صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۲۸

اخبار ویژه ۲۰ شهریور

روزنامه کیهان**

کوئینسی: احیای برجام برای آمریکا از هر چیز واجب‌تر است

یک اندیشکده آمریکایی اذعان کرد: احیای برجام برای واشنگتن به خاطر سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از هر چیز برای آمریکا واجب‌تر است.
اندیشکده کوئینسی که در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کند، در تحلیلی به قلم مارک فیتز پاتریک (مدیر اجرایی اندیشکده مطالعات استراتژیک IISS) نوشت: ایران اعلام کرده که بازگشتش به مذاکرات هسته‌ای حدود ده هفته دیگر طول خواهد کشید و با توجه به اینکه سید ابراهیم رئیسی از مزیت همکاری تندرو‌های همفکر در تمامی ارکان حکومتی برخوردار است، به نظر می‌رسد که این تاخیر هدفمند باشد.
ایران در این فرصت به انباشت اورانیوم غنی‌شده و بهره‌برداری از سانتریفیوژ‌های پیشرفته ادامه می‌دهد و به شیوه‌های گوناگون تلاش می‌کند تا توانمندی‌اش در زمینه تولید اورانیوم با غنای بالا را تقویت کند. در ژوئن، موسسه علوم و امنیت بین‌المللی زمان‌گریز هسته‌ای ایران را بسیار کوتاه در حد چند ماه تخمین زد.
پیش از برجام، زمان‌گریز هسته‌ای ایران، در سال ۲۰۱۳، همین حدود بود. واشنگتن و شرکایش با هدف گسترش زمان‌گریز هسته‌ای ایران و رساندن آن به یک سال وارد مذاکرات برجام شدند، هدفی که اکنون این کشور‌ها امیدوارند بار دیگر به آن دست یابند. با توجه به دانشی که ایران در زمینه بهره‌برداری از سانتریفیوژ‌های پیشرفته و تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد به دست آورده است. احتمالا امکان بازگشت به زمان‌گریز هسته‌ای یک ساله وجود نخواهد داشت.
ایران به جز زیر پا گذاشتن محدودیت‌های برجام در زمینه غنی‌سازی، سایر اقدامات راستی‌آزمایی ذکر شده در این توافق را هم رها کرده و این بسیار هشدار دهنده است. هرچند طبق توافق پادمان‌های عادی، ایران همچنان به بازرسان آژانس اجازه بازرسی می‌دهد، اما فراتر از این نمی‌رود. طبق مفاد برجام، بازرسان آژانس حق پایش تولید قطعات سانتریفیوژ‌ها را داشتند. دوربین‌های کار گذاشته شده برای چنین پایشی خاموش نشده‌اند، اما از ۲۳ فوریه آژانس دیگر به آن‌ها دسترسی ندارد.
لزوم از سرگیری امکان نظارتی آژانس (فراپادمانی) به تنهایی، دلیل محکمی برای لزوم بازگشت کشور‌ها به برجام است. هنوز نمی‌توان گفت که زمان دیپلماسی سر آمده است.
جو بایدن در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل ضمن تاکید بر تعهد آمریکا در پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای گفت هرچند ایالات متحده به «دیپلماسی در وهله نخست» پایبند است، اما اگر این سیاست شکست بخورد واشنگتن «آماده استفاده از سایر گزینه‌ها» است.
سخنان بایدن و بنت احتمالا به معنای افزایش آن دسته از اقدامات خرابکارانه است که قبلا علیه تهران استفاده شده و هیچ موفقیت پایداری در محدود کردن پیشرفت هسته‌ای ایران به دست نیاورده است. برجام در محدود کردن پیشرفت هسته‌ای ایران عملکرد بسیار بهتری داشت، صلح‌آمیز و بدون نقض حاکمیت ملی ایران. اگر برجام احیا شود تمام طرفین شرایط بهتری خواهند داشت.
تحلیل فیتز پاتریک نشان می‌دهد مصوبه در زمینه کاهش متقابل همکاری‌ها پس از نقض برجام توسط آمریکا و اروپا، اقدام درستی بوده و طرف غربی را تا حدودی منفعل کرده است. این در حالی است که پیش از مصوبه مجلس، طرف غربی اصلا احساس نگرانی و دغدغه نسبت به دو سال و نیم عهدشکنی مطلق خود نداشت.

متهمان ردیف اول خیلی تابلو طلبکار شدند

متهمان ردیف اول وضعیت قبلی خیلی زود در موضع منتقد دولت قرار گرفته‌اند.
روزنامه فرهیختگان در این باره نوشت: اصلاح‌طلبان به اندازه ۸ سالی که در دولت روحانی روزه سکوت گرفته بودند، این روز‌ها به حرف آمده‌اند و از دولت و عملکردش انتقاد می‌کنند؛ دولتی که از تشکیلش تنها یک هفته می‌گذرد! شاید بخشی از این وضعیت طبیعی باشد. آن‌ها در ۸ سال گذشته زیر سنگین‌ترین انتقادات به واسطه عملکردی که در کنار روحانی رقم زدند، بودند و به واسطه همین عملکرد نیز باعث شد تا در اسفند ۹۸ مجلس و در خرداد ۱۴۰۰ دولت را دودستی تقدیم جریان رقیب کنند. حالا شاید انتقاد ولو از دولت یک هفته‌ای، تنها و در دسترس‌ترین راه برای این جریان باشد. البته از انصاف دور است اگر گفته نشود برخی از اصلاح‌طلبان با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، از بهانه‌جویی و انتقادات بیجا پرهیز می‌کنند. این رویکرد شامل بخش بسیار کوچکی از اصلاح‌طلبان می‌شود. به جز این بخش، رویکرد اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت عمدتا در ۳ دسته قابل تقسیم‌بندی است: نقد و مطالبه حداکثری، سکوت فرصت‌طلبانه و تطهیر دولت پیشین.
یکی از رادیکال‌ترین اصلاح‌طلبان در این طیف، مصطفی ت است. او که در سال ۹۶ برای توجیه رای به روحانی در انتخابات از قیمت احتمالی سکه و دلار و پراید ۶۰ میلیونی درصورت ریاست‌جمهوری فردی غیر از روحانی می‌گفت، در دولت رئیسی می‌خواهد مطالبه‌گرایی کند (!)
اگر این‌گونه مطالبه‌گری محدود به یک نفر می‌شد، امکان تفسیر آن به رفتار شخصی وی وجود داشت، اما توئیت علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت نشان می‌دهد برنامه طیف رادیکال اصلاح‌طلب، به هر شکل نقد و القای ناامیدی نسبت به دولت سیدابراهیم رئیسی است. او، به‌خاطر اینکه دغدغه اصلی رئیس‌جمهور «تشکیل دولت جدید» در شرایط کرونایی بوده، به رئیسی انتقاد کرده و نوشت: «هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده‌ایم و اوضاع روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود. در واکسیناسیون بسیار عقب هستیم. علاوه‌بر کمبود تخت و خستگی کادر درمان، سرم و دارو هم کمیاب شده است. در این وانفسا دغدغه اصلی رئیس‌جمهور تشکیل دولت جدید است.»
فرهیختگان می‌افزاید: در تاریخ ایران هیچ دولتی نتوانسته به اندازه دولت روحانی علیه خود ظرفیت منفی تولید کند. برای بسیاری در ایران پایان دولت روحانی یک آرزو بود. تقریبا از اواخر سال ۹۸، مردم برای بهار ۱۴۰۰ و پایان دولت روحانی لحظه‌شماری می‌کردند. اکنون، اما با پایان دولت روحانی، وزرای دولت و حامیان اصلاح‌طلبش تلاش می‌کنند تا تصویری وارونه از دولت روحانی ترسیم کنند و در آن تمام آلودگی‌های دولت یازدهم و دوازدهم را بزدایند. اگر هم آن‌ها نتوانند دولت او را تطهیر کنند، تلاش می‌کنند تا یک فاصله معنادار بین خودشان و دولت ترسیم کنند. این تلاش البته نه از سر دلسوزی برای روحانی که به‌دلیل نیاز اصلاح‌طلبان به بازسازی سرمایه برباد رفته اجتماعی‌شان است. اظهارنظر محمدعلی ابطحی در دیدار با مهدی کروبی پیرامون «آسیب دولت روحانی» به اصلاح‌طلبان را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. اما با توجه به اینکه جدایی اصلاح‌طلبان از دولت و تفکیک این دو برای افکار عمومی قابل تصور نیست، آن‌ها گاهی تطهیر دولت را در دستورکار خود قرار می‌دهند. در همین راستا، محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی یکی از افرادی است که در این دسته جای می‌گیرد. او در گفت‌وگویی درباره کارنامه روحانی به شرق گفته که دولت دوم روحانی با عطف توجه به محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، «کارنامه منفی در حوزه اقتصاد ندارد.»
این رفتار اصلاح‌طلبان به لحاظ روحی و عاطفی قابل درک است. آن‌ها در سال ۹۸ کرسی‌های مجلس را به جریان مقابل واگذار کردند. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز آن‌ها به‌دلیل سهیم بودن در عملکرد روحانی، ازسوی جامعه و بدنه اجتماعی‌شان طرد شدند تا در کمتر از ۲ سال دو شکست بزرگ سیاسی را در کارنامه خود ثبت کنند. از این منظر و با توجه به ضربه این شکست، بروز چنین رفتاری از اصلاح‌طلبان قابل توجیه است؛ اما مشکل آنجاست که آن‌ها زمان بسیار نامناسبی را برای انتقاد انتخاب کرده‌اند. زبان آن‌ها به انتقاد تند، پیش از آغاز به‌کار دولت باز شده بود و همچنان علیه دولتی که عمری کمتر از یک‌هفته دارد، می‌چرخد. از این‌رو می‌توان این انتقاد‌ها را یک عقده‌گشایی سیاسی دانست؛ چراکه هیچ عقل سلیمی انتقاد از دولتی را که کمتر از یک‌هفته عمر دارد، نمی‌پذیرد. در بسیاری از کشورها، احزاب شکست‌خورده به دولت فرصت می‌دهند تا کابینه‌اش را شکل دهد و مدیران رده‌بالا و میانی را انتخاب کند و بخشی از برنامه‌اش را برای اداره کشور عملیاتی کند. پس از این زمان، احزاب شروع به انتقاد از عملکرد دولت می‌کنند. اصلاح‌طلبان در ایران، اما به این موضوع توجه چندانی ندارند. آن‌ها توقع دارند دولت رئیسی کاری را که دولت روحانی در ۸ سال گذشته نکرد، در کمتر از یک‌هفته انجام دهد.

رسانه آمریکایی: خلف وعده بایدن ایران را به بی‌اعتنایی واداشت

یک پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی می‌گوید: بایدن برخلاف لفاظی‌هایش درباره احیای برجام، همان روش ترامپ برای فشار علیه تهران را در پیش گرفت و موجب خدشه در مذاکرات شد.
«اینسایدر وُیس» در تحلیل خود می‌نویسد: شش دور مذاکرات هسته‌ای در وین نتوانسته نتیجه ملموسی در چارچوب احیای برجام برجا بگذارد. برخی تحلیلگران در غرب می‌گویند تغییر دولت در ایران و انتخاب رئیسی به ریاست جمهوری، معادله را پیچیده‌تر کرده و دولت ایران علاقه و عجله‌ای برای مذاکرات دوباره ندارد و گسترش روابط با دیگر کشور‌ها را ترجیح می‌دهد. البته در این زمینه باید به بی‌میلی و انفعال دولت بایدن در احیای توافق برجام اشاره کنیم. جو بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او برخلاف تمامی وعده‌های خود که مایل به احیای توافق برجام هستند، چندان آمادگی جهت انجام سرمایه‌گذاری سیاسی لازم برای احیای برجام را از خود نشان نداده‌اند.
جو بایدن به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، تاکید داشت که مایل است بار دیگر آمریکا را به توافق برجام بازگرداند و تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کند. دولت بایدن تاکید داشته که به‌دنبال انعقاد یک توافق «گسترده‌تر» و «قوی‌تر» با ایران است که در قالب آن راه برای انجام مذاکرات بیشتر با ایران در مورد قدرت منطقه‌ای و موشکی این کشور نیز هموار شود. پنجشنبه گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جدید ایران تاکید کرد که تهران به صورت اصولی با از‌سرگیری گفتگو‌های وین موافقت دارد، اما مذاکرات اتمی با غرب بایستی به رفع کلیه تحریم‌ها علیه ایران و احقاق حقوق ملت ایران ختم شود. رویه‌های امیرعبداللهیان همچنین حاکی از این هستند که تهران بیش از آنکه به‌دنبال ترمیم روابط خود با غرب باشد سعی دارد تا روابطش با همسایگان خود را بهبود بخشد. در این رابطه حتی وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که بحران‌های منطقه‌ای در خاورمیانه تا حد زیادی نتیجه مداخله‌گری قدرت‌های غربی هستند. از این رو، تهران بیش از همه توسعه و بهبود روابط با کشور‌های همسایه‌اش را در اولویت قرار داده است. از طرفی دولت جدید ایران به وضوح این نکته را روشن ساخته که دیپلماسی در این دولت صرفا محدود به مسئله برجام و نوعِ تعامل با غرب نخواهد بود. امری که حامل پیام‌هایی روشن برای کشور‌های غربی است. در این نقطه باید این سوال را مطرح کرد که آیا پیوند‌های منطقه‌ای ایران مخصوصا با کشور‌های عربی و کشور‌هایی نظیر چین و روسیه، مسئله لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را به اولویتی با درجه اهمیت کمتر برای این کشور تبدیل می‌کند؟
در این چارچوب عده‌ای از تحلیلگران مسائل ایران بر این باورند که طیف جدیدی که اکنون در ایران قدرت گرفته‌اند (همزمان با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران)، بیش از هر چیزی به اقتصاد مقاومتی و در پیش گرفتنِ رویه‌های مقاومتی در برابر غرب اعتقاد دارند. در این چارچوب این طیف بیش از همه به تکیه بر توانمندی‌های داخلی ایران و همچنین تجارت منطقه‌ای اعتقاد دارند. مسئله‌ای که می‌تواند نیاز‌های ایران را تامین کند. در این راستا، آمار‌های بانک جهانی نشان می‌دهند که تولید ناخالص داخلی ایران بار دیگر مثبت شده است. این دستاورد علی‌رغم وجود تحریم‌ها علیه تهران و همچنین بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور حاصل شده است. در این چارچوب، برخی از ایرانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اساسا در مورد اثر تحریم‌ها بر ایران مبالغه شده و این کشور حتی با وجود تحریم‌ها هم می‌تواند مسیر رشد و توسعه را در پیش گیرد. از این رو، مسئله تعامل با غرب جهت لغو تحریم‌ها عملا از اولویت کمتری برای ایرانی‌ها برخوردار شده است.
برخی ناظران و تحلیلگران هشدار می‌دهند که در صورت شکست تلاش‌ها جهت احیای برجام، احتمال اوج‌گیری تنش‌ها میان تهران و واشنگتن بسیار زیاد است. در این چارچوب، برخی تحلیلگران دولت بایدن را سرزنش می‌کنند، زیرا معتقدند این دولت علی‌رغم لفاظی‌های خود مبنی بر علاقه‌اش جهت احیای برجام همچنان راه و روش دولت سابق آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» را در پیش گرفته و عملا «کارزار فشار حداکثری» علیه تهران را در قالبی جدید دنبال می‌کند، امری که عملا با واکنش دولت جدید ایران روبه‌رو خواهد شد و احتمال دستیابی به توافق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

**************

روزنامه وطن امروز**

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حاج‌حیدر رحیم‌پور‌ازغدی

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت حاج‌حیدر رحیم‌پور‌ازغدی را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن کامل پیام تسلیت رهبر انقلاب به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حسن رحیم‌پورازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه
درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدرآقا رحیم‌پور رحمه‌الله علیه را به شما و والده گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. سال‌های متمادی تلاش صادقانه برخاسته از غیرت دینی و انگیزه تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علو درجات اخروی ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند مسألت می‌کنم.

* پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت برادر آیت‌الله مکارم‌شیرازی

همچنین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به حضرت آیت‌الله آقای مکارم‌شیرازی، درگذشت برادر ایشان را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت‌الله آقای مکارم‌شیرازی دامت برکاته درگذشت اخوی مکرم آن جناب را تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان و بقای عمر و عافیت جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

***

حاج‌حیدر رحیم‌پور‌ازغدی درگذشت

حاج‌حیدر رحیم‌پور‌ازغدی از مبارزان دیرینه انقلاب اسلامی دیروز در ۸۹ سالگی بر اثر بیماری عفونت داخلی دار فانی را وداع گفت. به گزارش تسنیم، حیدر رحیم‌پور‌ازغدی متولد سال ۱۳۱۱ در مشهد و از مبارزان و فعالان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت و قیام امام خمینی در سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب بود. وی فعالیت سیاسی خود را از پیش از انقلاب به همراه محمدتقی شریعتی و طاهر احمدزاده - ۳ رکن مبارزات نهضت ملی در خراسان- آغاز کرد و تا پس از پیروزی انقلاب ادامه داد.
وی حتی سال‌های اخیر در فعالیت‌های سیاسی به همراه تشکل‌های دانشجویی و طلاب مشهد حضور داشته است. حاج‌حیدر رحیم‌پورازغدی از فعالان و مبارزان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت است که از سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی همراه با مبارزه علیه رژیم پهلوی کنار حضرت امام (ره) بوده است؛ او از دوستان نزدیک، صمیمی و هم مباحثه‌ای رهبر انقلاب در دوران جوانی در مشهد مقدس بود و با مواضع و مبانی فقهی، فلسفی، سیاسی و اجتماعی ایشان آشنایی زیادی داشت. پیکر این یار دیرین امام و رهبری امروز شنبه ۲۰ شهریورماه ساعت ۹:۳۰ در صحن کوثر حرم مطهر رضوی تشییع می‌شود.

***

واکنش خطیب‌زاده به کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب:
به جای صدور بیانیه‌های بی‌ارزش به جنایات صهیونیست‌ها بپردازید

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن بیانیه کمیته خودخوانده چهارجانبه اتحادیه عرب، به آن‌ها توصیه کرد به جای صدور بیانیه‌های بی‌ارزش بر جنایات صهیونیست‌ها متمرکز شوند.
خطیب‌زاده با محکومیت اتهامات سخیف وارده در بیانیه کمیته خودخوانده چهارجانبه اتحادیه عرب، صدور چنین بیانیه‌هایی را نشان از نبود درک حداقلی کشور‌های حاضر در این کمیته از سیر تحولات منطقه‌ای و شرایط کلی حاکم بر مناسبات جمهوری اسلامی ایران و مجموعه کشور‌های عربی خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایراد اتهامات تکراری دخالت ایران در امور داخلی دیگران را از سوی کشور‌هایی که سابقه مداخله، تنش‌آفرینی، تروریست‌پروری، مزدور‌پروری و جنگ‌افروزی بویژه در یمن و مناطق درگیر غرب آسیا و شمال آفریقا را دارند مردود شمرد و گفت: کنار هم قرار دادن این اجزا برای اتهام به ایران، مشکل کشور‌های مداخله‌جو و بی‌اعتنا به مردم را حل نخواهد کرد. وی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی با مردود شمردن این بیانیه، تمام اقدامات ایران را در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی کشور خواند و مداخله دیگران در این زمینه را محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه حفظ و تثبیت دستاورد‌های هسته‌ای و توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از جمله سیاست‌های راهبردی کشور خواند و با یادآوری کارشکنی‌های برخی کشور‌های عضو کمیته خودساخته در مسیر حصول توافق هسته‌ای، بر بی‌فایده بودن این بیانیه‌ها در مسیر توسعه صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور تاکید کرد.
لازم به ذکر است اعضای حاضر در نشست کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب ضمن تکرار اتهامات همیشگی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران را به آنچه مداخلات خرابکارانه، تأمین مالی حوثی‌ها و گروه‌های تروریستی تندرو خوانده شده، متهم کردند. از سوی دیگر، در نشست مذکور، مهم‌ترین تحولات برنامه هسته‌ای ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای حاضر با مداخله در امور ایران، «اهمیت ایجاد سازوکار‌های لازم برای بازرسی فوری و فراگیر از تمام سایت‌های هسته‌ای ایران» و متوقف شدن آنچه کارشکنی‌های تهران در قبال قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی خوانده شده را خواستار شدند.

********************

روزنامه خراسان**

آمادگی ۲ شرکت فولادی ایران برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان

فارس – مدیر عامل یک شرکت سرمایه‌گذاری از تمایل سرمایه‌گذاران ایرانی به حضور در معادن سنگ آهن افغانستان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در این مورد به سیاست‌گذاری دولت ایران و روابط با افغانستان بستگی دارد. سمیعی‌نژاد اظهار کرد: باید دید سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه در افغانستان به چه صورت است، اما این آمادگی برای سرمایه گذاری در افغانستان وجود دارد و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان آمادگی سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان را دارند.

چین بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد کرد

ایسنا - چین در آشکارترین مداخله‌ای که تاکنون در بازار نفت انجام داده است، برای نخستین بار با هدف پایین بردن قیمت‌ها از ذخایر استراتژیک خود نفت آزاد می‌کند. این خبر همزمان با افزایش هزینه‌های انرژی در چین اعلام شده که علاوه بر نفت، شامل قیمت‌های زغال سنگ و گاز طبیعی هم شده و کمبود برق در برخی استان ها، شماری از کارخانه‌ها را ناچار کرده است تولیدشان را کاهش دهند. تورم هم به سرعت رشد کرده و به یک دردسر سیاسی برای پکن تبدیل شده است. دولت چین اعلام کرد از ذخایر عظیم نفت خود برای کاهش فشار رشد قیمت‌های مواد خام برداشت می‌کند، اما جزئیات چندانی در این باره ارائه نکرد. چین بزرگ‌ترین وارد کننده نفت جهان است و طی یک دهه گذشته ذخایر عظیمی از نفت را ایجاد کرده است.

هشدار مجدد وزیر نفت؛ ذخایر سوخت نیروگاهی ۳۰ درصد کمتر از پارسال است

فارس - وزیر نفت گفت: طبق زمان بندی تعریف شده برای پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایشگاه‌های کشور یک و نیم برابر می‌شود. جواد اوجی پس از بازدید از پالایشگاه نفت تهران در جمع خبرنگاران گفت: حجم ذخایر سوخت نیروگاهی ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته است بنابراین تمام تلاش مان این است که ظرفیت سوخت مایع نیروگاه‌ها را افزایش دهیم.

********************

روزنامه ایران**

زنجانی در ویلای لواسان نیست

خبر اول اینکه، پس از انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر حضور بابک زنجانی در ویلای شخصی‌اش در لواسان، وکیل او این مطلب را تکذیب کرد و گفت که در تمام این ۸ سال موکلش به‌صورت انفرادی در بازداشت به سر می‌برد. رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع بابک زنجانی در گفتگو با ایسنا در این خصوص مدعی شد: موکلم بابک زنجانی در طول هشت سال گذشته و از ابتدا تاکنون به‌صورت انفرادی در بازداشت به سر می‌برد. همچنین در طول هشت سال گذشته برخلاف برخی آقازاده‌ها و زندانیان، موکلم حتی یک روز هم به مرخصی نیامده و با درخواست اعطای مرخصی اش موافقت نشده است. وی افزود: متأسفانه از بدو تشکیل پرونده در طول هشت سال گذشته تا امروز برخی اشخاص برخلاف ظاهر ادعا‌هایی که مطرح می‌کنند نه به‌دنبال کشف حقیقت هستند و نه در پی اجرای عدالت و صیانت از بیت‌المال، بلکه در صدد بهره‌مندی سیاسی و جناحی از این پرونده بودند. وی در پایان گفت: انتشار این مطالب نیز که موجب تشویش اذهان عمومی هم می‌شود، صرفاً در این راستا قابل ارزیابی است که این موضوع کذب محض است و هیچ بهره‌ای از حقیقت و واقعیت ندارد.

انتشار فیلم گفت‌وگوی رئیس سازمان زندان‌ها با سپیده قلیان

خبر دیگر اینکه، سازمان زندان‌ها فیلم مربوط به گفت‌وگوی رئیس این سازمان و «سپیده قلیان» در زندان بوشهر را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، سپیده قلیان در این ویدیو در گفتگو با محمدمهدی حاج‌محمدی - رئیس سازمان زندان‌ها - درباره شرایط خود در زندان بوشهر و انتقالش از قرچک به این زندان صحبت می‌کند. اوایل خرداد نیز رئیس سازمان زندان‌ها در توئیتر نوشته بود: «بخاطر دروغ‌های اخیر رسانه‌های سعودی درباره زندانیان سیاسی زن، شخصاً پیگیر وضعیت خانم سپیده قلیان شدم. از شرایط و امکانات در اختیارش راضی بود. با علاقه و روحیه خوب، شیرینی‌هایی که خودش در زندان پخته بود را تعارف می‌کرد. البته از بابت سختی رفت و آمد خانواده‌اش نگران بود.»

انهدام مواضع تروریست‌ها در شمال عراق توسط سپاه

شنیدیم که، صبح پنجشنبه نیروی زمینی سپاه با بهره‌گیری از پهپاد‌های انتحاری و رزمی مواضع تروریست‌ها در شمال عراق را منهدم کرد. به گزارش تسنیم، در پی هشدار سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص حضور عناصر تروریست در شمال عراق، نیروی زمینی سپاه طی عملیاتی مقر‌ها و پایگاه‌های عناصر تروریستی در منطقه اقلیم شمال عراق را مورد هدف قرار داد. نزاسا در این عملیات با بهره‌گیری از پهپاد‌های انتحاری و رزمی و همچنین توپخانه‌های هوشمند و نقطه زن، مقر‌ها و پایگاه‌های این گروهک‌ها را با دقت بالا مورد هدف قرارداد.

احتمال پذیرش عضویت ایران در «شانگهای» در اجلاس تاجیکستان

دست آخر اینکه، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که احتمالاً در نشست تاجیکستان، درخصوص پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگ‌های تصمیم‌گیری خواهد شد. به گزارش ایسنا، «بختیر خاکیموف» نماینده ویژه پوتین در امور سازمان همکاری شانگ‌های در این رابطه گفت: روند پذیرش یک مرحله‌ای نیست. رویه خاصی در اسناد سازمان همکاری شانگ‌های پیش‌بینی شده است. ما انتظار داریم که در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان)، شورای سران کشور‌های عضو درخصوص آغاز پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگ‌های تصمیم‌گیری کنند؛ این یعنی آغاز روند مذاکره برای توافق بر سر اسنادی که بر اساس آن‌ها ایران به چهارچوب قانونی و قراردادی سازمان همکاری شانگ‌های ملحق می‌شود.

********************

روزنامه شرق**

رئیس قوه قضائیه در ندامتگاه دماوند:
به تک‌تک نامه‌های زندانیان رسیدگی کنید

مرکز رسانه قوه قضائیه: رئیس قوه قضائیه صبح روز جمعه گذشته با حضور در زندان دماوند، به مدت سه ساعت از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و به گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با تعداد کثیری از زندانیان پرداخت و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک جویا شد. زندانیان ندامتگاه دماوند نیز از اینکه رئیس قوه قضائیه صبح روز جمعه خود را برای بازدید از این ندامتگاه اختصاص داده است، از او تشکر کردند. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در دیدار با زندانیان ابراز امیدواری کرد که زندان بازگشت‌گاهی به جامعه باشد و کسی که یک بار زندان را تجربه کرده دوباره این تجربه تلخ را تکرار نکند. رئیس دستگاه قضا گفت: زندان باید به معنای واقعی نه «‌بازداشتگاه» بلکه محل باز‌اجتماعی‌شدن فرد و «بازگشت‌گاه» به جامعه باشد. او پس از آنکه یکی از زندانیان اعلام کرد که برای چهاردهمین‌بار است به زندان می‌آید، عنوان کرد: من دلم می‌سوزد از اینکه می‌بینم یک فرد در میانسالی و جوانی ۱۴ بار به زندان آمده است. لازم است برای همه این افراد برنامه‌ریزی شود تا هم خود آنها اصلاح شوند و هم شرایطی فراهم شود که دیگر به زندان برنگردند. هم قوه قضائیه و هم سایر نهاد‌ها در این زمینه مسئولیت دارند و باید انجام وظیفه کنند. خود زندانیان و خانواده آنها نیز باید در این زمینه نقش ایفا کنند. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در‌پی ورود یک فرد به زندان، خانواده او بزرگ‌ترین صدمه را متحمل می‌شود، خطاب به زندانیان گفت: اجازه ندهید خانواده‌هایتان در این زمینه صدمه و آسیب ببینند. «واکسیناسیون زندانیان» دیگر موضوعی بود که رئیس قوه قضائیه در گفت‌وگو با زندانیان در‌خصوص آن کسب اطلاع کرد که به گفته زندانیان ندامتگاه دماوند هر دو دُز واکسن کرونا به آنها تزریق شده است. از مسائل دیگری که رئیس قوه قضائیه در گفت‌وگوی خود با زندانیان از آنها پرسید، این موضوع بود که آیا قضات به زندان سر می‌زنند و با زندانیان گفت‌وگو می‌کنند یا خیر. زندانیان همچنین در حضور رئیس قوه قضائیه از برخی از زندانبانان ندامتگاه دماوند که به گفته زندانیان شبانه‌روز و همراه با خانواده خود برای جلب رضایت شاکیان تلاش می‌کنند و در این راه حتی هزینه‌های مالی هم متحمل شده‌اند، تشکر و قدردانی کردند. آنها به رئیس عدلیه گفتند به دلیل این‌گونه ارتباطات برخی زندانبانان این ندامتگاه تمام زندانیان و خانواده‌های آنها را به چهره می‌شناسند. یکی از زندانی‌ها خطاب به رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: در زندان سلیمانیه عراق رئیس زندان را فقط در تلویزیون می‌دیدیم و مددکار زندان شش بار به ملاقات دختر من در بیمارستان رفته و پیگیر حال وی شده است. محسنی‌اژه‌ای همچنین در جریان بازدید از کارگاه اشتغال‌زایی زندان دماوند و مشاهده فعالیت‌های زندانیان در این کارگاه، خواستار ارائه آماری از میزان اشتغال زندانیان شد که مسئولان سازمان زندان‌ها در پاسخ گفتند: میزان اشتغال‌زایی زندانیان استان تهران در سال گذشته ۵۴ درصد بود که این آمار در سال جاری به‌‌ویژه در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و به ۶۸ درصد رسیده و این در حالی است که هدف‌گذاری سازمان زندان‌ها برای اشتغال‌زایی زندانیان، شاخص ۸۰‌درصدی است.مسئول کارگاه اشتغال‌زایی ندامتگاه دماوند که خود نیز یک فرد زندانی بود، با بیان اینکه زندانیان فعال در این کارگاه به صورت روزانه درآمد کسب می‌کنند، عنوان کرد: به غیر از حرفه‌آموزی به زندانیان، محصولات کارگاه اشتغال‌زایی ندامتگاه دماوند به نام برند‌های مشهور الکترونیکی کشور تولید می‌شود و یکی از باکیفیت‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات بازار است.محسنی‌اژه‌ای همچنین حوزه ریاست قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها را مأمور کرد که به تک‌تک درخواست‌های زندانیان رسیدگی کنند و به‌سرعت به آنها پاسخ دهند.

************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات