صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۹۳

اخبار ویژه ۲۲ مهر

روزنامه کیهان**

نیویورک‌تایمز: لندن پایتخت پولشویی دنیاست

یک روزنامه آمریکایی به نقل از اسناد پاندورا فاش کرد که انگلیس و آمریکا، محل پنهان کردن پول‌های سرقت‌شده در سراسر جهان و پایتخت پولشویی دنیا هستند.
نیویورک‌تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد: در اسناد پاندورا نام بیش از۳۳۰ سیاستمدار و مقام دولتی از بیش از ۹۰ کشور و معاملات مالی مخفی و مشکوک و بیش از ۱۳۰ میلیاردر اهل روسیه، آمریکا و کشور‌های دیگر فاش شده، اما اگر تنها یک کشور در قلب این سیستم وجود داشته باشد، آن کشور انگلیس است. انگلیس به همراه مناطق تحت کنترل خود، نقش کلیدی در پنهان کردن وجوه نقد و دارایی‌ها در سراسر جهان دارد. این کشور، همان‌طور که یکی از اعضای حزب محافظه‌کار حاکم بر این کشور در هفته گذشته گفت، «پایتخت پولشویی در جهان» است و شهر لندن هسته اصلی این سیستم است.
برای انگلیس که بخش مالی‌اش در حال تجربه کردن مشکلات اقتصادی گسترده‌ای است این موضوع به اندازه کافی بد است. برای جهان این موضوع حتی بدتر است. بسیاری از ابزار‌های پیچیده و مبهم، از جمله شرکت‌های صوری و مفر‌های مالیاتی به علاوه محرمانه بودن سیستم بانکی و مقررات مالی مملو از سهل‌انگاری دارایی‌های ثروتمندان را در شرایط مبهم و پیچیده‌ای از نظر قانونی قرار داده است.
پناهگاه‌های مالیاتی همانند جزایر کوک، جزایر ویرجین انگلیس و جرسی (یکی از جزایر مانش) در کانون این روند قرار دارند که می‌توانند همانند پناهگاهی برای قاچاقچیان عمل کنند. افراد ثروتمند و شرور پول خود را به آنجا می‌برند تا از آن محافظت کنند و در عین حال از قوانین و مقررات و مالیات‌هایی که از آن‌ها خوششان نمی‌آید فرار کنند.
پولی که در پناهگاه‌های مالیاتی نگهداری می‌شود حیرت‌انگیز است. برآورد‌ها از شش تا ۳۶ تریلیون دلار متغیر است. آمریکا، با شرکت‌های صوری خود در ایالت دلاور و شرکت‌هایی در ایالت داکوتای جنوبی، مدت‌هاست که بخش بزرگی از این سیستم محرمانه است. مجموعه‌ای از کشور‌های اروپایی، از جمله لوکزامبورگ، ایرلند و سوئیس سبب ارائه مسیر‌هایی برای فرار می‌شوند.
در این میان بر اینکه شبکه انگلیسی بزرگ‌ترین شبکه در نوع خود است، آمده است: شاخص محرمانه بودن مالی شبکه عدالت مالیاتی و رتبه‌بندی پناهگاه‌های مالیاتی نشان می‌دهد انگلیس و زیرشاخه‌های فراساحلی آن در رتبه اول قرار دارند. بیش از دوسوم از ۹۵۶ شرکتی که اسناد پاندورا آن‌ها را به مقامات دولتی ربط می‌دهند در جزایر ویرجین انگلیس ایجاد شده‌اند. مرکز این روند تاریک شهر لندن است. پذیرش این پول‌ها توسط انگلیس نوعی شکست خود است. مرکز مالی این کشور شاهد پیامد‌هایی همانند نابرابری منطقه‌ای، اقتصاد نامتعادل، کاهش بهره‌وری، سرمایه‌گذاری متوقف شده، تورم و فساد سیاسی است. پس از سال‌ها ریاضت اقتصادی و در بحبوحه کمبود مواد غذایی و سوخت، انگلیس دیگر توان مدیریت شهری به این ابعاد را ندارد.
اما این جهان است که بیشترین آسیب را می‌بیند. این سیستم سبب ایجاد مصونیت برای تجار و رهبران سیاسی و همچنین پنهان شدن سرمایه و محافظت از ثروت می‌شود. این سیستم اغلب عاری از پاسخگویی و غالبا قابل ردیابی نیست.
نیویورک‌تایمز تصریح کرده که برای از بین بردن بی‌عدالتی و فساد باید با پناهگاه‌های فساد محافظت شده در لندن مقابله شود.
گفتنی است انگلیس و آمریکا به همراه فرانسه، پایه‌گذاران حلقه مافیایی موسوم به FATF است. این کارگروه هرچند به نام مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و جرایم سازمان‌یافته تاسیس شد، اما در واقع ایجاد حاشیه امنیت برای دولت‌های غربی است که بیش از ۷۶ درصد پولشویی‌ها و جرایم سازمان‌یافته را در کنار حمایت از تروریسم جهانی میزبانی می‌کنند و ضمنا بهانه‌ای برای فشار اقتصادی به کشور‌های مستقلی مثل ایران است.

مقر FATF در پاریس است. پاریس همزمان میزبان جنایتکارترین گروه‌های تروریستی مثل سازمان منافقین است.

حکم متخلفان پرونده کرسنت هرچه زودتر اعلام شود

قوه قضائیه باید رسیدگی به تخلفات متهمان و مقصران محکومیت ایران در پرونده قرارداد کرسنت را زودتر به جریان بیندازد.
جهان‌نیوز با اشاره به محکومیت ایران در پرونده کرسنت پرداخت خسارت ۶۰۷ میلیون یورویی (۱۵ هزار میلیارد تومانی) نوشت: قرارداد کرسنت را زنگنه در دولت اصلاحات به امضا رسانده بود و چند مشکل اساسی آن را تبدیل به یک فاجعه در صنعت نفت و صادرات گاز ایران تبدیل کرد. پرونده‌ای که «مسعود میرکاظمی» آن را کثیف‌ترین پرونده در طول تاریخ کشورمان خوانده است. همه این تعابیر بر این موضوع اشاره دارد که نحوه بسته شدن این قرارداد ضعیف که منافع ملی ایران در آن چندان در نظر گرفته نشده است، ایرادات اساسی دارد. این در شرایطی است که گفته می‌شود به علت همین ایرادات بوده که دستگاه‌های نظارتی به بند‌های آن ایراد گرفتند و مدت‌ها اجازه اجرای آن را ندادند.
قراردادی که در آن قرار بود گاز کشورمان از منطقه سلماس به یک شرکت اماراتی (کرسنت پترولیوم) که دلال نفت و گاز است، صادر شود؛ نه تنها در زمان معین شده این کار با توجه به عدم پیشرفت پروژه میسر نشد و بلکه میزان بهای فروش گاز ترش هم آنقدر کم بود که بیشتر مایه ضرر ایران در این حوزه بود. یکی از شکایات ایران نیز همین بهای اندک قیمت گاز صادراتی بود. کارشناسان می‌گویند قرارداد طوری بسته شده بود که گاز ایران با بهایی ناچیز و تقریباً رایگان در اختیار دلال اماراتی قرار می‌گرفت.
یکی از حواشی خاص این پرونده حضور مجدد زنگنه در قامت وزیر نفت آنهم در هشت سال گذشته بوده است. سال ۹۲ سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به روحانی هشدار داد که این کار یعنی معرفی زنگنه به عنوان وزیر نفت باعث محکومیت ایران در پرونده کرسنت خواهد شد.
ماجرای کرسنت در دادگاه لاهه مطرح شد و در مراکز حقوقی بین‌المللی علیه ایران در حال حرکت است، اما در داخل هنوز گره آن باز نشده و با وجود همه جار و جنجال‌های رسانه‌ای که داشته کسانی که آن را رقم زده‌اند پاسخگوی این قرارداد نبوده‌اند. یکی از این افراد زنگنه بوده که حالا بعد از هشت سال از وزارت نفت خارج شده است. قرارداد‌های دیگری مانند توتال در زمان زنگنه بسته شد، اما با کارشکنی طرف مقابل ایران در برابر این موضوع جریمه‌ای دریافت نکرد، ولی در برابر یک شرکت کوچک دلالی متحمل خسارت شده است.

یادآور می‌شود بنابر اعلام آقای امیرآبادی نماینده قم در مجلس، «پرونده اخذ رشوه در قرارداد کرسنت قبلاً در قوه قضائیه بررسی شده و رشوه گیرندگان نیز محکوم شدند؛ اما رأی این افراد ابلاغ نشد و سریعاً باید حکم این افراد اعلام شود».

رئیسی برای حضور در میان مردم تبختر قبلی‌ها را ندارد

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید آقای رئیسی برخلاف رؤسای جمهور قبلی در تبختر و خودبزرگ‌بینی و نرفتن به میان مردم را ندارد.
نویسنده روزنامه اعتماد در یادداشتی با وجود اینکه می‌گوید به رئیسی رأی نداده، به سفر‌های استانی پرداخت و نوشت: شخصا مدافع حضور راحت و خودمانی روسای جمهوری در میان مردم بوده و انصافا از تبختر و خودبزرگ‌بینی برخی از گذشتگان در این زمینه شاکی هستم. البته با اقدامات نمایشی با پول ملت برای کسب محبوبیت و پایگاه اجتماعی و راه‌انداختن کارناوال ماشین و مردم و تعطیل کردن فعالیت‌های عادی استان‌ها و امتیاز دادن به استاندار‌ها براساس میزان جمعیتی که در مراسم استقبال جمع کرده‌اند و... بیشتر مخالفم و خدا را شکر که جناب رئیسی تاکنون سفر‌های استانی خودش را از این دو بعد خوب مدیریت کرده است. همین که مردم برای شنیدن سخنرانی رئیس‌جمهوری بسیج دلخواه یا اجباری نمی‌شوند و ساعت‌ها وقت آنان گرفته نمی‌شود و ادارات و مدارس تعطیل نشده و میلیون‌ها تومان از ثروت ملی برای برگزاری این‌گونه نمایش‌های سیاسی به هدر نمی‌رود، اقدام خوبی است که باید مورد تقدیر قرار بگیرد.
اعتماد با اذعان تلویحی به سوء‌مدیریت دولت قبل در استان‌های مختلف می‌افزاید: در استان‌ها کوهی از مشکلات روی هم تلنبار شده و هزاران مطالبه درست و نادرست از سوی مردم مطرح می‌شود. صد‌ها پروژه ناتمام و صد‌ها واحد اقتصادی ورشکسته در هر استانی وجود دارد که نیازمند تزریق پول است. هزاران جوان بیکار در هر استانی منتظرند تا دست‌شان به یک مسئول حکومتی برسد که تقاضای کار کرده و نامه معرفی برای اشتغال دریافت کنند. هزاران نفر هم خواستار دریافت وامی ارزان و با سود کم هستند تا شاید خودشان بتوانند مشکل اشتغال خود را حل کنند. مسئولان بخش‌های مختلف هم هر کدام از روسای جمهوری انتظار دریافت اعتبار برای تکمیل یا اجرای پروژه‌های مورد نظر را دارند. اعتصاب و دست از کار کشیدن و اعتراض کارگری هم در بسیاری از جا‌ها هست که با آمدن رئیس‌جمهوری انتظار مداخله فوری و مستقیم او را برای حل شدن مسائل دارند. قطعا جناب رئیسی با این فهرست بلند و بالای مطالبات مردمی در همین چند سفر استانی خود بسیار آسان و سهل آشنا شده است ولی نکته مهم این است که برای جواب دادن به این مطالبات نمی‌توان به همین آسانی اقدام کرد. اگر بودجه و پول نباشد هیچ فرقی میان دولت‌ها نیست. اگر پول بود اکثر آن پروژه‌های ناتمام به اتمام می‌رسیدند و تعطیلی ۸۰ درصدی شهرک‌های صنعتی را شاهد نبودیم و بیکاری عجیب و غریب استان‌ها شکل نمی‌گرفت. فاصله میان وضع موجود با وضع مطلوب را با مدیریت درست می‌توان طی کرد، اما این کار بدون امکانات میسر نیست. دولت رئیسی در مقام برخورد سنجیده با مسائل استان‌ها باید به محدودیت منابع مادی دولت توجه تام کند و بیش از توان موجود، انتظارات را دامن نزند.

نویسنده توضیح نداده اولاً چرا وعده رونق اقتصاد کشور و سرازیر کردن ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد درآمد به کشور در دولت سابق، به اینجا ختم شده که نه تنها پولی نیست بلکه حتی کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی به یادگار مانده است؟ ثانیاً اگر واقعاً پولی نبود و خزانه خالی بود، فساد‌ها و ریخت و پاش‌ها و رانت‌های چند صد هزار میلیارد تومانی (در قالب واگذاری کارخانه‌ها، حراج ارزی و...) چگونه اتفاق افتاد؟ ثالثاً همه چیز بند پول و بودجه نیست. از جمله رفتن میان مردم و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و اهل فن که اغلب سالهاست در حسرت جلسه با برخی مدیران دولتی و دادن پیشنهاد‌ها و راهکار‌ها و گفتن موانع قابل برطرف، مانده‌اند.

رانت ۵۰۰ هزار میلیاردی حاصل از تصمیم ارزی دولت قبل

تعیین قیمت نادرست برای ارز دولتی و واگذاری بی‌حساب و کتاب آن، اتفاق ناگواری بود که با وجود انتقاد کارشناسان درباره ایجاد رانت، از سه سال پیش در دولت روحانی رقم خورد، اما بعد از سه سال به نظر می‌رسد این تصمیم نادرست به خط پایان رسیده باشد.
روزنامه همشهری در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: آنطور که از خبر‌ها بر می‌آید ارز ۴۲۰۰ تومانی که منجر به تشدید تورم و همینطور توزیع رانت شده است تا پایان سال حذف می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: دولت با مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم‌نظر است.
اقتصاددانان و فعالان اقتصادی از دولت سید ابراهیم رئیسی انتظار دارند هرچه سریع‌تر بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات برخی کالا‌ها اختصاص می‌یابد را برچیند تا از این طریق مانع توزیع رانت گسترده شود. آن‌طور که تحلیلگران و مراکز پژوهشی می‌گویند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی نه فقط مانع رشد قیمت این محصولات نشده است بلکه خود به یکی از عوامل رشد تورم هم تبدیل شده است.
سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی درست یک‌ماه قبل از خروج آمریکا از برجام در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ آغاز شد.
با وجود نظر دولت همان زمان یعنی در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ بسیاری از اقتصاددانان هشدار دادند که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی راهکار درستی برای مقابله با تحریم‌ها نیست و ایران نیز باید مانند مسکو سیاست تخصیص ارز شناور را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا که مانع ورود ارز به کشور می‌شود در پیش بگیرد، اما دولت به این انتقاد‌ها گوش نکرد و بیش از ۴۰‌ماه است که سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی دنبال می‌شود و این سیاست را به‌عنوان یک ارث برای دولت سیزدهم برجای گذاشت. انتظار می‌رود دولت جدید تکلیف این میراث را به‌زودی روشن کند. حالا، اما آنطور که ۲ نماینده مجلس به تازگی خبر داده‌اند قرار است تا پایان سال تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شود و حتی آنطور که رئیس کمیسیون اقتصادی گفته دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل با مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم‌نظر است. پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، وقتی که مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ قصد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشت، مانع از تصویب این طرح در مجلس شد، اما حالا گویا قرار است با نظر مساعد دولت طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به اجرا در بیاید.
پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره طرح تامین کالا‌های اساسی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی پایه پولی به خاطر تداوم اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرده بود: حذف ارز ترجیحی کالا‌های اساسی منجر به افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده تا حدود ۶ درصد می‌شود، اما در عین حال تورم ناشی از ادامه سیاست ارز ترجیحی می‌تواند منجر به افزایش بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومانی پایه پولی و تورم کمرشکن برای قشر آسیب‌پذیر کشور شود. طبق بررسی‌های انجام شده تأمین منابع لازم برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به افزایش بدهی ریالی دولت به بانک مرکزی شده است چراکه بانک مرکزی باید این ارز را با نرخ نیمایی تامین کند و در اختیار واردکننده‌ها قرار بدهد.

تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی متفق‌القولند که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به توزیع رانت می‌شود. برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد تاکنون دست‌کم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از محل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده است.

**************

روزنامه وطن امروز**

مدیران به گزارش‌های کم‌کاری و روابط ناسالم حساس باشند

رئیس‌جمهور صیانت از محیط‌زیست را از اولویت‌های کشور دانست و با تأکید بر اهمیت آن، گفت: نباید اجازه داد افراد و دستگاه‌های صاحب نفوذ، سلامت محیط‌زیست و مردم را به مخاطره بیندازند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه هیأت دولت با تأکید بر رعایت مقررات محیط‌زیستی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی و تولیدی و لزوم تهیه پیوست زیست محیطی، اظهار داشت: در رعایت مقررات مربوط به حفظ محیط‌زیست نباید به هیچ عنوان چشم‌پوشی کرد، ضمن اینکه نباید با سختگیری‌های بی‌مورد، مانع اجرای پروژه‌های بزرگ شد. وی با تاکید مجدد بر رعایت انضباط اداری و حضور منظم کارکنان در محیط کار، گفت: مراقبت از سلامت رفتاری کارکنان و اعمال نظارت‌های سازمانی برای پیشگیری از مفاسد اداری و رشوه و اختلاس ضروری است و هیچ‌گونه فساد اداری و اقتصادی قابل تحمل نیست و باید همه مدیران به گزارش‌های کم‌کاری، فساد و روابط ناسالم، حساس باشند. رئیسی همچنین بر اجرای بموقع و بدون کم و کاست قوانین در همه دستگاه‌های اجرایی بویژه بخش‌های دولتی تأکید کرد.

***

علی باقری با اشاره به سفر انریکه مورا به تهران:
مسائل افغانستان و مذاکرات وین در دستور کار است

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیترش به سفر انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران اشاره کرد و نوشت: «در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، فردا (پنجشنبه) میزبان آقای انریکه مورا، معاون سرویس اقدام اتحادیه اروپایی، خواهم بود. تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستورکار این سفر است». پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران اظهار داشت: مطابق هماهنگی‌های صورت پذیرفته قبلی این سفر روز پنجشنبه انجام خواهد شد. وی افزود: این سفر در ادامه رایزنی‌های ۲ طرف درباره موضوعات مورد علاقه فیمابین از جمله روابط ایران و اتحادیه، افغانستان و برجام صورت می‌پذیرد.

***

هفته‌نامه آمریکایی:
ایران امروز معامله‌گر قوی‌تری در مذاکرات است

هفته‌نامه آمریکایی در تحلیلی با انتقاد از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای با ایران، به دولت بایدن توصیه کرد دنباله‌رو برنامه‌های شکست‌خورده ترامپ در قبال ایران نباشد و با تجدیدنظر در رویکرد خود، فرصت حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران را مغتنم بداند. مجله ویک در تحلیلی درباره رویکردی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید در قبال ایران اتخاد کند، نوشت: اگر رئیس‌جمهور بایدن مایل است با نتیجه‌ای غیر از آزمایش یک سلاح هسته‌ای از سوی ایران مواجه شود، از آنجا که چنین موضوعی می‌تواند نشانگر شکستی شگرف در سیاست خارجی باشد، باید در معیار‌های بنیادین مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که احتمالا بزودی در وین از سر گرفته خواهد شد، تجدیدنظر کند.
در ادامه این تحلیل آمده است: تیم بایدن اول از همه باید خیال خام یک توافق بهتر با ایران را از سر بیرون کند و آن دسته افراد تیم سیاست خارجی را که فکر می‌کنند حکومت ایران فقط به اندازه یک ضربه با برافتادن فاصله دارد، کنار بگذارد. تهران امروز به لطف گاف بی‌فکرانه دولت ترامپ، از هر نظر قابل تصوری، نسبت به سال ۲۰۱۵ معامله‌گر قوی‌تری در مذاکرات است و حتی انگیزه‌اش برای باور کردن وعده‌های آمریکا کمرنگ‌تر شده است. این یعنی، اگر قرار باشد ایران کار کردن روی برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کند و بازرسی‌های سرزده بین‌المللی [از تأسیسات هسته‌ای‌اش]از سر گرفته شود، باید از سوی جایی غیر از آمریکا تضمین داشته باشد که با وجود پایبندی‌اش به هر شرطی که بپذیرد، دوباره به ورطه ورشکستگی کشیده نخواهد شد. مهم‌تر از همه، آمریکا باید قول لازم‌الاجرایی بدهد که از قدرتش در نظام پولی و بانکی جهانی برای زورگویی به کشور‌های دیگر در راستای خودداری از تجارت با ایران استفاده نکند.

***

دادستان کل کشور با نخست‌وزیر ارمنستان دیدار کرد

دادستان کل کشور با نخست‌وزیر ارمنستان دیدار و گفتگو کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری که برای سفر ۳ روزه کاری در ارمنستان به سر می‌برد، روز گذشته با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان دیدار و گفتگو کرد. منتظری با اشاره به روابط دوستانه ۲ کشور، اظهار داشت: سفر من به ایروان در پاسخ به سفر دادستان کل ارمنستان به ایران انجام می‌شود. پیش از سفر به ایروان، با آقای رئیس‌جمهور دیدار کردم و ایشان ضمن قدردانی از شما و با یادآوری دیدار‌های مفیدشان با شما، خواست سلام گرم ایشان را به شما ابلاغ کنم. وی افزود: ایران برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها با ارمنستان در همه زمینه‌ها، اهمیتی ویژه قائل است. حسن‌همجواری و روابط دوستانه تاریخی ۲طرف، مبنای مهمی برای تحقق ظرفیت‌های گسترش روابط دوجانبه و مواجهه با چالش‌های موجود در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران به گسترش روابط با ارمنستان به عنوان بخشی از رویکرد تحکیم روابط با همسایگان علاقه‌مند است. ضمن اینکه ما به طور جدی با اقدامات تحریک‌آمیز و استقرار تروریست‌ها در منطقه مخالفیم.
 

**************

روزنامه خراسان**

یخ رکود بر ساخت و ساز پایتخت

ایسنا - ساخت و ساز در شهر تهران نسبت به سال گذشته افت ۱۸ درصدی و در مقایسه با سال ۱۳۹۰ کاهش ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ رکود معاملات، کاهش توان متقاضیان و افت بازده سرمایه از مهم‌ترین عوامل تردید سازندگان در تعریف پروژه‌های جدید ارزیابی می‌شود.

انبار‌ها پر از پوشاک است

فارس - رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: ۵ درصد از تولیدات پوشاک در کشور توسط بنگاه‌های بزرگ صنعتی و ۹۵ درصد نیز توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط تامین می‌شود. ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز گفت: صنف پوشاک و صنوف وابسته به آن، از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون آسیب بسیار زیادی را متحمل شده‌اند، زیرا این بیماری باعث کاهش مراودات و برگزاری مراسم و مهمانی‌ها شد و به همین دلیل تقاضا در این بخش کاهش یافته است و بخشی از تولیدات پوشاک در انبار‌ها باقی ماند و به فروش نرفت.

نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اعلام شد

ایسنا - بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تسعیر ارز بانک‌ها بدون تغییر نسبت به نرخ قبلی، ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر دلار و ۱۹ هزار تومان برای هر یورو اعلام شد. این نرخ مبنای تبدیل دارایی‌های ارزی بانک‌ها به ریال در صورت‌های مالی بانک هاست.

هشدار افزایش مصرف بنزین با ثبت رکورد۹۰ میلیون لیتردر روز

ایرنا - در حالی که میانگین مصرف بنزین در شش ماه نخست امسال برابر با ۸۵ میلیون لیتر در روز بوده، این رقم در تعطیلات هفته گذشته با پنج میلیون لیتر افزایش به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید که می‌تواند هشداری برای افزایش مصرف بنزین باشد.

تا بازار ارز به ثبات نرسد، رکود در بازار خودرو ادامه دارد

ایسنا - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، ضمن تاکید بر این که تا بازار ارز برای مدتی در ثبات نسبی قرار نگیرد، به سبب بالا و پایین شدن قیمت خودرو‌ها مشتری هم تمایلی برای معاملات نخواهد داشت، از ادامه رکود در بازار خودرو خبر داد و اعلام کرد که طی هفته اخیر هم به رغم نوسانات کاهشی بازار ارز و به‌تبع کاهش مقطعی قیمت خودرو، باز هم مشتری در بازار وجود نداشت.

تنها ۳ درصد فروش اموال محقق شد

تسنیم - با توجه به عملکرد فروش اموال منقول و غیرمنقول و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سال گذشته که تنها ۱/۳ و ۵/۳ درصد بوده است، لازم است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بخش تدابیر ویژه‌ای را در نظر بگیرد.

درخواست واردکنندگان نهاده‌های دامی برای حذف انحصار یک بانک

ایسنا - واردکنندگان نهاده‌های دامی خواستار انحصارزدایی از فعالیت بانکی در سامانه بازرگانی توسط یک بانک خاص از دولت سیزدهم شدند. این اتحادیه اعلام کرده است: با وجود اعتراضات متعدد، اصرار بر وجود انحصار در درگاه پرداخت سامانه بازارگاه شائبه ایجاد انحصار در این خصوص را تقویت می‌کند.

**************

روزنامه ایران**

کمپین ضد واکسن عقلانی نیست

خبر اول اینکه، در جلسه دیروز مجلس تذکر یک نماینده و پاسخ نماینده دیگر درباره واکسن کرونا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام جواد نیک، نماینده کاشمر در تذکری گفت: تزریق واکسن اجباری به هیچ وجه عاقلانه نیست و این روزها بسیاری از والدین دغدغه‌های خود از این موضوع را به نمایندگان مجلس منتقل می‌کنند.وی افزود: واکسن، درمان قطعی محسوب نمی‌شود و در کل دنیا هم تاکنون عوارض زیادی داشته است و پس از تزریق دوز دوم واکسن به کرات شاهد ابتلای افراد به ویروس کرونا بودیم. به گفته وی برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود اما تزریق اجباری واکسن عقلانی نیست.

محمد باقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر شما در دستور کار نبود و اظهار نظر درباره واکسن از تریبون مجلس کار درستی نیست و قواعد پزشکی خاص خودش را دارد.اما عبدالحسین روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت در تذکری دیگر با اشاره به تخصصی بودن حوزه واکسن گفت: بحث واکسیناسیون یک احتمال عقلانی برای حفظ سلامت اجتماع است. برخی از واکسن‌ها به میزان چهار در یک میلیون عارضه دارد. اینکه بخواهیم با اصطلاحات غلط عوارض واکسیناسیون را بالا تلقی کنیم کار اشتباهی است.  امروز رهبر معظم انقلاب خود نظامات بهداشتی را با جدیت دنبال کرده و در حسینیه به تنهایی مراسم برگزار می‌کنند و در اجرای پروتکل‌ها از همه پیشتاز هستند. ما چطور می‌توانیم با بی‌تفاوتی نسبت به نظامات سلامت اجتماعی زندگی را به حالت عادی بازگردانیم.

نماینده تهران افزود: اینکه ما کمپین ضد واکسیناسیون راه بیندازیم، برخلاف عقلانیت و نظامات اجتماعی و درمانی است. بحث واکسیناسیون امروز از بدیهیات لازم برای حفظ سلامت اجتماع است.

وزیرخارجه قطر: کشورهای عربی باید با ایران در ارتباط باشند

خبر دیگر اینکه، وزیر خارجه قطر ضمن حمایت از گفت‌ و‌گوهای ایرانی و سعودی تأکید کرد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید با ایران در تماس باشند. به‌گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» تأکید کرد: شاهد تحرکات مثبتی بین ایران و عربستان هستیم و ما آنها را به این امر تشویق می‌کنیم. وی گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید به دور از هرگونه دخالتی با ایران ارتباط داشته باشند. «بن عبدالرحمن» درخصوص توافق هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: بازگشت به توافق هسته‌ای به سود ما است و برای تحقق این امر حمایت‌های مطلوب را تقدیم خواهیم کرد.

پیشتر «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه سعودی اعلام کرده بود که کشورش در 21 سپتامبر دور چهارم مذاکرات خود با ایران را برگزار کرده است اما این مذاکرات همچنان در مرحله مقدماتی است.

گروسی: حمله به تأسیسات هسته‌ای باید محکوم شود

  شنیدیم که،  مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: حمله به تأسیسات هسته‌ای باید محکوم شود.به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، در گفت‌و‌گویی درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای و داستان دوربین‌های آژانس، گفت: من یک دیپلمات هستم و به کاربرد زور اعتقادی ندارم و ما این قبیل اقدامات را محکوم می‌کنیم. گروسی ادامه داد: کنفرانس عمومی آژانس با تصویب چندین قطعنامه در گذشته در این مورد، بسیار صریح و شفاف بوده است. برابر این قطعنامه‌ها، هر نوع حمله‌ای علیه تأسیسات هسته‌ای باید محکوم شود.

«انریکه مورا» امروز در تهران

دست آخر اینکه، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توئیتی با اعلام این‌که پنجشنبه (امروز) میزبان انریکه مورا خواهم بود، گفت که مسائل دوجانبه، منطقه‌ای از جمله افغانستان و مذاکرات برای برداشت تحریم‌های ظالمانه در دستورکار این سفر است. به گزارش «ایران»، علی باقری افزود: تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستورکار این سفر است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در این باره گفت: مطابق هماهنگی‌های صورت پذیرفته قبلی، این سفر در روز پنجشنبه انجام خواهد شد. این سفر در ادامه رایزنی‌های دو طرف درخصوص موضوعات مورد علاقه فیمابین از جمله روابط ایران و اتحادیه اروپا، افغانستان و برجام انجام می‌شود. به گفته وی، رایزنی‌ها و تماس‌های دو طرف هیچ گاه قطع نبوده و به‌صورت مستمر حول موضوعات مختلف در جریان است و این سفر نیز در همین چارچوب صورت می‌پذیرد.

**************

روزنامه شرق**

صدر خطاب به معترضان انتخابات:

خویشتن‌دار باشید

در پی برخی اعتراضات به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق، رهبر جریان صدر خواهان خویشتن‌داری و پایبندی به روش‌های قانونی درمورد اعتراضات انتخاباتی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق‌نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توییتی که توسط خبرگزاری عراق (INA) منتشر شد، نوشت: «مهم نیست چه کسی برنده این انتخابات خواهد بود، بلکه مهم‌ترین چیز تأمین خواسته‌های مردم عراق از نظر خدمات و امنیت و موارد مشابه است». صدر از همه خواست تا خویشتن‌داری کنند و وطن‌پرستی خود را نشان دهند و از روش‌های قانونی درمورد اعتراضات انتخاباتی پیروی کنند و به اقداماتی که عواقب غیرقابل تصور دارد، متوسل نشوند.

اعلام نتایج جدید انتخابات عراق

کمیسیون انتخابات عراق بامداد چهارشنبه، پس از شمارش دستی آرای هشت‌هزارو ۵۴۷ مرکز، نتایج جدید انتخابات ۲۰۲۱ پارلمانی در عراق را که یکشنبه گذشته برگزار شد، در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد. این کمیساریا اعلام کرد که نتایج جدید پس از اضافه‌شدن مراکزی که آرای آن‌ها به صورت دستی شمارش شده شاهد تغییراتی نسبت به نتایج قبلی است. جلیل عدنان خلف، رئیس هیئت کمیسیون‌های انتخابات عراق، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر این کمیسیون در بغداد برگزار شد، نتایج شمارش دستی در هشت‌هزارو ۵۴۷ مرکز انتخاباتی را که به قید قرعه انتخاب شده بودند، اعلام کرد.
عدنان خلف گفت: شمارش آرای باقی‌مانده در اسرع وقت انجام می‌شود تا نتایج نهایی را به تأخیر نیندازد. یک دوره سه‌روزه برای ارسال درخواست تجدید نظر وجود دارد و پس از آن نتایج نهایی اعلام و برای تأیید به دادگاه فدرال ارائه می‌شود.
نتایجی که کمیسیون به ترتیب منتشر کرد، حاکی از افزایش کرسی‌های ائتلاف «الفتح» تا ساعت ۳ بامداد به وقت بغداد، به سه کرسی و همچنین افزایش تعداد آرا برای نامزد‌های جنبش «امتداد» در استان ذی‌قار در جنوب کشور بود. ائتلاف «تقدم» همچنین یکی از کرسی‌های خود را در حوزه دوم استان الانبار، در غرب عراق، به نفع «ازهر حمید السیدران» نامزد مستقل از دست داد و آرای بقیه ائتلاف‌ها و نامزد‌ها نیز شاهد افزایش و کاهش در استان‌های عراق بود. طبق اعلام برخی رسانه‌ها، تعداد کرسی‌های ائتلاف «الفتح» به رهبری هادی العامری به ۲۰ کرسی از ۱۴ کرسی افزایش یافت.
ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نیز با کسب کرسی‌های بیشتر موفق شد به ۴۰ کرسی دست یابد. این در حالی است که کرسی‌های جریان صدر از ۷۳ به ۷۰ کرسی کاهش یافت و تعداد کرسی‌های ائتلاف «امتداد» با افزایش سه کرسی از ۹ کرسی به ۱۲ کرسی رسید.
 
هشدار طالبان به آمریکا و اروپا:

تضعیف افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست

هیئت طالبان با مقامات اروپایی و آمریکایی در اولین دیدار سه‌جانبه از زمان تسلط این گروه بر افغانستان دیدار کرد. این دیدار با تعهد گروه ۲۰ برای همکاری جهت نجات افغانستان از یک فاجعه انسانی هم‌زمان بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی به مذاکرات اول هفته میان ایالات متحده و طالبان درمورد موضوع کمک‌های بشردوستانه اشاره کرد و آن را «مثمرثمر» و مذاکرات را «تا حد زیادی مثبت» خواند. او گفت که در جلسه روز سه‌شنبه با نمایندگان طالبان علاوه بر مقامات آمریکایی، مقامات اتحادیه اروپا نیز شرکت داشتند.
طبق گزارش خبرنگار الجزیره این جلسه در پایتخت قطر گسترده و شامل هیئت‌های ایالات متحده، کانادا و انگلیس، نمایندگان اتحادیه اروپا و هیئت دولت موقت افغانستان بود؛ این اولین گردهمایی این کشور‌ها با طالبان از زمان کنترل این گروه بر افغانستان است. دولت قطر که میزبان این نشست‌ها بود، اعلام کرد این مذاکرات به نتایج مثبت و سازنده‌ای دست یافت و خاطرنشان کرد که طرفین توافق کردند که در دوره آینده روابط خود را ادامه دهند. در همین راستا، وزیر خارجه طالبان در دیدار با هیئت آمریکایی و اروپایی هشدار داد که تضعیف حکومت تشکیل‌شده توسط این جنبش به طور مستقیم جهان را در بخش‌های امنیتی، اقتصادی و مهاجرت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
بر اساس بیانیه منتشرشده، «شرکت‌کنندگان در جلسه توافق کردند که بی‌ثباتی در افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست»، در حالی که هیئت اروپایی اظهار کرد که «آن‌ها برخی نگرانی‌ها را دارند که این جنبش باید به آن توجه کند و این منجر به تأثیرات مثبت بر روابط خواهد شد».

از سوی دیگر رهبران گروه ۲۰ اعلام کردند که متعهد به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان با تمرکز بر مبارزه با تروریسم هستند و کمیسیون اروپا از تخصیص ۱.۲ میلیارد دلار به افغانستان خبر داد.

**********************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات