صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۷۲

راهبرد غرب در نارضایتی مردم از نظام به بن بست خورد/ شواهدی دال بر نارضایتی گسترده وجود ندارد

خوش بینی آمریکا به نتیجه  فعالیت های خود در قبال کسشورمان که بر اساس جداسازی مردم از نظام بوده است، با شکست مواجه شده است.

 کشورهای غربی برای جداسازی مردم از نظام اسلامی تمام توان خود را به کار گرفتند. سیاست جداسازی راهبردی بوده است که به صورت همه جانبه و در دو طول سه دهه بصورت شبانه روزی، برنامه ریزی و پیگیری شده است. حال بعد از گذشت 42 سال از رویش الهی انقلاب اسلامی رابطه حکومت با مردم در بالاترین حد ممکن از صمیمیت و همراهی قرار گرفته است. در عین حال میزان اعتماد مردم به غرب بشدت افت کرده است بنحوی که اگر برجام در سال 2016 از مقبولیت بالایی برخوردار بوده که امروز این آمار بشدت پایین آمده است. نتایج نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی «ایران پُل» نشان می دهد مردم ایران از ایالات متحده رویگردان شده و به سیاست جدید جمهوری اسلامی در نگاه به شرق دید مثبت دارند.
نتیجه این نظر سنجی می گوید کمتر از نیمی از 1001 سوال‌شونده «به شدت» یا «تا حدودی» برجام را تایید می‌کنند، در حالی که این رقم در سال 2016 نزدیک به 75 درصد بود.25 درصد نیز گفتند که «به شدت مخالف» این توافق هستند.
تقریبا دوسوم معتقدند حتی اگر واشنگتن به توافقی که ترامپ در سال 2017 از آن خارج شد، بازگردد «تا حدی بعید» یا «بسیار بعید» است که به تعهداتش در این توافق عمل کند. تنها یک سوم بر این باورند که واشنگتن «تا حدی محتمل» یا «بسیار محتمل» است که به برجام عمل کند.
  همچنین 52 درصد معتقدند که ایران باید قاطعانه روی خواسته‌هایش پافشاری کند و از طریق اروپایی‌ها واشنگتن را به پذیرش آنها مجاب کند. در مقابل 27 درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند که ایران و آمریکا باید هر دو برای بازگشت به برجام نرمش نشان دهند. این در حالی است که 16 درصد می‌گویند که تهران حتی نباید برای احیای توافق تلاش کند.
این آمار نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران نباید رفتار دو سه سال پیش خود را تکرار کند و بر مبنای اعتماد به غرب بخصوص آمریکا برجام را بصورت یک طرفه ادامه دهد. بدیهی است که رویکرد دولت سیزدهم  باید براساس بند 26 و 36 برجام باشد. جمهوری اسلامی نباید وارد  زمین بازی غرب در گروگان گیری اقتصاد خود قرار گیرد. آمریکا باید همه تحریم ها علیه کشورمان را لغو کند و بعد اعتماد سازی مذاکرات دوباره از سر گیرد. 
بخش دیگر این نظرسنجی درباره دیدگاه مردم ایران نسبت به آمریکاست که  85 درصد معتقدند که تصور آن‌ها نسبت به ایالات متحده «تاحدی نامطلوب» (9.4 درصد) یا «بسیار نامطلوب» (75.9 درصد) بوده است. علاوه بر این شمار زیادی هرگونه امیدواری نسبت به کاهش سیاست خصمانه بایدن در قبال ایران را از دست داده‌ اند. در پاسخ به اینکه سیاست‌ های بایدن در قبال ایران را در مقیاس صفر (کاملا خصمانه) تا 10 (کاملا دوستانه) چگونه ارزیابی می‌کنند، 67 درصد در محدوده صفر تا چهار نمره دادند. در واقع از هر سه نفر، یک نفر سیاست‌های بایدن را کاملا خصمانه دانستند.
ایالات متحده از طریق تحریف و سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی همواره بدنبال فاصله گذاری مردم از حکومت بوده است. تخریب نهادهای عملگرای کشورمان ومعرفی خود بعنوان ناجی حل مشکلات اقتصادی از شگردهای رسانه ای آمریکا برای بالا بردن محبوبیت خود در بین مردم می باشد. البته این سیاست نیز با شکست مواجه شده است و  حتی مردم به پیشنهاد نگاه به شرق را سر دادند تا تاثیرگذاری تحریم های اعمال شده  آمریکا به حداقل ممکن برسد. 
در ادامه 76 درصد بر این باورند که آمریکا از انفجارهای اخیر در تاسیسات نطنز آگاهی داشته است. 85 نیز می گویند واشنگتن از ترور دانشمندان هسته‌ ای ایران توسط اسرائیل، اطلاع داشته و 83 درصد معتقدند که آمریکا حتی از حمله داعش در عراق مطلع بوده است.
سیاست سه گانه آمریکا علیه کشورمان مبنی بر تهدید، تطمیع و راه اندازی جنگ نیابتی از هیچ کس  پوشیده نیست. طبق  اعلام خود صهیونیست ها، اسرائیل با همراهی و هماهنگی با آمریکا حتی بعد از برجام که ایران نهایت رفتارهای اعتماد زا را انجام داده است، مکانهای هسته ای  تخریب کرده است.
این نظرسنجی همچنین نشان می دهد تقریباً هیچگونه شواهدی دال بر نارضایتی گسترده از نظام وجود ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی آنطور که برخی مفسران آمریکایی مدعی هستند، نزدیک یا در آستانه فروپاشی باشد. در عین حال 74 درصد سوال‌شوندگان شرایط اقتصادی را «تاحدی بد» (19 درصد) یا «بسیار بد» (54 درصد) توصیف کردند؛ در عین حال نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی عوامل خارجی به ویژه تحریم های آمریکا (27 درصد) یا بیماری کرونا (22 درصد) را عامل اصلی شرایط اقتصادی موجود دانسته اند.
خوش بینی آمریکا به نتیجه  فعالیت های خود در قبال کسشورمان که بر اساس جداسازی مردم از نظام بوده است، با شکست مواجه شده است. اینکه  قدرت حکومت در نظام اسلامی از طریق مردم بوجود میاید، باعث شده بود که آمریکایی ها بدنبال نارضایتی مردم از حکومت باشند که انتخابات اخیر و نوع انتخاب مردم، باعث ناامیدی آمریکا و نخبگان سیاسی این کشور شده است. البته ناگفته نماند که این امر در خود ایالات متحده اتفاق افتاده است و هم اکنون جامعه آمریکایی بشدت از اوضاع حاکمیتی این کشور ناراضی می باشند. اتفاقی که ممکن است باعث فروپاشی ایالات متحده  باشد. 
بدیهی است که تمام رفتارهای آمریکا از جمله تحریم، ترور نخبگان کشور، تلاش برای انزوای ایران و ... همگی بر پایه فشار بر مردم صورت می گیرد. لذا ایالات متحده بعنوان دشمن درجه یک مردم ایران تلقی می باشد و مردم نیز رفتار منافق گونه غرب را بخوبی شناخته است. تحریم دارو در زمان همه گیری بیماری کرونا تنها نمونه کوچکی از دشمنی آمریکا با مردم است.  
در ادامه 54 درصد گفتند انتظار دارند سه سال آینده شرایط زندگی بهتری برای ایرانیان فراهم شود. علاوه بر این اکثریت قابل توجهی (70 تا 80 درصد) «تاحدی» یا «بسیار زیاد» به نهادهای اصلی حکومت، قوه قضاییه، رئیس جمهور و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش 83 درصد ارزیابی شده است.
امید مردم به آینده علی رغم همه مشکلات اقتصادی، تیری بر سیاست فشار حداکثری ایالات متحده بود که باعث سردرگمی شدید آمریکایی ها شده است.  مقاومت مردم در برابر توطئه عوامل داخلی و بیرونی غرب باعث شده است که کاخ سفید در سیاست های دشمنی با ایران، به فکر بازنگری بیافتد. به نحوی که طبق اعتراف بالاتریم مقام آمریکایی، تحریم اثر خود را هم اکنون از دست داده است. عبور ایران از پیک تحریم ها و اجماع در داخل کشور برای حل مشکلات اقتصادی از طریق اتکا به  داخل و فعال سازی سیاست نگاه به شرق که با عضویت در سازمان شانگهای نمود و تجلی یافت، امید مردم به آینده در دوچندان و غرب را با چالش روبرو کرده است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات