صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۱۵

هزینه دخالت!

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

هفته‌های گذشته عملیات‌های زیادی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشور عراق و سوریه صورت گرفته است. انجام عملیات در پایگاه‌های اربیل و عین‌الاسد نمونه‌هایی اخیری است که اتفاق افتاده است. درباره انجام این عملیات‌ها و اقدامات صورت گرفته ذکر چند نکته ضروری است:

براساس مصوبه پارلمان عراق نیروهای آمریکایی باید از این کشور خارج شوند و ماندن آنها هیچ توجیه قانونی ندارد. این مصوبه اکنون از سوی نیروهای آمریکایی مورد توجه قرار نگرفته و همچنان شاهد حضور این نیروها در عراق هستیم. البته اراده کاملی در دولت عراق نیز برای اجرای این مصوبه وجود ندارد.

آمریکا قصد دارد شکل حضور نظامی خود را در عراق تغییر دهد. به این معنا که در مقطع فعلی برای ماندن دو گزاره را مدنظر قرار داده است: الف‌ـ حضور در قالب ناتو؛ ب‌ـ انجام مذاکرات امنیتی با دولت عراق در جهت رسیدن به یک توافق جامع برای تثبیت حضور خود در عراق. این عوامل بیشتر یک ترفند در جهت دورزدن قانون مصوب پارلمان عراق و در جهت ماندن نیروهای آمریکایی در عراق است.

نگاهی به گذشته و تحولات موجود نشان می‌دهد آمریکا تنها با رویکرد هزینه‌ـ فایده وارد معادلات منطقه‌ای می‌شود. واشنگتن همواره نشان داده است، برای ایجاد موازنه قوا به حضور نظامی و مستقیم ورود پیدا می‌کند. حال اگر این معادلات بهم بخورد و هزینه حضور برای آمریکا بیشتر از فایده آن باشد، مطمئناً واشنگتن راهبرد خود را تغییر خواهد داد. اکنون در عراق، گروه‌های مقاومت براساس همین رویکرد به دنبال ایجاد هزینه برای نیروهای آمریکایی هستند تا از این طریق بتوان آمریکا را مجبور به خروج‌ـ بخوانید اخراج‌ـ کنند.

گروه‌های مقاومت هوشمندانه مدت زمان طولانی برای عمل کردن به مصوبه مجلس صبر استراتژیک کردند؛ اما در عمل مشاهده شد که آمریکا نه تنها نیروهای خود را از عراق خارج نکرد، بلکه به دنبال بسط نیروها در قالب‌های جدید همچون نیروهای آموزشی بود. این عمل نشان داد آمریکا نه تنها قصدی برای خروج از عراق ندارد، بلکه به دنبال تثبیت حضور نظامی خود در عراق در قالب‌های دیگر است.

عملیات‌های ایذایی که آمریکا در برخی مناطق عراق و سوریه انجام می‌دهد، یک سری اقدامات واکنشی است. برخی این حملات را اقداماتی کنشی قلمداد می‌کنند که کاملاً اشتباه است؛ زیرا آمریکا در واکنش به حملاتی که علیه پایگاه‌های نظامی‌اش صورت می‌گیرد، به چنین عملیات‌هایی دست می‌زند. این گزاره نشان می‌دهد، یک نوع استیصال و درماندگی در اتخاذ راهبرد از سوی آمریکا اجرایی می‌شود.

گروه‌های مقاومت به خوبی می‌دانند راهبرد آمریکا برای عراق بی‌ثبات‌سازی دولت در این کشور و ایجاد شرایطی مشابه افغانستان است. در این راهبرد آمریکا به دنبال ایجاد خلأ امنیتی و امنیتی کردن عراق از طریق نیروهای تروریستی همچون داعش و جوکریسم‌هاست. بنابراین برای جلوگیری از چنین اقداماتی و همچنین عدم هزینه‌های امنیتی باید هرچه زودتر به حضور نیروهای آمریکایی پایان داد تا از وقوع مشکلات امنیتی گسترده که تأثیرگذار بر سایر سطوح است، جلوگیری شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات