صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۷۶

اخبار ویژه ۲۸ مهر

روزنامه کیهان**

مذاکراتی که تحریم‌ها را لغو نکند قابل احیای مجدد نیست

یک دیپلمات وابسته به طیف مدعیان اصلاحات و اعتدال می‌گوید پلتفرم دولت روحانی برای مذاکره معلوم بود و دولت رئیسی هم باید پلتفرم خود را معلوم کند.
محمدحسین ملائک در روزنامه همشهری نوشت: وزارت امور خارجه همزمان با آخرین جمع‌بندی‌های مذاکراتی دولت سیزدهم در برجام اعلام کرده مسیر مذاکرات آتی از اقتصاد کشور جدا خواهد بود و نخواهد گذاشت معیشت مردم مشروط به مذاکرات باشد.
وی می‌افزاید: دولت‌های قبلی اذعان داشتند که اقتصاد با تحریم‌ها یک معادله حاصل جمع صفر است که اگر تحریم وجود داشته باشد اقتصاد نخواهد بود. این مسئله در طول مذاکرات برجام مشهود بود. دولت جدید همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به لحاظ تئوری محاسبات صحیحی دارد، اعلام می‌کند مذاکرات برجام هم بسته صرف اقتصاد باقی نخواهد ماند. مفهوم عملی چنین سخنی آن است که اگر آمریکا اعلام کند جلوی ارتباط بانک‌های ایرانی و خارجی را مسدود می‌کند، دولت سیزدهم برایش یک راه‌حل خواهد داشت. مردان اقتصادی و دیپلماتیک دولت آقای سیدابراهیم رئیسی می‌بایست در آینده پیشنهاد‌های جایگزین خود را در این مسیر اعلام کنند. پلتفرم دولت آقای روحانی برای مذاکره عبارت از این بود که امکانات هسته‌ای تحدید و تحریم‌ها نیز برداشته می‌شود و در این چارچوب چانه‌زنی و برایش تصمیم‌گیری می‌شد. دولت جدید نیز باید پلتفرم خودش را اعلام و مشخص کند.
درباره این تحلیل گفتنی است که اولاً تنها راه رفع تحریم، مذاکره - آن هم مبتنی بر اعتماد به آمریکا و دادن امتیاز- نیست. بلکه راه جایگزین و مؤثرتر، مهار و خنثی‌سازی تحریم‌ها با ابزار‌ها و شیوه‌های مختلف است. به عنوان مثال وقتی آمریکا تعهد خود به رفع تحریم‌های نفتی را زیر پا گذاشت و تلاش کرد درآمد‌های نفتی کشورمان را به حداقل برساند، اهتمام به صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و انواع شیوه‌های تهاتر نفت و متنوع‌تر کردن مشتریان موجب شد بخش مهمی از این درآمد‌ها احیا شود یا حتی صادرات نفت که به ۵۰ هزار بشکه رسیده بود، به بالای ۱ تا ۱/۵ میلیون بشکه برسد.
ثانیاً روش برجامی مذاکره با آمریکا، محدود کردن برنامه هسته‌ای (در حد تعطیلی ۹۵ درصد آن)، دادن امتیاز‌های نقد ظرف ۲ ماه و رفتن به دنبال نقد کردن چک‌های برگشت خورده برجام به مدت ۶ سال، اصلاً روش -به تعبیر نویسنده «پلتفرم» - قابل اعتنایی نیست که بتوان به عنوان یک مدل به آن اشاره کرد. تحریم‌ها در این روند برجامی از ۷۰۰ تحریم به بیش از ۱۵۰۰ تحریم رسید و دولت‌های آمریکا در ادوار مختلف با گروگان‌گیری برجام، برای باج‌خواهی‌های جدید خبر داشتند، یعنی نه تنها مسئله ولو به طور موقت حل نشد، بلکه حجم بیشتری از تحریم‌های اقتصادی را به همراه آورد.

ثالثاً گزارش‌های متعدد محافل جهانی و غربی- چه محافل اقتصادی مثل صندوق بین‌المللی پول و چه رسانه‌ها- تأکید دارند که ایران در همین شرایط فعلی «بازگرداندن توازن در روند عدم اجرای برجام» توانسته از اوج تحریم‌ها عبور کند و با رسیدن به ثبات نسبی اقتصادی، دورنمای رشد اقتصادی و کاهش تورم را برای سال میلادی جدید ترسیم کند (گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول)؛ بنابراین ضرورتی ندارد که حل مشکل اقتصاد صرفاً به تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها نیز صرفاً به اراده خباثت‌آلود آمریکا گره زده شود.

روحانی به شعارهایش عمل نکرد او نمی‌تواند منتقد وضع موجود باشد

عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید؛ مقایسه روحانی با مرحوم هاشمی و توقع ایفای نقش مشابه هاشمی از سوی روحانی، توقع بیجایی است.
در حالی که برخی کارگزاران مدعی‌اند روحانی می‌تواند نقش مرحوم هاشمی را در سیاست ایفا کند. جلال‌جلالی‌زاده به نامه‌نیوز گفت: «آقای هاشمی بخش مهمی از نظام محسوب می‌شد، با رهبری ارتباط نزدیکی داشت، در دستگاه‌های مختلف حرفش شنیده می‌شد و بین جریان‌های سیاسی نفوذ کلام داشت. آقای روحانی هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارد و قیاس آقای روحانی با آقای هاشمی از اساس غلط است. آقای روحانی بعد از این نمی‌تواند هیچ نقش مهمی در عالم سیاست ایران داشته باشد، مگر آنکه در مسئولیتی منصوب شود و جز این خاصه در مناصب انتخاباتی هیچ جایگاهی نخواهد داشت».
وی همچنین گفته است: وضعیت روحانی با خاتمی و احمدی‌نژاد فرق دارد. آن‌ها هرکدام در دوره خود، دارای پایگاه مردمی بوده‌اند. اما آقای روحانی به دلیل شکل شخصیتی‌اش و البته عملکرد دولتش از سوی هیچ طیفی حمایت نمی‌شود؛ بنابراین نمی‌تواند هدایتگر بخشی از جامعه باشد».
او درباره اینکه آیا بعد از این روحانی نقش اپوزیسیون داخل نظام را ایفا می‌کند یا خیر، بیان کرد: «آقای روحانی در طول هشت‌سال فعالیتش در دولت نتوانست به شعارهایش عمل کند. او بیش از چهار دهه در نظام کار کرده است». او با هیچ فرضی نمی‌تواند منتقد وضع موجود باشد.
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی می‌تواند نقش لیدری دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی را ایفا کند یا نه، اظهار کرد: «آقای روحانی بین اصلاح‌طلبان هیچ جایگاهی ندارد. او در سال‌های دولتش باعث آسیب‌دیدن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان شد. حتما اصلاح‌طلبان او را محل رجوع خود نمی‌دانند و نخواهند دانست. آقای روحانی در بین اصولگرایان ولو اصولگرایان معتدل هم جایگاهی ندارد. درباره اعتدالیون وضعیت شاید فرق داشته باشد، زیرا آن‌ها تا آخرین لحظه از دولت روحانی حمایت کردند، اما معلوم نیست حالا که دیگر روحانی در قدرت نیست همان‌هایی که روزگاری طرفداران سفت و سختش بودند، پای بایستند یا خیر».

همزمان علی مطهری گفته است: تفکر آقای روحانی به آقای هاشمی نزدیک‌تر است و اگر بتواند همان نقش هاشمی را ایفا کند، خیلی موفق خواهد بود. البته برای آنکه آقای روحانی نقش آقای هاشمی را ایفا کند، نیاز به شجاعت بیشتری دارد یعنی آنجا که نیاز است وارد شود و اظهارنظر کند. روشی که آقای روحانی در دوره ریاست جمهوری داشت روش محافظه‌کاری بود. اگر بخواهد به آن شکل باشد نمی‌تواند نقش آقای هاشمی را ایفا کند.

زیاده‌روی در تحریم آمریکا را ضعیف و ایران را قوی کرد

یک اندیشکده آمریکایی با هشدار درباره تداوم تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد: نتایج مورد انتظار کاخ سفید برعکس از آب درآمده و ایران در حال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و خروج از وابستگی به درآمد نفت است.
اندیشکده کوئینسی در تحلیل خود خاطرنشان کرده است: بازگشت به تحریم‌ها، منافع دولت آمریکا را تامین نمی‌کند و تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن ایران نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت. ایران به دیپلماسی آمریکا به عنوان اسب تروا نگاه می‌کند. عنایت کنم که ایالات متحده ابتدا از برجام کنار رفت و آشکارا رهبر ارشد نظامی ایران را ترور کرد. تلاش برای هدف قرار دادن یکی از معدود مسیر‌های تجاری ایران، احتمالاً سوء ظن تهران را به سیاست‌های ریاکارانه آمریکا تأیید می‌کند و انگیزه بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را از بین می‌برد.
چین هم که به واردات نفت خام وابسته است، بعید به نظر می‌رسد روابط اقتصادی و دیپلماتیکش را با ایران از بین ببرد و به نفع بزرگ‌ترین رقیب ژئوپلیتیک خودش عمل کند. چین هنوز از توافق نامه آمریکا و استرالیا در ماه گذشته در زمینه زیردریایی‌ها عصبانی است. از سوی دیگر، با توجه به موافقتنامه‌های اقتصادی اخیر چین و ایران و الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های کمتر محتمل است که چین به نفع واشنگتن و ضرر تهران عمل کند.
تحریم‌ها ناتوان از جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران هستند. حتی جنگ اقتصادی نادرست علیه ایران موجب تهاجمی‌تر شدن رفتار ایران در حملات نیابتی به نیرو‌های آمریکا و برخی نفتکش‌ها و تأسیسات نفتی عربستان در منطقه شد. از سوی دیگر ایران سطح غنی‌سازی را افزایش داده است.
تحریم‌ها مانع از فعالیت شبکه نیابتی ایران نشده، نیرو‌هایی که هنوز در سوریه فعالیت می‌کنند. اعمال فشار بر اقتصاد ایران، هیچ نوع آسیبی به فعالیت‌های نظامی منطقه‌ای آن وارد نکرده است.
یکی از اهداف اعلام نشده کمپین تحریم‌ها، اعمال فشار کافی برای برانگیختن شورش مردمی علیه جمهوری اسلامی است. این سیاست در نهایت نتیجه معکوس داشته است. نظامی‌ترین عناصر سیاست ایران، قدرت‌شان را تثبیت کرده‌اند. این امر به خاطر تحریم‌هایی است که اعتماد به جایگزین‌های میانه‌رو را تضعیف می‌کند.

تحریم‌ها مانند یک بمب ساعتی هستند. استفاده بیش از حد از تحریم‌ها قدرت آمریکا را از بین می‌برد. همچنین ایران در حال فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است و به اقتصاد خود تنوع بخشیده تا تولید داخلی خود را در اولویت قرار دهد. ایران پس از ۳۰ سال تحریم متناوب به این نتیجه رسیده که ایالات متحده به هر حال تحریم‌هایش را اعمال خواهد کرد. ایرانی‌ها این را یک امر مسلم تلقی کرده‌اند و با این واقعیت سازگار شده‌اند. سیاست تحریم‌ها منافع آمریکا را تامین نمی‌کند. آمریکا برای نجات مذاکرات وین باید بخشی از سنگین‌ترین تحریم‌ها را متوقف کند.

مقصران تخلف از بودجه و هدررفت منابع باید محاکمه شوند

یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره گزارش توزیع بودجه سال ۹۹ تصریح کرد سوء عملکرد دولت در هدررفت منابع با وجود وضعیت کسری بودجه و محدودیت منابع اتفاق افتاده و مقصران باید محاکمه شوند.
روزنامه آرمان با اشاره به گزارش تخلفات و تخطی‌ها از قانون بودجه توسط دولت نوشت: این بی‌نظمی‌هایی که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی نقش مهمی در هزینه‌سازی و افزایش هزینه جاری دولت و فشار به منابع می‌شود از این گزارش شامل حسابرسی بیش از ۳۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از ۶۸۰۰ گزارش حسابرسی و عملکرد تبصره‌های ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بررسی گزارش‌های تلفیقی تعداد ۲۷۲ تبصره، بند و جز در کارگروه فنی و حقوقی، گزارش تفریغ ماده واحده و تبصره‌های ذیل آن است و نشان می‌دهد و حاوی نکات مهمی درباره منابع تأمین، درآمد و هزینه‌کرد بودجه است. بررسی این نکات به‌خوبی نشان می‌دهد که دولت با وجود کسری عظیم بودجه در مصرف بودجه موجود و همچنین وصول درآمد‌هایی که در بودجه مطرح شده عملکرد درستی نداشته است.
یکی از موضوعاتی که در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ دیوان محاسبات کشور به چشم می‌خورد آسیب‌هایی است در اثر عملکرد نادرست دولت در هزینه‌کرد بودجه است. در بخشی مجزا از این گزارش به برخی از این موارد اشاره شده است. در این گزارش آمده بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که پرداخت به کارکنان در برخی موارد منطبق با اختیارات قانونی توسط دستگاه اجرایی متبوع، به اشکال مختلف یا از منابع مختلف صورت گرفته است که بخشی از این پرداخت‌ها شامل پرداخت نقدی هزینه‌های رفاهی بدون سقف مشخص و خارج از فیش حقوقی، پرداخت سکه و کارت هدیه بدون درج در سامانه ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و فیش حقوقی، پرداخت حق‌الجلسه، پاداش حق نمایندگی و... توسط سایر دستگاه‌ها، بنگاه‌ها و نهادها، عدم رعایت سقف تعیین شده به بهانه‌های مختلف از جمله عدم شمول قوانین و مقررات عمومی بر این دستگاه‌ها و شرکت‌ها، بعضاً سودده کردن شرکت‌ها با اسناد خلاف واقع به منظور پرداخت پاداش پایان سال و پرداخت پاداش پایان سال مازاد بر سقف مقرر قانونی و پرداخت از محل اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بابت حقوق و مزایاست.
همچنین مجموعه دولت به ویژه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه درباره جمع‌آوری گاز‌های فلور اهمال داشته و براساس گزارش دیوان محاسبات روزانه ۶۱ میلیون متر مکعب از این گاز سوزانده می‌شود که ارزش آن بالغ بر ۳/۸۳ میلیارد دلار است! ثروتی که با بی‌توجهی دولت دود می‌شود و دود آن هم به چشم محیط زیست و در نهایت مردم می‌رود. درآمدی که دولت می‌توانست به صورت روزانه داشته باشد، اما با اهمال‌کاری از آن چشم‌پوشی کرده است.

همچنین عدم مهار گاز‌های همراه و سوزانده شدن آن‌ها در روز با توجه به پیش‌بینی محصولات تولیدی حاصل از گاز‌های همراه شامل ۱/۲۵۹ میلیون فوت مکعب گاز سبک؛ ۴/۷۳۲ هزار تن ترکیبات سنگین‌تر از اتان و ۸/۰۰۰ بشکه مایعات گازی در روز منجر به هدر رفت روزانه به مبلغ تقریبی ۱۷۷ میلیون یورو و سالیانه ۶۵ میلیارد یورو (قیمت صادراتی) در سال ۱۳۹۹ شده است. به طور خلاصه تخطی‌های دولت در اجرای بند‌های قانونی بوجه تحت تأثیر شرایطی انجام شده که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی بوده است.

********

روزنامه وطن امروز**

قوه قضائیه عدم اجرای طرح جامع مالیاتی را پیگیری کند

رئیس مجلس با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی در اجرای طرح جامع مالیاتی گفت: قوه قضائیه در رسیدگی به همه موارد اعلامی که قابل پیگیری است اقدام کند. به گزارش فارس، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در نحوه تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی روز گذشته در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار داشت. بعد از قرائت این گزارش و همچنین اظهار‌نظر علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی در اجرای طرح جامع مالیاتی گفت: قوه قضائیه در رسیدگی به همه موارد اعلامی که قابل پیگیری است اقدام کند.

***

الشرق الاوسط ادعا کرد
برقراری تماس‌هایی میان ایران و مصر

یک روزنامه سعودی به نقل از منبع مصری ادعا کرد اخیرا تماس‌هایی میان تهران و قاهره انجام شده است.
به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه مصری در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرد قاهره به طور شبه‌مداوم و غیرعلنی پیام‌هایی از سوی تهران در راستای از سرگیری روابط دریافت می‌کند. این منبع تاکید کرد: تماس‌های بدون واسطه طی ۲ ماه گذشته میان ایران و مصر انجام شده، اما نمی‌توان گفت این تماس‌ها سیاسی است، زیرا در سطح کارشناسان و متخصصان ۲ کشور بود، این تماس‌ها مقدماتی و همزمان با مذاکرات میان قاهره و آنکارا بود.

***

نظرسنجی دانشگاه مریلند حاکی از حمایت ۹۰ درصدی مردم ایران از برنامه موشکی است
ایرانی‌ها حامی موشک‌ها

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد ایرانی‌ها کماکان اعتمادی به دولت آمریکا ندارند، از برنامه موشکی کشور حمایت کرده و نسبت به بهبود اوضاع امیدوارند. نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی «ایران‌پل» (Iran Poll) که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد مردم ایران از ایالات‌متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق نگاه مثبتی دارند. درباره تصورات از ایالات‌متحده، ۸۵ درصد پاسخ‌دهندگان عنوان کردند تصور آن‌ها نسبت به آمریکا «تا حدی نامطلوب» (۴/۹ درصد) یا «بسیار نامطلوب» (۹/۷۵ درصد) است. از این حیث ۸۹ درصد حاضران در این نظرسنجی تصور بدتری نسبت به عربستان داشتند. از هر ۱۰ شرکت‌کننده، ۷ نفر از برنامه موشکی ایران که نگرانی اصلی ایالات‌متحده، رژیم اسرائیل و همسایگان عرب خلیج‌فارس ایران است، با بیان «خیلی مهم» دفاع کردند. ۲۰ درصد نیز گفتند برنامه موشکی ایران «تا حدودی مهم» است، در حالی که ۷۴ درصد حاضران در این نظرسنجی اقتصاد کشور را «تا حدودی» (۱۹ درصد) یا «بسیار بد» (۵۴ درصد) توصیف کردند.
تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان عوامل خارجی بویژه تحریم‌های ایالات‌متحده (۲۷ درصد) و ۲۲ درصد نیز همه‌گیری کرونا را در درجه اول مقصر بودن بابت وضعیت اقتصادی دانستند. نتایج دیگر این نظرسنجی نشان داد اکثریت ۵۴ درصدی بر این باورند انتظار دارند ایرانیان ۳ سال آینده بهتر زندگی کنند. علاوه بر این، این نظرسنجی نشان داد اکثریت بسیاری از پاسخ‌دهندگان -۷۰ تا ۸۰ درصد- گفتند «به برخی» یا «تا حد زیادی» به نهاد‌های اساسی کشور از جمله قوه قضائیه، ریاست‌جمهوری و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش حتی بالاتر از ۸۳ درصد بود.

***

رفع مشکلات اقتصادی در گرو ریشه‌کن شدن فساد است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: موفقیت دولت سیزدهم در رفع مشکلات معیشتی مردم، خروج از رکود و رونق دادن به اشتغال مولد و مهار تورم و کاهش قیمت‌ها و پیشرفت کشور، همه در گرو ریشه‌کنی مفاسد است.
سیدمصطفی میرسلیم در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: اصلاح امور و رسیدن به خیر و صلاح امت، توام با ادامه جولان مفاسد میسر نمی‌شود. وی افزود: موفقیت دولت سیزدهم در رفع مشکلات معیشتی مردم، خروج از رکود و رونق دادن به اشتغال مولد و مهار تورم و کاهش قیمت‌ها و پیشرفت کشور، همه در گرو ریشه‌کنی مفاسدی است که بتدریج شکل گرفته و در ۱۰ سال گذشته در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی به نقطه اوج خودش رسیده است.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مبارزه با ریشه‌های فساد دارای ابعاد مختلف است و موفقیت آن با عنایت خدا، در گرو شناخت مناسب علل و عوامل فساد، تدبیر داهیانه برای مهار و سپس قلع و قمع آن و انتخاب گروهی از مجریان پاک‌دست در ستاد اصلی مبارزه با فساد و به موازات آن بویژه در همکاری مردم است. میرسلیم افزود: مردم کشورمان در جامعه، ادارات، محیط‌های کسب‌و‌کار و تحصیل از نجابت و سلامت نفس برخوردارند، اما دل‌شان از شکل گرفتن روش‌های آلوده و تباهی خزنده و حضور عناصر بی‌پروا و متهاجر به فسق یا منافق خون است، لذا همه منتظرند دولت دست به کار شود تا آن‌ها نیز دولت را پشتیبانی کنند.

**************

روزنامه خراسان**

نرخ‌های جدید خودرو به زودی تعیین می‌شود

مهر- صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت درباره زمان اعلام قیمت‌های جدید خودرو در کارخانه گفت: با توجه به این که قرار بود قیمت خودرو به صورت ۶ ماهه تغییر کند، برنامه تغییر نرخ خودرو در دستور کار قرار گرفته است. در این باره طبق استعلامی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم، نرخ تورم‌بخشی تا پایان هفته اعلام خواهد شد. به محض دریافت نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی، جلسات مربوط به بررسی تعیین قیمت برگزار می‌شود و به زودی قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.

**************

روزنامه ایران**

تصمیم‌گیری درمورد فیلترینگ از طرح صیانت خارج می‌شود؟

 خبر اول اینکه، یکی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی می‌گوید: قرار است موضوعاتی از جمله محدودسازی و کاهش پهنای باند به طور کامل از حیطه طرح خارج شود. به گزارش فارس، غلامرضا نوری سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی درباره احتمال تغییرات مهم در این طرح در جلسه این هفته کمیسیون گفته: در نظر داریم تغییرات اساسی در طرحی که طراحان اولیه طرح تهیه کرده‌اند، ایجاد کنیم و موضوعاتی از قبیل محدودسازی و کاهش پهنای باند را کاملاً از مدار بررسی‌های خود خارج خواهیم کرد.

در این رابطه صحبت‌های دیگری هم مطرح شده که از احتمال تغییرات زیاد در طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی حکایت دارد. سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده تهران در مجلس در جلسه اخیر این کمیسیون، گفته است: آنچه در پیش‌نویس اولیه این طرح آمده بود در جریان فعالیت کمیسیون مشترک تغییرات عمده‌ای در آن اعمال خواهد شد. وی ادامه داد: کما اینکه پیشنهاد ما این است که تعداد ۳۷ ماده‌ای را که در این طرح آمده است کاهش دهیم و پیگیری برخی از موضوعات آن را نیز در قالب دستورالعمل به قوه مجریه واگذار کنیم. اما لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در پاسخ به این سؤال که منظور از صحبتی که آقای نوری درباره حذف موضوع فیلترینگ از طرح صیانت مطرح کرده، چه بوده است، گفت: چنین چیزی را نگفته ایم و اصلاً در دستور کار نیست. ما فقط درصدد نگارش قانون برای فضای مجازی هستیم. وی درباره اینکه آیا اصلاً در جلسه اخیر کمیسیون درباره این موضوع صحبت شد؟ گفت: اصلاً وارد موضوع نشدیم، در جلسه بعد وارد موضوع می‌شویم.

دستور ریاست جمهوری برای پیگیری برخورد با دختر جوان

 خبر دیگر اینکه، رئیس دفتر رئیس جمهوری از وزیر کشور خواست به مسأله برخورد نامناسب مأموران ناجا با یک دختر رسیدگی کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اینکه ویدئوی مربوط به برخورد سه مأمور نیروی انتظامی با دختری جوان به طور گسترده در فضای مجازی منتشر و سبب واکنش کاربران فضای مجازی شد، حالا شنیده‌ها از صدور دستور پیگیری این مسأله از سوی نهاد ریاست جمهوری خطاب به احمد وحیدی وزیر کشور حکایت دارد. در این دستور که از سوی رئیس دفتر رئیس جمهوری به وزیر کشور ارجاع شده، از وزیر کشور خواسته شده ضمن پیگیری مسأله نسبت به ارائه گزارش به ریاست جمهوری اقدام کند. پیش از این، رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت، با تقبیح رفتار مأموران حاضر در صحنه، برخورد آن‌ها را غیرقابل قبول ارزیابی کرده و از برخورد انضباطی با آنان خبر داده بود.

ادعای برقراری تماس‌هایی میان ایران و مصر

 دست آخر اینکه، یک روزنامه سعودی به نقل از منبع مصری ادعا کرد که اخیراً تماس‌هایی میان تهران و قاهره انجام شده است. به‌گزارش ایسنا، یک منبع آگاه مصری در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرد که قاهره به‌طور غیرعلنی پیام‌هایی از سوی تهران در راستای از سرگیری روابط دریافت می‌کند. این منبع تأکید کرد: تماس‌های بدون واسطه طی دوماه گذشته میان ایران و مصر انجام شده، اما نمی‌توان گفت که این تماس‌ها سیاسی است، زیرا در سطح کارشناسان و متخصصان دو کشور بود، این تماس‌ها مقدماتی و همزمان با مذاکرات میان قاهره و آنکارا بود. بر اساس این گزارش، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی در مورد روابط ایران و مصر گفت: روابط دو کشور در حد فعالیت‌های دفاتر حافظ منافع در تهران و قاهره پیگیری می‌شود. در حاشیه نشست بغداد گفت‌وگوی کوتاهی بین وزیر امور خارجه ایران و رئیس‌جمهوری مصر صورت گرفت و امیدواریم در چهارچوب گفتگو‌هایی که انجام می‌شود این روابط گسترش پیدا کند چرا که این موضوع به نفع کل منطقه است.

**************

روزنامه شرق**

اوج‌گیری تنش میان لهستان و اتحادیه اروپا

سخنرانی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و نخست‌وزیر لهستان در نشست نمایندگان پارلمان اروپا درباره بحران حاصل از عدم تطابق قوانین مورد حمایت ورشو با اصول بنیادین اتحادیه اروپا، با تهدید‌های دو طرف علیه یکدیگر همراه شد. «ماتئوش موراویتسکی»، نخست‌وزیر لهستان، در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با انتقاد از تمرکزگرایی اتحادیه اروپا، آن را متهم کرد که هم‌زمان با افزایش اختلاف‌ها میان ورشو و بروکسل بر سر حاکمیت قانون، از صلاحیت‌های قانونی خود فراتر رفته است. موراویتسکی که در نشست بررسی اختلاف‌های قانونی لهستان و اتحادیه اروپا در استراسبورگ سخن می‌گفت، تصریح کرد که ورشو با وجود حفظ پایبندی خود به معاهدات اتحادیه اروپا و خوش‌بینی نسبت به برگزاری گفتگو‌های سازنده میان دو طرف، مرعوب تهدید‌های بروکسل نخواهد شد. نخست‌وزیر لهستان در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون اروپا که پیش از سخنرانی او عنوان شده بود، از اتحادیه اروپا خواست «زبان تهدید» و «سیاه‌نمایی درباره لهستان» را کنار بگذارد. او همچنین مواجهه بروکسل با ورشو را فاقد صداقت لازم عنوان و آن را نوعی «باج‌گیری سیاسی» توصیف کرد که باید هرچه‌سریع‌تر متوقف شود. بروکسل مدت‌هاست که تأکید دارد اصلاحات انجام‌شده از طرف دولت راست‌گرای لهستان، استقلال قوه قضائیه این کشور را زیر سؤال برده است؛ اما اختلاف‌ها میان اتحادیه اروپا و لهستان با صدور حکم دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر ناسازگاری بخشی از معاهدات اروپایی با قانون اساسی لهستان با به‌چالش‌کشیدن اصل اساسی ادغام در اتحادیه اروپا، افزایش یافته و تحقق اهداف اتحادیه ازجمله برقراری حاکمیت قانون، استقلال قوه قضائیه و تضمین حقوق دگرباشان جنسی در تمامی کشور‌های عضو را با مانع جدی مواجه کرده است. بر همین اساس، اروسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، پیش از سخنرانی نخست‌وزیر لهستان با ابراز نگرانی شدید اتحادیه نسبت به صدور حکم دادگاه قانون اساسی لهستان گفت: «این حکم بنیان‌های اتحادیه اروپا را زیر سال می‌برد و یک چالش جدی برای نظم حقوقی متحد در اروپاست». فن در لاین با تأکید بر عدم استقلال دادگاه قانون اساسی لهستان، اطمینان داد کمیسیون اروپا از سه طریق ممکن با این حکم مقابله خواهد کرد. او توضیح داد که نخست بروکسل این حکم را به چالش حقوقی خواهد کشید تا زمینه نقض آن فراهم شود و سپس از گزینه ابزار‌های مالی به‌منظور محروم‌کردن لهستان از منابع بودجه اتحادیه اروپا و صندوق احیای اقتصادی دوره پساکرونا استفاده خواهد شد. رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد که منابع مالی اتحادیه اروپا از محل مالیات شهروندان این اتحادیه با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک تأمین می‌شود و ما ناگزیریم از صرف آن در جهت نقض حاکمیت قانون جلوگیری کنیم. خانم فن در لاین همچنین خاطرنشان کرد گزینه سومی که پیش‌روی بروکسل است، اعمال ماده ۷ معاهدات اتحادیه اروپاست که بر اساس آن، حقوق کشور‌های عضو ازجمله حق رأی آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا، به دلیل نقض ارزش‌های بنیادین اتحادیه قابل تعلیق است. افزایش اختلاف میان لهستان و اتحادیه اروپا در شرایطی است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد مردم این کشور خواهان ادامه حضور در اتحادیه اروپا هستند. برخی ناظران سیاست داخلی لهستان بر این باورند که با قرارگرفتن ائتلاف حاکم بر لهستان در خطر فروپاشی، نبرد با اتحادیه اروپا نیز می‌تواند صرفا اهداف سیاسی داخلی را دنبال کند و اظهارات ضد اتحادیه اروپا می‌تواند یک آزمایش برای سنجش میزان حمایت عمومی از سطح درگیری دولت و حزب حاکم با اتحادیه اروپا باشد.

اختلاف روسیه و ناتو بالا می‌گیرد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد این کشور فعالیت دفتر نمایندگی خود در ناتو را متوقف و دفتر نمایندگی ناتو در مسکو را تعطیل می‌کند. سرگئی لاوروف در یک نشست خبری گفت: «ما فعالیت دفتر نمایندگی خود در ناتو ازجمله فعالیت نمایندگان نظامی را از روز اول نوامبر (هفتم آبان) متوقف خواهیم کرد؛ البته ممکن است چند روزی دیرتر نهایی شود». وزیر خارجه روسیه افزود: هم‌زمان با این اقدام دفتر نمایندگی ناتو در مسکو که از سال ۲۰۰۲ در سفارت بلژیک دایر شد و همچنین دفتر روابط‌عمومی ناتو در پایتخت روسیه نیز تعطیل خواهند شد. دفتر روابط‌عمومی ناتو در سال ۲۰۰۱ و با هدف بهبود مناسبات بین این پیمان و روسیه در مسکو دایر شد. لاوروف گفت این اقدام واکنشی به لغو اعتبارنامه و اخراج هشت نفر از کارکنان دفتر نمایندگی روسیه در ناتو است. در نتیجه این تصمیم ناتو، تعداد اعضای دفتر نمایندگی روسیه به نصف کاهش یافت. او افزود: «در نتیجه اقدام عامدانه ناتو، ما در عمل از حداقل امکانات لازم برای پیشبرد فعالیت دیپلماتیک خود محروم شده‌ایم. در موارد اضطراری ناتو می‌تواند به سفیر روسیه در بلژیک مراجعه کند». بحران اخیر در مناسبات ناتو و روسیه حدود دو هفته پیش و در پی لغو اعتبارنامه دیپلماتیک هشت نفر از اعضای دفتر نمایندگی روسیه در ناتو آغاز شد. ناتو اعلام کرد این هشت نفر «مأموران امنیتی روسیه» هستند. در پی الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴، ناتو همکاری‌های عملی با مسکو را متوقف کرد، اما برای حفظ تماس‌های دیپلماتیک در سطوح ارشد و همکاری‌های نظامی بین دو طرف، دفتر روسیه در ناتو را تعطیل نکرده بود.

********************************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات