صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۱ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. یک تجربه را من به‌خصوص یادداشت کرده‌ام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار می‌کنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. (۰۶/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

تجربه‌ای که باید به کار آید

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار با هیئت دولت درباره تجربه اعتماد به آمریکا و مذاکره با آن، انتشار گزیده‌ای از گفتگوی بین معظم له و مرحوم هاشمی رفسنجانی در این زمینه، بار دیگر موضوع مهم آمریکا و مسئله مذاکره با این کشور را به عرصه فضای سیاسی کشور کشاند.

نکات تحلیلی: موضوع آمریکا و مذاکره با این کشور قصه کم‌اهمیتی نیست که نیازی به طرح مستمر آن نباشد. ایده مذاکره با آمریکا دست‌کم در این مقطع از تاریخ کشور ۸ سال است که مبنایی برای کنش گری در سیاست خارجی بوده است. آقای روحانی پیش از انتخابات ۹۲ اعلام کرد که آمریکا کدخداست و برای حل چالش هسته‌ای باید به سراغ کدخدا رفت و نه دیگر کشورها که اراده‌ای از خود ندارند. این خواسته مورد موافقت قرار گرفت و در پی آن مذاکراتی شکل گرفت که منتهی به برجام شد. درنهایت نیز آمریکا از برجام خارج شد و دوباره به آغاز راه رسیدیم. بااین‌حال تفکر سیاسی اصلاح‌طلبانه درون کشور، بایدن و دموکرات‌ها را متفاوت از ترامپ و جمهوری‌خواهان معرفی کردند. اینک اما روند مذاکرات وین نشان داد که همه آن‌ها سر و ته یک کرباس هستند. اینکه دولت دموکرات‌ها تعهد نمی‌دهد در آینده با برجام آن نکنند که ترامپ کرد، نشان داد عمل آن‌ها با پیشینیانشان تفاوت چندانی ندارد. این اما همه بدعهدی آمریکا نیست، خبرهای دقیق وجود دارد که در مسئله راستی آزمایی و ضمانت اجرا، آمریکا حاضر نیست به الزامات آن تن دهد. ماجرای خصومت آمریکا با ملت ایران روشن است، در این میان اما بخش تأسف‌آمیز ماجرا آنجاست که عده‌ای در کشور با این ایده‌ها و نظرات، نظام و فرصت‌های آن را در مسیر نادرست قرار داده و هزینه بر کشور تحمیل کرده‌اند. جدای از این، پایان یک دولت نباید برخی حوادث و وقایع را به فراموشی بسپرد؛ مثلاً اینکه آقای روحانی به‌جای اشاره به بدعهدی آمریکا و کوتاه نیامدن آن از مواضع قلدرمآبانه، گفتند اگر مصوبه مجلس نبود، ما در اسفند ۹۹ توافق کرده بودیم!

نکته پایانی: رخدادهای امروز نشان می‌دهد توافقی که آقای روحانی از آن صحبت می‌کند، تحریف واقعیت‌ها و تاریخ و یقیناً فاقد ارزش‌های عملی ثابت و پایدار برای ایران بوده است. بیانات اخیر رهبری و بخش منتشرنشده گفتگوی بین رهبر انقلاب و مرحوم هاشمی و دیگر تجربیات، برای حرکت آینده کشور دارای ارزش راهبردی است. رویکرد جمهوری اسلامی در همه ادوار گذشته نفی کامل مذاکره نبوده، چه اینکه در مقاطعی مذاکرات موردی روی داده است، اما سیاست مهم آن است که کشور به‌جای مذاکره برای لغو تحریم‌ها، سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را پی بگیرد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                              

مراسم مهم کشوری!

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در ۱۴ مرداد با حضور در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه، در محضر خداوند متعال، قرآن مجید و نمایندگان ملت سوگند یاد می‌کند که در دوره 4 ساله خدمت، پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

نکات تحلیلی: 1- بند نهم اصل 110 قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که از مفهوم امضای «حکم ریاست جمهوری» به کلمه «تنفیذ» یاد می‌شود. بر اساس قانون، رئیس‌جمهور منتخب با «تنفیذ» رهبر معظم انقلاب اجازه حاکمیت پیدا می‌کند. ماده 1 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 5/4/1364 مقرر می‌دارد: «دوره ریاست جمهوری ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه مقام رهبری آغاز می‌گردد». 2- تنفیذ حکم ریاست جمهوری یک امر تشریفاتی در قانون اساسی نیست. بلکه دارای مفهوم بسیار مهمی در تئوری حکومت منصوب الهی است. رهبری با این تنفیذ، رئیس‌جمهور ر ا از سوی شارع مقدس به این سمت منصوب می‌نماید و درواقع ولایت الهی را به بدنه اجرایی کشور تسری می‌بخشد. 3- یکی از برنامه‌های منظم در هر ۴ سال روز ۱۲ مرداد می‌باشد که در هر دوره ساعت 10.30 برگزار می‌شود و از همین الآن‌هم مشخص است که در روز شنبه ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۴ رئیس‌جمهور ۱۴ تنفیذ می‌شود. این یک افتخار برای کشور است که بدون اعمال قدرت خارجی و به‌صورت مستقل، آینده خود را در یک مسیر زمان‌بندی‌شده و آرامش‌بخش پیش می‌برد. 4- رهبر معظم انقلاب تاکنون در 12 مرداد 72 و 68 هاشمی رفسنجانی، پنجشنبه 11 مرداد 80 و یکشنبه 12 مرداد 76 سید محمد خاتمی، 12 مرداد 88 و 84 محمود احمدی‌نژاد و 12 مرداد 96 و 92 حکم ریاست جمهوری حسن روحانی را تنفیذ کرده‌اند.

نکته پایانی: مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به‌عنوان فصل جدیدی از مدیریت کشور است و از حضور نیروهای تازه‌نفس و باانگیزه برای تغییر وضع موجود آن‌هم به نفع مردم خبر می‌دهد و حکم تنفیذ رهبری به رئیس‌جمهور، بدان جهت است که به رئیس‌جمهور تأکید شود که ریاست ایشان بر مبنای قوانین و شرع اسلام است و ایشان نباید از این دو مورد که در راستای خواسته‌های مردم و انقلاب است، تخلف کند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                   

عدم اعتماد به غرب؛ تأکید چند دهه رهبر معظم انقلاب

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در نماهنگ «عبرت آیندگان»، بخش‌هایی از بیانات سال ۱۳۹۱ رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تجربه‌ی اعتماد به آمریکا را برای نخستین بار منتشر کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دهه‌های گذشته همواره استدلال‌هایی برای بی‌اعتمادی به غرب و ضررهای مذاکره با آمریکا- جز در بعضی مسائل مشخص- بیان کرده‌اند که طرفداران مذاکره با آمریکا جوابی برای این استدلال‌ها نداشته‌اند. ایشان در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در فروردین سال ۱۳۹۱ با اشاره به سابقه این بحث با آقای هاشمی رفسنجانی گفتند: «با خود ایشان جلسات متعددی صحبت کردم؛ صدای آقای هاشمی ضبط است در شورای عالی امنیت ملی که گفتند فلانی در این زمینه استدلال‌هایی دارد که ما جواب آن استدلال‌ها را نداریم».

▼ اخبار

حربه جدید غرب برای فشار بر ایران!

به گزارش روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه مدعی شد که هدف قرار دادن کشتی مِرسِر استریت در سواحل عمان از سوی ایران انجام شده است. بنت مدعی شد: «شواهد اطلاعاتی آن موجود است و ما از جامعه جهانی انتظار داریم تا برای حکومت ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده است». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه این ادعاها، در اظهاراتی تهدیدآمیز گفت: «ما می‌دانیم که چگونه در هر موردی به روش خودمان به ایران پیام بفرستیم». در ادامه، این اتهام‌زنی بی‌اساس از سوی وزیر خارجه آمریکا نیز تکرار شد؛ آنتونی بلینکن گفت: «بر اساس بررسی اطلاعات موجود مطمئن هستیم ایران با استفاده از پهپادهای انفجاری حمله به کشتی اسرائیلی را اجرا کرده است. ما با شرکای خود برای بررسی اقدامات بعدی همکاری می‌کنیم و با دولت‌های منطقه و خارج از منطقه در خصوص پاسخ مقتضی مشورت می‌کنیم». وزیر خارجه انگلیس که رسانه‌های کشورش برای اولین بار خبر آتش گرفتن کشتی صهیونیستی در دریای عمان را مخابره کرده بودند، مدعی شد: «حمله به کشتی اسرائیلی در عمان، عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است. ایران باید چنین حملاتی را متوقف کرده و در تطابق با قوانین بین‌المللی اجازه دریانوردی آزادانه را بدهد». دیروز خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن این نوع ادعاهای بی‌اساس از سوی صهیونیست‌ها، گفت: «آن‌ها باید بدانند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایشان دوا نمی‌شود و هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند». وی تأکید کرد: «ایران لحظه‌ای در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی‌کند».

هشدار پایگاه خبری آمریکایی از عواقب فشارها بر ایران

به گزارش پایگاه خبری هیل، دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در اثنای وقفه ایجادشده در مذاکرات هسته‌ای در وین، فشارها بر ایران را افزایش دهد اما محاسبات داخلی در تهران، ارزیابی در این زمینه را دشوار کرده است. هیل در ادامه گزارش داد: «ظاهراً گزینه‌هایی که روی میز آمریکا قرار دارد شامل تشدید محدودیت‌های صادرات نفت ایران و وضع تحریم‌های جدید بر برنامه‌های موشکی و پهپادی این کشور می‌شود؛ اما این اقدامات احتمالاً تنش‌ها را در بحبوحه تلاش‌های چندین ماهه برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تشدید خواهد کرد. رابرت آینهورن عضو ارشد اندیشکده بروکینگز در زمینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه معتقد است که تهران و واشنگتن احتمالاً پس از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، به مذاکرات وین بازمی‌گردند اما به‌طورقطع با اختلافات اساسی مواجه خواهند بود. وی دراین‌باره گفته است؛ ازسرگیری مذاکرات قطعی است اما مشخص نیست که آیا رایزنی‌ها بی‌دردسر و مانع ادامه خواهد یافت یا خیر. رئیس و همچنین اغلب مقامات ایرانی به‌روشنی مشخص کرده‌اند که حتی اگر برجام بازگردانده شود، آن‌ها هیچ منفعتی در مذاکرات بر سر موضوعات دیگر ندارند».

درخواست نظارت همگانی اژه‌ای در فضای مجازی

صفحه ejeii_org در اینستاگرام، آپارات و روبیکا ضمن انتشار ویدئوی اظهارات حجت‌الاسلام اژه‌ای در انتقاد به برخی روند‌های قضایی، از مخاطبین برای نظارت همگانی بر روند‌های قضایی کمک خواست. متن این فراخوان مجازی بدین شرح است: «از مخاطبین عزیز، فعالین فضای مجازی و مردم شریف دعوت می‌شود به‌منظور بسط و گسترش ارتباط دوسویه میان رئیس قوه قضاییه و مردم، درصورتی‌که موارد مشابهی از نادیده گرفته شدن حقوق افراد در طولانی شدن غیرمعمول روند دادرسی و رسیدگی به یک پرونده را مطلع هستند، مستندات را به‌صورت دقیق در بخش پیام خصوصی (دایرکت) صفحه ejeii_org ارسال کنند. رسیدگی مورد به مورد به این پرونده‌ها جزو دغدغه‌های رئیس قوه قضائیه و مدیران دستگاه قضایی می‌باشد و موارد ارسال‌شده به Ejeii_org نیز به‌سرعت و دقت موردبررسی قرار خواهد گرفت».

‌اخبار کوتاه

انتخابات شورای شهر ۱۰ شهر باطل اعلام شد/ هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور پس از بررسی شکایت واصله از هیئت‌های عالی استان‌ها و با توجه به اسناد و مدارک تخلفات انتخاباتی، انتخابات رودهن، بومهن، پردیس، قرچک، باقرشهر، کهریزک، گرمدره، ماهدشت، بهارستان اصفهان و کامیاران را باطل کرد.

اعتراف عربستان به شکست آمریکا در برابر ایران/ کارشناس شبکه دولتی ۲۴ سعودی با هدف افزایش ایران هراسی در منطقه، در گزارشی به حقایقی از توان جمهوری اسلامی در مقابله با منافع منطقه‌ای آمریکا پرداخت. این رسانه گفته است: «اکنون آمریکا در حال افول و عقب‌نشینی است. این کشوری که آقای خامنه‌ای آن را رهبری می‌کند، توانسته آمریکا را به چالش بکشد و در این کار پیروز شده‌اند، مانند بمباران عین‌الأسد. آمریکا در مقابل این تهدید، تمکین کرده‎ است و در حال عقب‌نشینی از منطقه است و از آن چیزی که می‌ترسیدیم امروز اتفاق افتاده است».

بستری شدن جمعیت یک شهر در یک روز کرونایی!/ «حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت با اعلام نگرانی از افزایش شیوع به کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: «در شماری از استان‌ها عدم پایبندی به پروتکل‌ها بیش از ۷۰ درصد است. در تهران، قم و البرز بیش از ۶۷ درصد مردم در اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند. شمار بستری‌ها به اندازه جمعیت یک شهر متوسط است. ایران باید با توجه به‌شدت و سرعت انتقال کرونا، اقدامات جدی‌تری صورت دهد».

نمکی به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت!/ وزیر بهداشت با گزارش مکتوب وضعیت کادر بهداشت و درمان کشور در پیک پنجم کرونا، پیشنهاد داد: «تمام امکانات کشور برای مقابله جدی با پدیده ویرانگر کرونا به صحنه بیایند؛ چراکه هر لحظه  تصمیم‌گیری با تأخیر موجب بروز فاجعه وسیع و آوار آن بر کشور خواهد شد و شاید تعطیلی 2 هفته‌ای جدی و ایستادگی و به‌کارگیری نیروهای انتظامی و نظامی و برخورد با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل‌توجهی، از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد».

ورزشکار لبنانی هم به نماینده رژیم صهیونیستی نه گفت/ «عبدالله منیاتو» رزمی‌کار لبنانی پس از آنکه قرعه مبارزه در برابر ورزشکاری از رژیم صهیونیستی به نامش در آمد، برای پرهیز از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی در مسابقات جهانی هنرهای رزمی بلغارستان از مسابقه انصراف داد.

من فقط علی برکت‌الله می‌گفتم!/ رئیس‌جمهور روحانی در آخرین جلسه هیئت دولت گفت: «افتتاح‌های دولت، خاری بود در چشم آن‌هایی که علیه ایران توطئه‌ها را طراحی کردند. من فقط گوینده بودم و علی‌برکت‌الله می‌گفتم، کار اصلی را کارگران و مهندسان انجام دادند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات