صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یک نقطه مهم در باب تحوّل، استفاده از خِرد جمعی است. از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید؛ نگاه نکنید به اینکه حالا او وابسته به یک جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

تلاش مضاعف در وقت تعطیلی!

رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص مسائل و موضوعات مهم کشور و همچنین برنامه‌های دولت سیزدهم برای حل مشکلات، با مردم گفتگو کرد و اعلام نمود، کارهای میدانی در پشت میز انجام‎شدنی‎ نیست و آینده بسیار امیدوارکننده و روشن است.

نکات تحلیلی: ممکن است برخی شخصیت‌ها و یا رسانه‌های مغرض این سخنان رئیس‌جمهور را شعاری و یا غیرعملیاتی بدانند؛ اما هر چه از عمر این دولت می‌گذرد، اعتماد و اعتقاد مردم به سخنان و عملکرد دولت بیشتر می‌شود؛ زیرا: 1- یکی از ویژگی‌های اقتدار این است که با اقناع هم‌راستا شود و از شعارزدگی که آفت اقتدار و اقناع است، پرهیز شود. دولت سیزدهم یکی از تصمیمات راهبردی خود را بر اساس اقناع‌سازی مردم گذاشته است و به همین خاطر است که رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود بر این امر تأکید می‌کند که با واکسن اجباری مخالف است، اما اصرار می‌کند که مردم با اقناع واکسن‌ بزنند. 2- رئیسی در این مدت اندک اثبات کرده که به دنبال آن نیست که سفره مردم را به مذاکرات بی‌حاصل گره بزند. دولت از مذاکره فراری نیست و از بیان سخنان به‌حق با مردم ایران، با کسی رودربایستی ندارد. دولت رئیسی مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد و درعین‌حال تلاش می‌کند تا اثر مذاکره را بر زندگی مردم کاهش دهد. با این روش اثر تحریم بر اقتصاد مردم هم کاهش می‌یابد. 3- یکی از شعارهای محوری دولت، مسکن بوده است. دولت در مورد مسکن بر سر وعده خود ایستاده و اصرار دارد که ساخت ۴ میلیون مسکن را در ۴ سال انجام خواهد داد و باور مردم به این وعده دولت نیز باعث شده است که تورم قیمتی مسکن نسبت به ماه‌های گذشته روند نزولی به خود بگیرد. اخیراً مرکز آمار ایران اعلام کرده که ترمز شتاب افزایش قیمت مسکن کشیده شد و نرخ تورم سالیانه مسکن شهریور نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل 7.9 درصد کاهش داشته است.

نکته راهبردی: برخی رسانه‌‌های داخلی معلوم‌‌الحال و چهره‌های سیاسی که روزگاری از تنبلی دولت قبل حمایت می‌کردند، امروز از زرنگی و حضور در میدان دولت سیزدهم نگران هستند. برای موفقیت دولتی که تعطیلی روز جمعه و خوش‌گذرانی در پرتو مسئولیت را بر خود حرام کرده است، کمک همگانی لازم است. این دولت دستش را به سمت آمریکا و فرانسه و انگلیس دراز نکرده است، بلکه به سمت توان و اراده ملت دراز کرده است. پس می‌بایست این دولت را کمک کرد تا کشور به ساحل آرامش برسد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                

هدف، تغییر در باور و رفتار مردم است!

در ماه‌های اخیر روند انتشار خبر دروغ و شایعه از سوی گروهک‌های ضدانقلاب گسترش یافته است و در کنار آن برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی بدون اطلاع یا با هدف بهره‌برداری سیاسی این اخبار را بازنشر می‌دهند.

گزاره‌های خبری: 1- خبر بازدید «احمدی‌نژاد» از غرفه رژیم صهیونیستی در نمایشگاه اسپوی امارات شایعه‌ای بود که گفته شد اکانت رسمی سازمان دولتی مبارزه با تروریسم اسرائیل آن را انتشار داده است و بعد خبرگزاری‌های آفتاب نیوز، صاحبان خبر، خبر آزاد، خبر فارس و دیده‌بان آن را بازنشر دادند. 2- در اوج ناآرامی‌های پس از انتخابات عراق، اخباری مبنی بر سفر سردار قاآنی به این کشور انتشار می‌یابد و رادیو فردا یکی از انتشاردهندگان آن است. این شایعه با هدف اتهام زنی به ایران در خصوص دخالت در عراق در سطح منطقه‌ای انتشار داده شد. 3- روزنامه جمهوری اسلامی عکس جعلی در خصوص فروش دختران شیعه افغانی توسط طالبان را انتشار می‌دهد که هدف آن هراس افکنی از سیاست‌های طالبان و تخریب چهره این گروه در میان ایرانی‌ها است. 4- در کنار این موضوعات، شایعاتی همچون افزایش قیمت دلار، ورود نظامیان ایران به آذربایجان و ممانعت از سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران در لبنان در روزهای اخیر انتشار یافته است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- شایعات بیشتر با هدف هتک حیثیت، ترویج انحرافات و به راه انداختن جنگ روانی انتشار می‌یابند و امنیت روانی و ذهنی جامعه را نشانه می‌گیرند. ادامه این روند می‌تواند منجر به بحران‌های ذهنی، عمومی و ملی شود. 2- مهم‌ترین هدفی که شایعه‌سازان در پی آن هستند، ایجاد یا تشدید «انگاره سازی» است. اطلاعات و اخبار شایعه‌ساز می‌تواند در شکل‌گیری انگاره‌سازی با تأثیر بلندمدت بر افکار عمومی اثرگذار باشد. هدف شایعه‌سازان در جنگ رسانه‌ای، تغییر در باور و رفتار مردم است تا بدین‌وسیله اراده موردنظر بر گروه هدف تحمیل شود. 3- بستر اصلی انتشار این‌گونه شایعات در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های تلگرام و اینستاگرام است و تا زمانی که در جمهوری اسلامی قانونی مشخص در خصوص فضای مجازی تصویب نشود، این امور سروسامان نمی‌یابد. مسئولین امر باید با درک اهمیت فضای مجازی، در راستای صیانت از فضای مجازی اقدام مناسب و مؤثر انجام دهند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه                  

مالک شریعتی: تصمیمات ارزی را روحانی می‌گرفت!

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به محکومیت مدیران ارزی دولت سابق چون ولی‌الله سیف و احمد عراقچی، اظهار داشت: «با سوء تدبیر و البته با برنامه‌ریزی این افراد، چند ده میلیارد دلار از منابع کشور و همچنین چند ده تن طلا به حراج رفت. البته عبدالناصر همتی هم در جایی گفته بود که در دوره وی بیش از ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی و ۶۰ تن طلا توزیع شد که اثربخش نبود، عملاً به تاراج رفت و سرمایه کشور به باد رفت». شریعتی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد باید با ریشه‌های اصلی فساد برخورد شود، تصریح کرد: «کسانی که تصمیمات اصلی را در این زمینه اتخاذ کردند و باعث شدند منابع ارزی کشور به تاراج برود، باید پاسخگوی تصمیم اشتباه خودشان باشند. برخی از دولتمردان روحانی که در این زمینه اشتباهاتی را مرتکب شدند، گفته‌اند که تصمیم اصلی را حسن روحانی می‌گرفت و بنابراین وی باید دراین‌باره توضیح دهد که توضیحاتش قطعاً بسیار مهم است. اعدادی که در حکم این افراد آماده است، کل ماجرای اخلال در نظام اقتصادی‌ و ارزی کشور نیست و باید با همه افراد دیگری که در این زمینه تخلف کردند، برخورد جدی شود».

▼ اخبار

عاقبت ارز 4200 تومانی تا سفرهای استانی در سخنان رئیس با جمهور

رئیس‌جمهور دیشب در برنامه زنده تلویزیونی با مردم سخن گفت و به برخی از سیاست‌های دولت در خصوص موضوعات مهم و دغدغه‌مند برای مردم پرداخت. رئیسی تأکید کرد که «اولویت دوم دولت پس از کرونا، مسئله معیشت مردم است و تصمیمات امروز ما در آینده زندگی مردم نتیجه خواهد داد». وی همچنین افزود: «استقراض از بانک مرکزی مسئله‌ای است که تورم را بالا می‌برد؛ بودجه ۱۴۰۱ باید بدون کسری و واقعی بسته شود». رئیس‌جمهور در خصوص سیاست دولت درباره ارز 4200 تومانی گفت: «تا امروز در ستاد اقتصادی دولت جلساتی داشتیم و ارز ۴۲۰۰ تومانی را بررسی کرده و با اقتصاددانان متفاوتی صحبت کردیم. پولی که باید در سفره مردم اثرگذار باشد با این ارز، به جیب دلالان رفته است. این موضوع باید اصلاح شود. ما این کار را با غافلگیری دنبال نمی‎کنیم و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهیم کرد». رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ملت، به ماجرای سفرهای استانی در روزهای تعطیل آخر هفته پرداخت و گفت: «در سفرهای استانی نيازهای فوری استان‌ها مورد توجه دولت است. هفته هفت روز است و ما شش روز کار ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم باید به استان‌ها سر بزنیم. کاری که در میدان انجام می‌شود پشت میز انجام نمی‌شود».

گسترش روابط اقتصادی در دستور کار دو شریک تحریمی

وزیر امور خارجه کشورمان علت سفر همتای ونزوئلایی خود به تهران را زمینه‌سازی برای سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران و امضای نقشه راه همکاری‌های 20 ساله تهران و کاراکاس عنوان کرد. رئیس‌جمهور نیز در دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا با تأکید بر این‌که سیاست ایران توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه ونزوئلا است، گفت: «سیاست ایران توسعه معنادار روابط با کشورهای درحال‌توسعه بخصوص کشورهایی که به دنبال حفظ استقلال خود در برابر کشورهای سلطه‌گر هستند، می‌باشد». وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: «ونزوئلا در کنار ایران به دفاع از چندجانبه‌گرایی و مقابله با مداخله آمریکا متعهد است. آماده توسعه روابط در همه زمینه‌ها با ایران هستیم». این مقام ونزوئلائی در دیدار با رئیس مجلس کشورمان نیز گفت: «قصد داریم در ماه‌های آینده، به‌منظور تحکیم مناسبات اقتصادی فی‌مابین، جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا را برگزار کنیم». ایران و ونزوئلا دو شریک اقتصادی روزهای تحریم آمریکا هستند که مبادلات تجاری بخصوص تهاتر انرژی میان آن‌ها طی روزها و هفته‌های اخیر به یکی از خبرهای اصلی رسانه‌های غربی بدل شده است. تلاش‌های دو کشور برای گسترش روابط تجاری، آینده روشنی از تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور به‌منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا و غرب را نشان می‌دهد.

سیدحسن نصرالله: بیش از ۱۰۰ هزار رزمنده داریم

سید مقاومت در سخنانی مهم به ماجرای درگیری‌های اخیر لبنان پرداخت و گفت: «برنامه حزب القوات‎، ایجاد جنگ داخلی در لبنان است. قوات نیروهای لبنانی و رئیس آن می‌خواهند مدعی شوند که آن‌ها پرچم‌دار دفاع از مسیحیان هستند. به این‎ها می‎گویم شما با چه کسی می‌خواهید بجنگید؟! ما بعد از جنایت روز پنجشنبه سکوت کردیم؛ اما ما ضعیف نیستیم. برای اولین بار می‌گویم که ما بیش از 100 هزار رزمنده داریم. رئیس این حزب باید ادب داشته باشد و عاقل باشد و درس عبرت بگیرد از گذشته. حکومت لبنان باید مقابل این جنایتکار خون‌ریز را بگیرد تا جنگ داخلی در لبنان راه نیندازد. جنگ اصلی ما با اشغالگران رژیم صهیونیستی است». سید حسن نصرالله همچنین از عدم علاقه حزب‌الله برای ورود به مسائل سیاسی لبنان گفت و افزود: «بعد از سال 2005 مجبور شدیم در برخی اوضاع سیاسی ورود کنیم».

ایران؛ قدرت اول موشکی و پهپادی در غرب آسیا

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «در حوزه موشکی و پهپادی در منطقه قدرت اول و در جهان هم جزو قدرت‌های برتر هستیم. برای دیگران این میزان توانمندی در کشوری که در همه زمینه‌ها تحریم است، چشم‌گیر است». سردار حاجی‎زاده با تأکید بر این‌که به هرگونه ماجراجویی، پاسخ پشیمان‎کننده می‎دهیم، افزود: «صهیونیست‎ها حتی نمی‎توانند امنیت خودشان را تأمین کنند، آن‎وقت برخی کشورها برای تأمین امنیتشان سراغ رژیم صهیونیستی رفته‎اند؟!». حاجی‌زاده افزود: «اگر‌ مبارزه سردار سلیمانی نبود، امروز شاهد صدور گروه‌های تروریستی به اروپا بودیم».

‌اخبار کوتاه

خطیب‌زاده: با کسی شوخی نداریم!/ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «به همسایگان خود اعلام کرده‌ایم که حضور رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نمی‌کنیم و در این زمینه با کسی شوخی نداریم. ذات و ریشه‌های رژیم صهیونیستی در خونریزی و ترور رشد کرده است و جایی پا نمی‌گذارد مگر اینکه آنجا را گرفتار ترور، توطئه و کودتا کند».

اکونومیست: ایران آمریکا را تحت‌فشار قرار داده است/ نشریه آمریکایی اکونومیست نوشت: «سیاست موسوم به "فشار حداکثری" علیه ایران شکست خورده است. اکنون این جمهوری اسلامی ایران است که در حال اعمال همین سیاست علیه واشنگتن است. بروز بحران [میان ایران و آمریکا] از همان روزی که ترامپ برجام را بدترین توافق تاریخ خواند و از آن خارج شد، قابل پیش‌بینی بود».

تهدید صداوسیما به قطع بودجه توسط «روحانی»!/ «نبویان» نماینده مجلس اعلام کرد: «روحانی به صداوسیما گفته بود اگر منتقدان برجام به تلویزیون بیایند، بودجه آن را قطع می‌کند. حالا که ممنوع‌التصویری ما به خاطر نقد برجام برداشته شده، آماده مناظره با ظریف و تیم هسته‌ای او هستم».

به دنبال حذف دلار از اقتصاد ایران!/ وزیر اقتصاد گفت: «در کشور مشکل فنی و فناوری نداریم و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که نمی‌تواند کار را از پیش ببرد. یکی از ایده‌ها، خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن است». فاطمی امین تأکید کرد: «به جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم».

رو شدن دست خارجی در انتخابات عراق!/ کمیته هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای آورد: «دستان خارجی نتیجه انتخابات را ملعبه خود قراردادند و این در حالی بود که دولت الکاظمی نیز بر این روند اشراف داشت. این رخدادها باعث به لبه پرتگاه رفتن عراق می‎شود. مقاومت عراق در برابر طرح‌های خبیثانه خواهد ایستاد». معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق نیز در برخی از استان‌های مرکزی و جنوبی عراق اقدام به تظاهرات و بستن راه‌ها کردند. بااین‌حال، الکاظمی نخست‌وزیر عراق تأکید کرده است که انتخابات سالم و بدون تقلب برگزار شده است و گروه‌های سیاسی از زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی شخصی دست بردارند.

پیک ششم در راه است!/ شباهت نوسان‌های روزانه با قبل از آغاز پیک پنجم، نگرانی از شروع پیک ششم را بیشتر کرده است؛ جهش نرخ ابتلای روزانه و شباهت معنادار نوسان‌های روزانه نسبت به ۴ ماه قبل نشان می‌دهد، احتمال شکل‌گیری پیک تازه کرونایی جدی‌تر شده است. طی دو روز گذشته افزایش 51 درصدی شمار مبتلایان به کرونا در کشور ثبت شد. کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد، اصلی‌ترین نگرانی برای عدم مدیریت کم‌هزینه پیک آینده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات