صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۶۳

اما و اگرهای محدودیت هوشمند کرونایی / موج ششم کرونا در راه است

بنابراین این مسئله نشان می دهد که بیش از نیمی از جمعیت واکسینه شده کشور، به سطح ایمنی نسبی مقابل این ویروس نرسیده اند.

موج پنجم کرونا در حالی در حال فروکش کردن است که آمارهای فوتی روزانه بین کمتر از 200 و بالاتر از 200 در حال نوسان است و همین موضوع باعث نگرانی مردم از شروع موج ششم کرونا است.

درصد کمی از افراد واکسینه شده هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و این نشان می دهد که کشور آمادگی محدودیت هوشمند را ندارد و این محدودیت بهتر است بعد از ایمن شدن تعداد کثیری از افراد جامعه مقابل کرونا اجرایی شود، هرچند که در شهری مثل تهران باید تدابیر ویژه تری برای این موضوع در نظر گرفت.
آمارهای جدید از رنگ بندی کرونایی شهرها نشان می دهد که شهرهای قرمز به کمتر از 10 شهر رسیده و 108 شهر نارنجی، 247 شهر زردرنگ و 85 شهرستان نیز در وضعیت آبی به سر می برند. طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در 16 مهرماه، پس از 82 روز آمار روزانه فوتی های ناشی از بیماری کرونا به کمتر از 200 نفر در سطح کشور رسید که این خبر بعد از حدود سه ماه مرگ و میر بالای هم وطنانمان که حتی به بیش از 700 فوتی در روز هم رسید، خبری خوشحال کننده و امیدوار کننده بود. هرچند که فوت حتی یک هم وطن هم ناراحت کننده است.

این آمارها حاکی از رعایت پروتکل ها و دوری از تجمعات بوده است، اما واکسینه شدن جمعیت کمی از مردم نیز بر این روند تاثیر گذار بوده است، چراکه توانسته چرخه انتقال بیماری را تا حدودی کاهش دهد. بر اساس آمارهای مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تا روز سه شنبه 20 مهرماه، 67 میلیون و 29 هزار و 381 نفرنفر از جمعیت کشورمان واکسن دریافت کرده اند که از این تعداد، 46 میلیون و 250 هزار و 501 نفر دز اول را دریافت کرده و فقط 20 میلیون و 778 هزار و 880 نفر هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.


هیچ واکسنی در دنیا ایمنی 100درصدی ندارد/حداقل سه هفته بعد از واکسن کرونا ایمنی ایجاد می شود
این آمارها در حالی است که برخی از مسئولین وزارت بهداشت از واکسیناسیون 70درصدی جامعه خبر می دادند، در حالی که بخش زیادی از افراد واکسینه شده، تنها یک دز واکسن را دریافت کرده اند که این تک دز باعث تولید آنتی بادی در بدن نشده و بدن را مقابل این ویروس هزارچهره ایمن نمی کند.

سیدمرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در همین خصوص می گوید:« متاسفانه باوجود اینکه در کشور ما هنوز یک دوره  واکسیناسیون با دو دز انجام نشده است، برخی مراجع رسمی حتی از مسئولین وزارت بهداشت، اعلام کرده اند که 70 درصد مردم واکسینه شده اند.» حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درخصوص ایمنی بخشی واکسن کرونا می گوید:«اولا باید توجه کرد که بعد از تزریق دز دوم واکسن کرونا، حداقل سه هفته طول می‌کشد تا ایمنی در بدن ایجاد شود. دومین نکته این است که کارایی هیچ واکسنی در دنیا ۱۰۰ درصد نیست که مصونیت و ایمنی ۱۰۰ درصدی دهد.» بنابراین این مسئله نشان می دهد که بیش از نیمی از جمعیت واکسینه شده کشور، به سطح ایمنی نسبی مقابل این ویروس نرسیده اند.


چه زمانی بهتر است محدودیت هوشمند اجرایی شود
اما خبرهای روزهای اخیر حاکی از اجرای محدودیت هوشمند است، درصورتی که این محدودیت هوشمند باید زمانی انجام شود که حداقل 70  درصد جامعه هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند و شرایط کاری و تحصیلی طوری باشد که اگر قرار باشد مدارس،دانشگاه ها و ادارات به شکل 100  درصد حضوری فعالیت کنند، امکان رعایت پروتکل ها وجود داشته باشد. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به بازگشایی‌ها و اجرای قرنطینه هوشمند، می گوید:« مهمترین اصل این است که ما به ایمنی جمعی برسیم که بهترین وسیله این است که ۷۵ درصد جمعیت را واکسینه کنیم. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده و با سرعت واکسیناسیونی که در ۱.۵ ماه اخیر انجام می‌شود، امیدواریم تا اوایل آذر ماه بتوانیم به میزان پوشش واکسیناسیون ۷۵ درصدی در جامعه برسیم.»از همین نکات ساده می توان برداشت کرد که برداشته شدن لغو محدودیت ها و حضور 100 درصدی کارمندان بر سر کار، می تواند موج جدیدی از مبتلایان به کرونا را رقم بزند. این در حالی است که آیت الله رئیسی،رئیس جمهور کشورمان 17 مهرماه با تاکید بر ضرورت حضور منظم و کامل کارمندان در ادارات برای پاسخگویی و انجام امور مردم، می گوید:« طبق جدول رنگ‌بندی شهرها و با توجه به بهبود شرایط با گسترش واکسیناسیون، حضور کارکنان در ادارات به صورت کامل و در ساعت مقرر ضروری و لازم است.» آمارها تا روز 17 مهرماه نشان می داد که فوتی های ناشی از بیماری کرونا به کمتر از 200 نفر رسیده بود،اما به یکباره و شاید سهل انگاری مردم در رعایت پروتکل ها به دلیل دریافت واکسن دز اول و به خیال ایمن شدن بدنشان مقابل این ویروس، این آمار از 18 مهرماه مجدد روبه فزونی گذاشت و طبق آمار جدید وزارت بهداشت تعداد فوتی های این بیماری در 20 مهرماه به 213 نفر رسید.


حمل و نقل ضعیف پایتخت جایی برای محدودیت هوشمند ندارد
همین افزایش نسبی که شاید حکایت از موج جدید کرونا داشته باشد، مجدد باعث نگرانی مردم شده است. همه این ها را باید کنار سیستم حمل و نقل ضعیف شهری بزرگ مثل تهران قرار داد که بیشترین تعداد ادارات دولتی، شرکت های خصوصی و مراکز علمی و دانشگاهی را در خود جای داده است.

خاتمی عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حمل و نقل عمومی تهران ضعف دارد، اگر مدارس و دانشگاه ها باز شود و ادارات به شکل قبل برگردند، این نگرانی وجود دارد که برداشته شدن محدودیت های کرونایی موج جدیدی از این همه گیری را به وجود آورد، می گوید:«همانگونه که نباید نگرانی بی مورد ایجاد کنیم، نباید نگرانی های بجا را بی جهت از بین ببریم. لذا در خصوص حمل و نقل عمومی و بازگشائی دانشگاه‌ها و مدارس باید با احتیاط اقدام نمود.»

تا همین روزهای اخیر نیمی از کارکنان بسیاری از ادارات دولتی، به صورت دورکاری به کار خود ادامه می دادند و مدارس و دانشگاه ها نیز تعطیل بود. تا قبل از کرونا به دلیل ضعف ساختاری سیستم حمل و نقل درون شهری پایتخت، جوابگوی مردم در روزهای عادی نبود و مردم به ناچار و به دلیل ترافیک سرسام آور، گرانی بنزین، گرانی تاکسی و تاکسی های اینترنتی مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس می شدند و صورت به صورت در مقابل همدیگر می ایستادند و از نفس های یکدیگر نیز استنشاق می کردند.

حال اگر قرار باشد با همان شرایط اسفناک حمل و نقل عمومی، ادارات به صورت صد در صد حضوری فعالیت کنند، مدارس و دانشگاه ها باز شود و سیل جمیعت دانشجو از سراسر کشور به تهران سرازیر شود، چطور می توان جلوی فاجعه انسانی موج بعدی کرونا را گرفت؟ سلامت و جان مردم مسئله ای جدی است و همانطور که مسئولان از ابتدای همه گیری بیماری کرونا نسبت به آن توجه لازم داشته و تمام توان خود را برای پیشگیری، بهبود بیماران و خرید واکسن انجام داده اند و مردم نیز تا به امروز با تمام سختی ها و مشکلات ناشی از این همه گیری و شرایط اقتصادی به وجود آمده، به امید روزهای بدون کرونا تحمل کرده اند، لازم است از امروز به بعد نیز در برداشتن محدودیت ها و محدودیت هوشمند و چگونگی حفظ پروتکل ها توسط مردم، اهتمام کافی را داشته باشند.

 

ظهروند
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات