صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۶۶

اخبار ویژه ۲۲ شهریور

روزنامه کیهان**

فرافکنی یک غربگرای دوآتشه پس از شکست عاطفی در افغانستان

یک غربگرای دوآتشه مدعی شد: بازنده تحولات افغانستان آمریکا نیست، ایران است (!)
وی در روزنامه آرمان نوشت: مواضع ایران در تحولات اخیر افغانستان اعتراضات و انتقاداتی را برانگیخته است که البته جای بحث دارد. در این راستا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را هر طور که تعریف کنیم، واقعیت امر بر این است که به هیچ وجه تحولات افغانستان را نمی‌توان موفقیت و پیروزی برای ایران دانست. البته ملاک و معیار در سیاست خارجی موضوع آمریکاستیزی است و شاید برخی از رادیکال‌ها از اینکه بینی آمریکا در افغانستان به خاک مالیده شود، خوشحال شوند، اما باید بدانند که واقعیت امر بر آن است که اتفاقا این آمریکایی‌ها نیستند که در افغانستان شکست خورده‌اند. آمریکایی‌ها در افغانستان یک ریسک حساب‌شده کرده‌اند که عبارت است از اینکه توسط طالبان بتوانند داعش، القاعده و سایر جریانات تندرو را مهار نمایند. اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد یا نه و اینکه آیا طالبان حسب قمار آمریکا حاضر خواهند شد یا از این توانایی برخوردار خواهند بود که جلوی جریانات تندرو را بگیرند یا نه، فقط آینده نشان خواهد داد. اما در یکی از این دو حالت اگر قمار آمریکاییان درست از آب درنیاید و ببازند و افغانستان بستری شود برای فعالیت جریانات تندرو، باز هم آمریکایی‌ها ضرری نکرده‌اند بلکه زیان‌کننده ما خواهیم بود، چراکه در حقیقت نخستین خاکریز جریانات بنیادگرای رادیکال، ایران خواهد بود و مصیبتی که برای ما ایجاد خواهند کرد، دشوار خواهد بود. در صورت حاصل شدن نتیجه دیگر، اگر آمریکایی‌ها در قمار برنده شوند و طالبان بتوانند گروه‌های سنی تندرو را مهار کنند، افغانستان جزئی از یک محور جدید خواهد شد که شامل پاکستان، عربستان، امارات، قطر و آمریکاست و این بار جای چندانی برای ما در این محور جدید باقی نخواهند گذاشت. از این روست که آینده افغانستان به هر سمت و سویی که برود و این درگیری‌ها و تنازعات هر نتیجه‌ای که داشته باشند، آمریکایی‌ها بازنده اصلی نخواهند بود بلکه این دیگران هستند که بازنده خواهند شد.
درباره تحلیل آقای زیباکلام گفتنی است؛ همین که او پذیرفته آمریکا، دشمن است و در حق ملت ما دشمنی می‌کند، خود یک پیشرفت است که البته در اثر تحمیل واقعیت‌ها پدید آمده است. در عین حال، او با صداقت برخورد نمی‌کند. چه اینکه ابتدا باید واقعیت‌ها را گفت و سپس آینده را پیش‌گویی و پیش‌بینی کرد. واقعیت این است که برخلاف فضاسازی غربگرا‌ها که مدعی بودند آمریکا دموکراسی و ثبات و پیشرفت و توسعه و رفاه را به افغانستان می‌آورد، حالا اشغال و جنگ و آشوب و بی‌ثباتی و ناامنی را به افغانستان آورده و مجددا در اتفاقات اخیر تشدید کرد. ضمنا نشان داد که به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست حتی پشت دولت غربگرا را به هنگام پایان تاریخ مصرف، خالی می‌کند و حتی حاضر است دولت غربگرا را به گروه تندرویی مانند طالبان بفروشد.
در عین حال شکست آمریکا به شهادت محافل آمریکایی و غربی قطعی است. چه اینکه افغانستان را (به واسطه طالبان و جهادیون) تله‌ای برای شوروی می‌خواستند، اما وسوسه شدند خواستند هم در این تله پا بگذارند و پس از ۲۰ سال اشغالگری، صدهزار تلفات از نیرو‌های نظامی خود و هزینه بالغ بر ۲ هزار میلیارد دلار، با سرشکستگی از این کشور خارج شوند.

توقف قیمت‌گذاری دستوری درخواست فعالان بورس از رئیسی

فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، با اشاره به افزایش فشار‌ها برای توزیع رانت در برخی صنایع بورسی، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری شدند.
به گزارش همشهری، جمعی از فعالان بازار سرمایه، از جمله بسیاری از شرکت‌ها و نهاد‌های مالی، با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار توقف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد شدند. آن‌ها با اعلام اینکه قیمت‌گذاری دستوری سرمنشأ فساد است، تاکید کردند: آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌هاست.
این فعالان تصریح کرده‌اند: قیمت‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ضربات سنگینی به نظام تولید وارد کرده و منافع مصرف‌کننده‌ها را به خطر انداخته است.
آن‌ها در نامه خود به رئیس‌جمهور، ضمن اشاره به تجربه شکست‌خورده دولت دوازدهم، با بیان اینکه رانت‌خواران در تلاشند تا کوشش‌ها و برنامه‌های دولت جدید را هم به‌بهانه حمایت از مردم ضعیف به سمت ابزار‌های شکست‌خورده‌ای نظیر قیمت‌گذاری دستوری هدایت کنند، تأکید کردند: قیمت‌گذاری دستوری رانت زیادی را نصیب واسطه‌ها و سفته‌بازان کرده است.
فعالان بازار سرمایه در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهوری نوشته‌اند: حضرتعالی در سمت قبلی خود به‌عنوان ریاست قوه قضائیه به دفعات از رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی سخن گفته و بر عزم خود برای مقابله با فساد رانت‌خواران تأکید کرده بودید. مادامی که رانت از طریق سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری دولتی ایجاد می‌شود، ما شاهد فعالیت رانت‌جویان و گروه‌های غیررسمی محافظ این رانت خواهیم بود. قیمت‌گذاری دستوری به حضور پرتراکم دلالان در بازار‌ها منجر شده، به‌طور مثال فقط در صنعت سیمان سالانه ۱۰ هزارمیلیارد تومان رانت بین واسطه‌ها توزیع می‌شود.
فعالان بازار سرمایه در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کرده‌اند: دغدغه درست و صحیح شما در مبارزه با فساد کاملا ستودنی است، اما وقتی به مسیر ایجاد فساد در اقتصاد نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود عمده این فساد‌ها در نتیجه رفتار اشتباه سیاستگذاران، یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و ستاد تنظیم بازار، در قیمت‌گذاری دستوری کالا‌هایی مانند فولاد، سیمان، قیر، تایر، خودرو و نظایر آن است.
نویسندگان نامه، به آثار مخرب قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و صنعت برق اشاره کرده و آن را سرمنشأ فساد دانسته و توضیح دادند: قیمت‌گذاری دستوری در صنعت برق به کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید و توسعه نیروگاه‌های قبلی منجر شده و کار به جایی رسیده است که شاهد قطعی مکرر برق هستیم و برای سرپوش‌گذاشتن به این نقیصه و جلوگیری از نارضایتی مردم، گزینه قطع برق تولیدکننده‌های سیمان و فولاد مورد توجه قرار گرفته، اما باید توجه کرد که مشکل اصلی همه این صنایع، ازجمله سیمان و فولاد، قیمت‌گذاری دستوری است.

قوامی: حمایت خاتمی از همتی اشتباه بزرگی بود

عضو مجمع روحانیون می‌گوید حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری، اشتباه بزرگ خاتمی بود.
ناصر قوامی که سابقه نمایندگی مجلس ششم را هم دارد، در گفتگو با نامه‌نیوز ابتدا کارگزاران را خارج از دایره اصلاح‌طلبان عنوان کرد. وی در پاسخ این سؤال که «در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ بین طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب و مشخصاً بین اتحاد ملت و کارگزاران اختلافاتی ایجاد شد. به نظر شما آن انتخابات قابل حل است یا شاهد جدایی کارگزاران از اصلاح‌طلبان خواهیم بود.» گفت: کارگزاران از اول هم اصلاح‌طلب نبودند. این‌ها با عنوان کارگزاران سازندگی طرفداران آقای هاشمی بودند و آقای هاشمی هم هیچ وقت ادعای اصلاح‌طلبی نداشت. منتها این‌ها در دوره آقای خاتمی خیلی از وزارتخانه‌ها را گرفته و کم‌کم خودشان را به اصلاح‌طلبان چسباندند. تفکرشان هم با اصلاح‌طلبان ناب تفاوت دارد و در سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی و... نظراتی متفاوت از اصلاح‌طلبان دارند.
وی درباره این نظر که «کارگزاران در رقابت‌های انتخاباتی اخیر خیلی اصرار به حمایت از لاریجانی داشتند و حتی تلاش می‌کردند که سایر اصلاح‌طلبان را با خود همراه کنند»، می‌گوید: همین دلیل روشنی است بر اینکه کارگزاران اصلاح‌طلب نیست. آدم اصلاح‌طلب که پشت سر آقای لاریجانی که سی سال علیه اصلاح‌طلبان بوده، نمی‌رود. این دلیل روشنی است و نشان می‌دهد که آقایان کارگزاران مبانی اصلاح‌طلبی را هم قبول ندارند.
«سؤال من همین است. کارگزاران از این به بعد باز هم سعی می‌کند که خود را در بین اصلاح‌طلبان جا دهد و در نهاد‌های اجماع‌ساز و ساز و کار‌های اصلاح‌طلبی حضور خواهد داشت یا اینکه صراحتاً جدا شده و با لاریجانی یا اعتدال و توسعه همراه می‌شود؟» قوامی در پاسخ این سؤال هم گفته است: به نظر من تا بتوانند خودشان را به اصلاح‌طلبان چسبانده و اصلاح‌طلبان را به سوی خود بکشند، این کار را خواهند کرد. اما به نظر من دیگر نخواهد شد، چون اصلاح‌طلبان این‌ها را قبول ندارند و می‌بینند که این‌ها چطور با اقداماتی مثل حمایت از لاریجانی از مبانی اصلاح‌طلبی عبور می‌کنند. به نظر من از این پس اگر نتوانند با اصلاح‌طلبان همراه شوند جدا شده و با عناوینی مثل همین عدالت و توسعه و... کار می‌کنند.
عضو مجمع روحانیون درباره وضعیت سایر طیف‌های اصلاح‌طلب مخصوصاً حزب اتحاد ملت و... هم گفت: مسئله این است که در شرایط فعلی راه‌ها برای ورود اصلاح‌طلبان به قدرت کاملاً بسته شده است؛ بنابراین اگر اصلاح‌طلبان بخواهند سیاستی را بروند که وارد قدرت شوند، رفتار عقلایی نداشته‌اند. چون شاهدیم که حتی وقتی احساس می‌شود اگر فردی مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد رد می‌شود، مثل همین لاریجانی که کارگزاران می‌خواست از او حمایت کند؛ بنابراین اگر سیاست اصلاح‌طلبان ورود به قدرت باشد، اشتباه خواهد بود.
«قوامی درباره این سؤال که اگر طبق گفته شما طیفی که خیلی دیگر مایل به حضور در قدرت و مشارکت نیست، لیدری این جریان را در دست بگیرد، تکلیف چهره‌های شاخص چه می‌شود. مشخصاً آقای خاتمی با این گروه همراهی می‌کند و در کنار اصلاح‌طلبان محافظه‌کارتر قرار می‌گیرد؟»، اظهار داشت: من به آقای خاتمی ارادت خاصی دارم، اما معتقدم او هم معصوم نیست که اشتباه نکند. به نظر من اشتباه بزرگ او، حمایت از آقای همتی در این دوره بود. خواهش من این است که در آینده از این اشتباهات نکند و توجه داشته باشد که دیگر روزنه‌ای برای ورود اصلاح‌طلبان به قدرت وجود ندارد.
یادآور می‌شود همتی در انتخابات اخیر با وجود حمایت خاتمی و کروبی و سران ۱۶ حزب اصلاح‌طلب نتوانست بیش از ۲/۳ میلیون رأی کسب کند. این رکورد رأی، یک فاجعه برای مدعیان اصلاح‌طلبی بود. نفر آن‌ها در انتخابات شورای شهر تهران هم ۳۳ هزار رأی کسب کرد.

فعال اصلاح‌طلب: فقط ۱۰ درصد ظرفیت تولید فعال است

رئیس‌حزب کار (از مجموعه احزاب اصلاح‌طلب) می‌گوید ظرفیت‌های تولید که در سال‌های اخیر معطل مانده، ۹۰ درصد است و نه ۴۰ درصد. در حالی که تولید و اقتصاد ملی در دولت مدعی تدبیر و امید ضربات اساسی خورد و به همین دلیل هم رتبه اقتصادی کشور در رتبه‌بندی جهانی شش پله سقوط داشت، حسین کمالی به خبر آن‌لاین گفته است: در رابطه با بحث اقتصاد و اینکه ما می‌خواهیم تولید را راه بیندازیم و ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور تعطیل است، من می‌خواهم بگویم که تنها ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور تعطیل نیست اگر صنایع کشور و هزاران میلیارد دلاری که در این بخش تاکنون هزینه شده و سرمایه‌گذاری شده را در نظر بگیریم تقریبا ۹۵ درصد از کارخانه‌های ما یک شیفت کار می‌کنند آن هم با یک سوم ظرفیت. اگر کارخانه‌های تعطیل شده را نیز در نظر بگیریم در حقیقت چیزی حدود ۱۰ درصد از ظرفیت کل، الان مشغول تولید است و بقیه بخش‌ها و ظرفیت‌ها می‌توانند وارد تولید شوند. ظرفیت معطل مانده، چهل درصد نیست بلکه ۹۰ درصد است اگر صنایعی در یک شیفت کار می‌کنند سه شیفت کار کنند و تولیدات را به جامعه برسانند. در مورد زمین‌های کشاورزی هم وضع به همین ترتیب است و یا در رابطه با خدمات هم می‌بینیم زیرساخت‌ها به اندازه کافی توسعه یافته نیست و در این بخش هم اقدام جدی صورت نپذیرفته است.
او تصریح کرد: اینکه دولت بخواهد این‌ها را راه‌اندازی کند و بخواهد اقدام جدی انجام دهد کار بسیار ارزشمندی است، اما این در صورتی امکان‌پذیر است که بخواهند یک سیاست اقتصادی درست را در پیش بگیرند یعنی راه‌اندازی واحد‌ها باید براساس مزیت و تخصص ملی صورت گیرد یعنی در چارچوب رقابت ملی و رقابت بین‌المللی اصلاح ساختار و راه‌اندازی و تنظیم شود. اگر سیاست‌های درستی در این زمینه‌ها اتخاذ نشود مجددا برنامه‌ای پیش خواهد رفت که نهایتا با یک شکست سنگین مواجه خواهد شد بنابراین تولید رقابتی براساس مزیت و تخصص و در نظر گرفتن آمایش سرزمینی می‌بایست در دستور کار قرار گیرد و ظرفیت‌های خالی که در کشور وجود دارد به کار گرفته شوند و همه فعال شوند.

**************

روزنامه وطن امروز**

با حکم رئیس‌جمهور انجام شد
انتصاب قاضی‌زاده‌هاشمی به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران

رئیس‌جمهور با صدور حکمی دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی را به سمت «معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب کرد. قاضی‌زاده‌هاشمی متولد ۱۳۵۰ شهرستان فریمان و دانش‌آموخته دکترای تخصصی پزشکی (جراح سر و گردن) و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نایب رئیسی مجلس، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان و معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان خراسان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

***

با حضور ایران برگزار شد
نشست مقامات اطلاعاتی کشور‌های آسیای مرکزی برای بررسی افغانستان

رؤسا و مقامات ارشد اطلاعاتی کشور‌های منطقه آسیای میانه به همراه ایران با موضوع بررسی وضعیت افغانستان یک نشست به میزبانی پاکستان برگزار کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از ایندیا تودی، رسانه‌های پاکستانی از برگزاری یک نشست در اسلام آباد برای بررسی وضعیت کنونی در افغانستان با حضور روسا و مقامات ارشد اطلاعاتی ایران، روسیه، چین، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان خبر دادند.
این نشست روز شنبه به ریاست ژنرال فیض حمید، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان برگزار شد که در آن وضعیت افغانستان و چگونگی همکاری برای تأمین صلح و ثبات در این کشور را مورد بحث قرار داده است. بنابر این گزارش، شرکت‌کنندگان در این نشست درباره شرایط امنیتی منطقه و همچنین صلح و ثبات در افغانستان بحث و رایزنی کردند.

**************

روزنامه خراسان**

سامانه اسکان همچنان خارج از دسترس

مهر - در حالی که «از کار افتادن» سامانه املاک و اسکان دومین ماه را پشت سر می‌گذارد، مهلت مقرر در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر درج اطلاعات مسکنی شهروندان، در حال اتمام است. سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی به دلایل فنی در ۱۹ تیر از دسترس خارج شدند؛ با این حال بعد از یک ماه، سامانه طرح اقدام ملی مسکن راه اندازی شد، اما سامانه املاک و اسکان کشور همچنان با وجود گذشت دو ماه، از دسترس کاربران خارج است. این در حالی است که محمودزاده، معاون وزیر راه وعده داده بود در پایان هفته گذشته این سامانه مجدد راه اندازی شود.

قیمت هر شانه تخم مرغ به بیش از ۵۰ هزار تومان رسید

ایسنا - براساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران، قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن ۲ کیلوگرم ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان شده است. این در حالی است که حدود یک ماه پیش قیمت آن در بازار حدود ۴۵ هزار تومان بود. در حقیقت می‌توان گفت قیمت هر شانه تخم مرغ در کمتر از یک ماه حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است. گفتنی است در ابتدای امسال قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان بود.

پایان محدودیت‌های برقی صنایع از هفته آینده

مهر - سخنگوی صنعت برق با اشاره به این که محدودیت‌های صنایع کاهش یافته است، گفت: در روز‌های اخیر به جای اعمال محدودیت، همکاری‌هایی با بعضی از صنایع داشتیم و این همکاری‌ها در آینده هم باید ادامه یابد. رجبی مشهدی ضمن اشاره به محدودیت‌های بخش صنایع سیمان و فولاد گفت: در روز‌های گذشته تقریباً محدودیتی در بخش صنایع نداشتیم و البته همکاری‌هایی وجود داشته است و از هفته آینده به طور کامل محدودیت‌های این صنایع برداشته می‌شود. وی افزود: برای فصل زمستان با توجه به محدودیتی که در تأمین سوخت نیروگاه‌ها و ضرورت استفاده از سوخت مایع داریم باید این همکاری‌ها تداوم داشته باشد تا ان‌شاءا... مجبور به اعمال محدودیت نشویم.

اقدام پاکستان علیه توقیف دارایی‌های ارزی افغانستان

فارس - وزیر دارایی پاکستان از حذف «دلار» در مبادلات تجاری این کشور با افغانستان خبر داد و گفت: «روپیه» مبنای فعلی انجام معامله است. «شوکت ترین» وزیر دارایی پاکستان یادآور شد: تجارت با افغانستان با ارز روپیه خواهد بود نه دلار، زیرا افغانستان با کمبود دلار در این کشور مواجه است. وی افزود: هم اکنون ۱۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی افغانستان مسدود و بلوکه شده و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی دلار‌های افغانستان را نزد خود نگه داشته‌اند.

**************

روزنامه ایران**

احتمال بازگشایی کنسولگری‌های ایران وعربستان

خبر اول اینکه، نشریه «فایننشال تایمز» در گزارشی پیرامون کاهش تنش‌های خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به نقل از دیپلمات‌های سعودی از احتمال قوی بازگشایی کنسولگری سعودی در مشهد و کنسولگری ایران در جده به عنوان اقدامی در جهت ابراز حسن نیت دو طرف در جریان مذاکره با یکدیگر خبر داد. به گزارش انتخاب، این نشریه امریکایی با این تحلیل که ترکیب همه‌گیری ویروس کرونا، تأثیرات مخرب اقتصادی آن و انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده رهبران کشور‌های عربی منطقه را مجبور به تنظیم مجدد سیاست‌های خارجی خود کرده، به برگزاری سه دور نشست ایران و عربستان در بغداد اشاره کرد و افزود:محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ماه آوریل گفت که تمایل دارد رابطه خوب و مثبتی با جمهوری اسلامی ایجاد کند. ابراهیم رئیسی.
رئیس جمهوری جدید ایران نیز گفت که می‌خواهد دست دوستی و برادری را به سوی همه همسایگان دراز کند. این گزارش افزود: تهران می‌تواند از نفوذ عربستان برای مهار نقش فزاینده اسرائیل در منطقه استفاده کند و عربستان نیز در این مذاکرات بیشتر بر موضوع حمایت ایران از حوثی‌ها در جنگ داخلی یمن و پایان دادن به جنگ یمن متمرکز است.
این گزارش به نقل از تحلیلگران پیروزی بایدن و قول او مبنی بر بازگشت به برجام و بازبینی روابط خود با عربستان سعودی را در تجدیدنظر ریاض در مواضعش علیه ایران موثر دانست.

رئیسی از حضور نزدیکانش در مسئولیت امتناع می‌کند

خبر دیگر اینکه، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور از امتناع آیت‌الله رئیسی نسبت به حضور نزدیکانش در مسئولیت‌های اجرایی کشور خبر داد. سیدعلی علم‌الهدی در گفتگو با ایسنا، با تکذیب شایعه انتصابش به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور گفت: بر اساس عهدی که بسته شده هیچ یک از نزدیکان آیت‌الله رئیسی در سمت‌های اجرایی مسئولیتی نخواهند گرفت. از حدود یک ماه پیش شایعاتی مبنی بر انتخابم به عنوان رئیس دانشگاه از سوی دانشجویان مطرح شد و این شایعات هم به دلیل این که بنده برادر همسر آقای رئیسی رئیس جمهور هستم، قوت گرفت. در حالی که این نوع اخبار کذب است و بنده مسئولیت اجرایی ندارم و نخواهم داشت.

ماجرای حضور نظامیان خارجی در فرودگاه اصفهان

شنیدیم که، طی روز‌های گذشته انتشار فیلمی از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان که در آن ادعا شده بود یک هواپیمای نظامی با پرچم خارجی نامشخص اقدام به انتقال تعدادی سرباز مسلح کرده که ملیت این نظامیان نامشخص است و معلوم نیست با هدف انتقال به کدام نقطه از جهان از فرودگاه نظامی جمهوری اسلامی استفاده کرده است باعث ایجاد شایعاتی شد. به‌گزارش فارس، در همین راستا روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان اصفهان در این باره توضیح داده که فیلم یاد شده مربوط به لحظه سوار شدن بازیکنان تیم ارتش ازبکستان به هواپیمای اختصاصی خود جهت بازگشت به کشورشان است. گفتنی است ششمین دوره مسابقات نظامی ارتش‌های جهان با حضور چهار تیم از کشور‌های ایران، روسیه، ازبکستان و ویتنام، از تاریخ ۳۱ مرداد ماه تا ۱۲ شهریور ماه سال جاری به میزبانی شهر اصفهان برگزار شد که بازیکنان تیم‌های میهمان با هواپیما‌های اختصاصی کشور خود و از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی به اصفهان رفت و آمد داشتند.

هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران در دستور کار نیست

دست آخر اینکه، سایت خبری نور نیوز اعلام کرد که اخبار رسیده حاکی از آن است که برخلاف برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی مبنی بر احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اساساً چنین موضوعی در دستور کار این نشست نیست.

**************

روزنامه شرق**

رئیس قوه قضائیه خواستار شد
اصلاح و بازنگری در قوانین حوزه زنان

میزان: اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته به‌منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی درباره مهم‌ترین مسائل زنان و خانواده و راهکار‌های حل مشکلات این حوزه و بهبود خدمات‌رسانی قضائی به زنان با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دیدار و گفتگو کردند. رئیس قوه قضائیه در این دیدار از زن و مرد به‌عنوان دو بال برای رسیدن به حیات طیبه و رمز تداوم حیات و بقا بشر یاد کرد و گفت: برای رسیدن به تعالی و کمال انسانی باید منزلت زن و مرد گرامی داشته شود. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در آن منشور ساز‌و‌کاری طراحی شده تا میزان پیشرفت اجرا و موانع آن هر دو سال یک بار بررسی و در صورت لزوم پیگیری شود. وی ادامه داد: نه‌تن‌ها بسیاری از زنان از این منشور و محتوای آن اطلاعی ندارند، بلکه ما نیز گزارشی از روند اجرا و میزان تحقق آن نداریم. او با بیان اینکه در این منشور هم به مسئله فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری و هم به مسائل حوزه تقنین و قضا پرداخته شده است، خواستار ارائه گزارشی درباره روند اجرای این منشور و عوامل احتمالی عدم اجرای آن شد. رئیس قوه قضائیه همچنین از اعضای فراکسیون زنان مجلس خواست در هم‌اندیشی و ارتباط بیشتر با معاونت‌های حقوقی و اجتماعی قوه قضائیه راهکار‌های خود را برای بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده ازجمله رفع مشکلات مربوط به مهریه، نفقه، حضانت و ولایت ارائه دهند. پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود را درباره مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده مطرح و راهکار‌هایی را برای حل این مسائل پیشنهاد کردند.

رئیس سازمان زندان‌ها:
ادعای سپیده قلیان بررسی شد

ایسنا: رئیس سازمان زندان‌ها گفت: ادعای خانم قلیان مبنی بر «کفن‌پیچ‌کردن کودک افغانی توسط زندانبان‌ها» بررسی شد. محمدمهدی حاج‌محمدی در توییتر نوشت: «ادعای خانم قلیان مبنی بر «کفن‌پیچ‌کردن کودک افغانی توسط زندانبان‌ها» بررسی شد. مادر این کودک که در اسفند ۹۹ آزاد شده بود، توسط بازرس ما دعوت شد؛ توضیحات ایشان را ببینید و سیاه‌دیدن سپیدی‌ها توسط ‎سپیده قلیان و رسانه‌های هوادارش را قضاوت کنید. خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...».

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:
هیچ استثنائی در نظارت بر مدیران نداریم

ایسنا: رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه هیچ مجموعه و دستگاهی بدون نظارت به اهداف خود نمی‌رسد، گفت: هیچ استثنائی در نظارت بر کار مدیران و دستگاه‌های مدیریتی وجود ندارد و حتی قوه قضائیه هم مستثنا از این نظارت نیست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان یکشنبه در آیین معارفه بازرس کل استان خوزستان در سالن شرکت ملی حفاری در اهواز گفت: سازمان بازرسی از آنجا که از نیروی زیادی برخوردار نیست، نمی‌تواند به موارد جزئی در سازمان‌ها رسیدگی کند، بلکه به موارد و مشکلات کلی همچون موضوع اشتغال، بحران آب، واکسیناسیون و موارد دیگری که همه مردم با آن مواجه هستند از باب نظارتی ورود می‌کند. وی رویکرد دیگر سازمان بازرسی را شناسایی بستر‌های فساد عنوان کرد و گفت: در این راستا برای مثال فرایند‌هایی که بر ادارات حاکم است، اصلاح و رسیدگی می‌شود. رئیس سازمان بازرسی کشور در ادامه افزود: سازمان بازرسی به‌عنوان عالی‌ترین دستگاه نظارتی بر عملکرد دستگاه‌ها و ادارات نظارت داشته، اما لازمه موفقیت در این زمینه، همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف است. درویشیان افزود: یکی از موارد ضروری در دستگاه‌های اجرائی، نظارت مدیران بر زیرمجموعه خود است که با اجرای آن به اهداف سازمانی خواهیم رسید. او با بیان اینکه اگر همه بخش‌ها وظایف خود را به خوبی انجام دهند از بسیاری تخلفات جلوگیری می‌شود، گفت: در این راستا از مدیران دستگاه‌های اجرائی درخواست می‌شود نسبت به وظیفه خود اهتمام داشته باشند و قبل از ورود یک دستگاه نظارتی خارج از مجموعه، مشکلات را برطرف کنند.
رئیس سازمان بازرسی کشور اظهار کرد: اگر یک مجموعه سازمانی بخواهد موفق باشد و به اهداف خود برسد باید آن مجموعه از مدیران لایق، شایسته و متدین برخوردار باشد؛ ضمن اینکه یکی از عوامل موفقیت یک سازمان، داشتن برنامه و عمل به قانون در کنار نظارت بر اجرای برنامه‌هاست. وی با بیان اینکه هیچ مجموعه و دستگاهی بدون نظارت به اهداف خود نمی‌رسد، افزود: هیچ استثنائی در نظارت بر کار مدیران و دستگاه‌های مدیریتی وجود ندارد و حتی قوه قضائیه هم مستثنا از این نظارت نیست. درویشیان در ادامه ابراز امیدواری کرد در دوره جدید که مجلسی انقلابی، دولت مردمی و قوه قضائیه با همه امکانات در خدمت مردم هستند، با همراهی، همکاری و کار جهادی شاهد برطرف‌شدن مشکلات در کشور باشیم.

******************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات