صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۶۸

اخبار ویژه سه شنبه ۱۵ تیر

روزنامه کیهان **

هشدار دیرهنگام دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی در دولت روحانی در اظهارات دیرهنگام، نسبت به رشد بی‌سابقه نقدینگی هشدار داد.
مسعود نیلی در گفتگو با نشریه تجارت فردا بدون این که به سهم و نقش خود در سوء مدیریت دولت اشاره کند، اظهار داشت: تجربه نشان می‌دهد که روسای جمهور در ماه‌های پایانی فعالیت خود و برای بالا بردن نمرات کارنامه‌شان نیز تمایل بیشتر به خرج کردن دارند. معمولا اصرار دارند که پروژه‌های عمرانی در زمان خودشان به اتمام برسد پس باید منابع بیشتری را در یک سال آخر اختصاص دهند و در هزینه‌های رفاهی هم مانند حقوق و دستمزد همین کار را می‌کنند کافی است نگاهی به بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیندازید و ببینید چه میزان حقوق کارکنان دولت، اعضای هیات علمی، بازنشستگان و... افزایش پیدا کرده، بنابراین فصل مشترک سال هشتم رئیس جمهور قبلی و سال اول رئیس جمهور جدید انبساط بودجه است. این فصل مشترک، سال مالی است که تقریبا شش ماه اول آن را رئیس جمهور قبلی و شش ماه بعدی را رئیس جمهور جدید با ویژگی‌هایی که اشاره کردم مدیریت می‌کند. در واقع سالی که نیمه اولش پایان حضور یک رئیس جمهور و نیمه دومش آغاز به کار رئیس جمهور بعدی است. خطرناک‌ترین دوره برای بودجه است؛ سالی مانند همین سال ۱۴۰۰ همان‌طور که می‌بینیم رشد مخارج قانون بودجه در سال ۱۴۰۰ قابل توجه است در حالی که برای بخش‌های درآمدی بودجه اتفاق جدیدی رخ نداده است؛ ما همچنان از نظر صادرات نفت مشکل داریم، مساله توافق هسته‌ای حل نشده و سال ۱۴۰۰ یک فصل را پشت سر گذاشته؛ در حالی که در بودجه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت دیده شده است. در نیمه دوم سال هم رئیس جمهور جدید روی کار می‌آید که باید سریع به دنبال خرج کردن برود در حالی که منابعی ایجاد نشده. اینجاست که نگرانی‌ها مطرح می‌شود که انبساط بودجه‌ای به انبساط پولی بینجامد.
من بسیار تاکید دارم که درک شرایط کنونی از منظر «آنچه نباید کرد» اهمیت بالاتری دارد. من در موضعی نیستم که بخواهم پیشنهادی بدهم که چه کار بکند، اما فکر می‌کنم اگر مراقبت صورت نگیرد. رشد نقدینگی می‌تواند پیامد‌های بسیار نامطلوبی برای ما در برداشته باشد. رشد نقدینگی در سال ۹۹ بسیار بالا بوده و تداوم این رشد در سال ۱۴۰۰ خطرناک خواهد بود؛ علاوه بر این آمار رشد حجم پول بسیار قابل تامل و البته نگران کننده است نماگر‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سه سال متوالی ۹۸، ۹۷ و ۹۹ رشد حجم پول بالای ۴۰ درصد بوده، یعنی مؤکدا باید نسبت به هر سیاستی که به نوعی تحریک پولی در آن نهفته است، محتاطانه برخورد کرد. نمی‌خواهم بگویم حتما اتفاقات بدی خواهد افتاد، اما بهتر است سیاستگذار جانب احتیاط را بگیرد.
نیلی گفت: متاسفانه بعضی‌ها ترویج می‌کنند که رشد نقدینگی خودش مهم نیست و مهم این است که نقدینگی کجا برود؛ این صحبت بسیار خطرناکی است. وقتی نقدینگی با نرخ ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد می‌کند، حالا ۴ درصد هم رشد ایجاد شود بقیه این سیل نقدینگی به تورم تبدیل می‌شود و فشار را بر مردم دو چندان می‌کند منظور از «اصلاحات ساختاری در اقتصاد» این است که ما بتوانیم عدم تعادل‌های اقتصاد کلان را به صورت پایدار کاهش دهیم و سپس به طور نسبتا کامل، تحت کنترل درآوریم. اصلا اصلاحات ساختاری در واکنش به عدم تعادل‌های پایدار اقتصاد کلان صورت می‌گیرد. منظور از عدم تعادل‌های اقتصاد کلان مواردی، چون کسری بودجه، ناترازی نظام بانکی یا کسری تراز پرداخت‌های غیر نفتی و... است.
یادآور می‌شود نقدینگی در دولت روحانی از رقم ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان شده که افزایش بیش از ۷ برابری را نشان می‌دهد.

ایرانی‌ها مستعدتر از آن هستند که بشود از برنامه هسته‌ای محروم‌شان کرد

تحلیلگر ارشد آمریکایی می‌گوید: دولت ایالات متحده باید توهم براندازی جمهوری اسلامی را دور بیندازد و واقع‌بینانه در قبال ایران برخورد کند.
توماس فریدمن ضمن یادداشتی در نیویورک‌تایمز خاطرنشان کرد: من از تلاش بایدن برای احیای برجام حمایت می‌کنم و همین‌طور از عملیات پنهان اسرائیل برای خرابکاری در توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، حال این توافق هرچه می‌خواهد باشد.
فریدمن امید داشته است که فشار اقتصادی، ایران را ترغیب به تغییر توافق هسته‌ای کند. ایران بزرگتر از آن است که بشود به آن حمله کرد، نظام سیاسی‌اش بیش از آنی در حصار است که بشود از بیرون کشور سرنگونش کرد، انگیزه‌هایش برای مواجهه با کشور (اسرائیل)، بیش از آنی خطرناک است که بتوان آن‌ها را نادیده گرفت و مردمش مستعدتر از آن هستند که بتوان آن‌ها را برای همیشه از توانمندی هسته‌ای برکنار داشت.
وی با ناامیدی از اعمال سیاست‌های براندازانه به سران آمریکا توصیه کرد هر مقدار که می‌توانند به توافق با ایران فکر کنند نه تغییر نظام در ایران.
در تعامل با ایران، شما چیزی را انجام می‌دهید که می‌توانید، هرجا که بتوانید و هرطور که بشود، اما با این درک که اولا هیچ دستاورد کاملی نخواهید داشت و دوم اینکه رژیم اسلامی تغییر نخواهد کرد.
در جنگ ۲۰۰۶ لبنان، حزب‌الله مجبور بود برای آسیب زدن به یک هدف اسرائیلی، بیست راکت بی‌کیفیت و بدون قابلیت هدایت شوندگی را شلیک کند. اما امروز با موشک‌های دوربردتر و با قابلیت هدایت جی پی اس که ایران در اختیار حزب‌الله گذاشته، این گروه می‌تواند برای زدن ۲۰ هدف در اسرائیل- از رآکتور هسته‌ای گرفته تا فرودگاه، بندر، نیروگاه برق، کارخانجات فناوری پیشرفته و پایگاه‌های نظامی- تنها ۲۰ موشک شلیک کند و احتمالا به همه آن‌ها هم آسیب برساند.
بایدن و کشور‌های عرب باید به سراغ روس‌ها و اسد بروند و به آن‌ها پیشنهاد دهند که نیرو‌های ایرانی را از سوریه بیرون کنید و ما سه برابر کمک مالی ایران را به سوریه می‌دهیم و به‌طور پنهانی توافق می‌کنیم که اسد (هرچند جنایتکار جنگی است)، بتواند در قدرت بماند.
ارتش اسرائیل هم از این توافق حمایت خواهد کرد چرا که شکستن پل زمینی سوریه که ایران از آن برای تدارک راکت‌های حزب‌الله استفاده می‌کند، یک عامل تغییردهنده در بازی است.
یادآور می‌شود فتنه داعش در عراق و سوریه، محصول دولت دموکرات اوباما بود برای براندازی متحدان ایران. اما در عمل به تقویت متحدان ایران و از جمله بشار اسد در سوریه ختم شد.

ایران: ناهماهنگی و ناکارآمدی باید در دولت جدید جبران شود

اصلاح نظام اداری که رئیس‌جمهور بر آن تأکید کرده و در اولویت کاری خود قرار داد، می‌تواند در کارآمدی دولت بسیار اثرگذار باشد.
روزنامه ایران ضمن انتشار این مطلب به نقل از کامران ندری استاد دانشگاه نوشت: با اصلاح نظام اداری، فعالیت‌های اقتصادی گسترش می‌یابد و موانع پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی کم می‌شود.
اصلاح نظام اداری ضمن اینکه می‌تواند موانع تولید را مرتفع کند، می‌تواند کمک کند تا میزان فساد به‌خصوص فساد‌های کوچک و ریز را که در سیستم و دستگاه اداری وجود دارد تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.
دومین ویژگی دولت کارآمد، شفافیت است. بر این اساس تقسیم کار‌ها در دولت باید، شفاف و مشخص باشد و همه بدانند چه کسی، مسئول چه کاری است و اینکه دستگاه‌های اجرایی نتوانند مسائل و مشکلاتی را که در اقتصاد وجود دارد به گردن هم بیندازند. اینکه می‌بینید خیلی از دستگاه‌ها پاسخگو نیستند و فرافکنی می‌کنند این بخشی‌اش برمی‌گردد به آنکه شفافیت لازم در شرح وظایف و ماموریت‌های آن‌ها وجود ندارد. بدین جهت اگر چالش و مشکلی در عرصه اقتصاد به وجود می‌آید همه باید بدانیم که کدام دستگاه باید پاسخگو باشد. متاسفانه در دولت‌های قبل خط‌کشی واضح و شفافی در مسئولیت و وظایف دستگاه‌های مختلف وجود نداشت. امیدواریم در دولت جدید این مشکل حل شود. دستگاه‌ها نباید دیگری (دستگاه) را مقصر اعلام کنند؛ این مسئله باید تمام شود. در هیچ کدام از دولت‌ها، دستگاه‌ها پاسخگوی مشکلات جاری نبودند. به عنوان مثال اگر نرخ تورم بالا است، دستگاه مربوطه باید توضیح دهد و صادقانه بگوید که به چه دلیل در کنترل تورم موفق عمل نکرده است. با صداقت کامل به مردم توضیح دهد. برنامه‌های دولت هرچقدر خوب و علمی طراحی شده باشد، اما اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد و اعتماد لازم، نسبت به دولت در مردم نباشد، برنامه‌ها موفقیت‌آمیز نخواهد بود. البته پاسخگویی باید بوی صداقت بدهد نه اینکه بوی فریبکاری بدهد. توصیه می‌کنم که پاسخگویی صادقانه در مسئولان وجود داشته باشد و مدیران خود را ملزم بدانند که بی‌پرده مسائل و مشکلاتی را که مردم با آن مواجه هستند برای مردم توضیح دهند. قاعدتا این رویکرد می‌تواند کمک کند که دولت سیزدهم سریع‌تر و با هزینه کمتری به اهداف خود دسترسی پیدا کند. یک نظام اداری چالاک و چابک با حداقل میزان فساد شرط لازم برای موفقیت دولت‌ها است و همچنین نظام اداری باید در همه زمینه‌ها شفافیت زیادی داشته باشد و البته پاسخگو هم باشد.
اینکه شما می‌بینید در دولت‌های مختلف نزاع‌های درون دستگاهی اتفاق می‌افتد و دستگاه‌های مختلف همدیگر را متهم به کم کاری و سیاست‌گذاری نادرست می‌کنند، نشان‌دهنده تیم ناهماهنگ است که قادر به رفع مشکل هم نیستند؛ لذا هماهنگی همه دستگاه‌ها ضرورت دارد و آن‌ها باید به نقش و وظیفه خودشان واقف باشند و مسئولیت تصمیماتی را که گرفتند، برعهده بگیرند. در دولت کارآمد شکست یک دستگاه شکست کل کابینه است. یعنی کل کابینه مسئولیت آن را باید بر عهده بگیرد.

جهان صنعت: نرخ تورم ۷۱ درصد است نه ۴۳ درصد

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت نوشت نرخ تورم واقعی ۷۱ درصد است.
جهان صنعت از قول یک کارشناس نوشت: آخرین برآورد‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که متوسط نرخ تورم در پایان خرداد ماه سال‌جاری به ۴۳ درصد رسیده که رکورد ۲۲ ماهه تورمی را شکسته است. بررسی آمار تورمی اقلام مصرفی که از سوی مرکز آمار محاسبه شده نیز نشان می‌دهد که خانوار‌های کشور همه انواع کالا‌ها را با قیمت‌های چندبرابری تهیه و مصرف کرده‌اند؛ بنابراین قدرت خرید خانوار‌ها زیر آوار گرانی و افزایش تورم پنهان شده و جامعه متحمل افزایش وسیع قیمت‌ها شده است. با این حال برخی محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد که نرخ تورم واقعی بالاتر از ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار است، چه آنکه نهاد‌های دولتی در محاسبات خود برخی از تحولات واقعی بازار‌ها را مدنظر قرار نمی‌دهند. نرخ تورم واقعی خردادماه سال‌جاری ۷۱ درصد است و این نرخ با واقعی‌سازی آمار‌های اعلامی و تطبیق دادن آن با واقعیت‌های بازار محاسبه شده است. با در نظر گرفتن این نرخ اعلامی به این نتیجه می‌رسیم که نرخ اعلامی از سوی مرکز آمار ۲۸ درصد کمتر از تورم واقعی بازار‌های کالایی است.
برآورد‌هایی که مرکز آمار از نرخ تورم اعلام می‌کند خطای محاسباتی زیادی دارد. ما برای اینکه بتوانیم به نرخ واقعی و درستی از تغییرات نرخ تورم برسیم با استفاده از متدولوژی‌های مرکز آمار و بانک مرکزی و همچنین با واقعی‌سازی و اصلاح قیمت‌ها به آمار‌های دیگری از نرخ تورم دست یافته‌ایم.
مرکز آمار اعلام کرده نرخ اجاره مسکن در پایان خرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸ درصدی داشته است این در حالی است که این رقم حتی در شهرستان‌ها به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد. از آنجا که بیشتر هزینه اجاره مسکن در تهران پرداخت می‌شود باید بپذیریم که تورم این بخش در سطح تهران بسیار بالاتر از شهر‌های کشور باشد. این آمار از آن جهت قابل استناد نیست که قیمت مسکن به طور متوسط نسبت به سال گذشته دو برابر شده و بنابراین نمی‌توان رشد ۲۸ درصدی تورم اجاره مسکن را تایید کرد. از آنجا که بخش مسکن سهم ۳۵ درصدی در محاسبه نرخ تورم دارد بنابراین تورم اعلامی برای این بخش نمی‌تواند درست باشد.
مرکز آمار همچنین اعلام کرده که قیمت پوشاک و کفش ۳/۷ برابر شده، اما ما در واقعیت می‌بینیم که قیمت این اقلام مصرفی ۵ برابر شده است. این احتمال وجود دارد که مرکز آمار به پوشاک با کیفیت پایین در محاسبه نرخ تورم استناد کرده باشد. ما همه می‌بینیم که کیفیت پوشاکی که امروز در بازار دیده می‌شود نسبت به پنج سال گذشته به میزان زیادی تنزل پیدا کرده و شاید این یکی از دلایلی است که مرکز آمار نرخ تورم این پوشاک و کفش را کمتر از افزایش واقعی قیمت این اقلام محاسبه کرده است.

امکان ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود دارد

سایت اصلاح‌طلب جماران از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال طی ۴ سال اول دوره اول دولت خود امکانپذیر است
جماران، از قول سید امیر منصوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل از دانشگاه سوربن نوشت: جمع‌بندی ما از دو دوره عملکرد دولت فعلی در حوزه مسکن این است که بگوییم این‌ها بی‌عمل بودند چه در حوزه سخت‌افزاری که ساخت‌وساز است و چه در حوزه نرم‌افزاری که مدیریت بازار مسکن است که متأسفانه این‌ها همیشه هم برای توجیه بی‌عملی خود دلایلی داشتند که دلیل موجهی برای عمل نکردن به وظایفشان نیست.
منصوری با بیان اینکه آخرین کار دولت در حوزه مسکن، پروژه ساخت مسکن ملی و سامانه مالیات بر واحد‌های خالی است که با همکاری مجلس اجرا شد، خاطرنشان کرد: آن دو اقدام هم مانند سایر موارد دچار بی‌عملی بود.
منصوری افزود: ما با یک انباشت بزرگی از تقاضا در بازار مسکن رو‌به‌رو هستیم. در این ۸ سال به علت فرصت‌سوزی‌ها ما با تقاضا‌های جدید و فرسودگی واحد‌ها مواجه شدیم که از ۲ تا ۴ میلیون واحد در آمار‌های مختلف تقاضا به‌وجود آمده است.
این استاد دانشگاه در تشریح اینکه دولت آینده چگونه می‌تواند به ساخت انبوه مسکن برسد گفت: برای تأثیرگذاری بر بازار مسکن که موضوع اجتماعی بسیار مهمی است ناگزیریم که یک راه‌حل ویژه‌ای پیدا کنیم. این راه‌حل از یک‌سو به منابعی که به آن اختصاص پیدا می‌کند وابسته است و از سوی دیگر باید شاهد تجدید نظری در برنامه ساخت مسکن باشد.
وی گفت مسئولین امر باید بدانند پروسه زیرساخت شهرک‌های جدید به‌عنوان شهری کامل دیده شود تا بلافاصله بعد از واگذاری مطالبات دیگری پیش نیاید لذا دولت جدید باید به دو حوزه امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این حوزه دقت کند.
منصوری با بیان اینکه تکنولوژی ساخت یک میلیون مسکن در سال در کشور قابل به‌کارگیری است، گفت: آن‌هایی که می‌خواهند متصدی امور مسکن شوند بدانند که ابزار این کار در کشور وجود دارد تا راندمان کمی و کیفی دولت بالا برود لذا باید عزم آن وجود داشته باشد که از آن استفاده شود و روش‌های سنتی ساخت مسکن به‌کار گرفته نشود همچنین کارشناسانی که این کار را می‌توانند انجام دهند به کار گرفته شوند. ساخت صنعتی مسکن چندین روش ترکیبی دارد که یک مورد آن تولید صنعتی اجزا ساختمان از کابینت و در و پنجره تا سرویس بهداشتی و... است. اگر فهم و دانش استفاده از روش صنعتی تولید ساختمان وجود داشته باشد، کار شدنی است.
منصوری در پاسخ به این سؤال که دولت درخصوص نحوه فروش مسکن و بازپرداخت تسهیلات متقاضیان چگونه باید رفتار کند، گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفته بودم باید منبع بزرگ مالی به این کار اختصاص دهند که از نظام بانکی ما خارج نشده باشند چراکه اگر این منابع قرار باشد از بانک تامین شود، ساخت مسکن اجتماعی برای دهک‌های فقیر شدنی نیست.
دولت باید برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال تمهیداتی باید بیندیشد که با صنعتی‌سازی ساخت و کم کردن هزینه‌های سربار نهاد‌های دولتی مانند عوارض، نوسازی، شهرداری، آب، برق و هزینه ثبت اسناد و... را واقعی و حذف کند چرا که ۲۰ درصد هزینه تمام شده مسکن به این موارد برمی‌گردد. وقتی هزینه‌ها از تسهیلات کم شد، دولت باید از سود متعارف اصل وام صرف نظر کند چراکه دولت قبلی صد‌ها هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم را به جیب زد. در این صورت است که مردم می‌توانند تسهیلات را بگیرند و پرداخت کنند.

********************

روزنامه وطن امروز**

جریان‌های انقلاب باید دولت را برای جهش کشور یاری دهند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استقبال رئیس‌جمهور منتخب از شعار «جهاد بزرگ برای جهش ایران» اظهار داشت: هماهنگی ظرفیت‌های مردمی، پشتوانه شکل‌گیری جهاد بزرگ است. در همین راستا، فعال کردن مردم و تعریف مجموعه کار‌های واقعی با تقسیم کار، شما را به سمت نتیجه رهنمون می‌کند.
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار مجازی با جمعی از فعالان و جوانان انقلابی استان سیستان‌و‌بلوچستان، ضمن تاکید بر اهمیت شناسایی اولویت‌های اصلی و تبدیل شدن آن‌ها به اولویت‌های ملی گفت: همراه با شناخت آسیب‌ها و تهدید‌ها باید فرصت‌ها را شناخت و برای آن‌ها برنامه داشت. وی با بیان اینکه هدف از گفتمان دولت سایه، مشارکت مردم در امور کشور و سایه انداختن نظرات نخبگان و تشکل‌ها بر سر مسؤولان برای تایید، تصحیح و تکمیل موضوعات است، تصریح کرد: شناخت اولویت‌ها و توجه لازم به آن‌ها مهم‌ترین کمک به دولت است. مسائل وقتی با کمترین هزینه و در زمان خود حل خواهد شد که از زمان پیشی بگیرید. جلیلی تاکید کرد: تمام جریان‌های انقلاب باید با تقسیم کار در درون یک جبهه، دولت را برای جهش کشور یاری دهند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه لازمه کار گفتمانی، امید و پویایی است، گفت: نفس حضور جوانان دغدغه‌مند در میدان، بسیار ارزشمند است. این حرکت اجتماعی باید با استمرار و امیدواری، همگانی شود.

***

فرمانده اسبق نیروی دریایی اسرائیل:
تقابل دریایی با ایران به سود اسرائیل نیست

فرمانده پیشین نیروی دریایی رژیم صهیونیستی تاکید کرد جنگ دریایی این رژیم با ایران به سود اسرائیل نخواهد بود.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سما، «الیعزر مروم» فرمانده پیشین نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نسبت به پیامد‌های تداوم جنگ دریایی با ایران هشدار داد. وی گفت: این جنگ به سود ما نیست، زیرا فعالیت‌های اقتصادی و امنیتی اسرائیل در دریا از چین تا هند می‌رسد و ۹۷ درصد تجارت خارجی اسرائیل وابسته به فعالیت‌های دریایی است و ما امکانات لازم را برای محافظت از تمام کشتی‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، نداریم.
مقام پیشین رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کرد: اسرائیل در سال‌های گذشته یک جنگ دریایی مخفی با ایران به راه انداخته و کشتی‌هایی که برای سوریه نفت می‌فرستادند را مورد هدف قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: فخرفروشی مسؤولان اسرائیل و درز اطلاعات درباره دست داشتن اسرائیل در این حملات باعث شد مهم‌ترین رکن این نوع جنگ‌ها که همان محرمانه بودن آن است از دست برود و ایران به این حملات پاسخ دهد.
وی همچنین تاکید کرد: تغییر دولت آمریکا عملیات اسرائیل علیه ایران را برملا کرد، بویژه اینکه دولت جو بایدن تداوم حملات دریایی علیه ایران را نمی‌پذیرد، بنابراین روزنامه نیویورک‌تایمز و دیگر رسانه‌ها بدون هیچ تاخیری مسؤولیت اسرائیل در این نوع عملیات را افشا می‌کنند. روز شنبه یک کشتی تجاری در اقیانوس هند که مالکیت آن تا چندی پیش متعلق به یک شرکت صهیونیستی بوده و بتازگی مالکیت آن به شرکتی انگلیسی منتقل شده است، هدف حمله قرار گرفت. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با استناد به سخنان برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شد این کشتی احتمالا توسط یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی یا کماندو‌های ایران هدف حمله قرار گرفته است. این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شد: به نظر می‌رسد این حمله، جدیدترین اقدام تلافی‌جویانه در سایه نزاع منطقه‌ای ایران و اسرائیل باشد.

***

سخنگوی وزارت خارجه چین:
تحریم‌های آمریکا ریشه اصلی بحران هسته‌ای ایران است

سخنگوی وزارت خارجه چین خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران را دلیل اصلی مشکلات هسته‌ای کنونی دانست.
هوا، چون نینگ روز گذشته در رشته توئیتی نوشت: حیاتی‌ترین مساله درباره مساله هسته‌ای ایران، بازگشت هرچه زودتر آمریکا به توافق جامع اقدام مشترک (برجام) است. وی در توئیت دیگری نوشت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فشار حداکثری‌اش علیه ایران ریشه اصلی بحران هسته‌ای کنونی ایران است. سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیت دیگری افزود: طبیعتا آمریکا باید اشتباهات خود را اصلاح کند. این کشور برای آغاز باید تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود علیه ایران و طرف‌های ثالث را به طور کامل و غیرقابل بازگشت رفع کند تا ایران ترغیب شود در مسیر مشابه گام بردارد و مذاکرات به نتیجه برسد.

***

رژیم صهیونیستی یک زن فلسطینی را به جاسوسی برای ایران متهم کرد

دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی یک زن فلسطینی را با ادعای همکاری با سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان به ۲ سال و نیم حبس محکوم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک عربی، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند دادگاه مرکزی این رژیم یک شهروند زن فلسطینی را به اتهام همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان به ۲ سال و نیم حبس محکوم کرد.
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: این زن فلسطینی که «یاسمین جابر» نام دارد، سال گذشته در کتابخانه ملی اسرائیل بازداشت شده است. آن‌ها همچنین مدعی شدند یاسمین جابر طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ چندین بار به لبنان سفر کرده و با شخصیت‌های حزب‌الله دیدار کرده است. بر اساس این گزارش، یاسمین جابر یک زن فلسطینی ساکن قدس شرقی است و در کتابخانه رژیم صهیونیستی در دانشگاه عبری مشغول کار بوده است.

********************

روزنامه خراسان**

ثبت گرانی ۷۰ درصدی روی بسته‌بندی ماکارونی

تسنیم - با توجه به اعلام واحد‌های تولیدی قیمت ماکارونی به صورت رسمی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. البته کارخانجات ماکارونی طی هفته‌های اخیر اعلام کرده بودند امسال قطعاً قیمت ماکارونی افزایش خواهد یافت البته هرچه تعیین قیمت دیرتر انجام شود تولیدکنندگان با مشکل جدی تری در امر تولید مواجه خواهند شد.

بیسکویت‌های ۱.۵ میلیون تومانی در راه ایران!

ایسنا – دبیر کل بنکداران مواد غذایی ضمن اشاره به این که بیسکویت‌های وارداتی یک میلیونی در کشور مورد استقبال قرار گرفته است، خبر از ورود بیسکویت‌های یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به کشور را داد. قاسمعلی حسنی اظهار کرد: به دلیل فروش فوق العاده این تنقلات و استقبال بالای بخشی از افراد جامعه از این اقلام، بیسکویت‌های یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آلمانی، سوئیسی، فرانسوی و انگلیسی در راه است.

افزایش ۳۰ درصدی تولید پس از برخورد با عرضه پوشاک قاچاق

فارس – مدیر کل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز گفت: از آن جا که شاهد بودیم در گمرکات مسافری مصوبه میزان واردات پوشاک همراه با مسافر تا سقف ۸۰ دلار به خوبی اجرا نمی‌شود، بنابراین بخشنامه‌ای برای نظارت بیشتر بر اجرای مصوبه مذکور به گمرکات ابلاغ شده است. امیرمحمد پرهام‌فر اظهار کرد: به اذعان تولیدکنندگان پوشاک داخلی از زمان اجرای طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه، ۳۰ درصد تولید داخلی افزایش یافته است.

موافقت صندوق توسعه با امهال بدهی ۱۸۴ طرح ارزی

مهر - صندوق توسعه ملی به منظور حمایت هرچه بیشتر از فعالان اقتصادی در دوران تحریم با امهال بدهی ۱۸۴ طرح ارزی از مجموع ۳۱۸ طرح تأمین مالی شده، موافقت کرده است. این امهال‌ها که مربوط به دوره‌های ساخت، تنفس و بازپرداخت است با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و با توجه به مشکلات ارزی ناشی از تحریم‌ها که منتج به بهره‌برداری نشدن برخی واحد‌ها یا امکان صادرات نداشتن محصول به منظور بازپرداخت ارزی تسهیلات شده، صورت گرفته است.

شکایت نمایندگان از رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و سازمان مالیاتی

فارس - عضو هیئت رئیسه مجلس از شکایت جمعی از نمایندگان از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد. حاجی دلیگانی گفت: جمعی از نمایندگان در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی شکایت کردند. وی افزود: از جمله محور‌های این شکایت استنکاف از اجرای ماده (۳) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

********************

روزنامه ایران**

شکایت قاضی‌زاده هاشمی از سلیمی نمین

خبر اول اینکه، مشاور حقوقی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه ادعا‌های مطرح شده درباره نقش یک پیشگو در کاندیداتوری قاضی‌زاده کذب محض است، تصریح کرد: سلیمی نمین باید بابت ادعایی که کرده است، عذرخواهی کند. به گزارش خبرآنلاین، محسن حبیبی تنها، حقوقدان و مشاور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: ادعا‌های مطرح شده در مورد پیش‌بینی‌های یک پیشگو جهت پیروزی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری، کذب محض است و اطلاع نداریم که فرد مدعی به چه دلیلی، با چه عنوانی و براساس چه اطلاعاتی این موارد را مطرح کرده است؛ لذا صحبت‌های او کذب محض است و قاضی‌زاده هاشمی نه درگذشته و نه اکنون در این فضا‌ها قرار نگرفته و نخواهد گرفت. مشاورحقوقی قاضی‌زاده هاشمی افزود: در حقیقت دکتر قاضی‌زاده هاشمی با این قبیل موارد کاری ندارد. وکلای حاضر در تیم حقوقی دکتر قاضی‌زاده هاشمی به وکالت از او، شکایتی از آقای سلیمی نمین را تقدیم مراجع قضایی کرده‌اند و تا انتهای رسیدگی به شکایت مطروحه، این قضیه را پیگیری می‌کنیم.

استقبال عراق از توافق ایران و امریکا

خبر دیگر اینکه، نخست‌وزیر عراق در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی گفت: توافق میان ایران و امریکا بسیار حائز اهمیت و برای منطقه نیز سرنوشت سازاست، من بر این باورم که این توافق قابل تحقق است. موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین، تأثیر مثبتی بر منطقه خواهد داشت و همچنین در راستای ثبات عراق نیز خواهد بود. به گزارش جماران، مصطفی الکاظمی افزود: ما از امریکایی‌ها و ایرانی‌ها خواستیم از تسویه حساب در عراق دوری کنند، ما از سال‌ها پیش میدان و عرصه‌ای برای تقابل و درگیری بوده‌ایم، ما باید راه گفت‌وگوی سیاسی را برای حل اختلافات انتخاب کنیم، در این صورت همه از نتیجه و ثمره آرامش و کاهش تنش بهره‌مند خواهند شد.

رژیم صهیونیستی یک زن را به جاسوسی برای ایران متهم کرد

دست آخر اینکه، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که دادگاه مرکزی این رژیم یک شهروند زن فلسطینی را به اتهام همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان به دو سال و نیم حبس محکوم کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک عربی، این زن فلسطینی که یاسمین جابر نام دارد سال گذشته در کتابخانه ملی اسرائیل بازداشت شده است. آن‌ها همچنین مدعی شدند که یاسمین جابر طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ چندین بار به لبنان سفر کرده و با شخصیت‌های حزب‌الله دیدار کرده است.

********************

روزنامه شرق**

ذخایر دارو در لبنان رو به اتمام است

اتحادیه واردکنندگان داروی لبنان از کمبود شدید دارو در این کشور خبر داد و گفت که لبنان توانایی تأمین مایحتاج دارویی بسیاری از بیماران خود را ندارد. در بیانیه رسمی این اتحادیه آمده که این مشکل با توقف کامل واردات از بیش از یک ماه پیش ایجاد شده و خواسته شده که اقدامی فوری برای حل این مشکل انجام شود. به صورت معمول «بانک لبنان» ارز لازم برای واردات دارو را تأمین می‌کند؛ اما این بانک اعلام کرده که به علت کاهش شدید ذخایر خود امکان تأمین ارز لازم را ندارد. قیمت رسمی ارز در لبنان همچنان ۱۵۱۵ لیره است؛ اما در بازار آزاد به ۱۸ هزار لیره رسیده است. این بیانیه افزود که تنها راه‌حل مشکل ادامه سیاست‌های حمایتی از بخش دارو با موافقت رئیس‌جمهور است.

ادامه بحران برق در عراق زنگ خطری برای تظاهرات مردمی

برای چندمین روز متوالی تظاهرات شبانه در شهر‌های مرکزی و جنوبی عراق در اعتراض به قطعی مکرر و طولانی‌مدت برق هم‌زمان با دمای طاقت‌فرسای تابستان این کشور ادامه دارد. به گزارش میدل‌ایست نیوز، در این میان عوامل بسیاری منجر به بروز دوباره بحران برق در عراق شده است که می‌توان به حملات گاه و بی‌گاه عناصر گروه تروریستی داعش به خطوط و دکل‌های انتقال نیروی برق و کاهش واردات برق و گاز از ایران، در کنار فساد شدید اداری و عدم اجرای پروژه‌های زیرساختی در چند دهه اخیر اشاره کرد که این کشور را گرفتار مشکل برق کرده است؛ هرچند بعد از ۲۰۰۳ تاکنون براساس برآورد‌های غیر‌رسمی بیش از ۸۰ میلیارد دلار در این عرصه هزینه کرده است؛ اما آنچه مایه نگرانی مسئولان و گروه‌های سیاسی حاکم عراق شده، این است که این بحران دوباره منجر به بروز اعتراضات مردمی گسترده و خارج‌شدن اوضاع از کنترل شود و برخی هشدار داده‌اند که بروز احتمالی این اعتراضات می‌تواند دلیلی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شود. در همین زمینه یک مقام عالی‌رتبه در دولت عراق که نخواست نامش ذکر شود، به العربی الجدید گفت: رهبران سیاسی عراق بر دولت فشار می‌آورند تا هر طوری شده مانع از بدتر‌شدن بحران شود، به‌دلیل اینکه از بروز مجدد تظاهرات گسترده مردمی بیم دارند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات