صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۸۴

رمزگشایی از تازه ترین اظهارات رابرت مالی در خصوص مذاکرات وین

رسانه های غربی نیز در این بازی ، به مانند همیشه حکم بازوان غیر رسمی وزارت خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی را دارند!

مقامات آمریکایی کماکان همان بازی هدفمند و اولیه خود را در قبال برجام و مذاکرات وین ادامه می دهند. دور ششم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین در روز ۳۰ خرداد به پایان رسید. ادامه این مذاکرات به پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب کشورمان موکول شده است. در این میان، کاخ سفید و تروییکای اروپایی در صدد هستند تا مطالبات حقوقی و منطقی مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را به مثابه زیاده خواهی جلوه دهند!رسانه های غربی نیز در این بازی ، به مانند همیشه حکم بازوان غیر رسمی وزارت خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی را دارند!


خواسته های غیر واقعی یا مطالبات حقوقی؟!
شبکه دویچه وله در یکی از تازه ترین گزارشهای خود تاکید کرده است بر اساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده روشن نیست که آیا دولت سیزدهم در ایران تیم جدیدی را برای ادامه مذاکره راهی وین خواهد کرد یا از همان تیمی بهره می‌گیرد که در دولت دوازدهم نیز جمهوری اسلامی را در مذاکرات نمایندگی می‌کرد. افزون بر آن، هنوز تاریخی برای شروع دور هفتم این مذاکرات تعیین و اعلام نشده است.بر این اساس، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شده است  که احتمال دارد تیم مذاکره‌کننده دولت حجه الاسلام والمسلمین  رئیسی با خواست‌هایی غیرواقعی و از جمله با خواست دریافت تضمین از دولت آمریکا به دور هفتم مذاکرات پا نهد.


جمهوری اسلامی ایران صراحتا از آمریکا و تروییکای اروپایی خواسته است  تا در مورد عدم تکرار آنچه از سوی دونالد ترامپ روی داد به ایران تضمین دهند. تضمینی که خروج مجدد آمریکا از توافق احتمالی را ناممکن سازد.این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین رابرت مالی به صراحت گفته‌اند که امکان تصمیم‌گیری برای رئیس‌جمهور آتی آن کشور ناممکن است!

رابرت مالی در مصاحبه‌ای که توسط نیویورک‌تایمز بازتاب یافته گفته است که هرگاه دولت جدید ایران  با مطالبات بیشتر و غیرواقعی به پای میز مذاکره بازگردد، آنگاه آمریکا در رویکرد خود نسبت به توافق با ایران تجدید نظر خواهد کرد.همین منبع خبری به افزایش بدبینی در بین محافل آمریکا نسبت به احتمال کسب توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرده و نوشته است که در صورت به شکست انجامیدن مذاکرات، همگان آسیب خواهند دید.


رابرت مالی می داند که دروغ می گوید!
نماینده آمریکا در مذاکرات وین به خوبی می داند که  مطالبه ایران مبنی بر ارائه تضمین در خصوص حفظ برجام، آن هم با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته ای و امکان تکرار این مسئله در آینده،دارای ماهیتی کاملا حقوقی می باشد! با این حال وی و دیگر اعضای وزارت خارجه آمریکا وظیفه دارند از این مطالبه و دیگر خواسته های مهم و منطقی جمهوری اسلامی ایران به مثابه زیاده خواهی یاد کنند! طرف آمریکایی و تروییکای اروپایی هم به لحاظ "انتزاعی" و هم به لحاظ " عملیاتی" بر روی  کلید واژه ای به نام " برجام دفرمه شده"متمرکز هستند: یعنی توافقی که نه تنها از شکل اصلی خود فاصله گرفته باشد، بلکه بازگشت به آن صرفا منجر به پررنگ شدن تعهدات ایران و کمرنگ تر شدن تکالیف غرب شود.

یکی از اصلی ترین دلایلی که آمریکا و متحدانش طی شش دوره اخیر مذاکرات وین حاضر به ارائه "تضمین " در خصوص "باقی ماندن در برجام" نشده اند همین مسئله است. آنها معتقدند "پایبندی واقعی به برجام" و "ارائه تضمین " در این خصوص، نسبت میان "تعهدات ایران" و " تکالیف غرب" را به سود تهران دگرگون خواهد کرد و توافق هسته ای را تبدیل به یک "متغیر مستقل حقوقی" خواهد کرد.این همان خط قرمز آمریکا در مذاکرات وین است! مقامات کاخ سفید و متحدان اروپایی آن معتقدند که باید "برجام" را صرفا به یک " فندانسیون" یا " نقطه کانونی" جهت بسط تعهدات ایران در حوزه های فرا هسته ای ( مسائل منطقه ای و موشکی) تبدیل کرد. از این رو هر گونه اقدام یا تعهد یا تضمینی که به برجام شکل حقوقی بدهد، از دید مقامات آمریکایی مذموم است! این همان رویکردی است که منجر به توقف مذاکرات وین شده و امکان انعقاد یک توافق واقعی در خصوص بازگشت آمریکا به برجام را از بین برده است. بدیهی است که در چنین شرایطی توپ در زمین کاخ سفید بوده و شانتاژ سیاسی و تبلیغاتی در خصوص مطالبات واقعی و بر حق جمهوری اسلامی ایران ( در پروسه احیای برجام)، مشکلی را از بایدن و شرکای آن حل و فصل نخواهد کرد.


ماموریت  ناممکن دولت بایدن
چنانچه از مواضع و اظهارات مقامات آمریکایی بر می آید، آنها در صدد "مهار همه جانبه ایران قدرتمند" هستند. به عبارت بهتر، بازیگران غربی از یک سو به " تحدید قدرت ایران" و از سوی دیگر، به تقویت دشمنان نظام و انقلاب اسلامی ایران در منطقه می اندیشند. بدون شک جمهوری اسلامی ایران این بازی غرب را به صورت خاص رصد کرده و آن را به بهترین نحو ممکن خنثی خواهد ساخت.


رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ای که اخیرا منتشر شد تاکید کرد که دولت جو بایدن در پی رسیدن به توافقی جامع‌تر و طولانی‌تر از برجام است، توافقی که تمام فعالیت‌های ایران اعم از اتمی و منطقه‌ای را دربر بگیرد!رابرت مالی  در این مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا مدعی شده است  که پافشاری ایران بر لغو تمام تحریم‌ها پیش از بازگشتن ایران به  برجام تنها یک معنا خواهد داشت:‌ این که ایران در وعده بازگشت به برجام جدی نیست!


در نقد ادعای رابرت مالی همین بس که با توجه به خرج یکجانبه آمریکا از برجام، این واشنگتن است که اکنون در مقام " مجرم" قرار دارد! بر همین اساس، بازگشت به برجام نیز پروسه ای است که طرف مجرم ( و نه طرف مدعی) ، باید اکثر مسیر آن را طی کند .یکی از پیش شرطهای ضروری برای احیای برجام نیز رفع تمامی تحریمهای مغایر با این توافق می باشد. مهار همه جانبه  "یا " ایزوله سازی "  ایران، هدف و استراتژِی کلانی است که مقامات آمریکایی ( اعم از دموکرات و جمهوریخواه ) در سر می پرورانند و البته هرگز به آن نخواهند رسید!  

 دونالد ترامپ رئیس جمهور  سابق آمریکا از زمان حضور خود در کاخ سفید، از واژه ای به نام "ایران هراسی" به مثابه یک تاکتیک و ابزار برای رسیدن همین استراتژی کلان استفاده کرد و دولت بایدن نیز در نیک هم افزایی آشکار با شرکای اروپایی خود، اکنون همین استراتژی را در قبال کشورمان دنبال می کند.بدون شک دموکراتهای کاخ سفید نیز به مانند جمهوریخواهان شاهد انهدام این پازل ضد ایرانی خواهند بود.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات