صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۶۴

اخبار ویژه ۱۱ مرداد

روزنامه کیهان **

ترخیص ۷ میلیون تن کالا معضل ناهماهنگی سازمان‌های دولتی

معاون فنی و امور گمرکی سازمان گمرک می‌گوید؛ ۷ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر رسوب کرده، اما برخی مراکز دولتی این را طبیعی و عادی می‌دانند، در حالی که به تأمین معیشت مردم مربوط می‌شود.
مهرداد جمال ارونقی درباره علت حساسیت نسبت به رسوب کالاها، به روزنامه همشهری گفته است: این حساسیت بیشتر از سوی گمرک و نه سایر سازمان‌ها ایجاد شده است چرا که سایر دستگاه‌ها ماندگاری کالا در بنادر و گمرکات را امری طبیعی می‌دانند، اما به‌نظر ما، گمرک محل گذر و نه رسوب و ماندگاری کالاست. وقتی صدور مجوز عرضه یک کالا با نرخ مصوب در سامانه بازارگاه حدود ۴۵ روز طول می‌کشد، گمرک قادر نیست تا از ظرفیت خود برای حمل یکسره کالا از روی کشتی به کامیون استفاده کرده و کالا را بلافاصله روانه بازار کند، مدت زمان ماندگاری کالا‌های وارداتی توسط شرکت‌های دولتی و بخش‌خصوصی در بنادر کشور به بیش از ۴‌ماه می‌رسد یا بیش از ۸ هزار تن کالا در بنادر شمال کشور بیش از ۸‌ماه مانده و رسوب می‌کند، باید نسبت به ماندگاری کالا در بنادر و گمرکات کشور حساس بود تا این رویه اصلاح شده و مشکلات موجود در این زمینه از میان برداشته شود. وی افزود: این حساسیت درخصوص کالایی که ارز دولتی را دریافت می‌کند و با کمبود آن در داخل کشور مواجه هستیم، بیشتر است. اگر کمبودی برای کالا‌های اساسی در بازار داخلی نداشتیم می‌توانستیم این ماندگاری را طبیعی قلمداد کنیم، اما اکنون حدود ۷ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور دپو شده، اما به‌دلیل کمبود برخی از این اقلام مانند نهاده‌های دامی شاهد کشتار دام‌های مولد، معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه و کمبود و گرانی گوشت و مرغ هستیم. طبیعی است که در چنین شرایطی حساسیت نسبت به ماندگاری کالا‌های اساسی در گمرکات و بنادر کشور بیشتر می‌شود. باید این رویه در داخل کشور اصلاح شود تا کالا‌های اساسی وارداتی در حداقل زمان ممکن به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد.
وی در پاسخ این سؤال که «با وجود اقدامات انجام شده مانند راه‌اندازی پنجره واحد تجاری و مصوبات دولت برای تسهیل ترخیص کالا از بنادر و گمرکات به‌نظر می‌رسد تعدد و موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی از دلایل طولانی شدن روند ترخیص کالاست. چقدر با این رویکرد موافق هستید؟»، گفت: کاملا این موضوع را می‌پذیرم چرا که متأسفانه همه سازمان‌هایی که به‌نحوی با تجارت خارجی مرتبط هستند به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کند. این در حالی است که هدف همه این دستگاه‌ها مشترک است، اما عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای است که نه‌تن‌ها به این هدف نزدیک نمی‌شویم، بلکه دورتر نیز می‌شویم. زمانی که کالایی وارد گمرک شده و به فرض گمرک اعلام می‌کند که باید کنترل‌هایی صورت گیرد، بانک مرکزی نیز می‌گوید تا کد رهگیری بانک نباشد اجازه ترخیص کالا را ندهید یا وزارت جهاد اعلام می‌کند باید مدت زمان ۴۵ روزه برای عرضه کالا در سامانه بازارگاه طی شود، همه این‌ها موجب ایستایی‌هایی در ترخیص کالا می‌شود. گرچه ممکن است موجودی ۲ تا ۵/۲ میلیون تنی کالا در بنادر امام‌خمینی امری طبیعی باشد، اما اینکه ظرفیت حمل بار در بندر امام‌خمینی ۳ میلیون تن باشد و اکنون ۵/۳ میلیون تن کالا در این بندر آن هم در محوطه‌های روباز تخلیه شده باشد، این موضوع حساسیت‌زاست و ممکن است در این دمای بالای هوا کالا‌های وارداتی آسیب ببینند. در زمینه الکترونیکی کردن ترخیص کالا نیز متأسفانه هنوز یک سامانه متمرکز وجود ندارد که گمرک یا هر سازمان دیگری بتواند در آن صفر تا صد فرایند واردات و ترخیص یک کالا را رصد کند.

ظریف: کارشکنی در برجام را اوباما آغاز کرد، بایدن ادامه داد

کتاب منتشر شده توسط ظریف و جمع‌آوری اسناد و نامه‌های اعتراضی وی درخصوص نقض برجام و بی‌اعتمادی به آمریکا می‌تواند به عنوان سندی دیگر از شکست رویکرد اعتماد به آمریکا و سه کشور اروپایی در تاریخ ماندگار شود.
به گزارش رجانیوز، نامه چند روز قبل محمدجواد ظریف به دبیرکل سازمان ملل، حرف‌های مهمی برای گفتن دارد. حرف‌هایی که اگر منتقدان دولت می‌زدند متهم به بلد نبودن زبان دنیا می‌شدند. ظریف در این نامه نشان داده که بدعهدی و عدم اجرای برجام نه با قدرت گرفتن دونالد ترامپ شروع شد و نه با رفتن وی از کاخ ریاست جمهوری پایان یافت. او در کتابی که نام «شش سال بدعهدی غرب در اجرای برجام» را برای آن گذاشته، آمریکا و سه کشور اروپایی را از ابتدای امضای برجام تاکنون (یعنی از زمان اوباما) به عنوان ناقضان اصلی توافق معرفی می‌کند؛ او جرم ترامپ را خصمانه‌تر شدن این دشمنی می‌داند و معتقد است جو بایدن هم سیاست‌های ترامپ علیه ایران را ادامه داده و آن را به عنوان اهرم فشار نگه داشته است. کتاب ظریف، رد برخی ادعا‌های روحانی در منحصر کردن مشکل برجام به ترامپ است.
ظریف در این کتاب، به نامه‌های متعدد و اعتراضی خود در خطاب به مسئول هماهنگی کمیسیون برجام در خصوص نقض برجام اشاره کرده، نامه‌هایی که از زمان دولت اوباما شروع شد: «نامه‌ها کاملا گویا و تاریخچه‌ای از مسائل اجرای برجام که بسیار پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید دربهمن ماه ۱۳۹۵ آغاز شده بود، می‌باشد.»
اما این نامه‌ها هیچ‌گاه پاسخ داده نشد: «هیچ گاه هیچ یک از نامه‌های من به هماهنگ کننده برجام - که همگی به همه اعضای برجام نیز تحویل شد - از سوی هیچ یک از اعضای برجام رد نشد. این ممکن است نتیجه عوامل متعددی باشد. نخست آنکه آن‌ها هیچ حرف منطقی و حقوقی در پاسخ در آن زمان نداشتند - چرا که نامه‌ها صرفا بازگو کننده واقعیات بدیهی در زمان نگارش بودند. اما بی پاسخ ماندن نامه‌های من ممکن است دلیل نگران‌کننده‌تری نیز داشته باشد و آن این که آمریکا و سه کشور اروپایی هیچگاه ضرورتی برای ورود به گفتگوی حقوقی و مبتنی بر واقعیات نمی‌دیدند و باور داشتند که تنها با تکیه بر توان سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی می‌توانند در شرایط حساس اوضاع را به نفع خود بچرخانند.»
ظریف همچنین به منش تحقیرآمیز قدرت‌های غربی در مقابل ایران نیز اشاره می‌کند و عدم پاسخگویی آن‌ها به ایران را به این دلیل می‌داند که غربی‌ها تعامل برابر با ایران را کسر شأن خود می‌دانند: «نتیجه‌گیری نگران‌کننده دیگری که در طول تجربه طولانی ام در دیپلماسی بدست آورده ام این است که قدرت‌های غربی ورود به تعامل برابر را کسر شأن خود می‌دانند - مگر آن که آن را همچون دوران مذاکرات برجام از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ غیرقابل اجتناب بیابند. آن‌ها عادت کرده‌اند که با مای غیرغربی همواره به عنوان موضوع، مشتری و تأمین‌کننده منابع و نه هیچ‌گاه به عنوان شریک رفتار کنند.»
نامه وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل به مناسبت ششمین سالگرد برجام آمده و به دلیل اصلی شکست برجام می‌پردازد: «این توافق به سبب سوءنیت و عدم صداقت از سوی ایالات متحده و بی میلی و بی‌کفایتی از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نتوانست برای ایران مزایای لغو تحریم‌ها را فراهم کند... ایالات متحده و سه کشور اروپایی در مورد زیاده خواهی‌های خود شفاف بوده و بار‌ها سوء نیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره آن مفاد از طریق فشار اقتصادی و باج خواهی اعلام کرده اند. چنین مقاصدی - که به خودی خود نقض فاحش بند‌های ۲۸ و ۲۹ برجام است – به صورت خصوصی - و حتی عمومی - پس از «روز اجرایی شدن برجام» بیان شده اند، و توسط رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ترامپ - و متأسفانه سه کشور اروپایی از سال ۲۰۱۷ تکرار شده‌اند. دولت بایدن - دوباره با کمک و هم دستی- سه کشور اروپایی از زمان آغاز به کار خود در ژانویه ۲۰۲۱، تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایرانیان را به عنوان «اهرم فشار» خیالی برای دستیابی به همان اهداف ادامه داده است.»
نقض اساسی و مداوم برجام که تریبون‌های دولتی مدام آن را به دلیل قدرت گرفتن ترامپ معرفی می‌کنند در نامه ظریف به نوع دیگری نمایش داده شده است. در این نامه آمده است: «بی‌اعتنایی آشکار ایالات متحده به تعهدات خود در مورد برجام با اجرای حداقلی و بی رمق برجام در دولت اوباما آغاز شد، و با خصومت آشکار و کارزار نابودی برجام در اولین سال دولت ترامپ ادامه یافت؛ و دولت بایدن با تداوم جنایت علیه بشریت ترامپ تلاش کرد از آن‌ها به عنوان «اهرم فشار» برای اهداف غیرقانونی خود خارج از دامنه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کند.»

گرامی‌مقدم: حجاریان و دوستانش کاری جز ناامید ساختن مردم نکردند

سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به سخنان سعید حجاریان گفت: حجاریان و دوستانش کاری جز ناامید ساختن مردم نکردند.
اخیرا سعید حجاریان گفته بود که برخی اصلاح‌طلبانِ صندلی‌طلب به جریان اصلاحات آسیب زدند. او پیشتر هم گفته بود که اصلاحات صندوق محور مرده و باید با کالبدشکافی پیکر آن مشخص شود که تقصیر هریک چقدر بوده است.
اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتدال ملی و فعال اصلاح‌طلب درباره این سخنان به «نامه نیوز» گفت: «نظر آقای حجاریان مانند نظر‌های دیگر او و همفکرانش این است که برخی اصلاح‌طلبان به دلیل قدرت‌محور بودن و تمایل به حضور اصلاح‌طلبان در سِمت‌های رسمی، اصلاحات را تضعیف کردند. آقای حجاریان و کسانی مانند او که تمایل به شرکت در انتخابات نداشتند و به نوعی مردم را به سمت تحریم انتخابات بردند، وقت اصلاح‌طلبان را با این گزاره که نباید نامزدی داشته باشیم، تلف کردند و عملاً، اصلاح‌طلبان نتوانستند به ساماندهی نامزد یا نامزد‌های خود بپردازند.
او اظهار کرد: «ضمن احترامی که برای آقای حجاریان قائلم، اما باور دارم که به هیچ‌وجه اصلاحات صندوق‌محور نمرده است و حتما در آینده اصلاح‌طلبان با نشاط و پویایی انتخابات را راهی برای اصلاح می‌دانند».
گرامی مقدم درباره این حرف حجاریان که برخی اصلاح‌طلبان، صندلی‌طلب هستند هم گفت: «آقای حجاریان و آن‌هایی که می‌گویند یک عده از اصلاح‌طلبان صندلی‌طلب بودند، خودشان جز ناامیدی مردم چه کردند؟ آقای حجاریان و دوستانشان از مدت‌ها پیش مردم را از شرکت در انتخابات مأیوس کردند و گفتند که شرکت‌کردن فایده‌ای ندارد.

بعد از ۸ سال نفهمیدیم با خودش چند چند است؟!

مرور فرافکنی‌های برخی دولتمردان حاکی از بهانه‌جویی ۸ ساله آن‌ها با ادبیات مختلف و عدم پذیرش مسئولیت خود در اداره نادرست دولت دارد.
در این زمینه روزنامه فرهیختگان ضمن مرور برخی از این ادبیات بهانه‌جویانه نوشت: به نظر می‌رسد در حسن روحانی، یک دگردیسی شکل گرفته باشد. او درحالی در ۳ سال گذشته همه ناکامی‌هایش را به تحریم‌ها پیوند زده که ۸ سال پیش معتقد بود «همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.» او در آن سال‌ها حتی کاهش ارزش پول ملی را نیز ناشی از «سوءمدیریت دولت» وقت می‌دانست، اما اکنون و در آخرین روز‌های عمر دولتش، هم حاضر نیست از سوءمدیریت دولت در شکل‌گیری وضعیت فعلی و همچنان از تحریم‌ها سخن بگوید. اگرچه دقایقی پس از اینکه دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ از برجام خارج شد، حسن روحانی از «خارج شدن یک موجود مزاحم از برجام» ابراز خوشحالی کرد، اما کمی بعد و به‌ویژه پس از سال ۹۸، او موی هر بحرانی را به ترامپ و خروجش از برجام گره می‌زد و به مردم برای «لعنت» فرستادن، آدرس کاخ سفید را می‌داد.
حالا که چند ماهی است که ترامپ از کاخ سفید خارج شده، او انگشت اتهام را به سوی مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام نشانه رفته است. اگرچه کسی نمی‌تواند اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را کتمان کند، اما حسن روحانی ۸ سال قبل و پیش از اینکه قدرت را در ایران به دست گیرد، تحریم‌ها را آنقدر که امروز از آن می‌گوید، مهم نمی‌دانست و از سوءمدیریت دولت گلایه می‌کرد. او سال ۹۲ صراحتا عنوان کرده بود: «اگرچه تورم و تحریم با هم در ارتباطند، اما اگر تحریم هم نمی‌بود ما تورم را داشتیم. الان دولت نقدینگی را به ۷ برابر افزایش داده است. وقتی نقدینگی زیاد باشد، گرانی هم خواهد بود. این کاهش ارزش پول ملی هم به معنای تورم جدید است.» روحانی علت نزول رشد اقتصادی کشور در دولت دهم را ناشی از مدیریت داخلی می‌دانست. او سال ۹۲ از رفع تحریم‌ها و درآمد‌های سرشاری گفت تا مردم دیگر به یارانه نیاز نداشته باشند، اما اکنون با ۸۰۰ تحریم اضافه، درحال جمع کردن وسایلش از پاستور است.
فرهیختگان در ادامه برخی ادبیات بهانه‌جویانه روحانی، جهانگیری، ربیعی و... دیگران را ظرف ۸ سال گذشته مرور کرده است.
- دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده که با خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه بوده است.
- در هشت سال دولت قبل بلایی بر سر کشور آوردند که آثار آن حتی در ابعادی از خسارت جنگ بدتر و عمیق‌تر بود.
- آمار تورم، رکود و درآمد سرانه مردم در سال ۹۱ آنقدر بد بوده که هرچه تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم خرابکاری آقایان را جبران کنیم.
- مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، آدرس این لعن و نفرین، کاخ سفید در واشنگتن است و کسی آدرس اشتباه به آن‌ها ندهد.
- وزیر بازرگانی که نداریم و اگر بین دولت و مجلس در این زمینه همکاری می‌شد، امروز شب عید دیگری داشتیم.
- یک وزیر می‌خواهیم که به فکر خرید، توزیع و مصرف مردم باشد؛ چرا که حوزه توزیع بی‌صاحب است و این مشکل اساسی ماست.
- دیدید مجلس چه بر سر بودجه آورد و آن را رد کرد، گرانی‌های ناشی از مصوبات مجلس بسیار است و مانده‌ایم چگونه این مصوبات را اجرا کنیم. مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد!
- متأسفانه عده‌ای از هموطنان صرفاً در مقطع اوج‌گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مسئله ما حمایت از این افراد است.
- اوایل آذرماه به اصل ۶۰ قانون اساسی ضربه وارد شد. اگر ۱۱ آذر نبود و اصل ۶۰ رعایت می‌شد اسفندماه تحریم‌ها برداشته می‌شد و مردم امروز فروردین، اردیبهشت و خرداد دیگری را می‌دیدند.
- در روز‌های گذشته ما دوباره شاهد افزایش قیمت ارز و تورم در کشور بوده‌ایم که یکی از دلایل آن عملکرد مجلس یازدهم در زمینه سیاست خارجی است.

********************

روزنامه وطن امروز**

درخواست رئیس قوه قضائیه از مردم در شبکه‌های اجتماعی
تخلفات را خصوصی گزارش دهید

صفحه ejeii_org ضمن انتشار ویدئوی اظهارات رئیس قوه قضائیه، برای نظارت همگانی بر روند‌های قضایی کمک خواست. به گزارش میزان، صفحه ejeii_org در اینستاگرام، آپارات و روبیکا ضمن انتشار ویدئوی اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در انتقاد از برخی روند‌های قضایی، از مخاطبان برای نظارت همگانی بر روند‌های قضایی کمک خواست. متن این فراخوان مجازی بدین شرح است:
از مخاطبان عزیز، فعالان فضای مجازی و مردم شریف دعوت می‌شود به منظور بسط و گسترش ارتباط دوسویه میان رئیس قوه‌قضائیه و مردم، در صورتی که موارد مشابهی از نادیده گرفته شدن حقوق افراد در طولانی شدن غیرمعمول روند دادرسی و رسیدگی به یک پرونده را مطلع هستند، مستندات را به صورت دقیق در بخش پیام خصوصی (دایرکت) صفحه ejeii_org ارسال کنند. همان‌طور که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای بار‌ها تاکید کرده است، رسیدگی مورد به مورد به این پرونده‌ها جزو دغدغه‌های ایشان و مدیران دستگاه قضایی می‌باشد و موارد ارسال شده به ejeii_org نیز به سرعت و دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

***

مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور جدید۱۲ مرداد برگزار می‌شود

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ۱۲ مرداد محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. به گزارش تسنیم، مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد محضر رهبر انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسؤولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران توسط، ولی فقیه به «ریاست‌جمهوری» منصوب می‌شود.
این مراسم با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. همچنین مراسم از ساعت ۱۰:۳۰ صبح به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های صداوسیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده پخش می‌شود. در این برنامه وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ارائه می‌کند و پس از قرائت متن حکم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب و ایراد سخن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رهبر انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

***

جانشین فرمانده سپاه:
مرز‌های شرقی در امنیت کامل هستند

جانشین فرمانده سپاه گفت: مرز‌های جمهوری اسلامی ایران در امنیت کامل هستند و تاکنون هیچ مشکلی مخصوصا در مرز‌های شرقی کشور نداشته‌ایم. دریادار پاسدار علی فدوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند «زمانی که ما به قله برسیم، دشمنی‌ها نیز تمام می‌شود»، از این رو ما نیز به این سمت حرکت می‌کنیم و هر روز به این هدف نزدیک‌تر می‌شویم، تصریح کرد: مرز‌های جمهوری اسلامی ایران در امنیت کامل هستند و تاکنون هیچ مشکلی مخصوصا در مرز‌های شرقی کشور نداشته‌ایم و با اقتدار و توانمندی‌هایی که وجود دارد، در مورد مرز‌ها و مجموعه‌های بالاتر نیز مشکلی به وجود نمی‌آید. وی پیرامون حضور پرشور گروه‌های جهادی در عرصه‌های خدمت‌رسانی گفت: قطعا هر حرکتی که به خیل بی‌انت‌های مردم متصل باشد دارای خیر و برکت است، از طرف دیگر بسیج نشان داده است در همه عرصه‌ها پای کار است و زمانی که یک اتفاق برای هموطن‌شان می‌افتد دیگر آرام نمی‌گیرند تا آن گرفتاری را از بین ببرند یا از آن کم کنند.

***

نایب‌رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه خبر داد
ایجاد بانک مشترک بین ایران و سوریه برای تبادل مالی

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه مساله تبادل بانکی است، اظهار کرد: در راستای ضروریات تجاری ۲ کشور، نیازمند بانک مشترک هستیم که کار این بخش به مرحله نهایی رسیده است. عباس گلرو، در برنامه «بدون خط‌خوردگی» روابط ایران و سوریه را روابطی استراتژیک و درهم‌تنیده توصیف کرد و گفت: این روابط در سطح سیاسی و امنیتی بسیار عالی و خوب است، اما در حوزه روابط اقتصادی وضعیت چندان مطلوب نیست. وی با تأکید بر اینکه سطح روابط اقتصادی باید به اندازه روابط استراتژیک سیاسی ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: آقای قالیباف با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و همتای خود یعنی رئیس مجلس خلق سوریه و نخست‌وزیر این کشور دیدار داشت. همچنین وزیر خارجه سوریه نیز به محل ملاقات رئیس مجلس ایران آمد و با قالیباف ملاقات کرد. نایب‌رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور ایران و سوریه مساله تبادل بانکی است، اظهار کرد: در راستای ضروریات تجاری ۲ کشور، نیازمند بانک مشترک هستیم که کار این بخش به مرحله نهایی رسیده است.

***

پایگاه اطلاع‌رسانی هیل:
سیاست بایدن در تشدید فشار بر ایران تنش را افزایش می‌دهد

وبگاه آمریکایی وابسته به کنگره گزارش کرد دولت بایدن قصد دارد در دوران فعلی توقف مذاکرات «وین»، فشار‌ها به ایران را تشدید کند تا این کشور را وادار به بازگشت به تعهدات برجامی کند. پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در دوران توقف مذاکرات هسته‌ای در «وین» در تلاش است فشار‌ها به جمهوری اسلامی ایران را با هدف وادار کردن تهران به بازگشت به تعهدات برجامی تشدید کند. طبق این گزارش، گزینه‌هایی که برای تشدید فشار به جمهوری اسلامی روی میز ایالات‌متحده قرار دارد، ظاهرا شامل تشدید محدودیت‌های صادرات نفت ایران و همچنین وضع تحریم‌های جدید بر برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران می‌شود. با این حال، وبگاه هیل گزارش کرده است سیاست دولت بایدن برای افزایش فشار‌ها به جمهوری اسلامی ایران به امید بازگرداندن تهران به تعهدات برجامی، احتمالا تنش‌ها را در بحبوحه تلاش‌های چندین ماهه برای احیای برجام تشدید خواهد کرد.

********************

روزنامه خراسان**

ضرر ۱۳۵ میلیاردی یک شرکت فولاد از قطعی برق

ایسنا - مدیر تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: به دلیل قطع شدن برق کارخانه، ۴۰ هزار تن از برنامه تولید عقب مانده‌ایم. بهرنگ اهدایی با اشاره به این که توقف تولید در کارخانه، تاکنون باعث ضرر ۱۳۵ میلیارد تومانی شده است، افزود: آخرین روز تولید در شرکت به ۱۵ تیر باز می‌گردد و این توقف تولید موجب شد که حدود ۴۰ هزار تن از برنامه تولید عقب بمانیم.

پیشنهاد عوارض صادراتی برای ۱۶ محصول معدنی و فولادی
تسنیم - وزیر صنعت در واپسین روز‌های عمر دولت تدبیر و امید در قالب نامه‌ای به جهانگیری، برای عوارض صادراتی ۱۶ محصول معدنی و فولادی پیشنهاد جدیدی داد. علیرضا رزم حسینی در نامه‌ای فوری به اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی با فهرست ۱۶ محصول معدنی و فولادی، عوارض صادراتی برخی محصولات مانند کنسانتره آهن را تا دو برابر افزایش داده و برای برخی محصولات تخت نورد شده از آهن یا از فولاد‌های غیرممزوج، عوارض ۱۰ درصدی پیشنهاد داده است.

معاون وزیر صنعت: سیمان کیسه‌ای ۴۰ هزار تومان شد

فارس – هر چند قیمت سیمان طی روز‌های گذشته به پاکتی ۱۱۰ هزار تومان هم رسید، اما معاون وزیر صمت از کاهش قیمت در بازار و عرضه آن به قیمت ۴۰ هزار تومان خبر داد.

درخواست رحمانی فضلی برای تعیین تکلیف خودرو‌های وارداتی

مهر - تنها چند روز به پایان دولت دوازدهم باقی مانده است، اما هنوز تکلیف حدود ۲۲۵۰ خودروی باقی مانده در گمرک مشخص نیست؛ وزیر کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار تعیین تکلیف این خودرو‌ها شده است.

تب ودیعه مسکن بالا گرفت

مهر - بررسی‌های میدانی از تهران نشان می‌دهد ودیعه‌های درخواستی موجران برای واحد‌های مصرفی به حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. نگاهی به برخی فایل‌های اجاره مسکن رسیده از مشاوران املاک در مناطق پرتقاضای تهران نشان می‌دهد که مثلاً در منطقه ستارخان موجران تقاضای ودیعه مسکن ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی برای رهن کامل واحد‌های ۶۰ تا ۷۵ متری می‌کنند. در صورت کاهش رقم ودیعه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، اجاره بهای ماهیانه ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان نیز در قرارداد ذکر می‌شود. همچنین در مناطق ارزان‌تر در جنوب و جنوب شرق تهران رهن کامل به ۲۰۰ میلیون تومان یا ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۲ میلیون تومان اجاره ماهیانه رسیده و مستأجران می‌توانند واحد‌های نوسازتر و با امکانات اقامتی بیشتر را در برخی مناطق میانی و جنوبی پایتخت با قیمت‌های ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه پیدا کنند.

********************

روزنامه ایران**

آزادی بازداشت‌شدگان ناآرامی‎ های اهواز

خبر اول اینکه، رئیس کل دادگستری خوزستان از آزادی تعداد قابل‌توجهی از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اهواز خبر داد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام صادق مرادی رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان به همراه تعدادی از معاونین قضایی، معاون دادستان مرکز استان و رئیس سازمان زندان‌های خوزستان در راستای دستور اخیر رئیس قوه قضائیه، با حضور در زندان سپیدار اهواز، با بازداشت شدگان ناآرامی‌های حوادث کمبود آب در استان که هنوز در بازداشت هستند دیدار و پس از استماع صحبت‌های آنان، دستورات قضایی پیرامون آزادی و رسیدگی سریع به اتهامات این افراد را صادر کرد. در این دیدار حجت‌الاسلام مرادی گفت: در روز‌های اخیر بعد از دستور رئیس قوه قضائیه تعداد قابل‌توجهی از بازداشت‌شدگان این ناآرامی‌ها آزاد شدند و تعداد دیگری که موارد امنیتی نداشته باشند، ظرف چند روز آینده آزاد خواهند شد. وی افزود: آن افرادی که اتهامات امنیتی دارند خارج از نوبت و در اسرع وقت به اتهامات آنان رسیدگی می‌شود و کسانی که باعث اخلال در امنیت، سلب آرامش و آسایش مردم شدند و همچنین به اموال مردم آسیب رساندند و با معاندین نظام و دشمنان خارجی در ایجاد ناامنی‌ها و ناآرامی‌های اخیر دست داشتند برخورد می‌شود. رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه گفت: در این دیدار برخی از این بازداشت‌شدگان مطالب خود را عنوان کردند و تعدادی از آنان آزاد و تعداد دیگری با تخفیفات قرار و سپردن وثیقه کفالت، بزودی آزاد خواهند شد.

پیشنهاد‌های ۲۱ استاد دانشگاه و حوزه به رئیسی

خبر دیگر اینکه، ۲۱ نفر از استادان حوزه و دانشگاه در نامه‌ای پیشنهاد‌هایی درباره تیم اقتصادی دولت جدید به حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری منتخب ارائه دادند. به گزارش فارس در بخشی از این نامه با بیان اینکه تفکر و الگوی تصمیم‌گیری حاکم بر اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با تفکر و الگوی تصمیم‌گیری اقتصاد مقاومتی فاصله داشته آمده است: لازم است تیم اقتصادی تصمیم‌گیر دولت جنابعالی، یک تیم منسجم در رده‌های مختلف تصمیم‌گیری باشد؛ به گونه‌ای که با فهم مشترک و هماهنگ از الگوی اقتصاد مقاومتی، همسویی لازم در رده‌های مختلف مدیریتی ایجاد گردد.
افزون بر آن، اعضای این تیم اقتصادی باید انسان‌های متخصص، مؤمن و با روحیه جهادی باشند. این اساتید افزوده‌اند: پیشنهاد می‌کنیم لجنه‌ای متشکل از اساتید دانشگاهی و حوزوی متخصص و معتقد به اقتصاد اسلامی با نظر جنابعالی تشکیل شود، به گونه‌ای که اولاً به الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها الگوی نجات‌بخش اقتصاد ایران معتقد باشند؛ ثانیاً درک و تبیین آن را براساس تفسیر رهبری معظم و اصول اقتصاد مقاومتی قبول نمایند؛ و ثالثاً هیچ انگیزه‌ای برای پست و مسئولیت نداشته باشند. اعضای این لجنه از سوی حضرت عالی مأموریت پیدا کنند تا برای مشکلات اقتصادی کشور براساس الگوی اقتصاد مقاومتی راه‌حل‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تحول‌آفرین ارائه دهند.

تکذیب ابطال انتخابات شورای ۱۰ شهر

شنیدیم که، پس از انتشار خبری مبنی بر ابطال انتخابات شورا‌های اسلامی در ۱۰ شهر، رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها گفت که این هیأت هنوز نظر قطعی خود را در مورد ابطال انتخابات اعلام نکرده است و جمع‌بندی نهایی در مورد انتخابات را به وزارت کشور اعلام می‌کند.
به گزارش ایرنا، سید حمیدرضا کاظمی در تکذیب خبر ابطال انتخابات شورای ۱۰ شهر از ناحیه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: این اعلام نظر هیأت نظارت نبوده و از طرف هیچ مقام و مسئولی رسمی این موضوع بیان نشده است. پیش از این اظهارنظر اطلاعیه‌ای از سوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی کشور در رسانه‌ها منتشر شده بود که تصریح داشت: «پس از بررسی شکایت واصله از هیأت‌های عالی استان‌ها و با توجه به اسناد و مدارک تخلفات انتخاباتی، انتخابات رودهن، بومهن، پردیس، قرچک، باقرشهر، کهریزک، گرمدره، ماهدشت، بهارستان اصفهان و کامیاران باطل اعلام می‌شود.»

بانک مشترک بین ایران و سوریه برای تبادل مالی

با خبر شدیم که، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه مسأله تبادل بانکی است، اظهار کرد: در راستای ضروریات تجاری دو کشور، نیازمند بانک مشترک هستیم که کار این بخش به مرحله نهایی رسیده است.
به گزارش ایسنا، عباس گلرو، در یک برنامه رادیویی درباره سفر هیأت پارلمانی به سوریه درباره جمع بندی نشست با تجار ایرانی و سوری گفت: در گام نخست سطح روابط اقتصادی باید ارتقا پیدا کند، زیرا این روابط در حال حاضر مطلوب نیست. ثانیاً باید مکانیزم‌های همکاری که در گذشته وجود داشته است و تفاهمنامه‌هایی که امضا شده بود مصوب و اجرا شود. به عنوان مثال توافقنامه‌ای در سال ۱۳۹۷ آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در سفر به سوریه با این کشور امضا کرد، اما متأسفانه هنوز به تصویب دو مجلس در ایران و سوریه نرسیده است. وی افزود: اجرای توافقنامه مذکور بسیار برای دو کشور سودمند است، زیرا همه ابعاد مختلف روابط اقتصادی را در بر می‌گیرد و به همین جهت یکی از مباحثی که در این سفر پیگیری شد عملیاتی کردن این توافقنامه بود. گلرو با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و سوریه مسأله تبادل بانکی است، اظهار کرد: در راستای ضروریات تجاری دو کشور، نیازمند بانک مشترک هستیم که کار این بخش به مرحله نهایی رسیده است.

سفارت ایران در کابل: به افغانستان سفر نکنید

خبر رسیده که، سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در اطلاعیه‌ای از شهروندان ایرانی خواست تا اطلاع ثانوی به این کشور سفر نکنند و همچنین آن‌هایی که ساکن هستند خاک این کشور را ترک کنند. به گزارش ایسنا، سفارت کشورمان در کابل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه هموطنان عزیز می‌رساند، با توجه به تشدید مخاطرات امنیتی در افغانستان تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر به این کشور خودداری نمایند. در این بیانیه آمده است چنانچه بر حسب ضرورت نیاز به سفر اضطراری به افغانستان است، می‌توانند با هماهنگی قبلی با سفارت، در مدت زمان محدود و با اطمینان از وجود پرواز برگشت، صرفاً به شهر کابل سفر نمایند. سفارت کشورمان در کابل تأکید کرده است: همچنین به اتباع جمهوری اسلامی ایران که در شهر‌ها و مناطق افغانستان، به استثنای شهر کابل، ساکن و مشغول کار و فعالیت هستند، توصیه می‌گردد هرچه سریعتر خاک افغانستان را ترک نمایند.

خداحافظی همراه با تشکر سفیر انگلیس

دست آخر اینکه، راب مک ایر در پیامی که در صفحه رسمی اینستاگرام سفارت انگلیس در ایران منتشر شده، از پایان مأموریتش در ایران خبر داد و از مردم ایران تشکر کرد.
به گزارش خبرآنلاین وی در این پیام نوشت: من می‌خواهم از همه ایرانیانی که ملاقات کردم برای مهمان‌نوازی و مهربانی‌شان در معرفی غنا، فرهنگ و سنت‌های ایرانی به من و خانواده‌ام تشکر کنم. دیدن طبیعت، حیات وحش در گلستان یا شهر کویری یزد، بودن در کنار بقیه در حافظیه در روز بزرگداشت حافظ، یا دیدن کوه‌های باشکوه البرز، یا آشنایی با هنر شگفت‌انگیز، معماری، سینما، و صنایع دستی این کشور را فراموش نمی‌کنم. مک ایر افزوده است: با وجود فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بین‌المللی من با مقامات زیادی برخورد داشتم که به دنبال برنامه‌ای سازنده هستند و مانند من به ارزش احترام متقابل اعتقاد دارند.

********************

روزنامه شرق**

پس از سال‌ها بی‌اعتمادی روی داد
گفت‌وگوی وزرای اسرائیلی و فلسطینی

عیساوی فریج، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل تلاش‌هایی را با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز کرده که هدف از آن فعال‌سازی مجدد کمیته عالی اقتصادی بین فلسطین و اسرائیل است که آخرین نشست آن بیش از ۲۵ سال پیش برگزار شده بود. به گزارش ایندیپندنت، این تلاش‌ها در چارچوب اقدامات «حسن‌نیت» میان فلسطین و اسرائیل انجام می‌شود، به‌ویژه اینکه تل‌آویو در این اواخر درصدد ارائه تسهیلات بیشتری برای فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه شده، علاوه بر اینکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس‌های تلفنی متعددی را از اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری و بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل دریافت کرده است.
عیساوی فریج، عضو حزب «میرتس»، چند هفته پس از تصدی سمت جدیدش به‌عنوان وزیر همکاری‌های منطقه‌ای در اسرائیل، پرونده روابط اقتصادی و مدنی با تشکیلات خودگردان فلسطین را به وزارت همکاری‌های منطقه‌ای بازگرداند، د‌رحالی‌که این پرونده در طول ۱۲ سال گذشته در اختیار هماهنگ‌کننده رژیم اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی بود. فریج معتقد است که کنترل حزب لیکود بر اسرائیل از سال ۲۰۰۹، باعث شد اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو در‌باره اینکه اختیارات روابط اقتصادی و مدنی با فلسطینیان متعلق به وزارت همکاری‌های منطقه‌ای است، غفلت و بی‌توجهی کنند. عیساوی فریج در مصاحبه‌ای که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت در آغاز نشست‌ها بین مقامات اسرائیلی و فلسطینی به‌منظور تقویت جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین و توسعه روابط میان دو طرف، او توانسته است چهارشنبه گذشته دو نشست را بین وزیران بهداشت و محیط زیست فلسطین و همتایان اسرائیلی آن‌ها دایر کند. عیساوی فریج خاطرنشان کرد که با شکری بشاره، وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کرده است و سعی دارد ملاقات دیگری را بین آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل و شکری بشاره ترتیب دهد تا پس از بررسی اختلاف‌نظر‌ها میان دو طرف، راه‌حلی جست‌وجو شود که بتواند به چالش‌ها و اختلافاتی که بین اسرائیل و فلسطین وجود دارد، پایان دهد. در‌همین‌حال، می‌کیله، وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدار با همتای اسرائیلی‌اش «نیتزان هورویتز»، اعلام کرد اسرائیل دو گواهی‌نامه فلسطینی واکسیناسیون کرونا که از سوی وزارت بهداشت فلسطین مهر شده است را به رسمیت شناخت. او افزود که وزارت بهداشت فلسطین برخی ملاحظات و اعتراضاتی را به وزارت بهداشت اسرائیل ارائه کرده و اسرائیل آمادگی خود را برای مطالعه نکات یادشده ابراز کرده است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات