صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۹ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکا در پشت صحنه دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن، امّا باطن قضیّه یک گرگ وحشیِ درنده؛ یک مظهرش امروز وضعیت افغانستان است. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

سمفونی یأس و ضرورت جهاد تبیین!

اهمیت و جایگاه راهبردی تبیین یک مفهوم یا یک پدیده سیاسی و اقتصادی را می‌توان به دو طریق نمایاند؛ تبیین ایجابی و دیگری تبیین سلبی.

در اهمیت ایجابی مفهوم «جهاد تبیین»، همین چند روز پیش بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان و دانشجویان، آن را ضرورتی حیاتی و رسالت جوانان امروز ذکر کردند؛ چراکه دشمنان از طریق پادزهر تبیین که فتنه‌گری و وارونه نمایی واقعیات انقلاب و دستاوردهای چهل‌ساله نظام اسلامی است، درصدد واردکردن مردم ایران به زمین جنگ پنهانی هستند به نام جنگ تغییر شناخت و ادراک جامعه که با قلب پرحجم واقعیات انجام می‌شود؛ اما شاید بپرسید خُب اگر جنگ دشمن هست، چرا فقط بخشی از مردم آن را باور می‌کنند؟! تحقیقاً هوشمندی دشمن در همین امر نهفته است. آن‌ها زمینه‌های پذیرش این موضوع را واقعیات برساخته‌‌ای از نابسامان بودن وضعیت اقتصاد، معیشت و رهاشدگی امور حکومتی در زمانه دولت گذشته قرار داده‌اند که مردم با تمام وجود آن را درک می‌کنند و امروز با رأی به دولت سیزدهم بی‌صبرانه به دنبال گشایش هستند. دولت سیزدهم انصافاً دغدغه‌مندی خود را در همین کمتر از سه ماه از آغاز به کارش با اغتنام فرصت، حتی تعطیلات آخر هفته برای سفرهای استانی، کار مجدانه در واردات بیش از 100 میلیون دز واکسن کرونا به‌اندازه چند برابر کل ماه‌های درگیری با این بلیه در زمانه دولت دوازدهم و کلید زدن کلان پروژه‌های مسکن و ایجاد اشتغال، به اثبات رسانده و امیدهایی را در بدنه جامعه خسته از وعده‌های توخالی گذشتگان شکل داده است.

اما در این میان، کار برخی از رسانه‌های مجیزگوی دولت مدعی اصلاح و اعتدال به‌جایی رسیده است که امروز در کمتر از 100 روز از عمر دولت سیزدهم با بی‌انصافی در نقد، مطالبه کار هشت‌ساله را در کمتر از سه ماه از دولت دارند! و با بزرگنمایی و سیاه‌نمایی مشکلات امروز که تا دیروز مهر سکوت بر لب داشتند، اهمیت سلبی مسئله تبیین را بیشتر در منظر مردم، مسئولان دولت و رسانه‌های ارزشی جلوه می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، مثلاً روزنامه شرق به قلم سردبیرش در حالی روح امید و اعتماد مردم به دولت و باور به توانمندی آن در رفع تحریم‌ها و مشکلات را نشانه گرفته‌اند که درگذشته مردم را فراموش کرده‌ بودند. چکیده یادداشت «‌پشت پا به ایدئولوژی؟» این روزنامه به قلم سردبیر آن این است که مردم قرار نیست در این دولت هم کاری برای شما انجام شود! این موضوع، اهمیت تبیین و جهاد امیدآفرینی را بار دیگر در میان انبوه مشکلات و طراحی‌های دشمنان نشان داد. به‌راستی نان ایجاد یأس و زدودن اعتماد مردم از دولت و نظام در تنور چه کسانی پخت‌وپز می‌شود؟! و چرا تلاش‌های امیدوارکننده دیده نمی‌شود؟! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                  

تکلیف مالایطاق!

«حسین انصاری‌راد» فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، درباره چگونگی احیای امید و اعتماد مردم اظهار داشت: «سیاست‌ها باید اصلاح شود. مسئله جنگ با آمریکا و غرب محصولش محرومیت ایران از بسیاری از مزایای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که یک نمونه آن تحریم‌هاست. اینکه ایران بتواند آمریکا و غرب را شکست بدهد، به عوامل زیادی وابسته است. یک تکلیف مالایطاق است. تکلیف مالایطاق یعنی تکلیفی که قابل انجام نیست و به سرانجام نمی‌رسد. هزینه‌ای که صرف آن می‌شود چندین برابر نتیجه و دستاوردی است که می‌تواند داشته باشد». پیگیری این‌گونه شعارهای بی‌حاصل در 8 ساله دولت تدبير واميد به جد دنبال شد؛ اما نتیجه اجرای این سیاست خوش‌بینانه و ساده‌لوحانه، هم‌اینک پیش روی ماست. بااین‌حال، متأسفانه هنوز از افکار اين جماعت، باور "نمی‌توانیم" و "خودکم‌بینی" رخت برنبسته است!

گزاره‌های خبری: گره زدن اقتصاد کشور به غرب، خطاي محاسباتي برخی از سياسيوني است كه به تولید داخل و شعار «ما می‌توانیم» باور ندارند. ترك فعل برخي مجريان دولت‌های گذشته حاصل همين تفكر بود. سال 1394 اوج وعده‌های برجامي رئیس‌جمهوری است كه تكرار هر بند آن خود دليل محكمي بر شکست سیاست ناباوران تكيه بر داخل است: «والله بدانید که با رفع تحریم‌ها شما هم منتفع خواهید شد و نیازی نیست نگران باشید. (20/07/1394)، ... تا سرمایه بیاید، مشکل محیط‌زیست حل شود، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود!(17/03/1394)، آن‌هایی که روی این کلمات توافق افتخارآمیز نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت به امید این ملت ضربه بزنند (شهریور94). محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت نيز همان زمان اعلام كرد: «در صورت توافق در مذاکرات، 100 میلیارد دلار به منابع اقتصاد کشور تزریق می‌شود». (9 خردادماه 94) و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: «دولت می‌تواند در دوران پساتحریم با برنامه‌ریزی جدی، انبوهی از سرمایه را وارد کشور کند» (9 آبان ماه 94).

نكته پاياني: ماهوي بودن اختلاف آمريكا با جمهوری اسلامی ايران، قائم به شخص نبودن رفع اختلافات و اصلاح نشدن نگاه استعمارگرايانه آمریکا از قبل از انقلاب تا به الآن که شاهد ایرانی پرقدرت در منطقه هستیم، با خروج و شكست برجام بدفرجام توسط آمريكا مبتني بر نگاه خوش‌بینانه دولت سابق به مذاکره با کدخدا، ديوار بی‌اعتمادی به آمريكا را بلندتر از گذشته كرده است. اين نكته ناب امام راحل (ره)، مهر اثباتی بر ثبات رویه دشمنی این کشور با ملت بزرگ ایران، از گذشته تا به امروز است که می‌فرماید: «به فرض که آمریکا یک طرح صددرصد اسلامی – انسانی بدهد. باور نمی‌کنیم که آن‌ها به نفع صلح و منافع ما گامی بردارند. اگر آمریکا و اسرائیل "لا اله الله" بگویند ما قبول نداریم چراکه آن‌ها می‌خواهند سر ما کلاه بگذارند، آن‌ها که صحبت از صلح می‌کنند، می‌خواهند منطقه را به جنگ بکشانند». (نويسنده: حسين عباسيان)

▼خبر ویژه                     

مداخلات جدید ترکیه در امور سوریه!

تحرکات جدید ارتش ترکیه در مرزهای شمالی سوریه، احتمال وقوع درگیری‌های جدید در این مناطق را شدت بخشیده است؛ ارتش ترکیه دو روز پیش مواضع شبه‌نظامیان کُرد در شمال استان حلب را به‌شدت گلوله‌باران کرد. برخی رسانه‌ها خبر می‌دهند، ارتش ترکیه خود را آماده دو عملیات نظامی در شمال سوریه می‌کند؛ یکی از این عملیات‌ها برای حمایت از گروه‎های تروریستی مستقر در ادلب و دیگری در شمال شرق سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد قسد صورت خواهد گرفت. وزارت خارجه سوریه در واکنش به اقدامات برهم زننده امنیت منطقه و اشغال خاک این کشور توسط قوای ترکیه‌ای هشدار داد و اعلام کرد: «سیاست‎های ترکیه، تهدید مستقیمی برای صلح و امنیت در منطقه است. سوریه بر اساس حقوق بین‌الملل، حق دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و انجام اقدامات عملی را برای خود محفوظ می‌داند تا بتواند با تجاوزات ترکیه مقابله و اراضی خود را آزاد کند».

▼ اخبار

الیاس حضرتی: رئیسی قصد تهران‌نشینی ندارد!

مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد به بهانه سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به منطقه زلزله‌زده اندیکا و در تمجید از سفرهای استانی رئیس‌جمهور، نوشت: «سفر از پیش اعلام‌نشده رئیسی به مناطق زلزله‌زده اندیکا، از آن نظر اهمیت دارد که قطعاً در سرعت گرفتن امر بازسازی و کمک به مردم و عشایر منطقه برای جبران خسارت‌های وارده تأثیر بسیار خواهد داشت. سفر آقای رئیسی نشان داد که وی هیچ‌گاه قصد تهران‌نشینی ندارد و سراسر کشور را عرصه کار و فعالیت خود می‌داند. ناگفته پیدا است که با چنین سفرهایی وزیران و مدیران دولت نیز تشویق می‌شوند در مشکلات ریزودرشت، خود به سراسر کشور سفر کنند و همین سفرها بسیاری از گره‌های توسعه و پیشرفت و البته مشکلات مردم و صاحبان صنعت و کشاورزی را خواهد گشود. همین‌که کشاورز خوزستانی دیروز با رئیس‌جمهوری روبه‌رو شده و با او از مشکلات خود گفته است درواقع به اصل و اساس مدیریت انقلابی و مردمی رسیده‌ایم. همچنان که مطبوعات گاه قلم به انتقاد می‌گشایند، باید در این‌گونه موارد قلم به تحسین بگشایند و از رئیس‌جمهوری به خاطر چنین سفری قدردانی کنند». این عبارات ناشی از وجدان سالم و نگاه ملی و نه حزبی و جناحی این چهره رسانه‌ای در حالی است که با روی کار آمدن دولت مردمی رئیسی، جریان اصلاحات به انحاء مختلف سعی نموده است تا سیاست‌های وی همچون تعامل بیش‌ازپیش با مردم و حضور در میان آنان را پوپولیستی و مردم فریبانه توصیف کند و همچنان بر تداوم این سیاست رسانه‌ای مخرب ادامه می‌دهد.

حمایت از مرجع تقلید به سبک اصلاحات!

۳۰ مهر آیت‌الله صافی گلپایگانی در جریان دیدار با رئیس مجلس، توصیه‌هایی درباره وضعیت معیشتی و روابط خارجی مطرح کرد. این مرجع تقلید در دیدار با قالیباف گفت: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم و اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست»؛ این سخنان اما با واکنش غیرحرفه‌ای یکی از پایگاه‌های خبری مواجه شد که به دنبال آن واکنش‌هایی در فضای مجازی به موضع غیرحرفه‌ای این پایگاه شکل گرفت. دراین‌بین، واکنش اصلاح‌طلبان به این موضوع جالب‌توجه بود. این طیف که اکنون تمام عرصه‌های بروز و نمود را در پی ناکارآمدی‌های مدیریتی سابق در دولت و مجلس، ازدست‌داده‌اند، بلافاصله مطالب نقادانه را دستمایه موج‌سواری رسانه‌ای و ایجاد دوقطبی قراردادند. سابقه تاریخی برخورد این طیف با این عالم عالی‌قدر، در تضاد کامل با حمایت کنونی‎شان از ایشان است؛ جناح چپ دهه ۶۰ و اصلاح‎طلبانِ امروز، زمانی که دولت میرحسین موسوی سرکار بود، با فشارهای خود کاری کردند که آیت‎الله صافی مجبور شود از دبیری شورای نگهبان استعفا دهد و از آن روز به بعد در متن سیاست کشور حضور نداشته باشد.

حمله سایبری به سامانه سوخت قبلاً پیش‌بینی شده بود!

«سردار جلالی» فرمانده پدافند غیرعامل کشور دو روز پیش در خصوص حمله سایبری اخیر به سامانه سوخت کشور، اعلام کرد: «ما سامانه سوخت را در سال جاری و هم سال گذشته ارزیابی کردیم و اشکالاتی که وجود داشت را به‌صورت کتبی ابلاغ و پیگیری کردیم؛ اما دولت گذشته یک سهل‌انگاری جدی در حوزه امنیت سایبری داشت و یک ناهماهنگی اجرایی در زمینه‌های مختلف، و نکاتی که در این زمینه تذکر داده می‌شد را اجرا نکردند. متأسفانه در حادثه اخیر از محلی آسیب خوردیم که قبلاً آن را اعلام کرده بودیم». عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر، در بیانی مشابه خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر به دلایل سیاسی، به سازمان پدافند غیرعامل و تذکرات این سازمان پیرامون حملات سایبری توجهی نشد و بودجه‌ای در این خصوص مورد پیش‌بینی قرار نگرفت». فریدون عباسی تصریح کرد: «دستگاه‌های دولتی باید دستورالعمل‌های سازمان پدافند را اجرایی کرده و شوخی نگیرند. این حملات بعد از خرابکاری‌هایی که در حوزه هسته‌ای انجام شد، قابل پیش‌بینی بود».

‌اخبار کوتاه

خیال‌بافی صهیونیستی!/ روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشته اگر اتفاقات اخیر مربوط به حمله سایبری به ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در ایران، کار اسرائیل باشد، «این بازتاب‌دهنده ناکامی [اسرائیل] است نه کنشگری آن». هاآرتص می‌افزاید: «برخی استدلال می‌کنند که حملات سایبری ثبات حکومت ایران را تضعیف خواهد کرد. در حال حاضر، این استدلال شبیه تفکر خیال‌بافانه به نظر می‌رسد. درست است که چنین حملاتی باعث ایجاد ناملایماتی برای ایران خواهد شد، اما اینکه این هرج‌ومرج‌ها تهدیدی برای حکومت ایجاد کند به‌شدت قابل‌تردید به نظر می‌رسد».

مقدمه‌ای بر پایان ائتلاف سعودی در یمن/ با ادامه پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت شهر مأرب، منابع یمنی از فرار گسترده نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی به سمت شهرها و استان‌های هم‌جوار خبر می‌دهند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای نظامی دولت صنعا، از «افراد فریب‌خورده» در این شهر خواسته است که از جنگ بردارند تا مورد عفو قرار گیرند. استان مأرب به علت دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و به گفته کارشناسان، در صورت آزادسازی کامل این استان، باید پایان کار دولت مستعفی منصور هادی و حامی آن، ائتلاف سعودی در یمن را اعلام کرد.

مراقب سرمایه‌های خود در ترکیه باشید!/ «سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «مراقب سرمایه‌های خود باشید، سقوط سنگین ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به دلیل بدهی خارجی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری. خریداران خانه در ترکیه اگر همین امروز فروشنده باشند باید ۳۵ درصد مالیات بر عایدی سرمایه بدهند. این غیر از ۴ نوع مالیات دیگر است».

هدیه متفاوت!/ رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بسته هدیه سازمان بازرسی شامل گلوگاه‌ها، آسیب‌ها و مشکلات اصلی این حوزه را به وزیر بهداشت اهدا کرد. حجت‌الاسلام‌ درویشیان در این دیدار گفت: «بسیاری از اشکالاتی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد ناشی از عدم اطلاع از قوانین و مقررات است یا امکانات و اعتبارات و نیروی انسانی متناسب با مسئولیت‌ها و مأموریت‌های آنان تعریف نشده است».

ارمنستان: آذربایجان خودش مواد مخدر ترانزیت میکند/ دفتر دادستان کل ارمنستان اعلام کرد: «ادعاهای علی‌اف علیه ما و ایران بی‌اساس است. فقط امسال ۱۲ پرونده در خصوص مبارزه با مواد مخدر در مرز دو کشور تشکیل دادیم و علیه ۲۴ شهروند ایرانی و ارمنستانی اعلام‌جرم شده است. ایران و ارمنستان فعالانه با قاچاق مواد مخدر مقابله می‎کنند. آمارها نشان می‌دهند که اتهامات مطرح‌شده از سوی علی‎اف کذب است. او می‎خواهد ترانزیت مواد مخدر از طریق آذربایجان را پنهان کند».

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات