به شرکتی انگلیسی منتقل شده است و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی‌اند که احتمالاً توسط یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی یا کماندو‌های ایران هدف حمله قرار گرفته است. نیویورک تایمز همچنین نوشت: حمله به این کشتی تجاری که از جده در عربستان سعودی به سمت بندر جبل علی در امارات متحده عربی در حرکت بوده است در حالی انجام گرفته است که ایران و امریکا در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای ٢٠١٥ هستند، چیزی که اسرائیل بشدت با آن مخالف است.

تبرئه امیری‌فر از شکایت احمدی‌نژاد

شنیدیم که، عباس امیری فر، نزدیک‌ترین روحانی به احمدی‌نژاد در دوران دولتش می‌گوید که از شکایت اخیر احمدی‌نژاد تبرئه شده است. امیری فر که از حدود پنج سال پیش از او فاصله گرفته است به انصاف نیوز گفت: شعبه ۳ دادگاه ویژه روحانیت به ریاست حجت‌الاسلام آصف حسینی، بنده را از شکایت شخص احمدی‌نژاد از تمامی اتهامات تبرئه کرد!

مجلس برادر بزرگتر قوای دیگر است

با خبر شدیم که، نماینده تهران در مجلس یازدهم گفت: معمولاً دولت و مجلس وقتی با هم اختلاف سلیقه سیاسی داشته باشند، بحث‌های فی‌مابین به سمت دعوا‌های سیاسی می‌رود و فرصت برای نظارت کارشناسی کم می‌شود، اما اگر رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی هم‌جهت باشد فرصت برای نظارت کارشناسی فراهم می‌شود. به گزارش ایلنا، مالک شریعتی تصریح کرد: من قبلاً هم گفته‌ام که مجلس و دولت باید با هم برادر باشند، اما در این برادری مجلس برادر بزرگتر است و در رأس امور بودن مجلس یعنی همین؛ ضمن اینکه دلسوزی می‌کند حتماً نظارت هم می‌کند و از سر برادری و همکاری و همراهی حتماً باید در نظارت و کار خود با دقت عمل کند. شریعتی درباره مطرح شدن احتمال تشکیل یک کابینه فراجناحی بیان کرد: اگر مبنا کارآمدی، پاکدستی و فسادستیزی باشد، این‌طور نیست که بگوییم همه این‌ها در یک گروه و یک جناح وجود دارد.

یک سال حبس برای حسین کروبی

دست آخر اینکه، محمد جلیلیان وکیل دادگستری و وکیل محمدحسین کروبی از محکومیت وی به یکسال حبس تعزیری و جزای نقدی به‌دلیل حوادث پس از سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد. به گزارش جماران وی گفت: پس از نامه جناب آقای مهدی کروبی در پی سقوط هواپیمای اوکراینی، موکلم محمدحسین کروبی را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر و پس از ۶۳ روز بازداشت موقت و سپس تبدیل تأمین صادره، آزاد و در فرایند رسیدگی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی افشاری به یکسال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم گردید. این چهارمین محکومیت موکلم پس از سال ۱۳۸۸ است.

********************

روزنامه شرق**

حملات جنگنده‌های اسرائیلی به غزه

به گفته منابع محلی، جنگنده‌های ارتش اسرائیلی شنبه‌شب با دو موشک سایت بدر، متعلق به گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس را در جنوب شهر غزه بمباران کردند. علاوه بر این، جنگنده‌های اسرائیلی به زمین‌های کشاورزی السوانیه در شمال غربی غزه و نیز زمین‌های کشاورزی در غرب برج‌های الکرامه حمله کردند. این منابع گفتند حملات اسرائیل منجر به تلفات جانی نشده است.

هشدار چینی‌ها به ناتو

خوانندگان پورتال چینی «گوانچا» کشور‌های غربی را از وخیم‌کردن اوضاع در دریای سیاه بر حذر داشتند. به گزارش ایسنا، این نشریه مطالبی را منتشر کرد که در آن به تنش رو به رشد در منطقه پس از حادثه ناوشکن انگلیسی «دیفندر» در سواحل کریمه به دلیل افزایش تعداد کشتی‌های جنگی کشور‌های ناتو در دریای سیاه در رابطه با رزمایش (نسیم دریا) اشاره شده است.

تعیین رئیس جنبش حماس در کرانه باختری

جنبش مقاومت فلسطین (حماس) از انتخاب «صالح العاروری» به‌عنوان رهبر این جنبش در منطقه کرانه باختری خبر داد. صالح العاروری قرار است در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ رئیس حماس در منطقه کرانه باختری باشد.

دیدار سوسیال‌دموکرات‌های آمریکا با مادورو

نمایندگان سازمان سوسیال‌دموکرات‌های آمریکا که بزرگ‌ترین سازمان سیاسی سوسیالیست در آمریکا محسوب می‌شود، با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا دیدار کردند. در سال ۲۰۱۶ میلادی سازمان سوسیال‌دموکرات‌های آمریکا در بیانیه‌ای از دولت ونزوئلا و مردم این کشور ابراز حمایت کرد و از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، خواست تحریم‌های اعمال‌شده علیه کاراکاس را لغو کند.

ادامه فعالیت هکری روسیه

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در گزارشی عنوان کردند هکر‌های ارتش روسیه در سه سال گذشته برای دسترسی به شبکه‌های کامپیوتری «صد‌ها هدف در بخش خصوصی و دولتی در سطح جهانی» تلاش کرده‌اند و هشدار دادند که «این تلاش‌ها تقریبا مطمئنا همچنان ادامه دارند».

قطع ارتباط هند و پاکستان

مشاور امنیت ملی پاکستان گفت دیگر هیچ ارتباط غیرمستقیم یا محرمانه‌ای با هند برای ازسرگیری گفتگو‌های متوقف‌شده بین دو کشور وجود ندارد. به گفته موعید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، این ارتباطات بین اسلام‌آباد و هند به این دلیل متوقف شده که دهلی‌نو نتوانسته اعتمادسازی کند و یکی از دلایل این مسئله، لغو وضعیت ویژه کشمیر در آگوست ۲۰۱۹ است.

مخالفت با اعطای مصونیت به حفتر

قاضی لئونی برینکما، قاضی پرونده شکایت علیه خلیفه حفتر، رهبر نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی در ایالت ویرجینیای آمریکا اعلام کرد او از هیچ‌گونه مصونیت قضائی در شکایت علیه او به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» برخوردار نیست.

بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس غزه

یک روزنامه عبری‌زبان نوشت تلاش‌ها برای انجام مذاکرات میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی با نظارت مصر هنوز ناموفق بوده و تاکنون هیچ پیشرفتی در هیچ‌یک از مسائل مورد بحث به دست نیامده و این یعنی در کنار استمرار تنش امنیتی در نوار غزه، تلاش‌ها در این زمینه به بن‌بست رسیده‌اند.

موافقت با فروش تجهیزات نظامی به کویت

آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا اعلام کرد وزارت خارجه این کشور با فروش تجهیزات نظامی سنگین به قیمت ۴۴۵ میلیون دلار به کویت موافقت کرده است. به گزارش الخلیج‌آنلاین، این قرارداد شامل فروش ۵۱۷ خودروی زرهی برای انتقال نیرو‌های نظامی و کامیون‌های انتقال تجهیزات سنگین نظامی برای نیروی نظامی کویت است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات